تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : مخزن سد دز بيش از 600 ميليون مترمكعب رسوب دارد
دوشنبه، 28 تیر 1400 - 14:37     کد خبر: 94089

ترابر نيوز:

مخزن سد دز بيش از 600 ميليون مترمكعب رسوب دارد/ برآورد هزينه لايروبي نيمي از درياچه سد دز 1.5 ميليارد دلار است

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به مشكل تجمع لاي در پشت سد دز گفت: هم‌اكنون بيش از 600 ميليون مترمكعب رسوب در پشت سد تجمع يافته است.

به‌گزارش ايلنا از وزارت نيرو، "فرهاد ايزدجو" در جمع خبرنگاران افزود: براساس برآورد جهاني هزينه هر مترمكعب لايروبي حدود پنج دلار است كه با توجه به مساحت درياچه سد دز هزينه لايروبي نيمي از آن حدود 1.5 ميليارد دلار است. طول عمر سدها به ميزان رسوب ورودي به مخزن در ارتباط است و آبخيزداري در بالادست عامل مستقيمي براي ورود رسوب به اين سد است.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان تاكيد كرد: به منظور افزايش عمر سد دز دو موضوع لايروبي و افزايش ارتفاع سد پيشنهاد شده بود كه در اين بين گزينه برتر نسبت به لايروبي، طرح افزايش ارتفاع سد بوده است؛ از طرفي اگر سد بختياري نيز به بهره‌برداري برسد طبيعتا ميزان رسوب وارد شده به سد دز كاهش پيدا خواهد كرد.

وي يادآور شد: در اين مدت مطالعات متعددي با حضور كارشناسان داخلي و خارجي در زمينه افزايش ارتفاع سد انجام شده است كه براساس بررسي‌هاي اوليه اجراي اين طرح به لحاظ فني مشكلي ندارد، اما تصميم‌گيري نهايي آن پس از تشكيل يك پنل بين‌المللي اتخاذ خواهد شد.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان لايروبي رودخانه را داراي هزينه بسيار بالايي دانست و افزود: اين مهم بايستي در كنار ديگر اقدامات ديده شود تا مطالعات مهندسي رودخانه تكميل و سپس اين فعاليت‌ها به صورت توامان اجرايي شود.

وي با اشاره به كاهش ورودي آب به سدهاي استان خوزستان، گفت: در شرايط فعلي از دوره سيلاب عبور كرده‌ايم و وارد دوره پساسيلاب شده‌ايم.

ايزدجو اضافه كرد: در صورتي كه حدود 10 ميليون مترمكعب لايروبي در رودخانه كارون در مقطع اهواز انجام شود، سطح آب در شرايط سيلابي حدود 30 سانتي‌متر كاهش خواهد يافت كه تاثير اين حجم از لايروبي براي كنترل سيلاب زياد نيست؛ براي انجام مطلوب اين مقوله بايستي حدود 70 ميليون مترمكعب لايروبي در اين بخش انجام شود كه اين اقدام نيازمند سرمايه‌گذاري زيادي است.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان يادآور شد: مسئله لايروبي پيش از اين نيز توسط اين مجموعه پيگيري شده بود، اما در چند سال اخير با توجه به ديگر اولويت‌ها طبيعتا بحث لايروبي در اولويت قرار نگرفته بود.

وي بر لزوم توجه جدي به مهندسي رودخانه و احداث كانال سيلاب‌بر تاكيد كرد و گفت: طي يك دهه اخير در رودخانه كارون در مقطع اهواز حدود 4.2 ميليون مترمكعب لايروبي انجام شده كه حدود 25 ميليارد تومان هزينه داشته است و طبيعتا براساس اعتباراتي كه به اين سازمان تخصيص داده مي‌شود كار لايروبي نيز انجام خواهد شد.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه از ابتداي سال آبي جاري تا اوايل ارديبهشت‌ماه حدود 11 هزار گيگاوات ساعت توليد برق‌آبي داشته‌ايم، عنوان كرد: اين رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود سه هزار و 850 گيگاوات ساعت بوده است.

ايزدجو درباره پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي پيش از وقوع سيلاب در كشور، گفت: سازمان هواشناسي كشور در جلسه بهمن ماه شوراي عالي آب عنوان كرده بود كه بارش‌هاي فروردين كمي بيشتر از حد نرمال خواهد بود، اما بارشي كه رخ داد نزديك به دو برابر حد نرمال بود. طبيعتا اين پيش‌بيني سازمان هواشناسي نسبت به بارش اتفاق افتاده اختلاف بسيار زيادي داشت.


برگشت به تلکس خبرها