پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 13:40   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 59783صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلدوشنبه، 28 اردیبهشت 1394 - 14:51
پنج اشتباه بزرگ در ساخت فرودگاه برلین
ترابر نیوز: بزرگترین مانع بر سر راه افتتاح BER سیستم اطفای حریق معیوب است که از سال 2012 این مشکل به چشم میخورد. سیستم تهویه همچنان کار نمیکند، و نقص آن تا حدود بسیار زیادی پایه ای است.
  
ترابر نیوز:

 

 

 

 

 

 

 

به نظر، مجموعه افتضاحات به بار آمده در رابطه با فرودگاه BER  جدید در برلین تمامی ندارد؛ دی دبلیو پنج مورد از بزرگترین اشتباهات فاحش از زمان شروع به ساخت این فرودگاه را لیست کرد.

فرودگاه بین المللی برلین یکی از پروژه هایی است که با روش EPC (واگذاری تمامی مراحل پروژه به پیمانکار) اجرا شده است و در قلب یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان باعث سر افکندگی مدیران شهری شده است.

این فرودگاه قرار بود در سال 2011 پس از یک بار تمدید افتتاح شود ولی پیش بینی ها نشان می دهد این فرودگاه تا سال 2018 نیز افتتاح نخواهد شد. کارشناسان عدم اجرای این طرح با مدل مناسب را اصلی ترین اشکال در راه اندازی این فرودگاه می دانند.

لازم به ذکر است مدل صحیح ساخت و راه اندازی فرودگاه های بین المللی هم اکنون در دنیا مدل مشارکت بخش خصوصی و دولتی (PPP) است ولیکن این فرودگاه با تصمیم گیری نادرست با مدل EPC  اجراء شده است.

 از سال 2006 که کلنگ فرودگاه زده شد (آغاز به ساخت فرودگاه) هر اشتباهی که در یک پروژه فرودگاه سازی بزرگ میتواند رخ دهد در این بزرگترین پروژه ساخت فردگاه در سطح اروپا رخ داده است.

این سایت ساخت و ساز سوار بر اریکه افتضاحات به روشنی آلمان را شرمسار خواهد ساخت. در تمامی شبکه های اجتماعی در سرتاسر دنیا آلمانی ها به خاطر ناتوانی در ساخت یک فرودگاه ساده مورد تمسخر قرار خواهند گرفت.

افراد غیرحرفه ای (آماتور) مشغول به کار

اخیراً معلوم شد که آقای Alfredo di Mauro، رئیس برنامه ریزی سیستم اطفای حریق فرودگاه BER در واقع یک طراح فنی است و مهندسی دارای شرایط لازم برای این مسئولیت نیست.

او اخیراً خود بر این قضیه صحه گذاشت و در مصاحبه با آژانس خبری dpa گفت:"همگان فکر میکردند که من مهندس هستم. تنها کاری که من کردم این بود که با این طرز تفکر آنها مقابله نکردم". بدین ترتیب بود که با آغاز ماه می آقای Hartmut Mehdorn (مدیر مسئول BER) هم تا حدودی جلوی ضرر ها را گرفت و هم جلوی آقای Alfredo di Mauro را.

از طرفی، استخدام آقای Horst Amann در آگوست 2012 به سمت (مدیر فنی) به عنوان ناجی پروژه نیز به ظاهر انتخاب مناسبی نبوده است. همکاران او از وی به عنوان فردی بی لیاقت یاد میکنند، که همین امر منجر به اخراج او نیز شد. جانشین او آقای Regina Töpfer نیز در فوریه 2014 از سمت خود ملقی شد.
 

پنج اشتباه بزرگ در ساخت فرودگاه برلین

ریاست آشوب: (از راست به چپ) Mehdorn، Platzeck، Wowereit


از دیدگاه منتقدان دلیل اصلی چنین فاجعه ای از این واقعیت نشئت میگیرد که بازرسان و تمامی افراد به نحوی مسئول، در انجام رسالتشان شکست خوردند. گاهاً هیئت مدیره توسط افراد متخصص اداره نمی شد، بلکه توسط دو سیاست مدار اداره می شد: شهردار برلین آقایKlaus Wowereit و رهبر ایالت Brandenburg آقای Matthias Platzeck..

اطفای حریق معیوب

بزرگترین مانع بر سر راه افتتاح BER سیستم اطفای حریق معیوب است که از سال 2012 این مشکل به چشم میخورد. سیستم تهویه همچنان کار نمی کند، و نقص آن تا حدود بسیار زیادی پایه ای است. بر خلاف سایر پروژه های عظیم دیگر که تخلیه دود از طریق کف سالن- های فرودگاه صورت میگیرد، معمار این پروژه تصمیم گرفته بود این کار را از طریق دودکش (سقف) انجام دهد. چنین خطای فنی دیوانه واری، منجر به این شده که حال مجبور باشیم این سیستم را از نو طراحی و بسازیم. کمپانی های بوش و زیمنس در حال کار بر روی این ایراد هستند.

سوءظن به وجود فساد

مدیر فنی اسبق فرودگاه آقای Jochen Grossmann با اتهام فساد مالی روبروست. او متهم به دریافت حدود نیم میلیون یور (یا دقیقتر 680 هزار یورو) به عنوان رشوه است و بالا تر از آن وی به اتهام تثبیت قیمت (Price Fixing) مورد تفحص قرار گرفته است. منابع BER بیان می دارند که سایر اکتشافات صورت گرفته در زمینه تخلفات امکان عمومی شدن ندارند.

برنامه ریزی نا مناسب

سوای این سیستم حفاظتی بسیار ناقص، اشکالات اساسی و اشتباهات دیگر نیز ریشه یابی شده اند. بگونه ای خطرناک وزنی بیش از میزان متعارف، بر روی نگه دارنده های کابل وارد می آید، و به میزان کافی سیستم های بازیابی اساسیه و کنتر های چک کننده وجود ندارد. به علت ضعف واحد های خنک کننده، تهدید بیش از حد داغ شدن تجهیزات و بکار افتادن سیستم های امنیتی خاموش کننده تمامی تجهیزات IT بوجو آمده است، که در صورت بروز چنین واقعه ای فرودگاه جدید برلین برای مدتی بدون کامپیوتر خواهد ماند. و بالاتر از همه این موارد، مسیر های پروازی و مناطق حفاظتی صوتی در فرودگاه بدرستی محاسبه نشده اند.

فرودگاه BER با ظرفیت پذیرش 27 میلیون مسافر در سال  طراحی شده، اما متخصصین اظهار میکنند که چنین ظرفیتی برای طولانی مدت پاسخگو نمی باشد. یا به عبارتی به محض افتتاح فرودگاه نیاز به ایجاد توسعه در آن به چشم خواهد خورد.

انفجار هزینه ها

قبل از شروع عملیات ساخت در سال 2006، هزینه ها به میزان 5/2 میلیارد یورو برآورد شده بودند. اما آقای Martin Delius (عضو بخش خصوصی و رئیس کمیته تحقیقات BER مجلس برلین) اظهار میدارد: "هیچ کس هزینه واقعی و نهایی ساخت فرودگاه را  نمی داند. تا به این لحظه هزینه ها سر به 5/4 میلیارد یورو گذاشته، اما این رقم بدون هزینه تأسیسات پارکینگ و اتصالات فرودگاهی محاسبه شده است. با درنظر گرفتن همه جوانب هزینه ها قطعاً بیش از 6 میلیارد است، و این روند افزایشی ادامه دارد" . بطور غیر رسمی هزینه ای معادل 8 میلیارد یورو بین مردم شایعه شده است.
 
کنترهای چک کننده محدود، سیستم اطفای حریق معیوب و مشکلات تمامی ندارد

مشکلات دیگری نیز در این میان خودنمایی میکنند: کمیسیون اتحادیه اروپا (EU) در حال برسی پرونده 30 میلیون یورو یارانه میباشد تا در صورت لزوم آن را بازپس گیری کند. علاوه براین شرکت هواپیمایی Air Berlin در حال حاضر ادعای 48 میلیون یورو خسارت بابت تأخیرات متعدد دارد. و این حقیقت که آقای مدیر Hartmut Mehdorn خود پرونده این شکایت را در سال 2012 (زمانی که او مدیر عامل شرکت هواپیمایی Air Berlin بود) تشکیل داد، نمکی بر این زخم است.

راهی بسیار طولانی تا افتتاح در پیش است

فرودگاه جدید برلین در حقیقت باید در اکتبر سال 2011  افتتاح میشد. افتتاح فرودگاه چندین مرتبه به تأخیر افتاده است، و در حال حاضر هیچ تاریخ جدیدی برای عملیاتی شدن این مجموعه در دست نیست. رئیس کمیته حمل و نقل مجلس آلمان، آقای Martin Burkert (که فردی سوسیال دموکرات است) در تاریخ 14 می، اظهار داشت که افتتاح فرودگاه قبل از 2017 بعید بنظر میرسد.

بنابراین جای تعجب نیست که مجله خبری Der Spiegel خواستار یک شروع مجدد، در جایی دیگر، و با مسئولین دیگر شده است:" شاید نهایتاً پیش گرفتن یک راهکار اساسی بهترین راه حل باشد و آن چیزی نیست جز: تبدیل این فرودگاه به یک یابود ملی و نشان افتخار محلی."
 

دکتر علیرضا شیرمحمدی‌فرد*

پول نیوز

تعداد بازدید: 467 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
  استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید تاجیکستان اجباری شد
  چین صنعت پنل های خورشیدی را در جهان ورشکسته می‌کند؟
  ضرورت توسعه نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای در کشور
  لیست و تصویر کشورهای مسلمان همسایه اسرائیل
  نگاهی به حمل و نقل آینده در چین/ فیلم
  حرکت اولین اتوبوس هیدروژن سبز جهان در هند
  ورود کمیسیون انجمن های علمی ایران به موضوع توسعه دریا محور
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار