پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 22:54   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49392صفحه نخست » دریایی2سه شنبه، 18 شهریور 1393 - 18:00
بندرامام‌، در گذر تبدیل به نسل سوم بنادر
  
ترابر نیوز:
هم‌اکنون برای بنادر موجود در جهان سه نسل تعریف شده است که بنادر نسل سوم جدیدترین و به‌روزترین آن‌ها محسوب می‌شوند.

 
 پس از انقلاب صنعتی و ظهور مفاهیمی همچون تولید انبوه، مزیت اقتصادی و تجارت در ادبیات اقتصادی جهان، زندگی انسان‌ها در دو قرن اخیر دستخوش تحولات عظیم شد که امروزه آن را به عنوان زندگی صنعتی می‌شناسیم. در این تحول اجتماعی، حمل و نقل به عنوان زیرساخت تجارت نقشی اساسی ایفا می‌کند و با توجه به نیازهای رو به افزایش و متنوع انسان امروزی هر روز با چالشی جدید و تحولی نو مواجه می‌شود.

 
امروزه سیستم‌های مختلف حمل و نقل با چهار هدف اصلی کاهش هزینه حمل، کاهش زمان حمل کالا، تأمین ایمنی حمل و نقل و رعایت اصول زیست محیطی به دنبال هرچه بیشتر اقتصادی نمودن ساختار تولید در دنیا هستند و در این بین حمل و نقل دریایی به جهت ویژگی‌های خاص آن و تناسب با اهداف ذکر شده از اهمیت بالایی برخوردار است و به تبع آن بنادر به عنوان دروازه و حلقه رابط دریا و خشکی امروزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

 
سیستم‌های حمل‌ونقل به‌طور مستمر به منظور پاسخگویی به نیازهای اقتصادی در حال تغییرند و بر همین اساس زیرساخت‌های این سیستم‌ها نیز در سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای کرده‌اند و اندیشمندان حوزه حمل و نقل در دهه‌های اخیر مفاهیم جدیدی را در این حوزه وارد نموده‌اند. هم‌اکنون برای بنادر موجود در جهان سه نسل تعریف شده است که بنادر نسل سوم جدیدترین و به‌روزترین آن‌ها محسوب می‌شوند.

 
در این بنادر پیشرفته، علاوه بر تخلیه و بارگیری، فعل و انفعالاتی روی کالا انجام می‌شود که ارزش افزوده آن را ارتقا داده و حجم عملیاتی بنادر را بالا می‌برد. در حقیقت این بنادر به یک مرکز ایجاد ارزش‌افزوده تبدیل می‌شوند و عملا قیمت تمام‌شده تولید کالاها کاهش یافته، صادرات مجدد توسعه می‌یابد، از حمل مضاعف جلوگیری شده و با کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا نیز کاهش می‌یابد.

 
بنادر در کشور ما هم‌اکنون در حال گذر از بنادر نسل اول به بنادر نسل دوم هستند. این امر با برون‌سپاری امور تصدی‌گری در چند دهه اخیر صورت گرفته است. در همین حال انتظار این است که با تبدیل شدن بنادر به مناطق آزاد و ویژه تجاری و جذب سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه این بنادر به زودی به نسل سوم تبدیل ارتقاء یابند. در حالی که انتقال به نسل سوم نیاز به تصمیمات و برنامه‌ریزی کلان اقتصادی دارد، مسوولان بندری به تنهایی در مورد آن نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند. برخی از بنادر هدف به لحاظ جغرافیایی شرایط تبدیل شدن به بندر نسل سوم را ندارند.

 
در سال‌های اخیر در حوزه سخت‌افزاری، تجهیزات و ساخت اسکله‌ها و همچنین واگذاری امور بندری به بخش‌خصوصی و انتقال به بنادر نسل دوم گام‌های خوبی برداشته شده است. بنادر نسل اول برخلاف بنادر نسل‌های بعدی تنها نقش بارانداز صرف را ایفا می‌کردند. در بنادر نسل دوم، تولید و پردازش کالا به کارکرد بنادر افزوده شده و صنایع مربوط به کشتی و کشتیرانی نیز در اطراف بندر استقرار می‌یابد.

 
یکی از اهداف مهم بنادر نسل سوم، کاهش قیمت تمام شده کالا است. براساس این روش به جای تولید کالا در سرزمین اصلی مراکز تولیدی به داخل بنادر انتقال داده شده و فرآیند تولید تا صادرات در همان بندر صورت می‌گیرد. پرداخت نشدن هزینه‌های گمرکی در بنادر نسل سوم سبب می‌شود تا این بنادر در افزایش تولید و صادرات کشور نقش پررنگی بازی کنند و علاوه بر این با ایجاد مزیت رقابتی برای تولیدکنندگان می‌توانند در تغییر ساختار تولید و تجارت کشور تاثیرگذار باشند.

 
با توسعه حمل و نقل کانتینری و ظهور سیستم جدید چندوجهی، بنادر نسل سوم ظهور کردند. این بنادر از مراکز خدمات کالایی تبدیل به بازار کالا شدند. محدوده عملکردی بنادر نسل سوم از بندر و محدودهای هم‌جوار به پس‌کرانه‌ها و مراکز توزیع داخلی گسترش یافت. وجه تمایز این بنادر با بنادر نسل دوم، تقویت کارکردهای بازرگانی در کنار کارکردهای خدماتی و صنعتی است. استفاده از فناوری اطلاعات و روش‌های بازرگانی الکترونیکی در این بنادر به طور وسیع مورد استفاده قرار گرفت و بنادر از قدرت اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده بیشتری برخوردار شدند.

 
در اراضی پشتیبانی بنادر نسل سوم، صنایعی مانند کشتی‌سازی، سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و کارخانجات تامین آذوقه دریانوردان که به نحوی با بندر مرتبط است، احداث می‌شود. با توجه به اینکه هر نسل نیازمند ملزومات خاص خود، بسته به نوع تحولات جهانی است، ویژگی بنادر نسل سوم این است که از قابلیت انطباق با تعهدات تجارت دریایی برخوردار هستند.

 
در همه نسل‌های بنادر، مشخصات فیزیکی مورد نیاز از قبیل اسکله‌ها و بارانداز‌ها، تجهیزات مناسب طرح جامع الکترونیکی، استفاده از دوربین‌های مداربسته، سیستم کنترل ترافیک VTSو نیروی انسانی ماهر تقریبا یکسان بوده، اما از جمله الزامات بنادر نسل سوم که مقدمات آن در ایران نیز در حال فراهم شدن است می‌توان به ایجاد هماهنگی مناسب در لجستیک کالا اشاره کرد. به تایید کارشناسان محدوده عملکردی، بنادر نسل سوم یا نوین از بنادر و محدوده‌های همجوار به پس کرانه‌ها و مراکز توزیع داخلی گسترش یافته است.

 
در ایران بنادر امام‌خمینی(ره) و بندر شهید رجایی(بندرعباس) به عنوان بنادر اصلی کشور بر اساس طرح جامع بنادر بازرگانی کشور تا سال 1394 به بنادر نسل سوم تبدیل می‌شوند. بندر امیرآباد در شمال کشور نیز یکی از بنادری است که در برنامه تبدیل شدن به بندر نسل سوم قرار دارد.

 
بندر امام‌خمینی(ره) جزو بنادری است که در حال گذار از بنادر نسل دوم با کارکرد تولیدی و صنعتی به بنادر نسل سوم با کارکرد صنعتی و لجستیکی است. شرکت‌های خدمات لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی با استفاده از مزیت منطقه ویژه این بندر امام می‌توانند نسبت به تغییر بسته‌بندی و مبادی فروش کالا و نحوه حمل و نقل اقدام کنند. از سوی دیگر انعقاد قرارداد با شرکت‌های حمل و نقل و خدمات بندری بین‌المللی در زمینه ساخت ترمینال‌های چند منظوره نیز از گام‌های مؤثر در جهت ارتقای جایگاه بندر امام به نسل سوم بنادر محسوب می‌شود.

 
سعدالله عبداللهی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام‌خمینی(ره)  با تاکید بر ارتقاء جایگاه بنادر استان در مبادلات بازرگانی کشور و از جمله ارتقاء بندرامام‌خمینی(ره) به بنادر نسل سوم، اظهار کرد: این بندر به لحاظ قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالایی که در حوزه گسترش فیزیکی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای دارد، از پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به بندری لجستیک محور برخوردار بوده و با نقش بیشتری که برای حضور و فعالیت بخش‌خصوصی به آن خواهیم داد، برنامه ارتقاء آن به بنادر نسل سوم نوین در آینده‌ای نه‌چندان دور اجرایی می‌شود.

 
وی ادامه داد: طی آن تمام مراحل ساخت، تسطیح، تجهیز و بهره‌برداری ترمینال‌های عملیاتی از اسکله تا درب خروج کالا با هزینه و توسط سرمایه‌گذار انجام خواهد شد و این بندر به عنوان نماینده دولت، نقش هدایت و نظارت را عهده‌دار خواهد بود.

 
 بندرامام‌خمینی(ره) در اواسط نهمین دهه از آغاز فعالیتش، اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های حمل و نقل منطقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازد. این بندر در سال 1390 پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق اراضی مجاور، هم‌اکنون با بیش از 11 هکتار مساحت، بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد.
 
 
منبع:تین نیوز
تعداد بازدید: 26219 ،    
  
کلیدواژه ها: دریایی - حمل ونقل دریایی - بندر امام


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار