چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 03:43   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46878صفحه نخست » دریایی2دوشنبه، 26 خرداد 1393 - 12:30
بندر شهیدرجایی در پایین‌ترین حد اعتبار و رتبه فنی و مدیریتی
  
ترابر نیوز:
 یک کارشناس حمل و نقل دریایی معتقد است بندر شهید رجایی به پایین ترین حد اعتبار و رتبه فنی و مدیریتی تنزل یافته و قدرت مدیریتی پارامترهای اقتصادی را ندارد که در اثر این وضعیت، این بندر دیگر جذابیت و مزیتی برای ورود شناورهای غول پیکر جهان نخواهد داشت.

مسعود پل مه در گفتگو با تین نیوز، با تاکید بر اهمیت بندر شهیدرجایی به عنوان بزرگ ترین بندر کانتینری کشور اظهار کرد: بر اساس سند چشم انداز، طرح های توسعه این بندر در هفت فاز پیش بینی شده اند و باید ظرفیت نهایی بندر، پس از اجرای کامل این فازها، به 24 میلیون TEU کانتینر افزایش یابد.

نیاز بندر شهیدرجایی به 18 دستگاه گنتری کرین
نایب رئیس انجمن کشتیرانی افزود: در حال حاضر این بندر در مقطع فاز دوم قرار دارد که با تکمیل این فاز در سال جاری، ظرفیت اسمی بندر از سه میلیون TEU به 6 میلیون TEU کانتینر در سال افزایش می یابد، البته دستیابی به این ظرفیت مستلزم اضافه شدن 18 دستگاه "گنتری کرین" جدید در یال شرقی و غربی ترمینال 2 این بندر خواهد بود.

ظرفیت واقعی بندرشهیدرجایی، یک دوم ظرفیت اسمی
این کارشناس امور دریایی و بندری با بیان این که «بندر شهید رجایی با پیش بینی چهار هزار و 800 هکتار اراضی پشتیبانی، یکی از بزرگ ترین بنادر منطقه خواهد بود» یادآور شد: در سال 92 علی‌رغم این که این بندر دارای ظرفیت اسمی سه میلیون TEU بود، بر اساس اعلام مراجع مربوطه، به ظرفیت عملیاتی تقریبا یک و نیم میلیون TEU دست یافت، البته آمارهای ضد و نقیض دیگری که بیانگر اعداد کمتری است نیز در این باره وجود دارند.

پل مه در بیان برخی نیازهای بندر شهیدرجایی، گفت: یکی از معضلاتی که همواره در برنامه ریزی و اجرای برنامه های ما، خود را نشان می دهد، عنوان هایی همچون "اولین" و "بزرگ ترین" است که سراب و انحرافی بر برداشت های منطقی ما از توانایی و قابلیت هایمان است و این "خود ناتوانی" در کسب مفروضات مترادف با واقعیت های ملموس، باعث شده ما در قد و قواره کار خود گرفتار شویم!

فعالیت پایین تجهیزات بندری در ایران در مقایسه با جهان 
وی اضافه کرد: هر بندر کانتینری، دارای تجهیزات بندری به نام گنتری کرین است و البته بندر شهید رجایی هم از این تجهیزات بهره می برد اما هیچ گاه در یک بندر، تعداد تجهیزات را ملاک برتری و مزیت نمی دانند بلکه میزان فعالیت مفید در یک زمان مشخص، مبنای معقول محاسبه است، به عنوان مثال هر دستگاه گنتری کرین در برخی بنادر جهان، تا 40 TEU کانتینر در ساعت فعالیت دارند در حالی که این آمار در کشور ما به هشت TEU کانتینر در ساعت کاهش یافته است!

تنزل رتبه بندر شهیدرجایی از نظر اعتبار و رتبه فنی و مدیریتی
عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مفهوم این عدد بسیار حائز اهمیت است زیرا بندر شهید رجایی به پایین ترین حد اعتبار و رتبه فنی و مدیریتی تنزل یافته و قدرت مدیریتی پارامترهای اقتصادی را ندارد، در نتیجه مدت زمان انتظار کشتی ها در لنگرگاه و به تبع آن، مدت زمان توقف کشتی در اسکله برای تخلیه، افزایش می یابد و این زنجیره، تا بازار مصرف کالا ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در اثر این وضعیت، این بندر دیگر جذابیت و مزیتی برای ورود شناورهای غول پیکر جهان نخواهد داشت، بنابراین یکی از اولویت های مورد توجه مدیر جدید بندر، باید معطوف به این واقعیت غیرقابل انکار باشد. مدیر این بندر باید با برنامه محوری و پرهیز از هر نوع پراکندگی و جلوگیری از درگیری در امور روزمره، این امر را به یک هدف اصلی تبدیل کند.

نیاز بندر شهیدرجایی به نرم‌افزار جامع عملیات کانتینری و ترمینال‌داری
پل مه در بیان نیازها و اولویت های بندر شهید رجایی، اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های مترادف با موضوع فوق، دستیابی به نرم افزاری جامع، برای پوشش کامل عملیات کانتینری و ترمینال‌داری است.

نایب رئیس انجمن کشتیرانی با بیان این که «نیاز کشور بسیار فراتر از تسهیلاتی است که در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است» افزود: در برخی فعالیت های بندری، امکان حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود ندارد زیرا مشمول بند 3 سیاست های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی نمی شود که در این زمینه، لازم است متولیان امر بازنگری جدی داشته باشند.
 
 
تعداد بازدید: 688 ،    
  
کلیدواژه ها: بندر شهید رجایی


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار