پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 02:13   
 
 
   آخرین اخبار  
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50913صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل دوشنبه، 24 آذر 1393 - 14:53
ضرر سالانه ۱۲ هزار میلیارد از مصرف بالای خودروهای داخلی /هنوز روح اقتصاد مقاومتی در بدنه وزارت نفت جاری نشده است
ضرر سالانه ۱۲ هزار میلیارد از مصرف بالای خودروهای داخلی /هنوز روح اقتصاد مقاومتی در بدنه وزارت نفت جاری نشده استترابر نیوز: محاسبات موجود نشان می دهد که اگر وزارت نفت با کاهش حجم نفت صادراتی، حجم نفت تحویلی به پالایشگاه های داخلی را افزایش دهد، درآمد شرکت ملی نفت ایران از محل فروش نفت کاهش خواهد یافت و بنابراین این شرکت تمایل به ادامه خام فروشی نفت به جای پالایش آن دارد.
  

ترابر نیوز:


همزمان با کاهش جهانی قیمت نفت و نیز جنجال های موجود بر سر کیفیت بنزین مصرفی در داخل، چهارشنبه هفته گذشته(۱۹ آذر) برنامه ثریا با موضوع رفع وابستگی و تقویت توان داخلی در صنعت نفت به روی آنتن رفت. دکتر اصغر ابراهیمی اصل، کارشناس ارشد حوزه انرژی و معاون سابق نظارت بر طرح ها و ساخت داخل وزارت نفت و نیز مهندس پویان رنجبر، مدیر گروه انرژی شبکه کانون های تفکر ایران، از میهمانان حضوری برنامه ثریا در این هفته بودند. همچنین مهندس حسین هاشمی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل کشور و دکتر رضا پدیدار، رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) مهمان تلفنی برنامه این هفته ثریا بودند.

 
 موتورهای خودروهای داخلی، یکی از مهمترین دلایل مصرف بالای سوخت

  محسن مقصودی مجری و تهیه کننده برنامه ثریا ضمن اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب بر اتکای اقتصادی  بر اقتصاد مقاومتی بجای اتکای صرف بر نفت نکاتی را درخصوص واردات بنزین به کشور یادآور شد و گفت: بنابر آمار و ارقام مصرف بنزین در کشور ما بالاتر از استانداردهای جهانی است و با وجود توجه رسانه ها به این موضوع همچنان مصرف سوخت در ایران از رقم بالایی برخوردار است.

 
در این باره اصغر ابراهیمی اصل با بیان اینکه دنیای امروز اتومبیل هایی را عرضه می کند که با ۳٫۵ لیتر گازوئیل و ۵٫۵ لیتر بنزین ۱۰۰ کیلومتر را طی کنند، عنوان کرد: موتورهایی که در ایران تولید می شود برای هر ۱۰۰ کیلومتر در حدود ۷ تا ۱۴ لیتر بنزین مصرف می کنند بنابراین باید نسبت به اصولی سازی موتور اتومبیل‌ها اقدام جدی صورت گیرد.

 
این کارشناس ارشد حوزه انرژی ضمن اشاره به تولید اتومبیل های استراتژیک و برقی در دنیا نیز، خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که در شهری مثل تهران با اختلاف ارتفاع ۶۳۰ متر از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه و ترافیک گسترده اتلاف سوخت و انرژی در خودروها بسیار بالاست پس باید مصرف کاهش پیدا کند و برای این امر به فرهنگ سازی برای گسترش استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی نیازمندیم.

 
ضرر سالیانه ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای مردم و دولت

 در همین رابطه  پویان رنجبر با بیان اینکه در مصرف سوخت بنزین و گازوئیل عوامل مختلفی درگیر هستند، بیان کرد: حمل و نقل عمومی، نوع مصرف و خودروهای موجود باید به صورت کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرند.
 

ضرر سالانه ۱۲ هزار میلیارد از مصرف بالای خودروهای داخلی /هنوز روح اقتصاد مقاومتی در بدنه وزارت نفت جاری نشده است

 
وی در ادامه گفت: در مقایسه خودروهای تولیدی کشور با خودروهای وارداتی درمی یابیم که خودرویی مانند سمند در سطح شهر ۱۲ تا ۱۴ لیتربنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر و خودروهای وارداتی مثل مزدا در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶ تا ۷ لیتر بنزین مصرف می کنند.
 

ضرر سالانه ۱۲ هزار میلیارد از مصرف بالای خودروهای داخلی /هنوز روح اقتصاد مقاومتی در بدنه وزارت نفت جاری نشده است

 
مدیر گروه انرژی شبکه کانون‎های تفکر ایران همچنین با بیان اینکه بین خودروهای تولید داخل کشور با خودروهای تولید ژاپن و اتحادیه اروپا ۲ لیتر اختلاف در مصرف وجود دارد، اذعان داشت: با توجه به اینکه ۲۰ هزار کیلومتر متوسط پیمایشی هر خودرو در طول سال است با وجود ۱۴ میلیون خودرو در کشور سالانه ۴۰۰ لیتر مصرف اضافه نسبت به شاخصه های ژاپن و اتحادیه اروپا داریم و این به معنی ۴۰۰ هزارتومان مازاد برای هزینه بنزین در خانواده صاحب خودرو است.
 

ضرر سالانه ۱۲ هزار میلیارد از مصرف بالای خودروهای داخلی /هنوز روح اقتصاد مقاومتی در بدنه وزارت نفت جاری نشده است

وی با احتساب ۱۰۰۰ تومان قیمت یارانه ای بنزین ، اظهارکرد: سالانه ۶۰۰۰ میلیارد تومان به ضرر مردم و ۶۰۰۰ میلیارد تومان نیز به ضرر دولت است که این مبلغ معادل هزینه یک پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه ای است پس باید تلاش ها به سمتی باشد که در عرصه تولید خودرو به این موضوعات توجه شده تا بتوانیم این مقادیر را در عرصه توسعه مطلوب و تولید بنزین هزینه کنیم.
 

 
ضرر سالانه ۱۲ هزار میلیارد از مصرف بالای خودروهای داخلی /هنوز روح اقتصاد مقاومتی در بدنه وزارت نفت جاری نشده است

 هدفمندی جلوی مصرف بی رویه سوخت در کشور را گرفت 

اصغر ابراهیمی اصل این محاسبه را با ارقام خوشبینانه دانست و گفت: ما در شرایط واردات بنزین به سر می بریم و هزینه های اعلام شده تنها هزینه های مستقیم است و باید به آن هزینه های آلودگی زیست محیطی، بیماری ها، هزینه های درمان و دارو و استهلاک ناوگان حمل و نقل را نیز اضافه کرد.

 
در ادامه حسین هاشمی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل کشور که مهمان تلفنی این برنامه بود با انتقاد به اینکه برنامه یک طرفه و از ریل کارشناسی خارج شده است گفت: زمان ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری فرمودند که تا پایان برنامه پنجم توسعه میزان مصرف حامل های انرژی باید تا یک سوم کاهش پیدا کند و تا پایان برنامه ششم هم میزان مصرف حامل های انرژی در کشور به ۵۰ درصد زمان فعلی برسد که در همین زمینه اقدامات قابل توجهی در بحث بهینه سازی مصرف سوخت و صنایع خودرو صورت گرفته است.

 
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل کشور با اشاره به آمار و ارقام موجود در رابطه با مصرف بنزین، خاطر نشان کرد: مصرف بنزین در سال ۸۵ ، روزانه ۷۴ میلیون لیتر بود و این رقم در حال حاضر به ۶۲ میلیون لیتر در روز رسیده است که با توجه به ۲ برابر شدن تعداد خودرو نسبت به سال ۸۵ مصرف بنزین ۲ برابر نشده است.

 
وی به بحث های مطرح شده در مورد گاز CNG اشاره کرد و گفت: در بخش CNG ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری شد که بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار بهره وری و جلوگیری از واردات بنزین صورت گرفته است.

 
وی همچنین گفت: در حال حاضرصنعت ما در تولید خودروهای گازسوز به خودکفایی رسیده است  و این یکی از دستاوردهای اقتصاد مقاومتی تلقی می شود.

 
مصرف خودروهای داخلی نسبت به خودروهای وارداتی با همان حجم موتور ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر است

 محسن مقصودی در واکنش به این اظهارات، متذکر شد: در کاهش مصرف بنزین دلایلی مثل گاز سوز شدن خودروها یا اقدامات قابل توجه در بخش مترو موثر بوده و از طرفی با افزایش قیمت، حامل‎های سوخت مصرف مردم هم کاهش یافته است و اینها ارتباطی به نقش خودروسازان ندارد.

 
حسین هاشمی در ادامه با بیان اینکه سهمی از کاهش مصرف سوخت در کشور طی یک دهه گذشته از محل ارتقای خودرو ها انجام شده است، اظهارکرد: از سال ۸۶ تاکنون عوارضی از خودروهای پر مصرف وارداتی و تولید داخل دریافت می شود که بر اساس آن وارد کنندگان یا تولید کنندگان خودروهای پر مصرف به ازای هر خودرو باید ۴ دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کنند که در این زمینه و در سال جاری بر اساس تدابیر دولت ۱۷۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است.

 
وی در پایان با تایید آمارهای ارائه شده در برنامه گفت: طبق آمارهای ارائه شده در سال ۹۰ در مصرف خودروهای داخلی نسبت به خودروهای وارداتی با همان حجم موتور بین ۲۰ تا ۳۰ درصد فاصله وجود داشته است.

 
کشورهای وارد کننده نفت از ما پالایشگاه‌های شان بیشتر است

 در این باره اصغر ابراهیمی اصل گفت: میزان خودروهای فرسوده با رقمی نزدیک به ۳۸۵ هزار در سطح سهم بالایی را به خود اختصاص داده است.

 
کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به میزان مصرف بنزین در حال حاضر تصریح کرد: رقم واقعی این مصرف به طور روزانه ۶۵٫۵ میلیون لیتر است که در فصل مسافرت ها این رقم به ۷۵ میلیون لیتر در روز می رسد و خوشبختانه تولید هم به همین حدود نزدیک شده است بنابراین کاهش مصرف از سوی مردم به هر دلیلی که باشد قابل تقدیر است.

 
اصغر ابراهیمی اصل در بخش دیگری از این برنامه با بیان اینکه دربخش های نفت و گاز رتبه اول را در جهان را در اختیارداریم، عنوان کرد: اگر بخواهیم در سیستم های گرمایش و سرمایشی  سایر بخش ها از گاز استفاده کنیم برای زمانی بیش از ۲۰۰ سال گاز وبیش از ۱۰۰ سال نفت در اختیار داریم.

 
وی با اشاره به اینکه اولین پالایشگاه ایران در ۱۰۰ سال گذشته افتتاح شد، اظهار کرد: در دنیا ۶۹۱ پالایشگاه وجود دارد که از این تعداد در حدود ۸۳ میلیون بشکه نفت با روش تقطیر تسویه می شود که در این مورد ظرفیت ایالت متحده آمریکا ۱۴۸ پالایشگاه برای ۱۷ میلیون بشکه نفت است.

 
وی با بیان اینکه اروپا با ۱۳۶ پالایشگاه برای ۱۶٫۶ میلیون بشکه، چین ۵۶ پالایشگاه برای ۴میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه در روز تصفیه می کنند، افزود: آفریقا با ۴۶ پالایشگاه ۳٫۲ میلیون بشکه و خاور میانه با ۴۵  پالایشگاه ۶٫۵ میلیون بشکه ژاپن با  ۳۲ پالایشگاه ۴٫۷، روسیه ۴۱ پالایشگاه ۵٫۴ میلیون بشکه، کانداد ۲۱ پالایشگاه ۲ میلیون بشکه ایران ۹ پالایشگاه ۱٫۸ میلیون بشکه و عربستان ۸ پالایشگاه و ۱ میلیون و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت در روز تصفیه می کنند.

 
ابراهیمی اصل با توجه به این آمار و ارقام در تولید نفت، گفت: کشورهایی که وارد کننده نفت هستند از پالایشگاه های بیشتری برخوردارند اما متاسفانه در حال حاضر در کشور با خام فروشی نفت خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی گام برمیداریم بنابراین لازم است تا دانشگاه ها، ظرفیت ها و بخش خصوصی خود را به سمتی سوق دهیم که از صنعت پتروشیمی نهایت بهره را ببریم.

 
با دوباره وارد کردن بنزین، مجددا دشمن را برای تحریم تحریک کرده ایم

 پویان رنجبر، مدیر گروه انرژی شبکه کانون های تفکر ایران با اشاره به بند ۱۵ درسند اقتصاد مقاومتی گفت: باید افزایش صادرات فراورده های نفتی داشته باشیم و باید ایجاد ارزش افزوده را از طریق ایجاد پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را هم مد نظر قرار دهیم.

 
وی با بیان اینکه تصمیمات اتخاذ شده در برابر تحریم ها در سال ۸۹ تصمیمات خوبی بود، ابراز تاسف کرد : این درحالی است که متاسفاانه اشتباهات سال های گذشته درباره مصرف بنزین تکرار می شود.

 
 مدیر گروه انرژی شبکه کانون های تفکر ایران ضمن مذمت این امر که بجای احداث پالایشگاه واردات بنزین صورت میگیرد، متذکر شد: متاسفانه تصمیمات سال ۸۹ برای خودکفا شدن در بنزین را هم با دلایلی غیر کارشناسی به بهانه آلودگی نادیده گرفته ایم و این یعنی اگر نیاز به ۱۰ میلیون لیتر واردات بنزین به کشور باز گردد مجدد دشمن برای تحریم های دوباره طمع خواهد کرد در حالی که اقتصاد مقاومتی به معنی این است که به دشمن اجازه ندهیم از ضعف ما به نفع خود استفاده کند.

 
مشکلات ساختاری، یکی از دلایل عدم تمایل وزارت نفت به ساخت پالایشگاه‌ها در کشور

 رنجبر سپس به ارائه آمارهایی درباره وضعیت پالایشی کشور پرداخت و به ظرفیت پالایشی اندک ایران در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان چهارمین دارنده ذخایر نفتی جهان، فقط ۱٫۵ درصد از ظرفیت پالایش جهان را در اختیار دارد.



ضرر سالانه ۱۲ هزار میلیارد از مصرف بالای خودروهای داخلی /هنوز روح اقتصاد مقاومتی در بدنه وزارت نفت جاری نشده است

مدیر گروه انرژی شبکه کانون های تفکر ایران افرود: چون از سال ۷۷، پالایشگاه جدیدی ساخته نشد ولی مصرف بنزین افزایش یافته بود، کشور به سمت استفاده بیش از ظرفیت طراحی از پالایشگاه های موجود رفت. با انجام این کار یعنی افزایش ظرفیت عملیاتی پالایشگاه ها نسبت به ظرفیت طراحی آنها، کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه های کشور کاهش یافت و میزان تولید نفت کوره این پالایشگاه ها نیز افزایش یافت. پس یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین کشور، عدم ساخت پالایشگاه های جدید است.
 

 
ضرر سالانه ۱۲ هزار میلیارد از مصرف بالای خودروهای داخلی /هنوز روح اقتصاد مقاومتی در بدنه وزارت نفت جاری نشده است

مدیر گروه انرژی شبکه کانون های تفکر ایران اضافه کرد: از ۶۵ میلیون لیتر بنزینی که امروز در کشور تولید می شود، صرفا ۱۴ تا ۱۶ میلیون لیتر استاندارد یورو ۴ دارند و مابقی دارای استانداردهای یورو ۲ یا یورو ۳ هستند.

 
رنجبر با تاکید بر اینکه فناوری مورد استفاده در پالایشگاه در تعیین سبد محصولات پالایشی تاثیر بسیار زیادی دارد، گفت: قطعا در صورتی که از فناوری مناسب و جدید در ساخت پالایشگاه های جدید استفاده کنیم، هم اقتصاد پروژه های پالایشگاهی در کشور بهبود زیادی خواهد یافت و این پالایشگاه ها، زیانده نخواهد بود و هم محصولات با کیفیت بالا تولید خواهیم کرد. البته اینکه به پالایشگاه فقط با دید اقتصادی نگاه کنیم، دیدی یک بعدی و ناقص است.

 
ابراهیمی اصل با تاکید بر اینکه بستگی به درجه پیجیدگی و ظرفیت، هزینه سرمایه گذاری برای ساخت پالایشگاه های نفت متفاوت است، گفت: بین ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار به ازای هر بشکه برای سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه های زیر ۱۰۰ هزار بشکه و بین ۱۷ تا ۲۰ هزار دلار به ازای هر بشکه برای سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه های بالای ۱۰۰ هزار بشکه تخمین زده می شود. البته می شود سراغ ساخت پالایشگاه های کوچک رفت که سودآوری اقتصادی بهتری دارند ولی وزارت نفت مخالف ساخت این پالایشگاه ها است.

 
مدیر گروه انرژی شبکه کانون های تفکر ایران ادامه داد: اخیرا مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است که باید به ظرفیت پالایش ۵ میلیون بشکه در روز برسیم ولی با سیاست های فعلی قطعا این هدفگذاری محقق نخواهد شد.

 
رنجبر با اشاره به مراحل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اضافه کرد: برخی کارشناسان معتقدند که فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال آینده نیز به بهره برداری نخواهد رسید. علاوه بر عدم اولویت دهی به موضوع ساخت پالایشگاه توسط مسئولین وزارت نفت، مشکلات ساختاری نیز در این حوزه وجود دارد. محاسبات موجود نشان می دهد که اگر وزارت نفت با کاهش حجم نفت صادراتی، حجم نفت تحویلی به پالایشگاه های داخلی را افزایش دهد، درآمد شرکت ملی نفت ایران از محل فروش نفت کاهش خواهد یافت و بنابراین این شرکت تمایل به ادامه خام فروشی نفت به جای پالایش آن دارد. ما باید این دو را یکسان کنیم تا شرکت ملی نفت ایران متمایل به ساخت پالایشگاه باشد و امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاداتی که برای اصلاح این موضوع وجود دارد، توجه کنند.

 
هنوز روح اقتصاد مقاومتی در بدنه وزارت نفت جاری نشده است

 در بخش پایانی برنامه ثریا رضا پدیدار، رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران به عنوان میهمان تلفنی ضمن اشاره به استفاده از توان داخلی در صنعت نفت اظهار کرد: در حال حاضربا الزامات بند ۸ اقتصاد مقاومتی با لزوم حمایت از تولید داخل و مدیریت مصرف با هدف اصلاح الگو و ارتقای کیفیت تولید داخلی رو به رو هستیم.

 
وی افزود: در انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با ۷۰۰ عضو و با یک روند رو به رشد توان تولید ۷۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت کشور را در اختیار داریم اما مشکل اساسی این است که از توان ایجاد شده بین ۳۵ تا ۴۰ درصد به بهره برداری می رسد و مابقی ظرفیت ما خالی است.

 
رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران خاطر نشان کرد: قول مساعدت برای پایان آذرماه به منظور جبران ظرفیت های خالی داده شده است ولی نکته مهم این است که ۳ مولفه مدیریت پروژه که بحث زمان و قیمت و کیفیت در آن مطرح است را پشت سر گذاشته ایم ولی تصور من این است که هنوز روح اقتصاد مقاومتی بر بدنه دستگاه ها از جمله وزارت نفت جاری نشده است.

 
رضا پدیدار با اشاره به اینکه از سال ۱۲۸۷ صنعت نفت در ایران شروع به فعالیت کرد، گفت: تنها ۲ دهه است که به ساخت داخلی توجه می کنیم.

 
وی با اشاره به این موضوع که از زمان ملی شدن صنعت نفت نه مالکیت نه عاملیت و نه فاعلیت داشتیم، افزود: از سال ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ طول کشید تا مجموعه این فعالیت ها به یک قرار داد ۲۵ ساله منتهی شود و در این ۲۵ سال ما فقط مالکیت داشتیم و فاعلیت و عاملیت نداشتیم که بتوانیم درباره پشتوانه صنعتی و تولید خود حرفی بزنیم.

 
وی همچنین با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب با جنگ تحمیلی مواجه شدیم و از ابتدای دهه ۷۰ به طور جدی نهادها و تشکل های صنفی و حرفه ای تشکیل شد و با تکمیل توان خود توانستیم به این قدرت برسیم، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه و ابتدای برنامه ششم بتوانیم توان ساخت داخل را به مرز ۸۰ درصد برسانیم.

 
رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در ادامه با اشاره به توافق با وزارت نفت ، عنوان کرد: بر اساس این توافقات مقرر شد که اگر کالای خارجی خریده شود باید با قیمت تولید داخلی برابر باشد و به قیمت خارجی باید هزینه حقوق گمرکی، ارز، بیمه و سایر هزینه ها به آن اضافه شود و بعد قیمت آن با قیمت داخلی سنجیده شود تا یک قیمت رقابتی صحیح به وجود آید.

منبع :تین نیوز

تعداد بازدید: 930 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار