تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ارزيابي سريع و كم هزينه تغييرات رسوب گذاري سدها ممكن شد
دوشنبه، 28 تیر 1400 - 14:44     کد خبر: 94092

ترابر نيوز:

به گزارش مجله تار و سه تار، تهران (پانا) - مدير پژوهشكده مطالعات و تحقيقات منابع آب موسسه تحقيقات آب وزارت نيرو گفت كه اكنون امكان ارزيابي سريع و كم هزينه تغييرات شرايط رسوب گذاري در سدهاي كشور با استفاده از شناور هيدروگرافي اتوماتيك بدون سرنشين ساخت داخل فراهم شده است.

ارزيابي سريع و كم هزينه تغييرات رسوب گذاري سدها ممكن شد

به گزارش ايرنا، اشكان فرخ نيا افزود: اين شناور اتوماتيك كه داراي سيستم ناوبري اتوماتيك نيز هست در مسيري كه براي آن در مخزن سدها طراحي مي شود حركت كرده و عمق آب را بطور منظم ثبت مي كند.

وي ادامه داد: سپس با معين توپوگرافي بستر سد، شرايط رسوب گذاري و نيز تغييرات حجم مفيد مخازن سدها قابل معين مي شود.

مدير پژوهشكده مطالعات و تحقيقات منابع آب موسسه تحقيقات آب وزارت نيرو خاطرنشان كرد: رسوب گذاري يكي از مهمترين مسائل در مخازن سدها است كه اگر در مجاورت سازه هاي آبي و دريچه ها و نقاط حساس سد باشد، مسائل بيشتري به همراه خواهد داشت.

فرخ نيا افزود: اكنون و با كمك اين وسيله مي توان اطلاعات مربوط به اين پديده را سريعتر و با هزينه كمتري به دست آورد و براي كاهش اين رسوب در نقاط حساس برنامه ريزي كرد.

وي ادامه داد: گرچه رسوب زدايي از كل سد، كاري غير اقتصادي است اما كاهش رسوب در نقاط حساس سد موضوعي مهم است كه به افزايش عمر مفيد آن كمك خواهد كرد.

مدير پژوهشكده مطالعات و تحقيقات منابع آب موسسه تحقيقات آب وزارت نيرو بابيان اينكه چندي پيش عمليات ارزيابي رسوب گذاري در سدلتيان تهران انجام شد، گفت: در طي اين امر معين شد ميزان رسوب در اين سد نسبت به زمان آغاز بهره برداري از در برخي نقاط به بيش از 25 متر رسيده است.

فرخ نيا ادامه داد: اطلاعات به دست آمده در اختيار متوليان امر قرار خواهد گرفت تا براي برنامه ريزي هاي لازم از آن استفاده كنند.

وي افزود: رسوب گذاري اگر در نقاط حساس سد باشد نياز به اقدام جدي دارد تا بهره برداري از سد با مسائل جدي روبرو نشود.

پارسال رئيس گروه بهره برداري از سدهاي كشور درباره شرايط رسوب گذاري سدها گفت: نرخ رسوب گذاري سالانه سدها در ايران در مقايسه با مقدار متوسط جهاني در حد قابل قبول است.

منبع: خبرگزاري پانا

برگشت به تلکس خبرها