چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 10:36   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35568صفحه نخست » دریایی2دوشنبه، 18 شهریور 1392 - 08:23
آخرین رده بندی بنادر کانتینری جهان منتشر شد/شانگهای اول شد، بندرشهید رجایی...
  

آخرین رده بندی بنادر کانتینری جهان منتشر شد

شانگهای اول شد، بندرشهید رجایی...

براساس گزارش مجلة معتبر بین المللی مدیریت کانتینرکه به وضعیت عملکرد 120 بندر برتر کانتینری جهان در سال 2012 اشاره دارد بندر شانگهای با انجام 32 میلیون و 530 هزار TEU عملیات کانتینری،به عنوان فعالترین بندر کانتینری دنیا در صدر قرار دارد.

به گزارش مانا ، پس از شانگهای؛ بندر سنگاپور با 31 میلیون و 600 هزار TEU و هنگ کنگ با 23 میلیون و 100 هزار TEU در جایگاههای دوم و سوم قرار دارن.د

بالاترین جایگاه خاورمیانه و منطقه خلیج فارس در سال 2012 نیز با انجام عملیات 13 میلیون و 280 هزار TEU به بندر جبل علی رسید ضمنا جایگاه این بندر در رده نهم دنیا تثبیت شد.

طبق این گزارش بندر شهید رجایی به عنوان مهم ترین و بزرگترین بندر کانتینری کشورمان نیز با انجام عملیات 2 میلیون و 318 هزار TEU در رتبه پنجاه و هشتم دنیا قرار گرفته است.

اما با توجه به اهمیت بنار منطقه ،وضعیت عملکرد و سرمایه گذاری های انجام شده در این بنادر به شرح ذیل است :

*جبل علی امارات متحده عربی:

بندر جبل علی با انجام 13 میلیون و 280 هزار TEU عملیات کانتینری در سال 2012 که رشدی بالغ بر 2درصد نسبت به سال 2011 را به همراه داشت، توانست به جایگاه نهم دنیا ، رتبة اول منطقه خاورمیانه و همچنین رتبة اول خلیج فارس تکیه بزند.

ظرفیت عملیات کانتینری سالانه بندر جبل علی که توسط دی پی ورلد به صورت یکپارچه راهبری و مدیریت می شود بالغ بر 15 میلیون TEU است .

با این وجود، ترمینال کانتینری شماره 3 بندر مذکور با سرمایه گذاری 800 میلیون دلاری در حال ساخت است که این پروژه تا پایان سال 2014 ظرفیت بندرجبل علی را به 19 میلیون TEU در سال می رساند. اسکله های ترمینال سوم کانتینری بندر جبل علی 1860 متر طول و 17 متر عمق دارند و مساحت محوطه این پایانه جدید به 70 هکتار می رسد و قرار است به بزرگترین انواع گنتری کرینهای موجود در دنیا مجهز گردد.

بندر جبل علی در سال 2012 لایروبی تعدادی از اسکله های کانتینری و کانالهای دسترسی را برای دستیابی به عمق 16 متر که 18 ماه به طول انجامید،به پایان رساند.

این بندر در حال حاضر به 170 کشتیرانی دنیا خدمات ارائه می کند به طور هفتگی میزبان 90 سرویس منظم کانتینری از مبدأ 100 بندر مختلف در دنیا است

جبل علی 78 دستگاه انواع گنتری کرین دارد که بزرگترین کشتی کانتینری که تاکنون رکورد پهلو گیری آن در بندر مذکور ثبت شده، کشتی مارکوپولو با ظرفیت 16 هزار TEU است.

*خورفکان امارات متحده عربی

بندر خورفکان توانست ضمن قرارگیری در جایگاه 35 بین 120 بندر برتر کانتینری جهان، عنوان بیشترین میزان رشد در مقدار عملیات سالانه را در میان بنادر منطقه خاورمیانه نصیب خود کند بطوری که با انجام عملیات3 میلیون و996 هزار و 248 TEU در سال 2012 و ثبت افزایشی بالغ بر 24 درصد نسبت به سال 2011 به این مقام نائل آمد.

بندر خورفکان توسط شرکت گلف تینر بهصورت یکپارچه راهبری و مدیریت می شود.

فاز 2 طرح توسعه بندر خورفکان به تازگی خاتمه یافته و در طول 800 متر اسکله جدید آن (با عمق 16 متر) 10 دستگاه گنتری کرین سوپرپکس پاناماکس نصب شده اند. هم اکنون جمع تعداد گنتری کرینهای فعال در بندر خورفکان به 20 دستگاه می رسد

مقامات این بندر یادشده اظهار امیدواری کرده اند با ظرفیتهای جدید ایجاد شده در سال 2013 موفقیتهای چشمگیر خورفکان همچنان ادامه خواهد یافت.

مسئولین گلف تینر به تازگی چهار دستگاه گنتری کرین سوپرپکس پاناماکس و 12 دستگاه ترانستینر جدید نیز سفارش داده اند و امیدوارند با ورود و نصب آنها، امکان پذیرش بزرگترین کشتیهای کانتینر بر حال حاضر دنیا (هر کدام با ظرفیت حمل 18 هزار TEU  در بندر خورفکان فراهم شود. این تجهیزات جدید تا پایان سال 2013 نصب خواهند شد.

در حال حاضر مذاکرات فیمابین مقامات امارت شارجه و مسئولین گلف تینر برای احداث 1500 متر اسکله جدید دیگر ظرف 3 سال آینده در حال انجام است. با تحقق چنین طرحی ظرفیت بندر خورفکان تا پایان سال 2017 میلادی 2 میلیون TEU افزوده خواهد شد.

*صلاله عمان

مسئولین بندر صلاله با متقاعد ساختن خط کشتیرانی MSCبرای استفاده از ظرفیتهای بندر مذکور در جهت انجام ترانشیپ، توانست سال موفقیت آمیزی را پشت سر بگذارد و در پایان سال 2012 به جایگاه 38 را بین 120 بندر برتر کانتینری جهان کسب و رکورد انجام 3 میلیون و 134 هزار TEU را برجای گذاشت که 14درصد نسبت به سال 2011 افزایش داشت.

در حال حاضر خطوط کشتیرانی دیگری مانند مرسک، CSAV، APL نیز با استفاده از مزایای اعطایی توسط بندر صلاله، بخش عمدهای از ترانشیپ کانتینرهایشان در منطقه خاورمیانه را در بندر مذکور انجام می دهند.

ظرفیت کنونی بندر صلاله 5 میلیون TEU در سال است و دولت عمان با همکاری بخش خصوصی درصدد است تا ظرفیت این بندر را تا پایان سال 2015 به 8 میلیون TEU برساند.

در عین حال پروژه اتصال بندر صلاله به راه آهن نیز در حال پیگیری است و مقامات بندر مذکور معتقدند که تا 5 سال آینده این امر محقق می شود.

*بندرشهیدرجایی ایران

بندر شهیدرجایی که در مجاورت بندرعباس و در ضلع شمالی تنگه هرمز و در دهانه ورودی خلیج فارس واقع است در رده بندی جهانی از رتبة چهل و هشتم دنیا ، به جایگاه پنجاه و هشتم در پایان سال 2012 رسید.

این بندر با کاهش فعالیتهای کانتینری مواجه شده که بخشی از این کاهش به دلیل تاثیرات ناشی از تحریمهای وضع شده برعلیه مبادلات تجاری بخش دولتی و خصوصی ایران و بخش دیگر به علت سیاست دولت در کاهش واردات و همچنین تقلیل تعدادی کانتینرهای ترانشیپ شده از طریق بندر عباس است.

با این حال توسعه زیرساختهای کانتینری بندر شهیدرجایی همچنان در حال انجام است.1010 متر از اسکله های یال شرقی فاز 2 طرح توسعه پایانه کانتینری بندر مذکور اندکی پس از پایان سال 2012 افتتاح شد و قرار است بین 8 تا 10 دستگاه گنتری کرین در آنجا نصب شود هر زمان که این موضوع محقق شود ظرفیت عملیات کانتینری بندر شهیدرجایی به4.8 میلیونTEU می رسد.

ساخت 1010 متر اسکله های یال غربی فاز 2 طرح توسعه پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی نیز در حال انجام است هر وقت که چنین امری محقق گردد آن گاه ظرفیت بندر شهیدرجایی به6.3 میلیونTEU در سال می رسد.

قرار است در طول سال 2013 و 2014 پایانه های ریلی بندر شهیدرجایی به مرحله بهره برداری برسند. این پایانه ها با هدف افزایش سهم حمل و نقل ریلی در مقابل با حمل و نقل جادهای در حال ساخت هستند و بهره برداری آزمایشی از یکی از آنها آغاز شده است.

در حال حاضر سهم راه آهن از حمل و نقل کانتینری ایران حدود 5درصد است و مقامات بندری و راه آهن معتقدند که تکمیل و بهرهبرداری از پایانه های ریلی مذکور زمینه ساز رسیدن این سهم به 20 درصد است.

بندرشهیدرجایی در رده بندی نهایی 120 بندر برتر کانتینری جهان در پایان سال 2012، همچنان در جایگاهی بالاتر از بنادری همچون لوهاور فرانسه، ویرجینیا امریکا، سیدنی و بریسبان استرالیا، اینچون کره جنوبی، زی بروژبلژیک، هیلستون و سیاتل و چارلستون آمریکا، کراچی پاکستان، ساوتهامتون بریتانیا، مونترال کانادا، حیفا و اشدود رژیم اشغالگر قدس، دویسبورگ آلمان، بانکوک تایلند، لاسپیزیای ایتالیا و دامیتای مصر قرار دارد.

* دمام عربستان سعودی

دمام، مهمترین دروازة دریایی برای حمل و نقل کانتینری عربستان سعودی در حوزه خلیج فارس است و عملکرد آن در سال 2012 حدود2 درصد نسبت به سال 2011 افزایش یافت و به یک میلیون و 62 هزار TEU رسید.

این موضوع باعث شد تا کسب جایگاه 80 دنیا برای دمام میسر گردد.

این بندر که تقریباً همواره در آن صف طولانی کشتیهای منتظر نوبت برای پهلو گیری مشاهده می شود، برنامه های متعددی را برای بهبود وضعیتش در دست اقدام دارد. خرید دو دستگاه گنتری کرین و افزایش 240 متربه طول اسکله ها که تا پایان سال 2014 محقق می گردد، تغییر نحوه استفاده از یارد کانتینری از حالت استردال کریر به ترانستینر، افزایش استفاده از ظرفیت راه آهن برای کاهش ازدحام کانتینرها در بندر و انتقال آنها به بندر خشک ریاض و تسریع در خدمات ارزیابی و ترخیص کالاها با استفاده از دستگاه ایکس ـ ری از جمله این برنامه هاست.

در همین حال فعالیتهای متعددی در فاز یک طرح توسعه بندر دمام در حال اجرا است که در قالب یک مشارکت مشترک باPSA سنگاپور در حال پیگیری است.

این ترمینال جدید با 600 متر طول اسکله با عمق 16 متری و 45 هکتار مساحت محوطه کانتینری، به 6 دستگاه گنتری کرین 65 تنی سوپر پست پاناماکس و 19 دستگاه ترانستینر مجهز خواهد شد و حدود 900 TEI به ظرفیت سالانه عملیات بندر دمام اضافه می کنند.

فاز دوم این طرح توسعه نیز برای انجام در سال 2020 پیش بینی شده و با تکمیل آن ظرفیت بندر دمام دو برابر بیشتر از ظرفیتی خواهد بود که در سال 2015 به آن می رسد.

* کراچی پاکستان

بندر کراچی 60 درصد واردات و صادرات پاکستان را به انجام می رساند و رتبه 83 جهانی را در پایان سال 2012 به خود اختصاص داد.حجم فعالیت بندر کراچی در سال 2012 میلادی 5 درصد نسبت به سال 2011 کاهش داشت و علت عمده آن، تقلیل میزان استفاده ناتو و ارتش امریکا از این بندر برای ترانزیت کالاهایشان به افغانستان بود.

در کراچی دو ترمینال کانتینری اصلی وجود دارد که جمعاً در سال 2012 یک میلیون و 480 هزار و 500 TEU عملیات داشته‌اند.

طرح توسعه بندر کراچی که قرار است تا پایان سال 2013 به بهره برداری برسد، شامل 1500 متر اسکله، با عمق 18 متر و مساحت محوطه کانتینری بالغ بر 85 هکتار است.

تعداد بازدید: 3583 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار