چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 12:03   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 54688صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلیکشنبه، 12 بهمن 1393 - 12:31
۹ فرودگاه بین‌المللی به ناوبری ماهواره‌ای تجهیز می‌شوند
ترابر نیوز: معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور از اجرای طرح‌های ناوبری ماهواره‌ای تا پایان سال آینده در ۹ فرودگاه بین‌المللی کشور خبر داد.
  
ترابر نیوز:

 747

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شرکت فرودگاه‌ها، ابراهیم شوشتری اظهار کرد:‌ با اجرای طرح‌های ناوبری ماهواره‌ ای که با اطلاعات ماهواره‌های ناوبری GPS و GLONASS طراحی می‌شود٬ استفاده از تجهیزات ناوبری زمینی NDB، VOR، DME و ILS به حداقل ممکن رسیده و در برخی موارد و در صورت استفاده از امکانات داخل هواپیما ABAS) (به صفر خواهد رسید

وی افزود: با استفاده از ناوبری ماهواره‌یی و امکان استفاده از دقت ناوبری مورد نیاز، وابستگی عملیاتی طرح‌های تقرب به دستگاه‌های فرودگاه‌ها برطرف شده و با استفاده از قابلیت‌های تجهیزات ناوبری ماهواره‌یی نصب شده در هواپیماها، طرح تقرب تهیه و در کتاب هوانوردی منتشر می‌‌شود.

وی با بیان اینکه این روش برای فرودگاه‌های فاقد تجهیزات ناوبری بسیار مطلوب است٬ تصریح کرد: برای بهره‌برداری از طرح‌های تقرب ناوبری ماهواره‌یی از تجهیزات سنتی ناوبری فرودگاه استفاده نمی‌شود بلکه این طرح‌ها یا جایگزین می‌شوند و یا به‌عنوان طرح‌های پشتیبان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند تا امکان دسترسی به فرودگاه در هر شرایط جوی فراهم شود.

به گفته معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها٬ در حال حاضر اکثر کشورهای جهان به ویژه کشورهای پیشرو در صنعت و کشورهای در حال توسعه از این طرح‌ها به دلیل صرفه اقتصادی و کاهش وابستگی به تجهیزات زمینی استفاده می‌‌کنند.

شوشتری گفت:‌ براساس برنامه تهیه شده در منطقه، همه کشورها از جمله ایران موظف هستند براساس جدول زمانبندی مصوب برای فرودگاه‌های بین‌المللی خود طرح‌های تقرب ناوبری منطقه‌یی و ماهواره‌یی مناسب را تدوین و اعلام کنند.

وی همچنین از اعزام یک گروه سه نفره از کارشناسان اداره طراحی برای گذراندن دوره تخصصی 20 روزه در سنگاپور برای تسریع در ارائه طرح‌های ماهواره‌ای خبر داد و گفت: طرح‌های ناوبری ماهواره‌یی تا پایان سال آینده(1394) در نه فرودگاه بین‌المللی کشور اجرایی می‌شود.

وی همچنین افزود: با توجه به عدم نیاز به تجهیزات زمینی، در حال حاضر کلیه فرودگاه‌های کشور می‌توانند از این طرح‌ها برخوردار شوند.

شوشتری با بیان اینکه استفاده از طرح‌های ناوبری مستلزم بهره‌مندی هواپیماها از(FMS)  یا تجهیزات مشابه و اطلاعات روز است٬ گفت: ایرلاین‌ها باید هواپیماهای خود را به اویونیک به‌روز مجهز کنند.

به گفته شوشتری استفاده از طرح ناوبری ماهواره‌ای دست شرکت‌های هواپیمایی را برای استفاده از فرودگاه‌هایی که دارای انواع طرح‌های تقرب هستند باز گذاشته و برای برنامه‌ریزی آنها مطلوب‌تر است.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها٬ ایجاد مسیرهای مستقیم و موازی و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید CO2٬ به حداقل رساندن تداخل طرح‌های تقرب٬ ارائه طرح‌های مستقیم برای فرود هواپیماها٬ کاهش تأخیرات پروازی در پایانه‌ها(TMA)٬ کاهش وابستگی به تجهیزات ناوبری زمینی و سهولت اجرا توسط خلبانان را از جمله مزایای استفاده از طرح‌های ناوبری ماهواره‌‌ای برشمرد.

برای اولین بار طرح تقرب ناوبری منطقه‌ای و ماهواره‌ای در سال 1996 در آلاسکا توسط آلاسکا ایرلاین مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به‌تدریج در سایر فرودگاه‌های دنیا متداول شد.
در ایران به‌دلیل محدودیت‌های موجود در ایرلاین‌ها و مشکلات موجود در ایجاد مسیرهای هوایی مستقیم و موازی، استفاده از اینگونه طرح‌ها با کندی در جریان است.

انتهای پیام/

 

تعداد بازدید: 105 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار