تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : پنج ويژگي جالب كه در شاسي بلند برقي بي ام و iX ارائه شده‌اند
چهارشنبه، 30 تیر 1400 - 08:33     کد خبر: 94004

ترابر نيوز:

ابوالقاسم اسلامينويسنده: ابوالقاسم اسلامي

 

خودروي الكتريكي بي‌ام‌و iX كه به‌تازگي رونمايي شده است، از ويژگي‌هاي جالبي مانند به‌روزرساني iDrive 8،‌ سان‌روف الكتروكروميك، رقص نور و ضبط‌كننده سرقت از راه دور بهره مي‌برد.

هفته گذشته بي‌ام‌و به‌طور كامل از خودروي شاسي‌بلند iX رونمايي كرد و در اين مراسم به تمام مشخصات فني و جزئيات آن اشاره شد. بعد از ديدن تصوير كامل، به‌سختي مي‌توان احساس كرد كه iX تأثيرگذارترين محصول بي‌ام‌و پس از i3 است. به گزارش بي‌ام‌و‌بلاگ، اين خودرو پيشرفته‌ترين محصول بي‌ام‌و تاكنون به شمار مي‌رود كه با هدف انتقال اين شركت به سمت آينده‌اي با خودروهاي الكتريكي ساخته شده است. بي‌ام‌و iX ممكن است مدل سنتي و متداول مورد علاقه طرفداران نباشد؛ اما به نظر مي‌رسد خودروي الكتريكي بسيار خوبي باشد.

اگر اهل فن باشيد، ابزارها و ويژگي‌هاي بسيار خوبي در اين خودرو پيدا خواهيد كرد. امروز قصد داريم برخي از بهترين و جالب‌ترين ويژگي‌هاي بي‌ام‌و iX را شرح بدهيم. مواردي مانند شعاع حركتي خودرو يا قدرت چشم‌گير آن از  اين مطالعه حذف شده‌اند؛ البته كاملاً قابل ذكر هستند.

۵. رينگ‌هاي آيروديناميك

رينگ آيروديناميكي بي ام و آي ايكس / BMW iX

رينگ‌هاي آيروديناميك نه‌تنها كاربردي، بلكه از نظر ظاهري زيبا هستند. اين قطعات بسيار شيك و كاربردي هستند؛ زيرا درگ آيروديناميك را به مقدار در خور توجهي كاهش مي‌دهند تا به كمك آن‌ها نظر مساعد مشتريان را تأمين كنند. به‌علاوه، رينگ‌ها بر جذابيت و زيبايي آينده‌نگرانه خودرو مي‌افزايند. اكنون هيچ فردي بي‌ام‌و iX را با بي‌ام‌و X5 اشتباه نمي‌كند و اين موضوع خوبي است. با توجه به اينكه بي‌ام‌و مي‌خواهد مشتريان X5 را به سمت فناوري الكتريكي سوق دهد، iX بايد ظاهر و احساس خاص‌تري داشته باشد.

۴. سيستم iDrive 8

سيستم سرگرمي بي ام و آي ايكس / BMW iX

آخرين نسخه‌ي بي‌ام‌و iDrive 8 نه‌تنها از نمايشگر كاملاً جديد بهره مي‌برد، بلكه از نظر گرافيكي نيز بسيار پيشرفت كرده است. بخش‌هاي گرافيكي داراي ظاهري زيبا و آينده‌نگرانه و كاركرد آسان هستند. خواندن و ناوبري از پالت رنگي كاملاً سياه و سفيد و قرمز سيستم كنوني آسان‌تر است. از همه مهم‌تر، بي‌ام‌و عملكرد برخي قسمت‌ها را بهبود مي‌بخشد و نحوه كار رابط كاربري را تغيير مي‌دهد و آن را بصري‌تر مي‌كند. ويژگي‌هاي جالب ديگري نيز وجود دارد؛ از جمله اينكه كاربر مي‌تواند كل سيستم كنترل آب‌وهوا را در صفحه‌نمايش داشته باشد يا از نسخه‌هاي ديجيتال دكمه‌هاي از پيش تعيين‌شده‌ي بي‌ام‌و در بالاي صفحه استفاده كند.

بي‌ام‌و iDrive 8 جديد با تمركز بر تعامل مبتني بر گفتگو با استفاده از زبان طبيعي و عملكرد لمسي طراحي شده است. همچنين ويژگي‌‌هاي جديدي وجود دارد كه قابليت‌هاي دستيار شخصي هوشمند بي‌ام‌و را گسترش مي‌‌دهد و از گرافيك جديدي براي برقراري ارتباط با سرنشينان خودرو استفاده مي‌كند.

۳. سان‌روف الكتروكروميك

سقف الكتروكروميك بي ام و آي ايكس / BMW iX

سقف شيشه‌اي يكپارچه و شفاف بي‌ام‌و iX، كل فضاي داخل كابين را پوشش مي‌دهد و بزرگ‌ترين نمونه‌اي به شمار مي‌رود كه در خودروهاي بي‌ام‌و نصب شده است. اين سقف از فناوري شيشه‌ هوشمند كريستال مايع (PDLC) براي سايه‌اندازي فضاي داخل كابين بهره مي‌برد. با اعمال ولتاژ به لايه مياني اين شيشه‌ها، شفافيت سقف شيشه‌اي پانوراما تغيير مي‌كند.

سانروف بي ام و آي ايكس / BMW iX

كمتر از يك ثانيه طول مي‌‌كشد تا كريستال‌ها به‌صورت بي‌نظم توزيع شوند و اثر سايه ايجاد كنند. اين سايه‌بان الكتروكروميك را مي‌توان با استفاده از دكمه‌اي در مركز عملكرد سقف فعال و غير فعال كرد. پس از پارك شدن بي‌ام‌و iX، حالت سايه‌اندازي به‌طور خودكار فعال مي‌شود.

۲. رقص نور بيروني و داخلي

كليد ديجيتال و ويژگي رقص نور بي ام و آي ايكس / BMW iX

وقتي مالك به سمت خودرو مي‌رود، بي‌ام‌و iX حالت «لحظات عالي ورود» (Great Entrance Moments) را اجرا مي‌كند. با استفاده از فناوري راديويي باند فوق پهن (UWB)، بي‌ام‌و iX مي‌داند چه زماني راننده به آن نزديك مي‌شود و دقيقاً مي‌‌داند راننده كجا است يا چند سانتي‌متر با خودرو فاصله دارد. هنگامي كه راننده در سه متري خودرو قرار گرفت، iX از او استقبال مي‌‌كند؛ به اين صورت كه با رقص نور بيروني و داخلي، قفل خودرو را باز، فرش نوري در كنار در ورودي خودرو ايجاد و فضاي داخل كابين را براي ورود راننده يا سرنشينان آماده مي‌كند. درحالي‌كه همه اين اتفاقات مي‌افتد، اگر بيرون هوا سرد باشد، سيستم iDrive در حال آماده شدن است و تمام سطوح نشيمن داخلي خودرو گرم مي‌شوند.

ويژگي رقص نور در اواخر سال ۲۰۲۱ در دسترس خواهد بود و به‌تازگي توسط اپل نيز اعلام شد. اپل و گروه بي‌ام‌و همكاري نزديكي با كنسرسيوم اتصال خودرو (CCC) به منظور توسعه مشخصات Digital Key Release 3.0 براي UWB دارند كه به‌عنوان استاندارد جهاني براي صنعت خودرو و توليدكنندگان گوشي‌ هوشمند عمل خواهد كرد.

۱. ضبط‌كننده سرقت از راه دور بي‌ام‌و

ضبط كننده سرقت خودرو بي ام و آي ايكس / BMW iX

ويژگي ضبط‌كننده سرقت از راه دور بي‌ام‌و همراه با دوربين داخلي بالاسري كار مي‌كند كه با خاموش شدن سيستم هشدار فعال مي‌شود. سپس مالك بي‌ام‌و iX از طريق گوشي هوشمند خود مطلع مي‌شود و مي‌تواند به تصاوير موجود در دوربين داخلي و دوربين‌هاي جلو و عقب خودرو و آينه‌هاي خارجي آن دسترسي داشته باشد و آن‌ها را ذخيره كند. همچنين مي‌توان تصاوير را با هم تركيب و نماي پانوراماي ۳۶۰ درجه ايجاد كرد.

منظور از ضبط‌كننده سرقت از راه دور بي‌ام‌و، قابليت ايمني آن است؛ اما مي‌توان از دوربين بالاسري به طرز سرگرم‌كننده‌اي استفاده كرد. راننده و مسافران مي‌توانند در طول سفر جاده‌اي عكس‌ فوري بگيرند كه به آن‌ها اجازه مي‌دهد لحظات خاصي را ثبت كنند و آن‌ها را با دوستان و خانواده خود به اشتراك بگذارند. تصاوير را مي‌توان با فرمان صوتي، اشاره يا كنترل لمسي تهيه كرد و گزينه تايمر خودكار (تأخير سه ثانيه) نيز وجود دارد.

حتي اگر حداقل يكي از سرنشينان لبخند بزند، مي‌توان سيستم دوربين را طوري تنظيم كرد كه عكس بگيرد. دوربين در حالت HDR كار مي‌كند؛ اما در شب يا در شرايط كم‌نور، تصاوير سياه‌وسفيد واضحي مي‌گيرد. تصاوير را مي‌توان با اسكن ساده كد QR در صفحه كنترل با هر تلفن هوشمندي كه از طريق WiFi به خودرو متصل است، به اشتراك گذاشت.

ويژگي جذاب لوگوي بي‌ام‌و

محل ريختن آب شيشه شوي بي ام و آي ايكس / BMW iX

لوگوي دايره‌اي بي‌ام‌و روي كاپوت، قطعه‌اي كاربردي است كه اكنون به‌عنوان محل پر كردن مايع شستشوي شيشه جلو و برف‌پاك‌كن‌هاي شيشه عقب عمل مي‌كند. با يك‌ بار فشار دادن لوگو، دريچه باز مي‌شود و مي‌توان آن را از مايع پر كرد و با فشار كمي بست. 


برگشت به تلکس خبرها