پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 05:41   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 58568صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلپنجشنبه، 3 اردیبهشت 1394 - 22:30
عاقبت نافرجام مسافران یک پرواز در جاده/ تعیین تعرفه جدید حق دسترسی به شبکه ریلی در پایان خرداد
ترابر نیوز: عاقبت نافرجام مسافران یک پرواز در جاده، اعمال محدودیت سوخت توسط ترکیه برای کامیون‌های ایرانی، تعیین تعرفه جدید حق دسترسی به شبکه ریلی در پایان خرداد، جزئیات پرواز مشهد- ساری از زبان مدیرکل حراست ماهان، ورود کارشناسان روسی به ایران برای بررسی سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰در هفته آینده، ابلاغ آیین نامه حقوق مسافر و پرواز داخلی به ایرلاین ها، تشکیل انجمن گردشگری دریایی، اظهارات معاون سازمان بنادر در خصوص لزوم ایجاد تعرفه‎های ترجیحی و قابل‎رقابت با تعرفه‎های بنادر کشورهای همسایه، ارائه پیشنهاد تشکیل بندر «اروند» از ادغام دو بندر آبادان و خرمشهر و ... برخی از مهمترین خبرهای حمل و نقلی این هفته را تشکیل می دهند.
  
ترابر نیوز:
◄ عاقبت نافرجام مسافران یک پرواز در جاده/ تعیین تعرفه جدید حق دسترسی به شبکه ریلی در پایان خرداد

بخش جاده ای

1- عاقبت نافرجام مسافران یک پرواز در جاده
سه شنبه اول اردیبهشت هواپیمای مسیر مشهد-ساری ماهان که به دلیل شرایط نامناسب جوی ناگزیر به نشستن در فرودگاه مهرآباد تهران شده بود،جمعی از مسافران خود را با اتوبوس عازم ساری کرد، اما این اتوبوس با سقوط به دره سوادکوه ۱۲ کشته و ۱۸ زخمی بر جای گذاشت.
بر اساس این گزارش ساعت 8:10 صبح سه شنبه اول اردیبهشت یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در منطقه سوادکوه و تنگه ابوالقیسی واژگون و به داخل دره سقوط کرد.
پس از بروز این حادثه 10 تیم امدادی از امدادگران هلال احمر به منطقه حادثه واقع تنگه ابوالقیسی در گردنه اعزام و اقدامات لازم جهت نجات مسافران ‌آغاز شد.
‌سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا هم عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه را علت بروز‌ تصادف امروز این اتوبوس اسکانیا در منطقه فیروزکوه - گدوک عنوان کرد. 
رئیس جمعیت هلال‌احمر سوادکوه در این‌باره گفت: مسافران اتوبوس واژگون شده‌ در محور سوادکوه، مسافران پرواز ساری-مشهد بودند که هواپیمای حامل آنها نتوانسته بود به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی در فرودگاه ساری به زمین بنشیند، این هواپیما در فرودگاه تهران به زمین نشست و مسافرانی را که قرار بود با یک پرواز به ساری منتقل شوند با اتوبوس به ساری منتقل می‌کنند.
بنا به گفته جهانگیر آذری ‌علت واژگونی خودرو نیز نقص فنی ترمز خودرو بوده که راننده به طول 6 تا هفت کیلومتر توانایی اداره کردن اتوبوس را نداشته و با برخورد به گاردریل وسط جاده به کوه برخورد می‌کند و واژگون می‌شود؛ این اتوبوس فرسوده نبود اما نقص فنی داشت و اظهارات راننده و کمک راننده اتوبوس که زنده هستند نشان می‌دهد که چراغ ترمز اتوبوس روشن شده، بوق می‌زند اما راننده اقدام به متوقف کردن خودرو نمی‌کند. 
مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان مازندران هم با تأیید این خبر که مسافران حادثه دیده اتوبوس محور سوادکوه، مسافران پرواز ساری ـ مشهد بودند، گفته است: پرواز شرکت هواپیمایی ماهان از مشهد به سمت ساری در حال حرکت بود که هواپیما به دلیل بدی آب و هوا نتوانست در ساری توقف کند.
بنا به گفته رضا احمدی‌ این پرواز با تشخیص خلبان در فرودگاه ثانویه که فرودگاه مهرآباد بود نشسته و مسافران به سلامت پیاده شدند و تعدادی از مسافران از طریق اتوبوس به ساری منتقل شده‌‌اند. 

2- اعمال محدودیت سوخت توسط ترکیه برای کامیون‌های ایرانی
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ترکیه از اواسط این هفته برای کامیون‌های ترانزیتی ایرانی محدودیت سوخت در نظر گرفت گفت: ایران اقدام متقابل خواهد کرد. 
محمدجواد عطرچیان با بیان اینکه ترکیه از روز سه‌شنبه اول اردیبهشت‌ماه برای کامیون‌های ترانزیتی ایرانی محدودیت سوخت در نظر گرفت٬ گفت: این اقدام با صدور اطلاعیه‌هایی به استحضار رانندگان ایرانی رسید.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: طبق این اطلاعیه رانندگان ایرانی بیشتر از میزان مصرف خود براساس پیمایش نباید سوختگیری کرده باشند و طرف ترک روز سه‌شنبه بیش از 20 کامیون ترانزیتی ایرانی را به همین علت از پایانه‌های مرزی خود بازگرداند. هم اکنون خودروهای ترانزیتی ایرانی که قصد عبور از کشور ترکیه به سمت اروپا و دیگر کشورها را دارند با این اقدام ترکیه دچار مشکل شده‌اند.
عطرچیان یادآور شد: ایران هم در قبال این رفتار طرف ترک اقدام متقابل انجام خواهد داد. این مسئله به وزارت امور خارجه و سفارت ایران در آنکارا هم اعلام شده است و هر تعداد از کامیون‌های ایرانی مرجوع شود ما هم به همان تعداد اجازه ورود کامیون‌های ترک به کشورمان را نمی‌دهیم.

3- آغاز اجرای مرحله اول طرح تخصیص سوخت ناوگان عمومی کشور براساس پیمایش/ فعلا فقط ثبت پیمایش 
معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری گفت: از اول اردیبهشت عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای(کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس) براساس اطلاعات بارنامه و صورت وضعیت ثبت و در اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش محاسبه می‌شود.
شهرام‌ آدم‌نژاد بیان کرد: طرح تخصیص سوخت ناوگان عمومی کشور براساس پیمایش طبق مصوبه هیئت وزیران در 14 بهمن ماه سال 93، در دو مرحله به اجرا درمی‌آید که مرحله نخست آن از اول خرداد سال 94 براساس اسناد حمل شامل بارنامه و صورت وضعیت یا CMR بارنامه بین‌المللی برای ناوگان ترانزیت کالا، آغاز می‌شود.
آدم‌نژاد افزود: مرحله دوم طرح از اول مهرماه 95 آغاز می‌شود و میزان سوخت برای همه ناوگان اعم از درون شهری و برون شهری و تردد براساس سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی (GPS) محاسبه و ارایه می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری هدف از اجرای این طرح را توزیع عادلانه سوخت، جلوگیری از قاچاق سوخت و نظم بیشتر اعلام کرد و افزود: از امروز هیچ‌گونه تغییری در ارایه سوخت ناوگان به وجود نمی‌آید بلکه عملکرد آنها براساس پیمایش ثبت می‌شود و این پیمایش در خرداد ماه ملاک ارایه سوخت خواهد شد.
وی بیان کرد: توزیع سوخت در آغاز طرح به طور عملکرد ماهیانه و براساس بارنامه و صورت وضعیت است یعنی آخر ماه آمار کارکرد هر خودرو حمل و نقل عمومی استخراج و کیلومتر پیمایش آن در هر 100کیلومتر تبدیل به لیتر می‌شود؛ سپس اطلاعات براساس بارنامه و پلاک خودرو به شرکت پخش داده می‌شود و تا زمانی که عملکرد وسیله‌ نقلیه مشخص نشده است شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با هماهنگی سازمان میزان مناسبی سوخت برای هر وسیله‌ نقلیه در کارت سوخت شارژ می‌کند. 

4- درخواست از وزیر راه برای اعلام نرخ عوارض آزادراهی در سال 94
دبیر انجمن شرکت های راهسازی ایران، طی نامه ای از وزیر راه و شهرسازی برای اعلام نرخ عوارض آزادراهی در سال 94 را مطرح کرد. 
علی آزاد، دبیر انجمن شرکت های راهسازی ایران طی نامه ای به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خواست این انجمن مبنی بر ابلاغ و اجرای مصوبه اخذ عوارض آزادراهی به نرخ جدید که قرار بود از ابتدای اسفند 93 اجرایی شود، مطرح کرد.

بخش ریلی

1- قطار مگلو ژاپن رکورد سریع‌ترین قطار جهان را شکست 
 قطار موسوم به مگلو ژاپن رکورد سریع‌ترین قطار جهان را شکست و توانست به سرعت 603 کیلومتر در ساعت دست یاید. به گزارش بیزینس اینسایدر، قطار موسوم به مگلو در ژاپن توانست به مدت 11 ثانیه در سرعت 603 کیلومتر در ساعت حرکت کند و به سرعت بیش از 600 کیلومتر در ساعت دست یابد.این قطار که از تکنولوژی سیر مگنتی روی ریل های خود بهره می‌برد در فاصله 10 سانتی متری ریل ها قرار گرفته و حرکت می‌کند.سازمان مرکزی راه آهن ژاپن اعلام کرده است قصد دارد تا این قطار را در سال 2027 مورد بهره‌برداری قرار دهد تا مسیر بین توکیو و ناگویا را به فاصله 286 کیلومتر با سرعت بیش از 500 کیلومتر در ساعت در 40 دقیقه طی کند.ارزش اجرای این پروژه تنها در مسیر توکیو- ناگویا حدود 100 میلیارد دلار ارزیابی شده است.ژاپن در تلاش است تا قطارهای با تکنولوژی مگنتی خود را به دیگر کشورها‌ صادر کند تا اقتصاد خود را از طریق صادرات زیر‌ساخت‌ها بهبود بخشد. 

2- سیستم تراک بندی این محور تهران - مشهد ؛ در آستانه بهره برداری 
مدیر کل ارتباطات و علائم الکتریکی راه آهن گفت: سیستم تراک بندی این محور تهران - مشهد با هدف افزایش ظرفیت خطوط در آستانه بهره برداری است.
مازیار یزدانی با اشاره به اینکه سیستم ATC به عنوان پیش نیاز تضمین ایمنی قطارهای متوالی در محدوده مابین دو ایستگاه در نظر گرفته می شود اظهار کرد: پس از بهره برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC ) با هدف افزایش ایمنی وکنترل سرعت در مسیر، اقدامات لازم جهت اجرایی شدن سیستم بلاک میانی این مسیر آغاز شد و اکنون سیستم تراک بندی این محور درآستانه بهره برداری قرار دارد.
وی افزود: مطابق قوانین سیر و حرکت در هر زمان فقط یک قطار مجوز عبور از یک بلاک را دارا ست بنابراین با توجه به وجود سیستم بلاک متداول و طولانی بودن برخی از بلاکهای محور، تنظیم هدوی قطارها بر اساس بلاک بحرانی صورت گرفته که محدودیت در ظرفیت محور را موجب می گردد.
یزدانی با اشاره به بهره برداری از سیستم تراک بندی بلاک ها گفت: با اجرایی شدن این سیستم امکان تردد بیش از یک قطار در بلاک حدفاصل بین دو ایستگاه متوالی و همچنین تعریف هدوی ثابت براساس سیستم تراک بندی میسر می شود. 

3- نرخ  منطقی تعرفه حمل بار راه آهن ایران در مقایسه با کشورهای عضو CIS
 مدیرکل بازرگانی و بازایابی راه آهن اعلام کرد: نرخ تعرفه حمل بار راه آهن ایران درمقایسه با کشورهایی مانند ترکمنستان و ازبکستان منطقی است. 
سید مرتضی علی احمدی با اشاره به سیاست راه آهن به منظور کاهش تعرفه و ارائه خدمات لازم برای جذب بار گفت: نرخ تعرفه ایران نشان می دهد که سیاست تعرفه ای تخفیفات برای جذب بار در حال انجام است و در تلاش هستیم تا با مطالعه تعرفه های بازار منطقه به یک تعرفه ثابت مبدا – مقصدی به منظور ترغیب مشتریان از کریدور شمال به جنوب مهیا شود.
وی تعرفه حمل بار راه آهن ایران را نسبت به ۳ کشور دیگر را منطقی دانست و افزود : سیاست تعرفه راه آهن ایران در حمل و نقل بار تجاری در سطح بین المللی و در میان کشورهای CIS مطلوب است.

4- تعیین تعرفه جدید حق دسترسی به شبکه ریلی در پایان خرداد
 معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با بیان اینکه در ابتدای تیر‌ماه نرخ‌های جدید سال 94 برای حمل کالا تعیین می‌شود، گفت: سیاست کلی مدنظر هیأت مدیره راه‌آهن، ثبات نرخ حق دسترسی به شبکه ریلی و عدم افزایش آن است.
حسین عاشوری با بیان اینکه در ابتدای تیر‌ماه هر سال نرخ‌های جدید برای حمل کالا تعیین می‌شود، اضافه کرد: سیاست کلی مد نظر راه‌آهن، ثبات نرخ حق دسترسی به شبکه ریلی و عدم افزایش آن است.

بخش هوایی

1- جزئیات پرواز مشهد- ساری از زبان مدیرکل حراست ماهان
مدیرکل حراست ماهان با تشریح جزئیات پرواز مشهد-ساری این شرکت هواپیمایی که به دلیل شرایط نامساعد جوی مجبور به فرود در مهرآباد شد، گفت: فرودگاه گرگان آن ساعت برای پذیرش پرواز آماده نبود، در مهرآباد هم مسافران خود خواستند با اتوبوس به ساری بروند و گرنه پیشنهاد ما پرواز دیگری بود.
حمیدرضا خاندانی در خصوص جزئیات بروز سانحه برای مسافران پرواز مشهد ـ ساری این شرکت هواپیمایی و واژگونی اتوبوس حامل مسافران این پرواز توضیح داد: خلبان هواپیمای مذکور پس از رسیدن به آسمان ساری دو بار طرح تقرب به فرودگاه را طبق استانداردها و دستورالعمل‌های پروازی انجام می‌دهد، اما به علت کمبود دید ناشی از شرایط نامناسب جوی موفق به فرود در این فرودگاه نمی‌شود.
خاندانی ادامه داد: طبق دستورالعمل‌های پروازی، فرودگاه مهرآباد به عنوان فرودگاه جایگزین و فرودگاه اصفهان به عنوان فرودگاه دوم جایگزین پرواز درنظر گرفته شده بود.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا هواپیما به سمت فرودگاه گرگان حرکت نکرده است، توضیح داد: فرودگاه گرگان در آن ساعت شب عملیاتی نبوده است و طبق دستورالعمل‌های پروازی، هواپیما باید به فرودگاه مهرآباد می‌رفت، ضمن آنکه هواپیما به دلیل کوچک بودن، سوخت زیادی نداشت و نمی‌توانست به فرودگاه مبدأ (مشهد) برگردد.
خاندانی افزود: مهر کنسلی روی بلیت همه مسافران این پرواز زده شد و در سیستم کنسلی ثبت شد و مقرر شد پول بلیت به مسافران برگردانده شود.
مدیرکل حراست ماهان افزود: مابقی مسافران اعلام کردند که مایل هستند به ایستگاه مقصد (ساری) برگردند؛ در این راستا به آنها اعلام شد که اولین پرواز ماهان از تهران به ساری در ساعات پایانی روز دوم اردیبهشت‌ماه‌ انجام می‌شود و مسافران می‌توانند‌ با این پرواز به ساری برگردند و یا اینکه تلاش می‌کنیم با پروازی جایگزین به ساری برگردند.
وی بیان کرد: سه نفر از مسافران این پرواز از همان فرودگاه مهرآباد خودروی دربستی گرفتند و با هزینه ماهان به ساری اعزام شدند؛ چهار نفر از مسافران پرواز انصراف خود را اعلام کردند و تلاش کردیم برای مابقی مسافران دو دستگاه اتوبوس تهیه کرده و آنها را به ساری اعزام کنیم.
مدیرکل حراست ماهان گفت: نزدیک‌ترین پایانه به فرودگاه مهرآباد پایانه غرب بود که تلاش کردیم دو دستگاه اتوبوس از این پایانه تهیه کنیم، اما به دلیل اینکه این پایانه در آن ساعات شب تعطیل بود، پایانه مهرشهر کرج به عنوان پایانه (back up) جایگزین پایانه غرب، صورت‌وضعیت مسافر را صادر می‌کرد، بنابراین دو دستگاه اتوبوس اسکانیا یکی متعلق به شرکت سیر و سفر و دیگری متعلق به تعاونی شماره 7 رشت برای اعزام مسافران آماده شدند.
خاندانی اضافه کرد:ظاهرا یکی از این اتوبوس‌های اسکانیا در مسیری که جاده شیب زیادی داشته است، سرعت داشته و زیاد از ترمز استفاده می‌کند که سیستم اخطار ترمز اعلام خطر می‌کند، اما راننده توجهی نمی‌کند و پس از مقداری سیر با سرعت زیاد، به گاردریل برخورد کرده و سپس واژگون می‌شود.
وی درباره وجود قانون در انتقال این چنینی مسافران پرواز توضیح داد: طبق قوانین ایکائو، کنوانسیون ورشو و دیگر کنوانسیون‌های مربوطه در صورت ابطال پرواز، شرکت هواپیمایی می‌تواند طبق توافق با مسافران در چنین شرایطی مسافران را با پرواز دیگر، پرواز جایگزین و یا به صورت حمل و نقل ریلی، دریایی و یا جاده‌ای (البته طبق توافق با مسافر) به مقصد اعزام کند. مدیرکل حراست ماهان ‌بروز این اتفاق و جان‌ باختن تعدادی از مسافران را در این حادثه به بازماندگان آنها تسلیت گفت.

2- دعوت از مدیرعامل هواپیمایی ماهان در دستور کار کمیسون عمران
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به سقوط یک دستگاه اتوبوس حامل مسافران پرواز مشهد ــ ساری هواپیمایی ماهان گفت:‌ هفته آینده مسئولان صنعت حمل‌ونقل هوایی و مدیرعامل هواپیمایی ماهان برای توضیح درباره این سانحه به مجلس دعوت می‌شوند.
علیرضا خسروی اظهار کرد: مشخص نیست که بین مسافران و شرکت هواپیمایی ماهان توافقی در خصوص ادامه سفر با اتوبوس انجام شده یا خیر، یا باید مسافران صبر می‌کردند با پرواز بعدی به مقصد منتقل می‌شدند.
وی با بیان این‌که باید ببنیم کدامیک از این موارد اتفاق افتاده است، تصریح کرد: هنوز اطلاعات به ما ارائه نشده و دوستان هواپیمایی نیز در جلسه کمیسیون عمران این اطلاعات را نیاورده بودند.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دعوت از مدیرعامل هواپیمایی ماهان در برنامه کاری هفته آینده کمیسیون عمران قرار می‌گیرد.

3- ورود کارشناسان روسی به ایران برای بررسی سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰؛ طی هفته آینده
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ورود کارشناسان روسی به ایران طی هفته آینده برای بررسی سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان خبر داد و گفت: تا چند هفته آینده کمیته بررسی سانحه آخرین اطلاعات درباره سقوط آنتونوف را اعلام می‌کند.
علیرضا جهانگیریان اظهار کرد: کمیته بررسی سانحه سقوط آنتونف 140 تا چند هفته آینده جلسه‌ای برگزار می‌کند و آخرین اطلاعات در این خصوص را اعلام می‌کند.
وی با بیان این‌که این گزارش در حال جمع‌بندی است زمان برگزاری جلسه مذکور را "چند هفته آینده" اعلام کرد، در خصوص دلیل طولانی شدن بررسی سقوط آنتونوف 140 افزود: "یک سری اطلاعات باید از خارج بیاید که منتظر آن هستیم، کشور طراح و سازنده اصلی باید اطلاعاتی را به ما می‌داد."
وی با بیان این‌که این اطلاعات فنی است در پاسخ به این پرسش که اطلاعات مورد نظر درباره جعبه سیاه است یا هواپیما، بیان کرد:‌ اگر اشکالات فنی وجود داشته باشد یا این‌که احساس شود اشکالات فنی وجود دارد از کشور سازنده درباره آن سئوال می‌شود.

4- ابلاغ آیین نامه حقوق مسافر و پرواز داخلی به ایرلاین ها
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ابلاغ آیین نامه حقوق مسافر و پرواز داخلی به ایرلاین ها گفت: بر این اساس، در پروازهای بیش از 4 ساعت، ایرلاین ها موظف به پرداخت خسارت هستند. 
علیرضا جهانگیریان داشت: در جلسه ای که با حضور وزیر راه داشتیم آیین نامه حقوق مسافر و پرواز داخلی بررسی شد.
وی افزود: این آیین نامه که قبل از عید مصوب شده بود روزگذشته با تایید وزیر ابلاغ و به ایرلاین ها اعلام شد که ظرف دو هفته باید آن را اجرا کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه حقوق مسافر در قسمت های مختلف این آیین نامه مدنظر قرار گرفته، تاکید کرد: چارچوب آیین نامه براساس استانداردهای بین المللی تدوین شده است. در این آیین نامه، تاخیرهای پروازی به زیر دو ساعت، دو تا چهار ساعت و بیش از چهار ساعت تقسیم شده است و نوع سرویس ها و خدماتی که ایرلاین ها موظف به اجرای آن هستند، مشخص شده اند.
وی با اشاره به ضمانت اجرایی آیین نامه حقوق مسافر و پرواز داخلی گفت: با توجه به اینکه آیین نامه ابلاغ شده ضمانت های قانونی به عنوان ضمانت اجرایی محسوب می شود با ابلاغ آن، سازمان هواپیمایی کشوری نظارت ویژه ای بر ایرلاین ها خواهد داشت.

بخش دریایی

1- تشکیل انجمن گردشگری دریایی
از سوی فعالان بخش خصوصی در گردشگری دریایی کشور به زودی انجمن ویژه توریسم دریایی تشکیل می شود.
حمید سلیمانی مقام، فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی گفت: گردشگری دریایی صنعتی از بخش گردشگری است که به دلیل تنوع خدمات و موضوعات این بخش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان های متولی گردشگری در گذشته نتوانسته اند این صنعت را به روز کنند.
وی ادامه داد: توسعه این صنعت در جهان به خصوص در کشورهای همسایه ایران در دهه گذشته باعث شد فاصله ما با این صنعت پرسود گردشگری روز به روز بیشتر شود و ایجاد این صنعت در کشور مشکل تر شود.
وی خاطرنشان کرد: بدیهی است بی توجهی به این مهم در ابعاد مختلف بوده و حتی قوانین به روز شده ای در این باره نداریم بنابراین سازمان های مداخله گر با قوانین موازی خود یکی از موانع مهم در رشد و توسعه این صنعت در کشور شده است.
سلیمانی مقام تصریح کرد: سازمان های مداخله گر نیز به واسطه قوانین موجود اقدام اجرایی در بخش گردشگری دریایی نداشته اند؛ زیرا یک حلقه از این زنجیر به آنها در قانون اختصاص داده شده است و ورود آنها به کلیات گردشگری دریایی بر اساس قانون مقدور نیست، مانند شرایطی که اکنون سازمان بنادر و دریانوردی و میراث فرهنگی و گردشگری دارد .
وی با اشاره به اینکه انجمن گردشگری دریایی در حال طی کردن مراحل ثبت است، خاطرنشان کرد: بخشی از مراحل ثبت در وزارت کشور سپری شده و به زودی این انجمن گردشگری دریایی ثبت و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد .

2-تداوم تخفیف سود بازرگانی در بنادر خوزستان در سال جاری
ناظر گمرکات خوزستان از تداوم تخفیف سود بازرگانی یا گمرکی در بنادر و گمرکات خوزستان به منظور رونق اقتصادی جنوب خوزستان در سال جاری خبر داد.
محمدرضا جعفری افزود: تخفیف سود بازرگانی که هم اکنون در بندر خرمشهر 25درصد ، آبادان 20درصد و بندر امام 10درصد است همچنان در سال جاری ادامه می یابد.
وی با اشاره به اینکه تخفیف سود بازرگانی در بنادر خوزستان مصوبه هیات دولت است و گمرک با اجرای آن هیچ مخالفتی ندارد افزود: هر چند درصد تخفیف سود بازرگانی در سال های اخیر کم و زیاد داشته است ولی در سال جاری این تخفیف گمرکی به میزان سال گذشته اعمال خواهد شد.
جعفری در ادامه احتمال حذف تخفیف سود بازرگانی در بنادر خوزستان را رد کرد و گفت: نمایندگان مردم استان به صورت مستمر پیگیر این هستند تا تخفیف سود بازرگانی در بنادر استان را افزایش دهند. 

3- لزوم ایجاد تعرفه‎های ترجیحی و قابل‎رقابت با تعرفه‎های بنادر کشورهای همسایه 
هادی حق‎شناس معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نخستین نماد رقابت‎پذیر بودن اقتصاد در بخش دریایی به خصوص بنادر، ایجاد تعرفه‎های ترجیحی و قابل‎رقابت با تعرفه‎های بنادر کشورهای همسایه است. متأسفانه در حال حاضر، تعرفه‎های بندری ما قابل رقابت با بنادر کشورهای همسایه نیست و از آنجا که در حال حاضر به دلیل تحریم‎ها از تمامی ظرفیت‎های بنادر استفاده نمی‎شود؛ انتظارداریم با رفع تحریم‎ها و استفاده بیشتر از ظرفیت‎های ترانزیتی، ترانشیپی و کانتینری بنادر به سمت تعرفه‎های ترجیحی حرکت کنیم.
وی ادامه داد: باید بتوانیم با اجرای تعرفه ترجیحی کشتی‎های ترانزیتی را به بنادر خود جذب کنیم، چراکه هم‌اکنون به دلیل اعمال تحریم‎ها و همچنین تعرفه‎های غیررقابتی فقط 10 درصد از ظرفیت ترانزیتی بنادر استفاده شده است. از این انتظار داریم با اجرای این راهکارها در دوران پس از تحریم بتوانیم کالاهای ترانزیتی بیشتری را به بنادر خود جذب کنیم تا به سیاست های اقتصاد مقاومتی که افزایش ترانزیت در ایران است، جامه عمل بپوشانیم.
عضو هیأت ‎عامل‎ سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به احتمال توافق نهایی هسته‌ای گفت: برای تحقق بیشتر اقتصاد مقاومتی در بنادر ایران در دوران پس از تحریم باید هزینه‎ها، موانع و تشریفات ورود، ترخیص و ترانزیت کالا را کاهش دهیم و استفاده از ظرفیت بنادر را به استاندارد‎های جهانی برسانیم. همچنین، باید سهم عمده کالاهای کانتینری خود را که در زمان تحریم به بنادر همسایه منتقل شده، پس بگیریم. 

4- ارائه پیشنهاد تشکیل بندر «اروند» از ادغام دو بندر آبادان و خرمشهر
قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند از ارائه پیشنهاد تشکیل بندر «اروند» از ادغام دو بندر آبادان و خرمشهر به سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد.
عبدالله کعبی اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر دو بندر آبادان و خرمشهر در حوزه سازمان منطقه آزاد اروند واقع هستند و بعد از پایان حصار کشی مدیریت این دو بندر طبق قانون به این سازمان محول می‌شود پیشنهاد تاسیس بندر اروند از ادغام این دو بندر را به سازمان بنادر ارائه شد.
وی خاطرنشان کرد: با موافقت سازمان بنادر با این پیشنهاد سازمان منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذاری و طرح توسعه‌ای این دو بندر را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: در حال حاضر دو بندر آبادان و خرمشهر فعالیت خوبی دارند و امیدواریم با شناورسازی مغروقه‌های بجا مانده از جنگ تحمیلی و همچنین لایروبی مناطق باقیمانده زمینه شکوفایی مجدد این دو بندر بیش از پیش فراهم شود.

تین نیوز

تعداد بازدید: 1065 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار