پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 11:51   
 
 
   آخرین اخبار  
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
  گزارش بهره‌ وری ریلی در همایش مدیریت حرفه‌ ای، پیشران بهره‌ وری
  انتظارات ریلی از برنامه هفتم
  سقوط سریع بهره وری و هدر دهی سرمایه گذاری ریلی در دو سال گذشته
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49848صفحه نخست » دریایی2یکشنبه، 30 شهریور 1393 - 01:30
اخبار دریایی ایران در هفته گذشته/ از تعمیر بزرگ‌ترین شناورهای لایروب در کشور تا انتقاد پایانه‌داران به آیین‌نامه احداث بنادر خشک
  
ترابر نیوز:

 تصویب جرایم نقدی آلوده کردن دریاها و رودخانه ای قابل کشتیرانی، دستیابی به توان تعمیر بزرگ ترین شناورهای لایروب در کشور و نامه نگاری انجمن پایانه داران با مجلس و وزارت راه برای تجدید نظر در آیین نامه احداث بنادر خشک، برخی از مهم ترین اخبار دریایی ایران در هفته گذشته اند.

به گزارش تین نیوز، برخی از مهم ترین عناوین خبری حمل و نقل دریایی ایران در هفته گذشته، به شرح زیر است:

نامه‌نگاری پایانه‌داران با مجلس و وزارت راه برای تجدیدنظر در آیین‌نامه احداث بندر خشک
رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر گفت: انتقادات خود را درباره ایجاد بنادر خشک‌ به مجلس شورای اسلامی و وزارت راه ارائه داده‌ایم، در مورد بندر خشک آیین‌نامه‌ای به سرعت تصویب و به شورای عالی ترابری ارسال شد اما انجمن در این باره انتقاداتی دارد.

‌محمد‌رضا قائم‌ مقامی‌ با انتقاد از اینکه اصل حضور فعال بخش خصوصی در جلسات دولت رعایت نمی‌شود، اظهار داشت: ‌‌مثلاً در برخی از تصمیم‌سازی‌ها درباره پایانه‌داران بنادر هیچ‌گونه نظر و مشورتی از انجمن نگرفته‌اند یا بدون توجه به مسائل بومی‌سازی، نظریات کارشناسی انجمن و اهداف ملی، تصمیماتی نظیر ایجاد بندر خشک اتخاذ شده است.

وی افزود: در این راستا ‌انجمن پایانه‌داران بنادر، در قالب نامه‌ای، ‌انتقادات خود را درباره ایجاد بنادر خشک‌ به مسئولان بندری کشور، مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی ارائه داده است و لازم است ‌کمیسیون عمران مجلس‌ در جریان غیرمفید بودن اجرای این بنادر باشد.

قائم‌ مقامی گفت: متأسفانه در مورد بندر خشک خیلی سریع آیین‌نامه‌ای تصویب و به شورای عالی ترابری ارسال شد اما انجمن در این باره انتقاداتی دارد.

وی بیان کرد: مثلاً در مورد بندر خشک آپرین مواردی مطرح شده است در حالی که در اطراف همین بندر خشک، منطقه ویژه اقتصادی قم، گمرک غرب تهران، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و منطقه ویژه اقتصادی یزد که همه بندر خشک هستند، وجود دارد.

تعیین جریمه نقدی آلوده ‌کردن دریاها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی
با تصویب هیئت وزیران، میزان جریمه های نقدی موضوع مواد قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی تعیین شد.

انتخاب هیئت مدیره جدید اتحادیه مالکان کشتی ایران
با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه اتحادیه مالکان و انجمن صنفی کارفرمایی مالکان کشتی ایران، اعضای جدید هیئت مدیره این دو نهاد انتخاب و معرفی شدند. 

در این جلسه امید مرادی با کسب بیشترین آراء به همراه محمدحسین شمخانی، غلامرضا منوچهری، اسماعیل امیران، امان الله حیات داوودی، علی اکبر غنجی و محمود کیا به عنوان اعضای هیأت مدیره اتحادیه مالکان کشتی و انجمن صنفی کارفرمایی مالکان کشتی ایران انتخاب شدند. همچنین فریدون امینی و میثم جهانگیری نیز به عنوان بازرس این دو نهاد انتخاب و معرفی شدند.

در پایان این جلسه روزنامه اقتصاد پویا به عنوان روزنامه کثیرالانتشار این دو نهاد انتخاب شد.

روز جهانی دریانوردی با شعار توسعه دریامحور برگزار می‌شود
مطابق اعلام سازمان جهانی دریانوردی (IMO) همه ساله هفته آخر سپتامبر مصادف با اوایل مهر ماه، جشن روز جهانی دریانوردی در کشورهای عضو آیمو برگزار می شود که مراسم امسال در ایران با حضور خانواده های ارگان های دریایی کشور در تهران و بنادر شمال و جنوب جشن گرفته می شود. 

به گفته سید علی استیری، روز جهانی دریانوردی امسال با شعار «نقش اجرای مؤثر مقررات و آموزش در توسعه دریا محور» برگزار می شود و افراد، موسسات و بنادر برتر در بخش های محقق دریایی نمونه، کشتیرانی و مالک نمونه دریایی، پایانه دار نمونه دریایی، بندر نمونه، معرفی خواهند شد.

وجود 53 بندر نیمه تمام و در حال ساخت
مهرداد لاهوتی، عضو هیئت رئیسه فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس با اشاره به وجود 53 بندر نیمه تمام و در حال ساخت گفت: با توجه به مشکل سازمان بنادر و دریانوردی در تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این طرح ها، باید تکمیل بنادر نیمه تمام و توسعه بنادر موجود اولویت این سازمان قرار گیرد و ایجاد بنادر جدید توصیه نمی شود.

لاهوتی درباره نامه‌نگاری رئیس انجمن پایانه ‌داران بنادر با مجلس و درخواست وی برای تجدید نظر کمیسیون عمران در آیین‌نامه احداث بندر خشک گفت: این 53 بندر نیمه تمام جزو طرح های دولت قبلی است و سازمان بنادر در دولت فعلی، تمایل چندانی به تکمیل این طرح ها ندارد.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی ایجاد بنادر جدید را اقتصادی نمی دانیم و مسئله اصلی این است که هزینه های مورد نیاز برای راه اندازی این بنادر از چه محلی تامین خواهد شد چرا که در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوری در تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل 53 بندر نمیه تمامی که در حال ساخت است مشکل دارد.

بندر آستارا قطب توریسم درمانی می‌شود
مدیر بندر آستارا گفت: در صورت راه اندازی خط مسافربری در بندر آستارا، این بندر می تواند به قطب توریسم درمانی ایران تبدیل شود.

بهرامی افزود: بندر آستارا به لحاظ موقعیت جغرافیایی تحت تاثیر طوفان هایی که توسط بادهای شمال و شمال غرب وزیده می شوند قرار نمی گیرد، بنابراین ما هیچ گاه شاهد ایجاد موج های با ارتفاع زیاد در این بندر نیستیم، همین ویژگی باعث شده تا بندر آستارا به عنوان تنها بندر استاندارد مسافربری شمال کشور مطرح شود.

به گفته وی، هم اکنون افراد زیادی از کشور آذربایجان جهت درمان های پزشکی از مسیر خشکی به تبریز،اردبیل و رشت سفر می کنند.

وی با بیان این که بندر آستارا می تواند به قطب توریسم درمانی ایران تبدیل شود، افزود: بندر آستارا قابلیت جذب توریست‌های درمانی سایر کشورهای حاشیه دریای خزر را نیز دارد.

راه‌اندازی یک رشته جدید در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
مسعود صدری نسب، رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از اضافه شدن یک رشته جدید به رشته های این دانشگاه خبر داد و افزود: رشته مهندسی کشتی گرایش موتور در مقطع کارشناسی این دانشگاه راه اندازی شده است.

صدری نسب گفت: برای این رشته 35 نفر دانشجو پذیرش شده اند که از سال جدید تحصیلی در این رشته به تحصیل می پردازند.

دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر هم اکنون در رشته های مهندسی معماری گرایش کشتی سازی، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی، مهندسی عمران گرایش سازه های دریایی، مهندسی سواحل، مهندسی رودخانه، زیست دریا، بیولوژی ماهیان دریا، فیزیک دریا، مهندسی منابع طبیعی، شیلات و محیط زیست، علوم اقتصادی گرایش حمل و نقل، مدیریت و بازرگانی دریایی و اقتصاد و مدیریت دریا دانشجو می پذیرد. 

دستیابی بندر شهیدرجایی به توان فنی تعمیر بزرگ‌ترین شناورهای لایروب کشور
محمد رضا پوررجبی، معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از آغاز پروژه تعمیرات یکی از بزرگ ترین شناورهای لایروب با وزن 600 تن بر روی سرسره تعمیراتی بندر شهید رجایی برای نخستین بار در سطح بنادر کشور خبر داد.

به گفته وی، شناور لایروب "ذوالفقار" که از جمله قوی ترین و بزرگترین لایروب های موجود در کشور است، جهت انجام تعمیرات اساسی و زیرآبی بر روی سرسره تعمیراتی بندر شهید رجایی مستقر شده است. 

وی با اعلام این که پروژه تعمیرات شناور ذوالفقار طی 60 روز کاری انجام خواهد شد، اضافه کرد: این پروژه تا اواخر آبان ماه سال جاری به پایان خواهد رسید. 

پور رجبی گفت: بیش از 55 نفر نیروی متخصص فنی، مراحل مختلف تعمیرات این شناور بزرگ خدماتی را بر عهده دارند. 

وی تأکید کرد: تمامی مراحل این کار توسط متخصصان ایرانی و با نظارت مهندسان داخل کشور انجام می شود که علاوه بر خودکفایی داخلی در بحث تعمیرات شناورهای بزرگ خدماتی و اشتغالزایی، 7 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی را نیز به همراه خواهد داشت. 

به گفته وی تا پیش از این، تعمیرات شناورهای بزرگ خدماتی و لایروب ها در بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یا مجتمع کشتی سازی و فراساحل ایران (ایزوایکو) انجام می شد. 

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با استقرار یکی از بزرگترین شناورهای لایروب کشور بر روی سرسره تعمیراتی بندر شهید رجایی به همت متخصصان تعمیرگاه دریایی این بندر، امکان انجام تعمیرات اساسی و زیرآبی شناورهای با طول 65 متر و وزن بالای 600 تن در بزرگترین بندر تجاری کشور فراهم شد. 

چهارمین اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود
چهارمین اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر در اوایل مهر ماه در شهر آستراخان روسیه برگزار می شود.

قرار است در این اجلاس موافقت نامه های همکاری در 3 بخش حفاظت و بهره برداری از ذخایر و منابع طبیعی، موافقت نامه همکاری در زمینه هواشناسی و موافقت نامه همکاری در مواقع اضطراری امضا شود.

این اجلاس چهارمین نشست 5 کشور ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان است.

اسکله دوم بندر آستارا احداث می‌‏شود
سیروس شفقی، فرماندار شهرستان آستارا گفت: با رفع موانع موجود عملیات ساخت اسکله دوم بندر چندمنظوره آستارا در روزهای آتی آغاز می ‏شود.

به گفته وی، این اسکله به طول 150 متر در بندر آستارا ساخته می‏‌ شود.

بندر شادگان به زودی راه اندازی می شود
بندر شادگان که با صرف 400 میلیارد ریال اعتبار احداث شده که به منظور کمک به رونق اقتصادی منطقه به زودی راه اندازی می شود.

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان، برعملیاتی شدن این بندر با رعایت مقررات قانونی و اخذ مجوزهای مربوطه تاکید کرد.

عملیات احداث ابنیه و زیرساخت های بندرشادگان سال گذشته به پایان رسید اما تاکنون فعالیت های بندری آن به دلیل عدم صدور مجوز بین المللی آغازنشده است. فاز اول بندر شادگان دارای بیش از 3 هکتار مساحت است.

تعداد بازدید: 27051 ،    
  
کلیدواژه ها: دریایی - حمل ونقل دریایی - بنادر خشک


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  ۱۷۷ کشته و ۶۲۰۰ مجروح در تصادفات ۵ روز اول طرح نوروزی پلیس در جاده ها
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  کمبود هواپیما و شمار زیاد ایرلاین ها!
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  طرح «ایران رود» مزایای زیادی برای ایران دارد
  تماشا کنید: ماجرای پول‌های سیاه در انتخابات آمریکا
  نهضت سربداران، واکنشی به ظلم و جور زمانه
  ساخت مترو در قم؛ دور ریختن پول با فشار نمایندگان مجلس
  دولت رئیسی در حوزه تنش زدایی با آمریکا شکست خورد، فرصت احیای برجام را هم از دست داد / پنجره عمان هم کمکی نکرد، چون سود برخی در تحریم و تنش با واشنگتن است
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار