صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 08:58   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 16549صفحه نخست » دوشنبه، 18 اردیبهشت 1391 - 09:49
کاهش ارزش دلار، بازار را نزولی کرد
کاهش ارزش دلار، بازار را نزولی کرد
  

کاهش ارزش دلار، بازار را نزولی کرد

روند نزولی قیمت دلار و سکه روز گذشته نیز تکرار شد تا این روزها قیمت‌ها سطوح پایین‌تری را به خود ببینند. دیروز تزریق دلار در پاساژ افشار به نرخ 1680 تومان موجب ریزش قیمت سکه و دلار شد.

 

روند نزولی قیمت دلار و سکه روز گذشته نیز تکرار شد تا این روزها قیمت‌ها سطوح پایین‌تری را به خود ببینند. دیروز تزریق دلار در پاساژ افشار به نرخ 1680 تومان موجب ریزش قیمت سکه و دلار شد.
همان‌طور که در گزارش‌های هفته گذشته اشاره شد، از این به بعد امکان ورود دلارهایی با قیمت به مراتب پایین‌تر از قیمت بازار، زیاد است. علت این امر نیز توافق‌های حاصل شده برای فروش دلارهای صادراتی به نرخ توافقی با خریداران بازار است. از این رو قیمت دلار در بازار در پی عرضه مستقیم در بازار به شیوه‌های سال‌های گذشته انجام می‌شود و ادامه خواهد یافت. از این رو افت قیمت‌ها در این بازار قاعدتا نباید تعجب برانگیز باشد.
تنها نکته جالب اینجا است که دارندگان دلار چرا همواره اول هفته‌ها را برای ورود ارز به بازار انتخاب می‌کنند. تجربه هفته‌های اخیر نشان داده که این روند تا پایان هفته باقی نمی‌ماند و قیمت‌ها پس از کاهش در ابتدای هفته مجددا روند افزایشی پیدا می‌کنند.
اگر این شرایط به رویه‌ای ثابت تبدیل شود، همواره باید در اول هفته انتظار کاهش قیمت داشت و در پایان هفته گرانی ارز.
در آغاز به کار بازار در هفته جاری قیمت دلار با 30 تومان کاهش از سطح 1710 تومان بعداز ظهر پنج‌شنبه، تا 1680 تومان افت کرد و تا شامگاه روز گذشته نرخ دلار 1670 تومان را نیز ثبت کرد و عملا 40 تومان کاهش قیمت داشت.
قیمت یورو، پوند انگلیس و دلار استرالیا نیز هر یک 25 تومان کاهش داشته و به ترتیب 2245 تومان، 2785 تومان و 1790 تومان فروخته شدند. دیروز نرخ درهم با 8 تومان کاهش به 467 تومان رسید که 3 تومان از قیمت ریال عربستان کمتر بود. افزایش تقاضا برای مسافرت به حج دلیل این فاصله اعلام شده است. افت قیمت تقریبا 30 تومانی دلار در ساعات ابتدایی بازار دیروز موجب کاهش 5000 تومانی قیمت سکه طرح جدید شد و در ادامه روند بازار سکه به نرخ 655 هزار تومان هم افت کرد.
این در حالی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی تا 1642 دلار بالا رفته است. دیروز قیمت سکه طرح قدیم نیز 10 هزار تومان کاهش داشت و تا 680 هزار تومان افت کرد. نیم سکه 335 هزار تومان شد و 5000 تومان ارزان شد. ربع سکه اما هزار تومان گران و به نرخ 183 هزار تومان، به فروش رسید.
در بازار طلا قیمت مثقال طلای 17 عیار به مرور ارزش خود را از دست می‌دهد. قیمت آن بدون احتساب کارمزد و مالیات و غیره تا مرز 290 هزار تومان فروافتاده است. افت 4100 تومانی دیروز مثقال طلای 17 عیار موجب شد تا قیمت گرم طلای 18 عیار (خام) تا سطح 67 هزار تومان پایین بیاید.
نگاهی گذرا به بازار نشان می‌دهد که همچون رسم سال‌های قبل، قیمت و مظنه در بازار ارز و سکه به دست دلالان‌ و گذرگاه‌های سنتی رقم می خورد. در پاساژ افشار به عنوان بورس ارز و راهروی فوقانی گذر زرگرها به عنوان مکان تقابل عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری طلا افرادی با ظاهر‌هایی کاملا غیررسمی ارقام ارزنده‌ترین دارایی‌های مردم کشور را چوب می‌زنند و قیمت می‌گذارند. هر کدام با یکی دو تلفن در دست‌ها و با فریادهایی که البته فقط خودشان معنی آنها را خوب می‌فهمند، بالاخره مظنه را تعیین می‌کنند.
کارشناسان نظرات مختلفی را برای ساماندهی بهتر و مکانیزه کردن این شیوه ارائه داده‌اند، اما این شرایط به راحتی قابل تغییر نیست. شرایطی که ظاهرا سود و منفعت برخی در سنتی ماندن آن است. 

 

 
 
منبع: دنیای اقتصاد
تعداد بازدید: 1145 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار