چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 00:33   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50654صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل جمعه، 21 آذر 1393 - 19:35
امنیت خطوط ریلی 50 برابر خطوط جاده ای است/پیکان وزارت راه به سمت توسعه راه آهن است
امنیت خطوط ریلی 50 برابر خطوط جاده ای است/پیکان وزارت راه به سمت توسعه راه آهن استترابر نیوز: وزیر راه و شهرسازی امنیت جابجایی بار و مسافر از طریق خطوط ریلی را بیش از 50 برابر خطوط جاده ای عنوان کرد و گفت: پهناوری و وجود مسیر های طولانی جهت جابجایی مسافر و حمل بار در ایران و ضرورت توجه به بهینه سازی و مصرف انرژی، موجب شده تا پیکان ما به سمت خطوط ریلی متوجه شود و آن طور که آمار ها و ارقام نشان می دهد مصرف انرژی خطوط ریلی نیز به تناسب خطوط جابجایی زمین و جاده ای حدود یک هشتم خواهد بود.
  

ترابر نیوز:

از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عباس آخوندی ضمن بیان این مطلب افزود: از سوی دیگر میزان قیمت تمام شده احداث خطوط ریلی در دراز مدت به نسبت احداث مسیر های دیگر حمل و نقل، کم تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح کریدور ریلی شرق دریای خزر در 12 آذرماه با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان، توسعه خطوط ریلی را در  در ترانزیت کالا بسیار موثر دانست و گفت: کالاهایی که از مسیر های گوناگون وارد کشور می شود، ریل پسند بوده و در واقع ترانزیت آن ها از طریق خطوط ریلی بیش از سایر روش های حمل و نقل مورد در خواست کشور های مبدا و مقصد بوده و هست؛ علاوه بر این توسعه خطوط ریلی موجب ترانزیت میلیون ها تن بار از طریق بنادر و انتقال آن به شمال، جنوب، شرق و غرب کشور می شود.
 
وی همچنین حمل و نقل ریلی را یکی از پاک ترین و سبزترین گونه های حمل و نقل با کمترین میزان آلایندگی به نسبت سایر روش های ترانزیت بار و مسافر اعلام کرد که به عنوان یکی از ایمن ترین روش های حمل و نقل در دنیا معرفی می شود.
 
آخوندی ادامه داد: از سوی دیگر ورود تکنولوژی های جدید در حوزه حمل و نقل ریلی و ارتقا سرعت حرکت قطار ها به بیش از 200 یا 300 کیلومتر در ساعت نشان می دهد که هیچ یک از خطوط حمل و نقل توانایی جابجایی با چنین سرعتی را ندارد و میزان قابل توجهی بار و مسافر با این روش در کمترین زمان و با ایمن ترین روش صورت خواهد گرفت.
 
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در حال حاضر یکی از خطوط ریلی مهم ما در جنوب کشور تا شلمچه امتداد پیدا کرده است که برای اتصال به خط آهن کشور عراق حدود 32 کیلومتر فاصله وجود دارد که برای برقراری این اتصال احداث یک پل فنی و مهم در دستور کار قرار گرفته است که در حال رایزنی با کشور عراق در خصوص اتصال این خط آهن به خط آهن داخلی این کشور هستیم.
 
آخوندی از کریدور شرق کشور نام برد که از زاهدان متصل به خطوط ریلی کشور پاکستان است و نیاز به ارتقا کیفیت دارد و گفت: در بخش شمال شرق کشور نیز کریدور خواف به هرات را در دستور کارداریم که در امتداد این کریدور امکان دسترسی به کشور ازبکستان را برای کشور ما فراهم خواهد کرد.
 
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در بخش شمال کشور نیز در حال حاضر خط آهن سرخس به ترکمنستان در حال بهره داری است که البته پروژه  خط آهن جدید ایران به ترکمنستان که از مرز اینچه برون امکان ترانزیت را فراهم می کند به بهره برداری می رسد که امکان اتصال ما را به چین فراهم خواهد کرد.
 
وی اظهار داشت: در بخش غربی دریای خزر راه آهن تهران – قزوین – رشت – انزلی – آستارا را در دستور کار داریم که خوشبختانه زیر سازی این طرح تا رشت به پایان رسید است و این خط آهن امکان اتصال ایران به آذربایجان و ارمنستان فراهم خواهد کرد.
 
آخوندی از دیگر پروژه های وزارت راه به اصلاح خط آهن میانه – تبریز اشاره و اضافه کرد: با اتصال به جلفا، امکان برقراری اتصال با آذربایجان فراهم می شود که در حال حاضر به دلیل برخی مشکلاتی که در آن سوی مرز های کشور وجود دارد این خط ریلی مسدود بوده و امیدواریم بتوانیم به زودی این معضل را رفع و مسیر ارتباطی کشور به ارمنستان را راه اندازی مجدد کنیم.
 
وزیر راه و شهرسازی در بخش غربی کشور از خط آهن عبوری از نقده که امکان برقراری ارتباط با بخش کردستان عراق را نام برد و گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط نا امن این منطقه امکان راه یابی به بازار های دو کشور عراق و سوریه وجود ندارد و در غرب کشور علاوه بر خط آهن موجود که ایران را به ترکیه متصل می کند، خط آهن کرمانشاه – خسروی امکان اتصال به کشور عراق را از این بخش کشور نیز فراهم خواهد کرد.

منبع:تین نیوز

تعداد بازدید: 410 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار