چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 06:24   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49017صفحه نخست » ریلی 2چهارشنبه، 29 مرداد 1393 - 10:15
قطار سریع‌السیر؛ یک رقیب جدی برای حمل و نقل هوایی
  
ترابر نیوز:

 رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن با بیان اینکه قطار سریع‌السیر در دنیا رقیب جدی هواپیما است، گفت: فاصله زیادی تا دست‌یابی به قطار سریع‌السیر است، اما رتبه اول توسعه علمی ایران در منطقه و وجود تنها دانشکده مهندسی راه‌آهن خاورمیانه در ایران، نشان از توانایی علمی ایران دارد. 

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جبارعلی ذاکری در برنامه کوپه ۱۴۰۴ با بیان اینکه سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری مزایای بی‌شماری دارد گفت:برای فاصله‌های بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر در راستای کاهش زمان سیر اجرای را‌ه‌آهن سریع‌السیر ضروری به نظر می‌رسد. 

رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن با بیان اینکه کشور ژاپن الگویی مناسب برای راه‌آهن سریع‌السیر است، اضافه کرد: ژاپن در سال ۱۹۶۴ ایده استفاده از سرعت‌های بالا در راه‌آهن را مطرح کرد؛ در اروپا ‌هم در سال ۱۹۷۸ میلادی با توجه به مزایای بی‌شمار قطار سریع‌السیر ‌نظیر کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان سیر و سرعت بالا، مردم از این نوع قطار استقبال کردند. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر قطار سریع‌السیر به عنوان رقیب جدی برای سیستم حمل و نقل هوایی و حتی حمل و نقل جاده‌ای مطرح است. 

ذاکری افزود: فرودگاه‌ها به دلیل ایجاد آلودگی‌های صوتی و در راستای کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی باید تا ۵۰ کیلومتر از شهرها، دورتر احداث شوند در حالی که ایستگاه راه‌آهن باید در داخل شهر قرار گیرد، حال با در نظر گرفتن این مورد قطعاً زمان رسیدن مسافر به منزل در سیستم ریلی سریع‌السیر نسبت به حمل و نقل هوایی سریع‌تر خواهد بود. 

رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن با بیان اینکه در حال حاضر سرعت‌های بالاتر از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را در سیستم ریلی، سریع‌السیر می‌نامند، گفت: کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا و آلمان توسعه قطار سریع‌السیر را در دستور کار خود قرار دادند؛ ژاپن و چین هم کماکان در حال توسعه قطار سریع‌السیر خود هستند و حتی چین اعلام کرده است‌ که تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۱۰ هزار کیلومتر خطوط ریلی و قطار سریع‌السیر اجرا می‌کند. 

به گفته وی جایگاه ایران در بخش ریلی سنتی، اول است و در بخش ریلی نوین و قطارهای سریع‌السیر، جایگاهی نداریم. 

رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن با اشاره به اینکه قطعاً سوق دادن جابه‌جایی بار و مسافر از سمت جاده به سمت ریل موجب کاهش تلفات رانندگی و هزینه می‌شودگفت:اما این مورد نیازمند توسعه زیرساخت‌ها، سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه ریلی است. 

ذاکری تصریح کرد:در ۳۰ سال گذشته کشور برای توسعه زیرساخت‌های سنتی ریلی گام‌های خوبی برداشته است، در روسازی، توسعه ناوگان و تولید لوکوموتیو در بخش ریلی سنتی رشد داشته‌یم، اما برای رسیدن به قطار سریع‌السیر باید فناوری جدید خلق کنیم. 

رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن با بیان اینکه فاصله زیادی تا افق توسعه برای سیستم حمل و نقل ریلی سریع‌السیر داریمخاطرنشان کرد:با وجود این توانایی وجود دارد، زیرا جایگاه توسعه علمی ایران در منطقه رتبه اول است و تنها دانشکده مهندسی راه آهن خاورمیانه در ایران وجود دارد.

تعداد بازدید: 824 ،    
  
کلیدواژه ها: ریلی - قطار سریع السیر


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار