پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 16:51   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 40346صفحه نخست » دریایی2چهارشنبه، 27 آذر 1392 - 17:00
بزرگترین بندر تجاری کشور طلایه دار حمل ونقل ترکیبی
  
ترابر نیوز:

 

ترابر نیوز |  مجتمع بندری شهید رجایی هرمزگان به عنوان پایتخت و دروازه طلایی اقتصاد ایران، با فراهم کردن زیرساخت های بندری برای پهلوگیری کشتی های غول پیکر و پیشرفته، برخورداری از شبکه ریلی و جاده ای، طلایه دار حمل و نقل ترکیبی در کشور است. 
 سیستم حمل و نقل ترکیبی متشکل از چند روش حمل و نقل کالا از مبدأ تا مقصد است؛ به عبارت ساده تر، در این نوع سیستم حمل ونقل بنا به وضعیت محیطی از کامیون، قطار ، هواپیما و کشتی به صورت ترکیبی استفاده می شود. 
 
امروز عهدنامه بین المللی حمل ونقل چندوجهی زیر نظر اجلاس سازمان ملل متحد بر این سیستم حمل و نقل در سطح جهان در زمینه تجارت و توسعه نظارت دارد. 
 
دولت ها به منظور تشویق صادرات خود بر گسترش خدمات حمل و نقل تاکید می کنند و از سوی دیگر، سازمان ها و موسسه های حمل و نقلی نیز، پیوسته در صدد کشف راه های جدید برای کاهش هزینه ها هستند، سیستم حمل و نقل ترکیبی یکی از راه حل های مناسب برای رسیدن به این مقصود است. 
 
کارشناسان معتقدند حمل و نقل ترکیبی بهترین شیوه بهره برداری از رویه های حمل و نقل به صورت ترکیبی است و امکانات زیربنایی موجود را در مقابل هزینه های رو به افزایش دستمزدها و سرمایه گذاری ها میسر می سازد و گسترش سرمایه گذاری های متمرکز را نیز تشویق می کند.   
 
علاوه بر منافعی که حمل و نقل ترکیبی برای توسعه اقتصادی یک کشور در پی دارد، صاحبان کالا نیز، این روش را به دلایلی، ایمنی بالا، سرعت بیشتر، کرایه حمل ارزان تر، زمانبندی معین و تحویل به موقع کالا، فقدان تشریفات زائد اداری و اجرای روندها زیر نظر اهل فن را در دستور کار حمل و نقل کالاهای خود قرار داده اند.  
 
خدمات مشترک مرکب از کشتی ها، هواپیما، ریل و جاده و یا ترکیبی از برخی از این رویه ها امکان انتقال سریع بار را از یک وسیله حمل به وسیله دیگر در بنادر میسر می کند و بدین روش، از تاخیر در تخلیه و بارگیری که در سیستم های سنتی رایج است و هزینه های زاید حاصل از آن، جلوگیری می کند. 
 
در سالیان اخیر بهینه سازی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل نیز از دغدغه های مهم دولت ها برای توسعه زیرساخت های اقتصادی بوده است. 
 
سیستم حمل و نقل ریلی در عین حال که دارای ظرفیت بالای حمل است، در مقایسه با سایر سیستم ها صرفه جویی بسیاری را در مصرف سوخت عرضه می کند، با توجه به اینکه توسعه خطوط ریلی در اکثر کشورهای جهان دولتی است، بر همین اساس، دولت ها سعی دارند با بهره گیری از  این مزیت، سیستم ریلی خود را به شبکه بین المللی جاده ای و دریایی متصل سازند که در صنعت حمل و نقل تلاقیگاه این 3ضلع را با احداث پایانه ریلی- کانتینری به هم گره می زنند.  
 
وزیر راه و شهرسازی به عنوان عالی ترین مقام صنعت حمل و نقل ایران در مراسم روز جهانی دریانوردی سال 92 با تأکید بر لزوم حضور بخش خصوصی در توسعه بنادر، از فراهم‌سازی زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری این بخش در پس‌کرانه‌ها توسط دولت خبر داد و گفت: یکی از معیار‌های توسعه حمل و نقل، رشد حمل و نقل ترکیبی در بنادر است و توسعه حمل‌و‌نقل ترکیبی باید با محوریت بنادر انجام شود. 
 
ریل ها تا چند قدمی دریا امتداد می یابند 
 مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کانتینری کشور با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، مهم ترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و به تنهایی عهده دار بیش از 53 درصد حجم این مبادلات در مقوله ترانزیت، واردات، صادرات و ترانشیپ است. 
 
با نزدیک شدن به مراحل پایانی احداث فاز دوم پایانه ریلی کانتینری مجتمع بندری شهید رجایی، امکانات ریلی بزرگترین بندر تجاری ایران جانی دوباره به خود گرفته است. 
 
بهره مندی از امکان حمل و نقل چند وجهی به ویژه شبکه ریلی به طول بیش از 40 کیلومتر متصل به شبکه حمل و نقل ریلی کشور از مزایای منحصر به فردی است که سبب شده ارتباط این بندر با کشورهای CIS، ترکیه و اروپا برقرار شود. 
 
اصل سعیدی پور مشاور مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این رابطه گفت: با ساخت بیش از 5500 متر خط ریلی در بزرگترین مجتمع بندری کشور، ظرفیت ترانزیتی، صادرات و وارداتی از بنادر کشور در کریدور شمال- جنوب تقویت می شود. 
 
وی افزود: یکی از نمونه های تخصص های کم نظیر مهندسان ایرانی ساخت نخستین پایانه ریلی کانتینری کشور است که با ظرفیت تخلیه و بارگیری بالغ بر 700 هزار کانتینر در سال، حمل و نقل ترکیبی را از این بندر به بنادر شمالی کشور سرعت می بخشد. 
 
سعیدی پور با اشاره به اینکه در مسیر تبدیل شدن هرمزگان به قطب عملیات بندری در منطقه خلیج فارس تخصص، تجربه، انگیزه و موقعیت ویژه این منطقه در کنار تلاش کارکنان تاثیر گذار بوده، خاطرنشان کرد: سعی بر این است با برنامه های توسعه ای اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان حمل و نقل ترکیبی از بندرعباس در کریدور شمال- جنوب رونق تازه ای بگیرد. 
 
مشاور مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: بهره برداری از این پایانه ریلی کانتینری در واقع تداوم کاری همیشگی برای چرخیدن چرخ ترانزیت از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز است، بهره برداری از پتانسیل های ترانزیتی یکی از اهداف کلان سازمان مرکزی و اداره کل است. 
 
معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز از اجرایی شدن این پروژه در 2 فاز با اعتبار 280 میلیارد ریال خبر داد و گفت: در این طرح5500 متر خطوط ریلی در 6 خط درنظر گرفته شد. 
 
عباس کمالی با اشاره به حجم سنگین تناژ و جابه‌جایی کالا بر پیچیدگی ساخت این پایانه افزود: 145 هزار متر مربع مساحت این پایانه است و بخش های عظیمی شامل 50 هزار مترمکعب زیر سازی و 63 هزار متر مربع لایه بتون روسازی و 11 سوزن احداث شده است. 
 
خیز بندر شهید رجایی برای تصاحب جایگاه بندر کانونی منطقه 
 بر اساس برنامه زمانبندی تعریف شده، ساخت فاز دوم این طرح به زودی به اتمام می رسد. 
 
این تلاش ها جایگاه بندر شهید رجایی را به عنوان بندر اصلی در عملیات کانتینری کشور و رقابت های منطقه ای و جهانی بیش از پیش تقویت می کند. 
 
این در حالی است که ایجاد یک شهر لجستیکی در جوار بندر شهید رجایی که در چشم انداز توسعه این بندر دیده شده، از یک سو برگ برنده آن در رقابت با بنادر منطقه برای کانونی شدن است و از سوی دیگر با کاهش هزینه های تولید، بسته بندی، ذخیره سازی و حمل و نقل و توزیع، می تواند بستر لازم را برای ایجاد یک نظام واحد برای اتصال جریان صادرات و واردات فراهم سازد. 
 
با راه اندازی فرآیندهای لجستیکی در این شهر، با ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای کشور، با کاهش و قابل رقابت ساختن قیمت تمام شده کالاهای مختلف باعث رونق و شکوفایی اقتصاد کشور می شود. 
 
شهر لجستیکی؛ تکمیل کننده پازل توسعه پایتخت حمل ونقل ایران 
 در صورت احداث این شهر و قرار گرفتن آن در موقعیت منطقه ویژه اقتصادی، صنایع و مراکز پراکنده ای که در اقصی نقاط کشور با پرداخت هزینه های سنگین حمل ونقل و گمرک در بحث تبدیل و صادرات مجدد، با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، از مزایای این شهر بهره مند شده و قیمت تمام شده محصولشان قابل رقابت در بازارهای بین المللی می شود. 
 
این رویکرد با افزایش تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال، کاهش هزینه ها و قیمت کالاهای مختلف را در بازارهای داخل در پی دارد. 
 
بدین ترتیب بندر شهید رجایی در آینده ای نزدیک، به عنوان حلقه کلیدی ارسال کالا و لینک میان حمل و نقل دریایی و زمینی عمل کرده و با ایجاد بستری مناسب برای برقراری یک نظام واحد در زنجیره واردات و صادرات، در جایگاه یک بندر توسعه یافته و نسل سوم، موثرترین و ارزشمندترین نقش را در شکوفایی اقتصاد ملی ایفا می کند. 
 
بنا به این گزارش، بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین بندر تجاری ایران در فاصله 22 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و از ظرفیت پذیرش بیش از80 میلیون تن کالا در سال برخوردار است. 
 
این بندر با بهره مندی از 36پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال های کانتینری کشور، با ظرفیت 6 میلیون TEU کانتینر در سال، حجم گسترده ای از عملیات جابجایی کالاهای عمومی بویژه محصولات فولادی، فله خشک، فله مایع و فرآورده های نفت خام در این بندر انجام می شود.
 
منبع:تین نیوز
تعداد بازدید: 853 ،    
  
کلیدواژه ها: بندر شهید رجایی - طلایه دار حمل ونقل ترکیبی


اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار