پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 11:24   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45406صفحه نخست » مترودوشنبه، 22 اردیبهشت 1393 - 20:30
متروی تبریز روی ریل وعده های ناتمام/ شهروندان تبریزی چشم انتظار تحقق پروژه قطار شهری 13 ساله
  
ترابر نیوز:

ورود واگن های مترو با تشریفات و مراسم منحصر به فرد شهرداری تبریز، نه تنها دردی را از این پروژه شهری درمان نکرده، بلکه وعده های نامشخص و پی در پی مسوولان ذیربط، رویای شیرین مترودار شدن مردم این کلانشهر را بیش از پیش در هاله ای از ابهام قرار داده است.

 
بیش از 13 سال است که از مراحل احداث و عملیاتی شدن قطار شهری تبریز می گذرد و شهروندان تبریزی سال به سال با وعده های جدید مسوولان مختلف شهری و استانی در خصوص به سرانجام رسیدن این رویای شیرین روبرو می شوند؛ جالب اینجاست که گاهی از اوقات مسوولان با اعتماد و اطمینان کامل، زمان دقیق بهره برداری از فازهای مختلف متروی تبریز خبر می دهند در حالی که پس از گذشت زمان مقرر و عملی نشدن وعده ها، با طرح بهانه های مختلف دوباره وعده تکمیل این پروژه شهری را در زمان های اضافی بازی طول و دراز متروی تبریز می دهند.

 
در این میان وعده های بیشمار مسوولان در دو سال گذشته بیش از سال های قبل به چشم می خورد به طوری که علیرضا نوین، شهردار سابق کلانشهر تبریز حدود یک سال و چهار ماه گذشته از تحویل واگن های متروی تبریز خبر داد و علیرضا بیگی استاندار وقت آذربایجان شرقی نیز حدود یک سال و دوماه قبل راه اندازی قطار شهری تبریز را در آن زمان حتمی دانسته بود؛ البته وعده هایی داده شده سال های قبل تر در این خصوص نیز چیزی جز تکرار مکررات نبود، وعده هایی که اجرای آنها هر سال به بهانه های مختلف به سال و یا سال های دیگر انتقال می یابد تا اکنون سریال متروی تبریز 13 ساله شود.

 
 اما این روزها با روی کار آمدن صادق نجفی به عنوان شهردار کلانشهر تبریز نه تنها این وعده ها نقطه پایانی به خود نگرفته است بلکه وعده های تکراری و سریالی روند جدیدی به خود گرفته و چندین بار زمان ها و برنامه های متفاوتی از سوی شهرداری تبریز در خصوص تکمیل متروی تبریز منتشر شده است؛ به طوری که وی در نخستین مصاحبه کاری با خبرنگاران از راه اندازی فاز اول خط یک قطار شهری در دهه فجر 92 خبر داد و پس از این وعده عید نوروز 93 را بهترین روز برای راه اندازی این خط عنوان کرد.

 
این در حالی است، شهروندان تبریزی نوروز 93 نیز قطار شهری را از نزدیک لمس نکردند؛ اما 27 فرودین ماه امسال با ورود پنج دستگاه واگن به کلانشهر تبریز روزنه های امید جوانه زد و شهردار تبریز از راه اندازی قطار شهری پس از 20 روز کاری خبر داد که از این تاریخ تا کنون 27 روز می گذرد؛ البته شهردار سابق تبریز 22 بهمن ماه 91 از تحویل 20 دستگاه واگن از سری نخست واگن های مترو خبر داده بود.

 
واگن ها روی ریل ایستگاه های ناتمام!

پس از مراسم رونمایی از اولین سری واگن های قطار شهری تبریز، این واگن ها به پایانه ائل گولی، سرآغاز خط یک مترو تبریز انتقال و بر روی ریل پایانه قرار گرفتند ولی آن چه که در این میان عیان است ایستگاه های ناتمام خط یک فاز اول متروی تبریز است که قبل از این از سوی شهرداری و اعضای شورای شهر اعلام شده بود که این ایستگاه ها آماده بهره برداری هستند.

 
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه ما کار اجرایی بلد نیستیم اظهار داشت: به همین دلیل امروز با گذشت چندین سال تاکنون موفق به راه اندازی متروی نشدیم و در چنین شرایطی بهتر است کار را به کاردان بسپاریم.

 
ایرج شهین‌ باهر همچنین در ادامه افزود:چند سالی است که درگیر راه‌اندازی یک مترو هستیم و نمی‌توانیم صادقانه بگوییم بلد نیستم.

 
وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه ما به جای اینکه مشارکت‌ها را به سمتی هدایت کنیم که به نفع مردم باشد، با این مشارکت‌ها مرکز خرید می‌سازیم.

 
آغاز تست واگن های قطار از 21 اردیبهشت ماه

از 21 اردیبهشت مراحل تست و آزمایش قطار شهری تبریز استارت زده شده و تا 28 تیرماه ادامه خواهد داشت اما در ادامه راه باید کارشناسان چینی مراحل تست و نصب را تائید کنند و در صورت بروز کوچک‌ترین مشکلی باید زمان راه اندازی به زمان دیگری موکول شود.

 
سخنگوی شورای شهر تبریز در گفتگو با خبرنگاران در این خصوص چنین اظهار داشت: هفته آینده سری دوم کارشناسان چینی در تبریز حضور خواهند داشت تا سوار شدن واگن‌ها بر ریل‌های مترو را مورد ارزیابی قرار دهند.

 
سعید حاجی زاده افزود: شهروندان تبریز شاید طی چند روز آینده تردد واگن‌های قطار شهری را در مسیر خط یک فاز اول مشاهده کنند اما این به معنی راه‌اندازی و یا امکان استفاده از مترو نیست.

 
وی در ادامه اظهار داشت: واگن‌ها باید بر اساس استانداردها 500 کیلومتر مسیر موجود را بدون سرنشین طی کنند تا از نظر فنی و ایمنی تائیدیه های فنی لازم برای استفاده آنها در خطوط متروی تبریز صادر شوند.

 
اعتبار متروی تبریز به شهرهای دیگری انتقال یافته است

عضو دیگر شورای شهر تبریز با بیان این نکته که در شورای سوم شهرداری تبریز 300 میلیارد تومان به حساب شورا واریز شده بود، اظهار داشت: با این حال واگن‌ها به شهرهای دیگری انتقال یافت و شورا و شهرداری در آن زمان سکوت کرده و کاری نکردند.

 
حبیب شیری آذر افزود: برخلاف اینکه سازمان مترو زیر مجموعه شهرداری و شورای شهر است ولی این سازمان هیچ‌گونه ارتباطی با پارلمان محلی ندارد.

 
وی در ادامه افزود: سازمان مترو باید لحظه به لحظه از پیشرفت روزانه خود به مردم گزارش دهد در حالی که متاسفانه گزارشی که امروز برای ما ارائه می‌شود با گزارش آماری که هفت ماه قبل هم گفته شده بود، یکسان است و هیچ تفاوتی نکرده است.

 
وی همچنین برای راه اندازی خط یک متروی تبریز بر استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه تأکید کرد.

 
 راه اندازی فاز اول خط یک متروی تبریز در نیمه نخست امسال

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز از راه اندازی فاز اول خط یک قطار شهری تبریز در نیمه نخست سال جاری خبر داد و افزود: اجرای خط یک قطار شهری تبریز در سه فاز پیش‌بینی شده که طبق زمانبندی صورت گرفته فاز اول خط یک در نیمه نخست سال جاری و فازهای دوم و سوم خط یک قطار شهری تبریز نیز به ترتیب در نیمه اول و نیمه دوم سال 95 به بهره‌برداری می رسد.

 
صادق پشمینه‌ آذر افزود: هم‌اکنون در بین شهرهایی که در آستانه راه‌اندازی قطار شهری هستند، تنها قطار شهری تبریز است که به مرحله راه‌اندازی و بهره برداری نزدیک شده است.

 
وی همچنین خاطر نشان کرده است: از مجموع 315 واگن خریداری شده به ارزش 127 میلیون یورو برای خطوط مترو در نقاط مختلف کشور، نزدیک به 180 واگن به مترو تبریز اختصاص دارد.

 
به هر ترتیب آنچه بدیهی است نبود هماهنگی بین مسوولان شهری تبریز و یک بام و دو هوا در اجرای طرحی عظیم بنام متروی تبریز است بطوریکه شهردار تبریز خبر از افتتاح خط یک در سال 94 می دهد و مدیرعامل قطار شهری نیز بهره برداری از این خط را در انتهای سال 95 محتمل می داند و از سوی دیگر شورای شهر نیز همانند بسیاری دیگر از موضوعات مانند یک تماشاگر فهیم تنها نظاره گر اتلاف زمان و پول هایی است که از جیب بیت المال برای طرح هایی هزینه می شوند که می توانند در شرایط خاص اقتصادی کشور، حداقل منافع را متوجه مردمی کنند که به اذعان تمام مسوولان ولی نعمتان جامعه هستند و مسوولان شهرداری تبریز نیز باید توجه داشته باشند که این مردم صبور کلام و اعمال آنها را به دقت درنظر دارند و هر وعده آنها در تاریخ کلانشهر تبریز ثبت و ضبط خواهد شد.

 

منبع:تین نیوز

تعداد بازدید: 778 ،    
  
کلیدواژه ها: مترو تبریز


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار