پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 19:53   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51009صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل سه شنبه، 25 آذر 1393 - 14:06
ممنوعیت تردد کامیون‌های بالای 40 سال از دو بندر کشور خوب یا بد؟/ کارشناسان نظر می‌دهند
ممنوعیت تردد کامیون‌های بالای 40 سال از دو بندر کشور خوب یا بد؟/ کارشناسان نظر می‌دهندترابر نیوز: اعضای گروه حمل و نقل و لجستیک که گروهی متشکل از کارشناسان و فعالان بخش حمل و نقل بوده و در شبکه‌های اجتماعی موبایلی فعالند در یکی دیگر از مباحث گروهی خود " ممنوعیت تردد کامیون‌های بالای 40 از دو بندر کشور " را مورد بحث و گفت و گو قرار داده‌اند که نظرات مطرح شده توسط برخی اعضای این گروه در ادامه آمده است:
  

ترابر نیوز:

 

◄ ممنوعیت تردد کامیون‌های بالای 40 سال از دو بندر کشور خوب یا بد؟/ کارشناسان نظر می‌دهند

محمد نظرداده است:
 طرح بسیار خوب و ارزنده ای است که علاوه بر افزایش سرعت حمل و نقل کالا، جلوگیری از هدر رفت سوخت، کاهش آلودگی های زیست محیطی، کاهش حوادث جاده ای و تلفات جانی و مالی ناشی از فرسودگی ناوگان باعث ترغیب کامیونداران به تعویض کامیون و سرعت گرفتن خروج ناوگان فرسوده از چرخه حمل و نقل می شود.

سجادپور نظر داده است:
اما سوال این است که آیا دستیابى به موارد یادشده و بعضى موارد دیگر از راه ها و روش هاى متعارف دیگر میسر نیست؟ چطور یک کامیون که مجوز رفتن به بندرعباس را داشته الان حق دریافت بار بالعکس برایش میسر نیست؟

محمد نظر داده است:
قطعا راه های دیگری نیز وجود دارد ولی در اینکه ناوگان فرسوده به دلایل متعدد باید از چرخه حمل و نقل خارج شود شکی نیست و بعید است کسی مخالف باشد.
به هر حال شروع هر طرحی با مشکلات و معایب ریز و درشتی مواجه است و قطعا باید کمک کرد که این اشکالات شناسایی و مرتفع شوند. 

عددیان نظر داده است:
کلیت طرح بسیار بجا و اصولی است اما لازم است برای شروع اجرای آن زمانی تعیین شود. همچنین دو نکته را ابتدا باید روشن کنند و سپس به این امر اقدام نمایند.
اول این که تکلیف کامیون های فرسوده را روشن کنند. در این زمینه پیشنهاد می کنم یا دولت با تعیین قیمتی آنها را بخرد یا با دادن تسهیلات خاصی باعث جبران بخشی از ضرر آنها بشود، یا تخفیفات و مزایایی در مورد مثلا واردات کامیون نو در نظر بگیرد که به یک شکلی انهارا به اینکار ترغیب نماید. 
مطلب دیگر این که اگر قرار است این کامیون ها از رده خارج شوند و به جای آنها از کامیون های چینی استفاده شود باید عرض کنم غالب این کامیون های فرسوده در حال حاضر هم از کامیون های نو چینی با کیفیت تر هستند، بنابراین علیرغم به جا و اصوبی بودن طرح اجرای آن ظرافت هایی نیز دارد که باید درباره آن دقت بیشتری اعمال شود، برای بهتر جاافتادن مطلب باید عرض کنم در دوسه روز گذشته چند طرح بزرگ ملی به دست آقای جهانگیری افتتاح شد که با یک حساب ساده و علمی تعداد کامیونهایی که برای حمل و نقل این طرح های ملی مورد نیاز است بالغ بربیش از 1500 دستگاه می باشد. ما در دو سال گذشته نه 1500 دستگاه کامیون اضافه کردیم نه 1500 نفر راننده تربیت کردیم، پس می بینیم که کار باین سادگی ها نیست و بسیار پیچیده است و  با یک دستور به بنادر کار  اجرایی نمی شود.
گروه کار شناسی می خواهد، هدف گذاری لازم دارد، برنامه ریزی می خواهد. بادستور کار درست نمی شود، همانطور که تا کنون نشده است. بیایید یکبار هم که شده اول چاه را بکنید و بعد منار را........

کیواندریان نظر داده است:
نسبت درآمد به هزینه را اگر در نظر بگیریم بعضی از اقلام مصرفی با عمر کوتاه مدت هستند، دسته ای با عمر متوسط و گروه آخر بلند مدت. لذا کالاهای سرمایه ای که برای ایجاد درآمد مورد استفاده قرار می گیرند، عمدتا شامل گروه بلند مدت هستند که با درآمد کوتاه مدت قابل خریداری نیست. پس نتیجه می گیریم اینگونه برنامه ها باید یک زمان شروع داشته باشد و طی مدت مشخصی، قابلیت اجرا. لذا اجرای قانون یک شبه اصلا میسر نیست زیرا ناوگان کشوری کم شده و قیمت حمل افزایش می یابد.

سیاوشی نظر داده است:
به استناد آمار مستند تا پایان سال 91 حدود 380 هزار دستگاه کامیون و کامیونت حمل کالا در کشور موجود است و قطعا این آمار با اضافه شدن سال های 92 و 93 رو به افزایش نهاد.
پس نتیجه می گیریم به هیچ وجه این تعداد مکانیزم برای حمل کالای کشور کم نیست و در این بخش ما مشکلی نداریم بلکه در مدیریت و استفاده بهینه و صحیح از این ظرفیت عظیم دارای مشکل هستیم. 
همچنین با چه توجیهی باید کامیون های بالای 40 سال را رهسپار مسیرهای دور و درازی همچون بنادر کنیم و آیا نمی شود از این کامیون ها به دلیل کهولت سن و مشکلات متعددی که قبلا عنوان شد فعلا فقط جهت حمل بارهای داخل شهر یا مسافت های زیر 100 کیلومتر استفاده کرد!؟

کیواندریان نظر داده است:
برنامه حمل کشوری، استفاده از جی پی اس در ناوگان، اطلاع رسانی بار به صورت برخط درکل کشور، مدیریت ناوگان توسط شرکت های توانمند و. ......همگی از برنامه های بلند مدت است. امروزه انتخاب مسیرهای حمل توسط مالکین انجام می شود لذا برنامه ریزی آن نیاز به کار بلند مدت دارد.

هدایتی نظر داده است:
اگر بدانید بر سر همین محدودیت ۴۰ سال چه هیاهویی توسط برخی صنوف که از تشخیص حداقلی منافع اعضا هم محروم هستند، ایجاد شد. بهبود و رشد این صنعت آرزوی همه مان است. بهبود فضای کسب و کار برای کسانی که با سرمایه گذاری خودروی بهتری ابتیاع نموده اند. ضمن اینکه صاحبان این خودروها هم از فعالیت منع نشدند، بلکه فقط به دو بندر مراجعه نخواهند نمود که تعداد آنها به یک درصد کل ناوگان کشور نمی رسید. واقعیت این است که در بخش خصوصی سطح تعارض در تعیین و تشخیص منافع واقعی و بلند مدت بسیار بالاست و با این وضعیت انگیزه ای برای اقدام اصولی و زیربنایی هم کمرنگ می‌شود.

سیاوشی نظر داده است: 
همچنان که قبلا ذکر شد در کشور در حال حاضر بیش از 380 هزار دستگاه کامیون و کامیونت حمل کالا وجود دارد که اتفاقا بیش از نیاز هم هست این تعداد مکانیزم و در این زمینه مشکل و کمبودی وجود ندارد و مشکل اصلی در مدیریت این تعداد ناوگان است که باید برای بهره برداری صحیح از این ظرفیت عظیم راهکاری اساسی اندیشید.
با توجه به اینکه طبق گفته مسئولان کامیون های بالای 40 سال فقط یک درصد از کل ناوگان موجود را تشکیل می دهند پس به نظر می رسد خللی ایجاد نمی شود و باعث افزایش کرایه های حمل نخواهد شد. امید است مسئولان به روند خروج ناوگان فرسوده با برنامه ریزی و استفاده از توان و تجربه بخش خصوصی سرعت بیشتری بدهند و همچنین با ایجاد برخی تغییرات موثر و سازنده بیش از پیش بتوان از ناوگان فعلی کشور بهره برد.
به عنوان نمونه اگر بتوان برای دو سر بار کردن کامیون ها چاره ای اساسی اندیشید به صاحبان کامیون ها، شرکت های حمل و نقل، دولت و اقتصاد کشور کمک شایانی می شود.

حاجی ابراهیمی نظر داده است:
دو سر بار نمودن حمل و نقل اولین بار در سال 65 در وزارت راه مطرح شد و به همین جهت در سال های 68 و 69 اولین تانکرهای چند منظوره و بونکرهای دو منظوره طراحی و ساخته شد. مجری طرح شرکت حمل و نقل جمهوری اسلامی بود. اما با توجه به برنامه های تو سعه ای کشور این برنامه مقطعی تشخیص داده شد و قرار شد جهت ترانشیب کالاها بالاخص در مرزها تزمینال سازی توسعه یابد.
اما ترمینال سازی برای بنگاه ها دقیقا تعریف نشد و ظاهرا با گاراژداری فرقی نداشت و تیر پارکها ساخته شد. در حالیکه ترمینال جهت یک سیستم لجستیکی حمل و نقل در نقاط حساس و بحرانی توسعه می یابد. علم لجستیک حمل و نقل آنقدر ناشناخته ماند که شرکت های فورواردر وظایف شرکت های کریر را بعلاوه انجام امور ترانزیت در مرزها کافی دانستند. اگر آموزش لازم به فورواردرها داده می شد آنگاه شاهد توسعه ترمینال ها بودیم و کریرها نیز به توسعه و بهبود ناوگان معطوف می شدند. 
لجستیک زیرساختها بر اساس قواعد هرم لجستیک طراحی می گردد.
لجستیک حمل و نقل لجستیک انرژی لجستیک بانکی و مالی و سرمایه گذاری سه راس مثلث قاعده هرم لجستیک زیرساخت ها هستند و اگر طرح های جامع توسعه ای به طور همزمان و مطابق با یکدیگر طراحی شود تناسب ها و تقدم های سرمایه گذاری به نتیجه مطلوب منجر خواهد شد. 
متاسفانه مباحثی نظیر بنادر خشک مراکز لجستیکی، شهرک های لجستیکی و دهکده های بار بار اندازها و نظایر آن حلقه های مفقوده لجستیک حمل و نقل ایران هستند و اگر مبحث بنادر خشک مطرح می شود صرفا جنبه های فنی حمل و نقل مطرح می شود نه توسعه تجارت حمل و نقل. 
اگر تحقیقات فنی و بازرگانی حمل و نقل انجام شده بود بالاخص با باز شدن مرزهای ترانزیت ایران، شاهد میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران بودیم. 

معینی نظر داده است:
 دوسر بار کردن مکانیزم های حمل و نقل به برای راننده مفید ولی برای صاحب کالا و تولید کننده چندان مفید نیست و این مشکلی است که در حال حاضر جهت حمل محصولات فولادی در شرکت فولاد مبارکه با آن مواجه شده ایم. از طرفی راننده مسیرهایی را انتخاب می کند که حتما در مسیر برگشت بار داشته باشد و نیز به دلیل آنکه مکانیزم (تریلر) چند منظوره طراحی شده است از ظرفیت کامل آن نمی توان استفاده کرد، در خصوص از رده خارج کردن مکانیزم های فرسوده پیشنهاد می گردد دولت با دادن وام به رانندگان امکان نوسازی ناوگان را فراهم ولیکن از طرف دیگر با همکاری شرکت های برزگی مثل فولاد مبارکه تامین بار جهت این رانندگان را تضمین نماید.

سیاوشی نظر داده است:
اتفاقا برای تولیدکنندگان بسیار عالی است.
مثلا کامیون هایی که از بنادر امام و عباس به سمت اصفهان بار آورده اند برای برگشت به دنبال بار هستند و در صورت هدایت صحیح این کامیون ها و برنامه ریزی صحیح می توان به بهترین نحو از این ظرفیت استفاده کرد.
بنده اطلاع دقیق دارم که بسیاری از کامیون هایی که از خوزستان به سمت اصفهان بار می آورند پس از تخلیه بار خویش خالی به مبدا بر می گردند یا مثلا کامیون های حامل بار از اصفهان به تهران نیز همین حالت را دارند. در زمان مسئولیتم در حمل و نقل فولاد با اطلاع از این موضوع و همچنین برنامه ریزی لازم جهت جذب این نوع کامیونها تقریبا تا 100درصد بارهای صادراتی به مقاصد صادراتی را حمل می کردیم. 
از سویی راننده چون مالک کامیون است پس حق دارد بهترین مسیر را انتخاب کند ولی اگر برای این راننده ها هم برنامه وجود داشته باشد قطعا می توان در مسیر دلخواه هدایتشان کرد.

رحمانی نظر داده است:
 دو سر بار وقتی محقق می شود که توسعه متوازن اقتصادی در یک کشور برقرار باشد.

سیاوشی نظر داده است:
دو سر بار را به صورت منطقه ای و بین استان های پربار می توان اجرایی کرد. مثلا بین استان هایی مانند اصفهان، تهران، خوزستان، هرمزگان و غیره...
در خصوص ناوگان فرسوده به دلیل وضعیت نقدینگی فعلا شاید نمی شود روی وام دولت حساب باز کرد.  هرچند فکر نمی کنم با کمبود ناوگان در این شرایط مواجه باشیم حتی در صورت خروج ناوگان فرسوده بالای 30 سال.

تعداد بازدید: 2166 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ناشناس
|    | 1393/11/1 - 04:46 |     0     0     |
شما فقط فکر سوخت و کرایه را می کنید مالک کامیون چی هرسال چه تعداد کامیون عمرشان بالای چهل سال می شود


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار