پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 15:10   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 60713صفحه نخست » حمل و نقل جاده ایشنبه، 16 خرداد 1394 - 15:46
عاقبت تاکسی هیبریدی و موتور سیکلت های برقی
عاقبت تاکسی هیبریدی و موتور سیکلت های برقی ترابر نیوز: جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی و ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی.
  
ترابر نیوز:
چرا موتور سیکلت های برقی خواهان ندارند/ عاقبت تاکسی هیبریدی چه شد

جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی و ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی دو پیشنهاد مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوای پایتخت است . دو طرحی که به نظر می رسد چندان مورد استقبال شهروندان تهرانی قرار نگرفته است و هنوز در خیابان های شهر نه اثری از موتورهای برقی است و نه تاکسی های هیبریدی .

مدت هاست مدیریت شهری از طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی خبر می دهد . سال گذشته با جدی شدن این طرح نمایشگاهی از موتورسیکلت های برقی مناسب تردد در سطح شهر تهران برگزار شد .ارائه وام های کم بهره و تدوین سیاست های محدود کننده از برنامه های دیگر مدیریت شهری برای تشویق مردم به خرید موتورسیکلت برقی بود. سیاست هایی که تا به امروز نتوانسته تاثیری در موتور سواران برای خرید موتورهای برقی بگذارد .

 تا به امروز تنها خبراستفاده از پیک های بادپا از موتورهای برقی قطعی شده است . هرچند در این نمایشگاه موتورهایی برای پلیس و نیروهای امدادی پیشنهاد شده بود اما هنوز استفاده دیگر ارگان ها از این موتورها قطعی نیست .

می گویند شرکت پست تهران هم خریدار بعدی این موتورسیکلت های است . برخی از خبرها هم حکایت از آن دارد که ۳ هزار متور سوار هم برای خرید موتور های برقی ثبت نام کرده اند .
این تعداد موتور سیکلت در مقابل لشکر میلیونی موتور بنزینی درتهران . این که چقدر در کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار است مشخص نیست .

۲ دلیل بی توجهی تهرانی ها به موتورسیکلتهای برقی
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره استقبال سرد موتورسواران از موتورهای برقی به می گوید: قیمت بالای این موتور سیکلت ها و عدم توانایی این موتورها برای حمل بار دلیل اصلی عدم استقبال موتور سواران از موتورهای برقی است . اگر بتوان موتور سیلکت های برقی با توانایی بالا و قیمت ارزان انتخاب کرد به طور حتم مورد استفاده قرار می گیرد .در کنار آن باید سیاست های بازدارنده برای استفاده ازموتورهای بنزینی راهم پیش بینی کنیم .

او برای کاهش قیمت موتورهای برقی پیشنهاد می کند از تولید کنندگان داخلی حمایت بیشتری شود . فرهنگ سازی برای استفاده از این نوع موتورها پیشنهاد دیگری است که این عضو شورای شهر تهران می دهد ومی گوید: همه ما سالانه هدایای زیادی به دیگران می دهیم که می توانیم این هدایا در صورتی که کوچک است کارت استفاده از مترو باشد و در در غیر این صورت کمک برای خرید موتوربرقی باشد .

به گفته شاکری هفته گذشته قرار دادپیک بادپا برای استفاده از موتورهای برقی بسته شده است .او این نکته را هم یادآوری می کند که مدیریت شهری برای فاز اول خرید ۴۰ هزار موتور سیکلت برقی را پیش بینی کرده بود که چنین استقبالی در برابر برنامه ریزی ها بسیار اندک است .

ارائه تسهیلات شارژ و پارکینگ را به مالکان موتورهای برقی
اما سید جعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورهای برقی یک ضرورت در پایتخت است، می گوید: طی سال گذشته ورود موتورسیکلت‌های برقی را با جدیت درشهرداری تهران دنبال کردیم بطوریکه در فراخوانی به شرکت‌های سازنده اعلام کردیم نیازمند حمایت شرکت‌های سازنده هستیم.
به گفته معاون شهردار تهران، به طور قطع شهرداری تهران از مالکان موتور سیکلت‌های برقی در قالب طرح‌های حمایتی و یارانه ایی حمایت خواهد کرد و تسهیلات شارژ و پارکینگ را به مالکان ارایه خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه تولید آلایندگی موتورسیکلت بنزینی در حال حاضر و در بهترین شرایط هشت برابر یک خودرو با استاندارد یورو ۲ است، می گوید: با توجه به وضعیت آلودگی هوای پایتخت تغییر موتورسیکلت‌های بنزینی به موتورهای برقی یک ضرورت است. از این رو در تلاشیم تا هر چه زو‌تر طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی را جایگزین موتورسیکت‌های بنزینی در پایتخت کنیم.

نفوذ ذرات معلق تولید شده توسط موتورسیکلت‌ها تا عمق ریه
به گفته تشکری هاشمی، اندازه ذرات معلق تولید شده توسط موتورسیکلت‌ها ریز‌تر از خودروهاست و تا عمق ریه نفوذ می‌کند و برای شهروندان خطرات جانی به همراه دارد.

وی در ادامه از برگزاری جلسات ویژه با شرکت‌های تامین کننده موتورسیکلت برقی استاندارد خبر می دهد و می گوید: خصوصیات مورد نظرمان را برای موتورسیکلت‌های برقی استاندارد اعلام کردیم تا صنعت گران داخلی که قادر به تامین چنین موتورسیکلت‌هایی هستند کار خود را آغاز کنند.

معاون شهردار تهران تاکید می کند: مادامی که موتور سیکلت‌های بنزینی بدون هیچ چون و چرایی تبلیغ و وارد بازار می‌شوند و با کمترین هزینه در اختیار مالکان قرار می‌گیرند، نمی‌توان انتظار داشت شهروندان موتورسیکلت برقی را ترجیح دهند، لذا می‌طلبد مسئولان محیط زیست و موسسه استاندارد بر ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌های چینی و کاربراتوری تاکید لازم را داشته باشند.

به گفته وی، با توجه به اینکه زمانی استفاده از موتورسیکلت‌های برقی الزامی می‌شود، صنعت گران داخلی باید هر چه زود‌تر زیرساخت‌های لازم را برای تولید این نوع موتورسیکلت‌ها فراهم کنند.

کارشناسان حمل ونقل و ترافیک معتقدند: وضعیت تردد موتوسیکلت‌ها در تهران یک معضل اساسی برای تولید آلودگی به شمار می‌رود. زیرا موتوسیکلت‌های داخلی حتی با وجود نو بودن و داشتن یک موتور با حجم بسیار پایین‌تر از خودروی پراید، چهار برابر بیشتر از آن آلودگی تولید می‌کنند.

وحید حسینی مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران بابیان این که ذرات معلقی که موتوسیکلت‌ها تولید می‌کنند ذرات ریزی است که بدترین و خطرناک‌ترین اثرات را دارد گفت: در کشور ما بیش از ۱۰۰ موتوسیکلت‌ساز فعالیت دارند و بسیاری از آنها کار مونتاژ شرکت‌های چینی را انجام می‌دهند،در حالی که استاندارد، آلایندگی یورو۲ تا یورو۴ است این موتوسیکلت‌ها حتی استاندارد یورویک را نیز پاسخگو نیستند و موتوسیکلت‌های کاربراتوری بدون هیچ فیلتر و کاهنده‌ای در اگزوز خود، روزانه در سطح شهر تردد می‌کنند.

موافقان و مخالفان اجرای شتاب زده طرح جایگزینی

مدیر کل محیط زیست استان تهران یکی از نخستین و اصلی ترین منتقدان نحوه اجرای جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی بود . او با بیان اینکه صرفا واردات موتورسیکلت های برقی یک اقدام زیست محیطی محسوب نمی شود،می گوید: لازم است که زیرساخت ها و استانداردهای لازم را در مورد واردات این موتورها رعایت کرد چرا که بسیاری از شرکت های چینی کیفیت لازم را ندارند.

دکتر محمد هادی حیدرزاده با بیان این که وارد کردن موتورسیکلت های برقی اقدام بسیار خوبی است که بر اساس مصوبه هیئت وزیران در حال انجام است می گوید: متاسفانه در این مورد نیز مانند بسیاری از موارد دیگر احساسی برخورد می شود و یا جریانی موج شده و همه به دنبال آن افتاده اند در حالی که برخی زیرساخت ها مثل ایستگاه شارژ باتری و توپوگرافی شهر تهران در برخی مناطق جوابگوی این اقدام نیست. توپوگرافی شهر تهران غالبا شمالی - جنوبی و دارای شیب بوده که در این پروژه این مسئله دیده نشده و متاسفانه تمام دستگاههای دولتی و غیردولتی این پروژه را بدون در نظر گرفتن زیرساخت های مناسب آن آغاز کرده اند.

او ادامه می دهد : چنین اقدامات شتاب زده ای نه تنها موجب بهبود وضعیت محیط زیست نمی شود بلکه نوعی بی اعتمادی در میان مردم ایجاد می کند که ممکن است کل پروژه را زیر سئوال ببرد. در حال حاضر اقدامی که باید انجام شود این است که بررسی شود موتورسیکلت های برقی در چه مناطقی قابل استفاده بوده، دوم از آنجایی که در حال حاضر عمدتا دستگاهها با شرکت های چینی وارد مذاکره می شوند باید دقت شود که استانداردهای لازم را داشته باشند.

برخلاف مدیر کل محیط زیست استان تهران نمایندگان مجلس مشتاق اجرایی شدن هر چه سریع تر این طرح هستند .

مجتبی رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از وضعیت نابسامان تردد موتورسیکلت‌ها در معابر شهری، می گوید: قرار بود شهرداری تهران تعدادی موتورسیکلت برقی را در کشور مورد استفاده قرار دهد اما این مهم هنوز عملی نشده است درحالی که اگر این طرح اجرایی شود هم از آلودگی هوا تاحدودی کاسته شده و هم از نا بسامانی‌های تردد موتورسیکلت‌های بنزینی جلوگیری خواهد شد.

خبری از تاکسی های هیبریدی نیست
پروژه دیگر مدیریت شهری برای استفاده از خوروهای پاک در تهران استفاده از تاکسی های هیبریدی بود . هفته گذشته مسعودکرباسیان رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد :تاکنون ۳ دستگاه خودروی بی ام وی هیبریدی وارد کشور شده که کارشناسان گمرک با بررسی های مورد نیاز برای هر دستگاه آن ۱۴۰ هزار دلار ارزشگذاری کرده اند. این درحالی است که در زمستان سال گذشته مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهرداری تهران از ورود تاکسی‌های هیبریدی از سال ۹۴ به ناوگان تاکسیرانی تهران خبر داده بود .

میثم مظفر در مراسم رونمایی از سه هزارمین تاکسی نوسازی شده و طرح تعویض کاتالیست رایگان تاکسی‌ها، این خبر را می دهد و می گوید: ورود تاکسی‌های هیبریدی یکی از اقدامات مهم این سازمان است که در نظر داریم با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت، بسترهای تسهیلی لازم برای ورود این خودروها ایجاد شود اما بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال ۹۴، شاهد ورود تاکسی‌های هیبریدی هستیم و تا پایان امسال نیز چند نمونه تاکسی هیبریدی وارد کشور خواهد شد.

نبود داوطلب برای ورود خودروی هیبریدی
اما قرار نیست به این زودی ها ناوگان تاکسیرانی شاهد خوروهای هیبریدی باشد . اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان این که اگر قرار باشد خوروهای هیبریدی که وارد ناوگان تاکسیرانی می شوند به این گرانی باشد ،مدیریت شهری با آن موافقت نخواهد کرد . این جایگزینی باید با حمایت از صنایع داخلی انجام شود .

اوادامه می دهد : بر اساس آخرین اطلاعی که از معاونت حمل و نقل و ترافیک در خصوص خودروهای هیبریدی گرفته ایم هنوز تامین کننده ای برای ورود این خودروها ابراز تمایل نکرده است .

با وجود نیاز تهران به خودروهای پاک به نظر می رسد هنوز طرحی کاربری برای پاسخ به این نیاز شهر پیش بینی نشده باشد و طرح های پیشنهادی به دلیل هزینه های بالا و عدم هماهنگی با نیازهای مصرف کنندگان چندان مورد استقبال قرار نگرفته اند.

 

افکار نیوز

تعداد بازدید: 1285 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار