پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 14:01   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45707صفحه نخست » ریلی 2سه شنبه، 30 اردیبهشت 1393 - 14:45
سهم حمل ونقل ریلی تا سال 1400 باید شش برابر شود
  
ترابر نیوز:

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه سهم جابجایی مسافر نیز در سال 92 در بخش ریلی 26 میلیون نفر بود که پیش بینی شده است در سال 1400 به 57 میلیون نفر برسد، بیان داشت: همه باید کمک کنند که سهم حمل ونقل ریلی در سال 1400 شش برابر افزایش یابد.

 
به گزارش تین نیوز از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری در شامگاه روز دوشنبه 29 اردیبهشت سخن می گفت، یادآور شد: اکنون 11 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد که باید13 هزار کیلومتر به آن اضافه که 4 هزار کیلومتر آن دو خطه شود همچنین 4600 کیلومتر از خطوط ریلی باید پس از دو خطه شدن برقی شود.

 
وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: برای تحقق این برنامه ها سالانه به 16 میلیارد تومان به قیمت امسال باید در صنعت ریلی سرمایه گذاری شود.

 
آخوندی با بیان اینکه حدود 2300 واگن مسافری باید به بخش مسافربری اضافه شود، گفت: 22 هزار واگن باری نیز باید به 54 هزار واگن افزایش یابد.

 
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در  حوزه مسافری هم سهم حمل و نقل ریلی از 26 میلیون نفر در سال 92 تا سال 1400 باید به 56  تا 57 میلیون نفر افزایش یابد.

 
آخوندی با اشاره اینکه به دنبال تحویل اساسی در حوزه حمل و نقل ریلی هستیم، گفت: از سوی دیگر باید 9000 کیلومتر ریل جدید به 11000 کیلومتر راه آهن کنونی کشور برای دستیابی به اهداف بلند پروازانه اضافه شود.

 
وی با اشاره به این که برای داشتن ترافیک روان و افزایش سرعت بازرگانی باید خطوط برقی و دو خطه کردن خطوط یک خطه را انجام دهیم، افزود: در این راستا باید 4600 کیلومتر راه آهن بعد از دوخطه شدن، برقی شود. خطوطی مانند تهران-مشهد، تهران-تبریز و تهران بندعباس باید برقی شوند.


ایمنی 50 برابری نسبت به حمل ونقل جاده ای

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در سال 1400 پیش بینی شده است که حمل ونقل باری از 682 میلیون تن کنونی به 915 میلیون تن افزایش یابد و این بدان معنی است که تا هشت سال آینده در حوزه حمل و نقل حدود 250 میلیون تن افزایش حمل بار خواهیم داشت که از این میزان، حمل و نقل 170 میلیون تن به بخش ریلی واگذار شود .

 
وی با اشاره به اینکه در ایران سهم حمل ونقل ریلی در مقایسه با حمل ونقل جاده ای فقط 5 درصد است، تصریح کرد: سال گذشته 600 میلیون تن بار در کشور جابه جا شد که 32.7 میلیون تن آن به وسیله ریل جابه جا شد .

 
وزیر راه و شهرسازی که در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری سخن می گفت، بیان داشت:  سهم حمل ونقل مسافر در بخش ریلی در مقایسه با بخش جاده ای 10 درصد است.

 
وی افزود: در سالهای اخیر ناوگان جدیدی وارد نظام حمل ونقل ریلی نشده و عمر این ناوگان پیرتر از گذشته شده است که دربخش مسافر عمر 1600 واگن قابل قبول و سن 600 واگن غیر قابل قبول است. همچنین با توجه به اینکه ناوگان جدید وارد شبکه ریلی کشور نشده عملا ناوگان موجود پیرتر شده است البته واگن ها مرتب بازسازی می شوند.

 
آخوندی در ادامه با اشاره به مزیت های حمل و نقل ریلی افزود: ایمنی 50 برابری نسبت به حمل ونقل جاده ای، نسبت یک به شش مصرف سوخت در حمل ونقل ریلی بار و جاده ای و سبز بودن و سازگار بودن با محیط زیست از جمله مزیت های حمل ونقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای است.

 
وی با بیان اینکه اقتصاد حمل و نقل جاده ای در ایران به صرفه تر از حمل ونقل ریلی است، گفت: ورود به حمل ونقل جاده ای به سرمایه کمتری در مقایسه با میزان سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی نیاز دارد که سیاست ها باید مشوق گرایش به سمت سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی باشد .

 
وزیر راه وشهرسازی با مقایسه بخش جاده ای نسبت به ریل در زمینه حق دسترسی، گفت: هزینه سرمایه گذاری در بخش جاده ای صفر است اما در بخش ریلی 56 درصد هزینه حق دسترسی به ریل بود که اکنون به 49 درصد کاهش یافته است. همچنین تلاش می کنیم این میزان پی در پی کاهش یابد و هر چه میزان هزینه کمتر شود گرایش سرمایه گذاران به بخش ریلی بیشتر می شود .


استفاده از منابع بهینه سازی مصرف انرژی و صندوق توسعه ملی

آخوندی دلیل عقب ماندگی کشور در حوزه برون شهری حمل و نقل ریلی را نحوه مدیریت نظام حمل و نقل کشور دانست و افزود: در حمل و نقل ریلی تمام هزینه از دورن خودش تامین می شود، به عبارت دیگر شرکت های باری هم باید حق دسترسی به ریل و هم هزینه های جاری و سوخت را تامین کنند.

 
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در بند ق تبصره 2 قانون بودجه مبلغ خوبی در اختیار وزارت نفت در راستای بهینه سازی مصرف انرژی قرار گرفته است. هم اکنون با وزارت نفت در حال مذاکره هستیم تا بخشی از این بودجه به سرمایه گذاران حوزه ریلی که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، اختصاص یابد.

 
آخوندی تامین منابع مالی حمل و نقل ریلی را یکی از مسائل مهم این بخش اعلام کرد و افزود: این یک بحث گسترده است که به سیستم بانکی کشور برمی گردد و بخشی از آن نیز مربوط به صندوق توسعه ملی است. در این راستا سرمایه گذارانی برای دریافت تسهیلات به صندوق مذکور معرفی شده اند.

 
آخوندی همچنین اولویت وزارت راه و شهرسازی را استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در حوزه ریلی اعلام کرد و گفت: سازندگان داخلی توانمندی های فراوانی در این حوزه دارند و سیاست دولت حمایت از دانش فنی و سرمایه گذاری در حمل و نقل و صنعت ریلی است.

 
وی با تاکید بر اینکه  به ساخت داخل به شدت بها می دهیم، اظهار داشت: سازندگان باید در تراز جهانی باشند و کالای با کیفیت بالا تولید کنند. ضمن آن که آنها باید بتوانند با خارجی ها رقابت کرده و فناوری های ساخت به روز باشد.

 
برنامه ریزی برای  رسیدن به سرعت 200 کیلومتر در حرکت قطارها

وی گفت: میزان صرفه جویی در مصرف انرژی در حمل ونقل ریلی نسبت به جاده حدود یک به هفت در حمل بار و در بخش مسافر یک به دو ونیم است.

 
اخوندی سازگاری حمل ونقل ریلی با محیط زیست و آرامش داشتن مسافران را از دلایل داشتن جایگاه ویژه این بخش در کشورهای پیشرفته دانست .

 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمایل در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی بسیار است گفت : دولت فقط در بخش زیرساختی وارد می شود و بقیه را باید بخش خصوصی انجام دهد. توانمندی شرکت های داخلی برای ساخت تجهیزات ، قطعات ، لوکومتیو و واگن بسیار بالاست.

 
آخوندی افزود : برای رساندن سرعت حرکت قطارها در خطوط برقی به 200 کیلومتر و برای قطارهای دیزلی به 160 کیلومتر در حال برنامه ریزی هستیم .

 
وی افزود: یکی از شرکت های حمل ونقل ریلی اعلام کرده است که می خواهد حدود 1000 واگن سفارش دهد و یکی از شرکت های سازنده واگن نیز امسال 500 واگن باری برای ساخت سفارش گرفته است.

 
وی گفت: با توجه به اینکه ملاحظه ما در بخش حمل ونقل ریلی فناوری جهانی است اما از شرکت های داخلی حمایت می کنیم .

 
آخوندی در ابتدای سخنانش با اشاره به بازدید رئیس جمهوری از وزرات راه و شهرسازی، تصریح کرد: در این بازدید درباره مسائل شهرسازی، نحوه مدیریت شهری و مسکن بحث و در خصوص حمل ونقل ریلی، دریایی، هوایی، جاده ای و ترانزیت نیز گفت وگو شد.

 
وی با بیان این که گزارش جامعی از مسکن و حمل و نقل به رئیس جمهوری ارائه شد، اظهار کرد: در رابطه با سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل، مسائل این بخش و خروج از رکود، سهم مسکن و ساختمان  و حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی نیز صحبت شد.

 
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که حمل ونقل و مسکن 14 تا 15 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد، تصریح کرد: بدون شک این بخش ها می توانند پیش ران خروج اقتصاد از رکود باشند.

تعداد بازدید: 904 ،    
  
کلیدواژه ها: حمل ونقل ریلی


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار