چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 12:42   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 48556صفحه نخست » متروشنبه، 11 مرداد 1393 - 17:15
مهم‌ترین اخبار مترو در هفته گذشته/ از راه‌اندازی مترو شیراز تا آغاز عملیات اجرایی متروی تهران ـ آمل
  
ترابر نیوز:

راه اندازی مترو شیراز و آغاز عملیات اجرایی متروی تهران ـ آمل، برخی از مهم ترین اخبار حوزه مترو در هفته گذشته محسوب می شوند.

به گزارش تین نیوز، طی هفته ها و ماه های گذشته اخبار فراوانی در رسانه ها درباره مترودار شدن برخی از مراکز استان ها منتشر شده است. بعد از تهران و مشهد که شهرهای صاحب مترو هستند، عنوان سومین شهر مترویی ایران، مورد بحث محافل رسانه ای است. در این میان ورود واگن های مترو به شیراز، تبریز و اصفهان، کسب مدال برنز سومین شهر را با سوالاتی مواجه ساخته است.

این در حالی است که به گفته مسئولان قطار شهری شیراز، این شهر را باید سومین شهر مترویی کشور دانست. در این رابطه ماه گذشته طی جلسه ای با حضور اصحاب رسانه و مسئولان سازمان قطار شهری شیراز و حومه، مترو شیراز رسما به عنوان سومین مترو شهری بعد از تهران و مشهد معرفی شد. این در حالی است که برخی شهرهای دیگر از جمله تبریز و نیز اصفهان مدعی عنوان سومین مترو کشور هستند اما برخی مسئولان مترو شیراز معتقدند این عنوان به آنها تعلق دارد.

علت این امر از نگاه مسئولان قطار شهری شیراز، این است که طول خط متروی شیراز بیشتر است، همچنین اولین رام قطار شیراز زودتر از اصفهان و تبریز وارد این شهر شده و از سوی دیگر مترو شیراز با چهار رام در مهرماه به بهره برداری می رسد که بدین طریق قطارها کمتر از 15 دقیقه در ایستگاه های مترو به مردم خدمات رسانی خواهند کرد.

لازم به ذکر است که شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) سومین شهر کشور است که پس از تهران و مشهد قطار مترویی آن به حرکت در آمده است و با آماده شدن یک رام دیگر که برای فاز یک پیش بینی شده است، مهرماه سال جاری راه اندازی و بهره برداری مسافری آن نیز آغاز خواهد شد.

راه اندازی مترو شیراز با چهار رام قطار در مهرماه
چهارمین رام قطارهای مترو شیراز پس از ترخیص از گمرک بندر عباس به شیراز حمل خواهد شد تا مترو شیراز، مهرماه سال جاری به صورت استاندارد با 4 رام به بهره برداری برسد. این امر نشان می دهد هدف تنها افتتاح مترو شیراز نبوده، بلکه خدمات رسانی خوبی هم برای شهروندان صورت می گیرد.

سومین رام قطار های مترو شیراز پس از ترخیص از گمرک بندر عباس بارگیری و با همکاری پلیس راهور استان فارس به سمت شیراز حمل شد و سرانجام با همت کارشناسان و متخصصان سازمان قطار شهری شیراز بر روی ریل قرار گرفت، علاوه بر این رام چهارم نیز پس از ترخیص از بندرعباس به شیراز خواهد رسید و پس از آن مترو شیراز به صورت استاندارد افتتاح خواهد شد.

خط یک مترو شیراز دارای 21 ایستگاه است که دسترسی شرق به غرب شیراز را میسر می کند. همچنین فاصله هر یک از ایستگاه ها نیز 500 متر تا یک کیلومتر است.

نامه نماینده مردم ورامین به رئیس جمهور
مسئولان شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در نامه مهمی به رییس جمهور، خواستار دستور صریح و قاطع وی مبنی بر اجرای هرچه سریع تر پروژه مترو توسط شرکت متروی تهران شدند.

مسئولان شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک ضمن انتقاد شدید از تلاش های شرکت راه آهن برای تغییر در روند پروژه متروی ورامین اعلام داشتند که مردم این مناطق سال ها درخواست آمدن مترو به شهرشان را از مسئولان بلندپایه کشور طلب کردند و به هیچ عنوان با ایجاد راه آهن شهری موافق نیستند.

این نامه توسط سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و استاندار تهران تقدیم شد و حال همه منتظر دستور قاطع و صریح دکتر روحانی در این باره هستند.

بودجه قطار شهری قم صفر شد
محمد دلبری شهردار قم از صفر شدن تخصیص بودجه قطار شهری قم به دستور رئیس جمهور انتقاد کرد.

دولت در بودجه سال جاری 55 میلیارد تومان برای اجرای دو طرح قطار شهری در قم منظور کرده بود که همین رقم هم بارها از سوی شهردار قم مورد انتقاد قرار گرفته بود.

دلبری همچنین یک ماه پیش در جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی شهرداری گفته بود: «در صورت اعلام دولت مبنی بر عدم تأمین منابع مالی پروژه های مترو و منوریل و مصوبه شورا، شهرداری آمادگی تأمین منابع و پیشبرد کار را دارد این در حالی است که رئیس جمهور دستور داده تا تخصیص بودجه قطار شهری تمام شهرها صفر شده و تنها 91 میلیارد تومان برای اهواز اختصاص پیدا کند.».

آغاز عملیات اجرایی متروی تهران ـ آمل
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از آغاز به کار عملیات اجرایی ساخت متروی تهران- آمل و مشخص شدن پیمانکار آن خبرداد و گفت:‌ شرکت آبادگران پارس طرف قرارداد و پیمانکار 24 کیلومتر اول این پروژه است که در حال تجهیزکارگاه پروژه به ماشین آلات است.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه از هفت سال پیش پیگیراجرای این پروژه بودیم،‌ افزود: برای این پروژه در بودجه سال‌های91 تا 93 ردیف اعتباری تعیین شد.

عزت اله یوسفیان ملا با اشاره به اینکه با تجهیز کارگاه پروژه متروی تهران ـ آمل به ماشین آلات عملیات اجرایی آن شروع شده است، گفت: این پروژه 95 کیلومتر تا تهران است که برای قطعه اول که 24 کیلومتر است پیمانکار مشخص شد و اگر برای 70 کیلومتر دیگر آن هم پیمانکار بگیریم پروژه دو ساله به اتمام خواهد رسید.

تعداد بازدید: 1054 ،    
  
کلیدواژه ها: مترو تهران - مترو شیراز


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار