پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 22:06   
 
 
   آخرین اخبار  
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50835صفحه نخست » مطلب ویژهدوشنبه، 24 آذر 1393 - 01:25
درنگی در سمت و سوی بازار انرژی
وابستگی به درآمدهای نفتی، توسعه سیاسی در منطقه را به‌تعویق می اندازد
 وابستگی به درآمدهای نفتی، توسعه سیاسی در منطقه را به‌تعویق می اندازدترابر نیوز: اما صرف‌نظر از نوسانات اخیر قیمت نفت و دلایل آن، هم کشورهای وابسته به واردات نفت و هم کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی، اتخاذ تدابیری به‌منظور مواجهه با شوک‌های نفتی احتمالی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
  

ترابر نیوز:

نشان آنلاین:پس از جنگ اسرائیل و اعراب در سال 1973، کشورهای عرب تولیدکننده نفت، تولید خود را کاهش داده و ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی را به دلیل حمایت از رژیم اسرائیل تحریم کردند. این اقدام، افزایش سریع قیمت نفت را به‌دنبال داشت؛ رویدادی که اکنون با عنوان اولین «شوک نفتی» شناخته می‌شود. از آن پس، قیمت جهانی نفت در واکنش به تغییر میزان عرضه و تقاضا در بازار  و نیز مسائل سیاسی، در نوسان بوده است. در سال 2008، قیمت جهانی نفت به اوج خود رسید و رکورد 147 دلار به ازای هر بشکه را ثبت کرد و در سال‌های پس از آن نیز بالای 100 دلار به ازای هر بشکه باقی ماند. با این وجود، در ماه‌های اخیر شاهد سقوط حدود 40 درصدی قیمت بوده‌ایم، به‌طوری‌که در روزهای اخیر و پس از اعلام تصمیم اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید خود، قیمت نفت خام برنت به حدود 70 دلار به ازای هر بشکه رسید.

اما این بار نوسان قیمت هم به دلایل سیاسی و هم بنا به دلایل اقتصادی روی داده است. در واقع، از یک طرف، اقتصاد جهانی با رکود مواجه است و این امر سبب کاهش تقاضا برای نفت شده است. علاوه‌بر این، رونق صنعت شیل در ایالات متحده و فراهم آمدن امکان استخراج ذخایر نامتعارف و ذخایر موجود در عمق دریاها در دیگر کشورهایی نظیر روسیه و برزیل، مازاد عرضه به بازار را در پی داشته است. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که عربستان سعودی و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش نظیر قطر و کویت، به‌دنبال آن هستند تا با کاهش قیمت نفت، علاوه ‌بر افزایش فشار بر ایران و روسیه در جریان مذاکرات این کشورها با غرب، صنعت شیل در ایالات متحده را نیز تحت تأثیر قرار دهند و با به تعطیلی کشاندن بخشی از این صنعت پرهزینه، عرضه نفت به بازار را کاهش دهند.

به گزارش نشان آنلاین، اما صرف‌نظر از نوسانات اخیر قیمت نفت و دلایل آن، هم کشورهای وابسته به واردات نفت و هم کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی، اتخاذ تدابیری به‌منظور مواجهه با شوک‌های نفتی احتمالی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 وابستگی به درآمدهای نفتی، توسعه سیاسی در منطقه را به‌تعویق می اندازد

یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌های جهانی نفت، میزان عرضه و تقاضا در بازار است. در واقع، کشورهای مصرف‌کننده عمده، به‌خصوص ایالات متحده، دهه‌ها نگران تحولات سیاسی و اقتصادی در کشورهای تولیدکننده نفت بوده‌اند. در ایالات متحده، از زمان ریاست جهموری نیکسون در اوایل دهه هفتاد، مقامات آمریکایی درصدد کاهش وابستگی به خاورمیانه و پایان دادن به «اعتیاد» به نفت در کشور خود، برآمدند. در این راستا، کشورهای مصرف‌کننده، یک استراتژی سه‌وجهی را برای خود ترسیم کردند: افزایش تولید نفت و گاز، متنوع‌سازی منابع انرژی و کاهش مصرف.

شرکت‌های نفتی سرمایه‌گذاری هنگفتی روی تکنیک‌های استخراج جدید صورت داده‌اند. در سال‌های اخیر، حفاری در اعماق دریاها تأثیر بسزایی بر افزایش ذخایر بالقوه و تولید داشته است. علاوه‌ بر این، انقلاب شیل نیز با دستیابی با تکنیک‌هایی نظیر حفاری افقی و شکافت هیدرولیکی، محقق شده و این امر به‌خصوص در ایالات متحده، افزایش قابل‌توجه تولید را به‌دنبال داشته است. در واقع، ایالات متحده با بهره‌برداری از این تکنولوژی‌ها، از یک واردکننده عمده به یک صادرکننده نوظهور مبدل شده است. در حال‌حاضر، ایالات متحده تولیدکننده عمده نفت و گاز شیل محسوب می‌شود، اما بنا به برآوردهای صورت‌گرفته، دیگر کشورهای اروپایی و روسیه و چین نیز واجد ذخایر شیل عظیمی هستند. به‌عبارت دیگر، امکان گسترش انقلاب شیل در دیگر کشورها هم وجود دارد و تنها محدود به ایالات متحده نیست. در نهایت، دنیای تکنولوژی، دنیای پویایی است و شرکت‌های نفتی هرچه بیشتر روی بهبود تکنولوژی‌ها و غلبه بر چالش‌های محیط‌زیستی، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش نشان آنلاین، علاوه‌بر برنامه‌ریزی جهت افزایش تولید، کشورهای مصرف‌کننده درصدد متنوع‌سازی منابع انرژی خود برآمده‌اند. در این راستا، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و افزایش سهم انرژی‌های جایگزین، به‌خصوص منابع انرژی تجدیدپذیر، مد نظر قرار گرفته است. چنین اقداماتی عمدتاً به‌منظور تأمین امنیت انرژی و نیز با توجه به نگرانی‌هایی که  پیرامون تغییرات آب‌وهوایی وجود دارد، صورت می‌گیرد. انرژی‌ تجدیدپذیر، هر شکلی از انرژی است که به‌دفعات از طریق فرایندهای طبیعی بازتولید می‌شود. در واقع، انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی، بادی یا آبی، از جریان‌یابی مکرر انرژی در محیط طبیعی بدست می‌آید. برخی از منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر توربین‌های آبی، امروزه در مقیاس گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نظر تکنیکی به بلوغ رسیده است. اما موارد دیگری نظیر انرژی خورشیدی و بادی، همچنان مرحله تکامل خود را سپری می‌کنند و تولید تجاری آن‌ها هنوز فراگیر نشده است. برخلاف سوخت‌های فسیلی، تقریباً همه کشورها به اشکالی از انرژی تجدیدپذیر دسترسی دارند. در سال‌های اخیر، بهره‌برداری از انرژی تجدیدپذیر به سرعت گسترش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده است که تا سال 2035، تولید نیروی برق در جهان، با استفاده از انرژی تجدیدپذیر، حدوداً دو برابر خواهد شد و سهم انرژی‌های خورشیدی و بادی در این عرصه، 45 درصد خواهد بود.     

از سوی دیگر، علی‌رغم افزایش عرضه نفت به بازار، اقدامات جدی‌ای در راستای کاهش مصرف صورت گرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده است که در سال 2012، سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی بازدهی انرژی، بین 310 تا 360 میلیارد دلار بوده است. بنا به برآورد این سازمان، در کشورهایی که تحت بررسی قرار گرفته‌اند، مصرف نهایی به دلیل بهبود بازدهی انرژی در چهار دهه اخیر، 60 درصد کاهش یافته است. کشورهای اروپایی و ایالات متحده، بیشترین پیشرفت را در این عرصه داشته‌اند. بنا به برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا، مصرف انرژی در کشورهای اروپایی باید تا سال 2020، 20 درصد کاهش یابد و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از منابع مصرفی نیز به 20 درصد برسد. بنابراین، در دهه‌های آتی، بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی، کشورهای آسیای جنوبی و خاورمیانه خواهند بود.

به این ترتیب، افزایش تولید نفت و گاز، متنوع‌سازی منابع انرژی و کاهش مصرف، چشم‌انداز انرژی جهانی را تا حد قابل‌توجهی تغییر داده است. در واقع، اکثر کشورها به درجات مختلف، در پویایی این عرصه دخیل بوده‌اند.

به گزارش نشان آنلاین، در هر صورت، دسترسی به نفت و گاز ارزان، به نفع کشورهای مصرف‌کننده خواهد بود. در واقع، قیمت‌های پایین‌تر نفت به‌معنای آن است که میلیاردها دلار پولی که از ایالات متحده و کشورهای اروپایی به کشورهای تولیدکننده منتقل می‌شد، اکنون می‌تواند در اقتصاد داخلی سرمایه‌گذاری شود.

البته قیمت‌های پایین نفت می‌تواند صنعت شیل را با توجه به هزینه‌های بالای آن، با مشکل مواجه کند. در واقع، هزینه تولید نفت در خاورمیانه پایین است. تولیدکنندگان خاورمیانه حتی با نفت بشکه‌ای 70 دلار هم متضرر نخواهند شد. اما به توجه به وابستگی این کشورها به درآمدها نفتی، پایین ماندن قیمت‌ها، برقراری تعادل بودجه را برای دولت‌ها دشوار خواهد ساخت.

نهایتا، علی‌رغم کاهش مصرف و افزایش تولید کشورهای غربی، وابستگی آن‌ها به نفت خاورمیانه تا آینده‌ای قابل پیش‌بینی، پابرجا خواهد بود. با این وجود، کشورهای منطقه نباید نسبت به تغییرات عرصه انرژی بی‌تفاوت باشند. در واقع، وابستگی به درآمدهای نفتی، نه‌تنها اقتصاد کشورها را به‌خصوص هنگام بروز نوسانات شدید قیمت، با مشکلات جدی مواجه کرده و روند توسعه اقتصادی این کشورها را کند می‌کند، بلکه دسترسی دولت‌ها به سودهای کلان نفتی و استقلال نسبی آن‌ها از جامعه مدنی، یکی از عواملی است که توسعه سیاسی در این کشورها را نیز به‌تعویق خواهد انداخت.

تعداد بازدید: 37622 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار