سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 21:26   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51289صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلشنبه، 29 آذر 1393 - 11:58
شهری بدون آلایندگی زیست محیطی
ترابر نیوز: با اجرای طرح جایگزینی ٤٠٠ هزار موتورسیکلت برقی شهر تهران؛
  
ترابر نیوز:

مدیر طرح جایگزینی ٤٠٠ هزار موتورسیکلت برقی شهر تهران در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مزیت موتورسیکلتهای برقی را نداشتن آلایندگی زیست محیطی و بی‌صدا بودن این وسیله نقلیه عنوان کرد و گفت: بیش از یک چهارم آلایندگی تولید شده در شهر تهران ناشی از تردد موتورسیکلتهای بنزینی است.

اعظم اردستانی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط شهرداری تهران، تولید صدای یک موتورسیکلت بنزینی در سرعت ٦٠ کیلومتر بر ساعت، حدود ١,٥ برابر بیشتر از یک خودرو سواری سبک، در همان سرعت است.

مدیر طرح جایگزینی ٤٠٠ هزار موتورسیکلت برقی شهر تهران یادآور شد: مهمترین مزیت استفاده از موتورسیکلت برقی نسبت به موتورسیکلت‌ بنزینی متداول، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی محیط زیست است. کاهش انتشار آلاینده‌ها به نوبه خود در سلامتی شهروندان و به ویژه خود موتورسواران که اغلب در پر ازدحام‌ترین مناطق شهر در تردد هستند، اهمیت قابل توجهی دارد.

وی به تشریح ویژگیهای فنی این وسیله نقلیه پاک پرداخت و درباره قیمت این موتورسیکلتها اظهار داشت: تمامی اجزای موتورسیکلت برقی قابلیت تولید داخل را داشته و بهادارترین بخش این موتورها باتری است. بهای موتور الکتریکی با حذف موتور بنزینی و سایر متعلقات تاحدودی برابری می‌کند. اصلی‌ترین تفاوت موتورسیکلت برقی با نوع بنزینی، باتری بوده و قیمت تمام شده تولید داخل این موتورها به نسبت موتورهای بنزینی، اختلاف زیادی نباید داشته باشد.

اردستانی افزود: موتورسیکلتهای برقی علاوه بر بی‌نیاز بودن از سوخت بنزین، نیاز به تعویض روغن، شمع و سایر قطعات مربوط به موتورهای بنزینی را نداشته و در مجموع از استهلاک بسیار کمتری برخوردار هستند که این موضوع از نظر اقتصادی به نفع صاحبان آنها خواهد بود. همچنین هزینه برق مورد نیاز برای هر بار شارژ باتریها در مقابل قیمت بنزین بسیار ناچیز است.

مدیر طرح جایگزینی ٤٠٠ هزار موتورسیکلت برقی شهر تهران در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت یادآور شد: این موتورها همانطور که از نام آنها بر می آید، با انرژی برق کار می‌کنند، آلایندگی نداشته و تقریباً بی‌صدا هستند. برق مورد نیاز این موتورسیکلتها در باتریهایی که روی آنها نصب شده، ذخیره می‌شود.

وی به نحوه شارژ باطری این موتورها اشاره کرد و افزود: شارژ باتری‌ موتورسیکلتهای برقی از طریق اتصال به شبکه برق شهری و به حالتهای "معمولی" و "سریع" امکانپذیر است و ارگانهای ذیربط از جمله شهرداریها تمهیدات لازم برای ایجاد ایستگاههای شارژ در سطح شهر را برای موتورسیکلتهای برقی، مد نظر دارند.

اردستانی برای رشد و توسعه استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، گسترش جایگاههای شارژ را امری ضروری عنوان نمود و اظهار داشت: به طور کلی سه روش برای شارژ باتری موتورسیکلتهای برقی به عنوان بخش ذخیره‌سازی انرژی برای تامین نیرو الکتروموتور این وسیله نقلیه پاک موجود است.

مدیر طرح جایگزینی ٤٠٠ هزار موتورسیکلت برقی شهر تهران در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: این سه روش به صورت آهسته خانگی، اتصال به سطح ولتاژ اشتراک موجود برق و زمان شارژ حدود ٨ ساعت، شارژ آهسته عمومی، اتصال به سطح ولتاژ با تجهیزات اختصاصی برق و زمان شارژ حدود ٢ ساعت و شارژ سریع، اتصال به سطح ولتاژ با تجهیزات اختصاصی برق و زمان شارژ درحد نیم ساعت است.

وی در ادامه به نحوه انتخاب یک موتورسیکلت برقی مناسب اشاره کرد و گفت: برای انتخاب موتورسیکلت برقی مناسب باید ابتدا به نوع کاربری آن توجه شود و متوسط پیمایش با هر مرتبه شارژ باتریها، نوع و متوسط طول عمر باتری‌ (متوسط دفعات شارژ باتری) و مدت ضمانت آنها، توان بالا رفتن از شیب، وزن بار قابل حمل توسط آن، ظاهر و زیبایی موتور سیکلت برقی نیز مدنظر خریداران این وسیله نقلیه قرار بگیرد.

اردستانی در پایان یادآور شد: طرح "از رده خارج کردن ٤٠٠ هزار دستگاه موتور سیکلت بنزینی ١٢٥ سی‌سی فرسوده تهران و جایگزینی همان تعداد موتور سیکلت برقی با توان و کاربری مشابه" در شهر تهران بر اساس بند "ق" تبصره ٢ قانون برنامه بودجه سال ١٣٩٣، توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت تهیه و در شرف تصویب شورای محترم اقتصاد است.

براساس بررسیهای کارشناسی انجام شده پیش بینی می شود در مدت زمان اجرای کامل این طرح (٥ سال) و اسقاط ٤٠٠ هزار موتور سیکلت فرسوده بنزینی با حجم موتور ١٢٥ سی‌سی، معادل ٦٠٠ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت مایع بنزین، ١٤,٦٧ میلیون تن CO٢ کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (CO٢، CH٤، N٢O)، کاهش انتشار گازهای آلاینده SOX معادل ٨٦٠ تن، NOX معادل ٧٠٤٠ تن، CO معادل ٢٥٧ میلیون تن و SPM معادل ١١,٦ میلیون تن و همچنین کاهش هزینه‌های اجتماعی ناشی از کاهش انتشار گازهای آلاینده و گلخانه‌ای (به قیمت سال ١٣٩٣) در مجموع ٥٣٢٩ میلیارد ریال در پی خواهد داشت.

 

تعداد بازدید: 575 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار