پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 01:58   
 
 
   آخرین اخبار  
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41375صفحه نخست » متروشنبه، 28 دی 1392 - 22:00
احداث هر کیلومتر مترو اصفهان ۵۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد
  
ترابر نیوز:

ترابر نیوز |  در حالی که احداث هر کیلومتر مترو اصفهان ۵۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد؛امسال دولت برای مترو این کلان شهر فقط ۹۳ میلیارد تومان اختصاص داده ؛ که می توان این طور استنباط کرد با احتساب سهم ۵۰ درصدی شهرداری اصفهان تا نیمه سال آینده ۵/۳ کیلومتر از این خط تکمیل شود اما واقعیت این است که مترو فقط یکی از راه های کنترل روز افزون آلودگی هواست و باید به دنبال خروج منابع آلوده کننده اصفهان هم بود و حواس ها از این معضل بزرگ تر پرت نشود.


۱۴ سال از زمان آغاز عملیات اجرایی خط یک مترو شمال- جنوب اصفهان به طول۵/۲۲ کیلومتر می گذرد؛بعد از این مدت به دلایل مختلف از جمله کمبود منابع مالی۱۰ کیلومتر این خط آماده ریل گذاری و تردد واگن است؛ اما انگار سایه کمبود پول بر سر مترو اصفهان گسترده است به طوری که امسال برای این طرحی که هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد دولت ۹۳ میلیارد تومان اختصاص داده این در حالی است که در سال گذشته از بودجه ۱۱۰ میلیارد تومان قطار شهری این کلان شهر فقط ۳۵ درصد آن تخصیص یافت.

با این اوصاف هنوز امیدها از این طرح پابرجاست؛ و مدیران شهری و استانی و حتی دولتی در تکاپوی سرانجام رساندن بخشی از مترو این کلان شهر هستند. 

 
تاریخچه مترو اصفهان

پس از تصویب بودجه احداث قطار شهری در ۵ کلان شهر کشور در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۹ طراحی تفصیلی خط شمال- جنوب به طول ۲/۲۲ کیلومتر در سال ۱۳۸۰ آغاز شد. عملیات اجرایی این خط در سال ۱۳۸۱ آغاز شده است وتاکنون حفاری تونل غربی و شرقی آن به اتمام رسیده اما فعالیت های عمرانی این طرح همچنان ادامه دارد. این خط از شمال شهر اصفهان شروع شده تا ترمینال مسافربری صفه در جنوب امتداد دارد.

کل مسیر حدود ۲۰ کیلومتر است و حدود ۲۱ ایستگاه در طول این خط عبارتند از:ایستگاه پاسداران ،ایستگاه کاوه ،ایستگاه مدرس،ایستگاه شهدا،ایستگاه امام حسین ،ایستگاه انقلاب،ایستگاه شریعتی ،ایستگاه آزادی و ایستگاه صفه در حال ساخت است.

عملیات ساخت خط شمال-جنوب از ایستگاه قدس تا ایستگاه دفاع مقدس در سال ۸۰ شروع و در سه قطعه در حال اجرا می باشد که ۱۱ کیلومتر از قسمت شمالی این طرح از میدان قدس تا میدان شهدا که به عنوان طرح مهر ماندگار انتخاب شد و در انتظار تامین واگن است.

۹ ایستگاه این خط که از شهرک قدس در خیابان امام خمینی(ره) آغاز و پس از عبور از ترمینال کاوه به ترمینال صفه ختم می شود تکمیل شده و ۱۱ ایستگاه دیگر نیز در حال تکمیل می باشد.

حفاری تونل های این مسیر تکمیل شده و این دو رشته تونل غربی-شرقی از ایستگاه بابلدشت تا میدان آزادی به طول ۱۰ هزار و ۴۰۰ متر احداث شده اند. تاکنون برای پیشرفت ۷۰ درصدی در عملیات احداث خط یک پروژه مترو ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

به طوری که از سال ۸۲ تا کنون به ازای هر کیلومتر از قطار شهری کلان شهر اصفهان ۱۰میلیارد تومان هزینه شده است، تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار متر مکعب حفاری، ۹هزار تن میلگرد و ۱۱۰ هزار متر مکعب بتن در این پروژه انجام شده این در حالی است با توجه به تورم روز احداث هر کیلومتر از مترو از ۱۰ به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

 
اختصاص ۹۳ میلیارد تومان برای مترو اصفهان

به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که امسال دولت برای مترو این کلان شهر ۹۳ میلیارد تومان اختصاص داده است می گوید: مجلس قوانین متعددی در حمایت از توسعه حمل ونقل عمومی به خصوص برای مترو مصوب کرده است که می توان به استفاده از صندوق توسعه ملی ، فروش اوراق مشارکت، فاینانس و جذب سرمایه گذار اشاره کرد.

حمیدرضا فولادگر به علت به تعویق افتادن بهره برداری از مترو اصفهان را تعدد مراکز تصمیم گیر و مدیریت چند گانه این طرح می داند و می افزاید: البته جایه جایی تاسیسات و مباحث بافت فرسوده و بافت تاریخی نیز از موانع اجرای قطار شهری اصفهان بوده است.

وی با تاکید بر این که به موازات احداث مترو اصفهان می بایست تراموا در این کلان شهر راه اندازی می شد ادامه می دهد:نباید همه بار حمل و نقل را یا به قولی همه تخم مرغ ها را در سبد مترو بگذاریم لذا لازم است تراموا در این کلان شهر با توجه به معابر کم عرض اش راه اندازی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که بودجه پیش بینی شده امسال دولت برای مترو اصفهان ۹۳ میلیارد تومان است اضافه می کند:این در حالی است که در سال گذشته برای این پروژه ۱۱۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد اما تنها ۳۵ درصد این بودجه تخصیص یافت.

وی ادامه می دهد: شهرداری ها باید از ظرفیت های موجود استفاده نمایند و در این میان مجلس می تواند در اجرایی شدن مصوبات نظارت کند و اگر بخشهایی از مصوبات اجرایی نشد مجلس می تواند خود وارد عمل شده و کمکهای مورد نیاز را برای توسعه مترو محقق سازد. 

 
طلب شهرداری باید پرداخت شود

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس نیز در این باره می گوید: مجلس قوانین متعددی در حمایت از توسعه حمل ونقل عمومی مصوب کرده است که قانون حمایت از حمل ونقل عمومی، قانون حمایت از حمل ونقل ریلی و قانون مدیریت سوخت از جمله این موارد است و همه تکالیفی را به دوش دولت می گذارد از رقم اصلی حمل و نقل عمومی که مجلس برای کل کشور تصویب می کند رقم بالایی متعلق به توسعه حمل ونقل عمومی در کلان شهرهاست .

جعفر قادری می افزاید: مجلس باید بعد نظارتی خود را افزایش دهد تا دولت مرتکب این عدول از قانون نشود، اگر بحث افزایش بودجه مطرح شود، باید دانست که قدرت مانور نماینده ها در تغییرات ارقام و اعداد بودجه ای کم است ، بنابراین دولت باید گزارش عملکرد دقیقی ارائه کند و مجلس نیز متکی به بعد نظارتی خود بر آن مدیریت دقیق تر ی داشته باشد اگر قانونی ایراد دارد، باید در مجلس درست شود و به هر ترتیب دولت باید قانون عمل کند از طرفی نمایندگان نیز اجرای آن را دنبال کنند تا سهم کلان شهرهای کشور که قانون برآن پافشاری کرده، پرداخت شود. 

 
تاکید بر مصوبات اجلاس کلانشهرها

هادی قوامی یکی دیگر از نمایندگان کمیسیون مدیریت شهری مجلس تاکید می کند:از جمله مصوبات اجلاس اخیر زیرساخت و اساس توسعه اقتصادی کشور است که بی شک با توسعه حمل ونقل عمومی ارتباط دارد.بزرگراه ها،آزادراه ها و خطوط مترو شریان های حیاتی کشور در داخل و خارج از شهرها هستند.

به گفته قوامی طبق قانون گسترش حمل ونقل عمومی دولت مکلف شده ۱۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل ونقل عمومی و ۴۰ درصد آن را برای داخل کلانشهرها اختصاص دهد.مجلس نیز باید طبق قانون مدیریت سوخت، یارانه های حمل ونقل عمومی را به صورت واقعی هدفمند کند.

به طوری که مجلس از فرصتی که در سال ۹۳ به وجود آمده باید حداکثر استفاده را برای توسعه حمل ونقل شهری ببرد.

قوامی تصریح می کند: مجلس هرسال ۲ میلیارد دلار به توسعه حمل ونقل ریلی کلان شهرها اختصاص داده که باید مجلس وظیفه نظارتی خود را اعمال کند حاکمیت باید برای توسعه حمل ونقل عمومی ارزش قائل شود و پس از تصویب ارقام مشخص توسط مجلس و دولت باید آن را به هرشکل اجرا کند و از وظیفه اش عدول نکند .

 
اولین واگن های مترو اصفهان بارگیری شده است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی با تاکید بر این لازم است فاز اول خط یک مترو اصفهان در سال جاری راه اندازی شود می گوید: با توجه به این که طرح مترو اصفهان از پروژه های مهم کشور است لذا مقرر شده در طی این بازدید مشکلات این طرح بررسی گردد.

خندان دل با بیان این که نیمی از هزینه مترو اصفهان از سوی دولت و ۵۰ درصد باقی مانده توسط شهرداری پرداخت می شود، می افزاید: مترو اصفهان باید زودتر به بهره برداری می رسید اما به دلیل مشکلاتی از جمله تاخیر در تامین واگن ها این مهم انجام نشده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی کشور از بارگیری اولین واگن های مترو اصفهان از کشور مورد نظر خارجی به سمت ایران خبر می دهد و تصریح می کند: با توجه به مشکلات حمل ونقل شهری، ترافیک و مسایل زیست محیطی، اهمیت راه اندازی شبکه حمل ونقل در زیر زمین به خصوص مترو دوچندان است.

وی با بیان این مطلب که مترو اصفهان گره حمل و نقل عمومی و ترافیک را باز می کند، ادامه می دهد: با راه اندازی قطار شهری این شهر آلودگی هوا نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت.

خندان دل اضافه می کند: لازم است دو خط درون شهری مترو اصفهان تا ۴ تا ۵ سال آینده به بهره برداری برسد.

 
خط مترو در شمال شهر اصفهان راه‌انداری شود

استاندار اصفهان به عدم پیشرفت در خطوط مترو شهر اصفهان نیز اشاره و بیان می کند:۱۷ سال قبل به عنوان معاون وزیر دستور احداث مترو اصفهان را صادر کردم اما پیشرفت‌ها در کار احداث مترو متناسب همین مقدار سالی که از ساخت مترو گذشته نیست.

وی تصریح می کند: در بحث مترو ارتقا سطح مدیریتی را دنبال کردیم و در ادامه نیز یک هیئت مدیره قوی را برای مترو اصفهان در نظر گرفتیم که شهردار اصفهان، معاون عمرانی استاندار و مدیر عامل مترو جزء آن هستند.

زرگرپور با بیان این که واگن‌های قطار شهری تا هفته‌های آینده به اصفهان خواهند رسید، می افزاید:با اصلاح اساسنامه مترو و همکاری معاون عمرانی وزیر کشور، منابع مالی به مترو اصفهان تخصیص یافت که انتظار می‌رود با همکاری خوبی که شهرداری اصفهان دارد، خط مترو در شمال شهر اصفهان راه‌انداری شود. 

 
تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز می گوید: رویکرد شورای اسلامی شهر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو است لذا تلاش می کنیم مواردی که سبب آلودگی هوای اصفهان می شود برطرف کنیم.

مهندس رضا امینی با تاکید بر این که دغدغه اول مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر راه اندازی مترو است می گوید: حمایت ها و پشتیبانی مدیریت شهری برای راه اندازی مترو بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به این که مطالبه اول شهروندان از مدیریت شهری و استان راه اندازی قطار شهری است اذعان می دارد: با همت دولت و شهرداری و ساز و کار فنی و توانمندی پیمانکاران می توان در زمانبندی مناسب خط یک مترو اصفهان را راه اندازی کرد البته باید به تمام جوانب این پروژه پرداخته شود.

رییس شورای اسلامی شهر ادامه می دهد: امید است جایگاه مهمی برای قطار شهری با حمایت ویژه دولت و ارگان های مربوطه در نظر گرفته شود به طوری که مدیریت شهری و شورا همه جانبه از این طرح پشتیبانی خواهد کرد. 

 
شهرداری امسال ۱۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مترو هزینه کرده است

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه با همدلی تمامی مشکلات مترو حل خواهد شد، می گوید:۵ سال گذشته در شرف قرارداد خرید واگن با شرکت اسپانیایی بودیم که شرکت دولتی مادر تخصصی مترو تشکیل شد این در زمانی بود بحث اصل ۴۴ و واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی مطرح بود.

دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد می افزاید: فعالیت های اجرایی قطار شهری از سال ۸۱ آغاز شد این در حالی است که مطالعات این طرح از سال ۶۷ به مدت ۱۴ سال انجام گردید.

وی با بیان اینکه طی ۵ سال گذشته در رابطه با مترو با بدشناسی هایی مواجه شدیم، اضافه می کند:شهردار اصفهان با اشاره به اینکه شرکت مادر تخصصی می خواست ۴۰۰ کیلومتر در شهرهای کشور ریل گذاری کند، تصریح کرد:در طی این مدت شرکت مادر تخصصی در حوزه خرید واگن فعالیت کرد این در حالی است که واگن های اصفهان در پیچ و خم ها گیر کرده است.

دکتر سقائیان نژاد خاطرنشان می کند:شرکت مادر تخصصی بر طبق پروفایل ریل های مترو تبریز درصدد خرید واگن مترو برای اصفهان و شیراز بود در حالی که شیب و قوس ریل مترو اصفهان با تبریز متفاوت بود.

وی با بیان اینکه برای اصلاح این مباحث بسیار پیگیری شد، اظهار می دارد: خطای بزرگتری که در این سالها رخ داد؛ آنها حساب l.c بازکردند که بر این اساس ما نمی توانستیم حرفی بزنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه مشکل اصلی قطار شهری مباحث مالی نبود، ادامه می دهد: با توجه به میراثی بودن شهر اصفهان مباحث متعددی مطرح شد و عده ای بدون کار کارشناسی می گفتند که مترو به آثار باستانی آسیب می رساند اما شهرداری اصفهان بر اساس نرم های علمی تمامی مباحث را بررسی کرده بود و همچنین از سوی تهران نیز مطالعات این طرح انجام گردید و در نهایت به این نتیجه رسیدند که مترو به آثار باستانی آسیبی نمی رساند.

دکتر سقائیان نژاد با بیان اینکه ۵۰ درصد از بودجه مترو از سوی دولت و ۵۰ درصد آن از سوی شهرداری باید پرداخت شود،می گوید:شهرداری امسال بیش از سهم خود در حدود ۱۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مترو هزینه کرده است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه ۳.۵ میلیارد تومان از بودجه منطقه برای ایستگاه تختی اختصاص داده شده است،می افزاید: ۷.۵ میلیارد تومان از بودجه منطقه ۵ اصفهان برای ایستگاه آزادی و ۲.۵ میلیارد تومان از منطقه ۱۳ برای ایستگاه شریعتی اختصاص داده شده است.

دکتر سقائیان نژاد با بیان اینکه ۱۰۰ میلیارد تومان نیز با شرکت مبنا برای سیگنالینگ قردارد منعقد شده است، تصریح می کند:مطالعات ایستگاه میدان امام حسین (ع) نیز به اتمام رسیده است و آماده واگذاری به پیمانکار است و مطالعات سی و سه پل نیز در دست انجام می باشد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای راه هستیم و اگر این حرکت های اولیه را قوی برداریم در ادامه راه موفق تر می شویم، خاطرنشان می کند: ۵۶ کیلومتر ریل گذاری برای ۳ خط مترو پیش بینی شده است که با انشعابات بعدی حدود ۱۵۶ کیلومتر ریل گذاری در اصفهان انجام می شود. 

 
ایستگاههای فاز دوم مترو ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان نیز می گوید:ایستگاه های فاز دوم خط یک مترو نیز در مجموع حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

جواد شعرباف با بیان این که تمامی ایستگاه های فاز اول خط یک مترو تکمیل شده است ادامه می دهد:نصب تجهیزات برق و مکانیکال در دست تکمیل است، همچنین در حال حاضر منتظر ورود واگن ها به خط یک فاز اول مترو هستیم که قرار است تا هفته آینده بارگیری شود.

با این اوصاف می توان امیدوار بود؛ بخشی از مترو نصف جهان بزودی راه اندازی شود و از سویی دیگر بنا به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس دیگر تمام تخم مرغ های حمل و نقل نباید در سبد مترو اصفهان گذاشته شود؛بلکه سوت تراموا هم باید به عنوان یک شبکه حمل و نقل ریلی به  موازات قطار شهری نصف جهان به صدا در آید؛ تا به نوعی شبکه حمل و نقل پاک در نصف جهان راه اندازی گردد و دیگر از هیولای دود و ترافیک در این شهر توریستی خبری نباشد و آرزوی دیرینه اصفهانی ها یعنی سواری در یک شبکه حمل و نقل ریلی کامل و به روز برآورده شود و به قولی دیگر تمام تخم مرغ های حمل و نقل در یک سبد یعنی مترو چیده نشود.

از سوی دیگر متاسفانه اکثرا راه حل قطعی حل مشکل آلودگی را مترو می دانند و در این اوضاع آنچه در حال فراموشی است گسترش روز افزون آلودگی های صنعتی است.

منبع:تین نیوز

تعداد بازدید: 2357 ،    
  
کلیدواژه ها: مترو اصفهان


اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار