تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آلودگي هوا، چيني‌ها را به استفاده از خودروهاي برقي سوق داده است
چهارشنبه، 30 تیر 1400 - 13:20     کد خبر: 93995

ترابر نيوز:

آلودگي هوا، چيني‌ها را به استفاده از خودروهاي برقي سوق داده است

پكن - ايرنا - گزارش ها حاكي از افزايش گرايش مردم چين به استفاده از خودروهاي برقي است كه اين مسئله مي تواند اين كشور را به بزرگترين استفاده كننده از اين نوع خودرو در جهان تبديل كند.

به گزارش ايرنا، دولتمردان چيني به منظور ترغيب مردم به استفاده از خودروهاي برقي، تسهيلاتي ويژه را در نظر گرفته اند كه اين مسئله موجب افزايش استفاده از اين نوع خودرو به جاي وسايل نقليه بنزيني در سال جاري ميلادي شده است.

يكي از شركت هايي كه بيشترين سهم در عرضه اين خودروها را به خود اختصاص داده، شركت «BAIC BJEV» است كه 66 درصد از بازار فروش خودروهاي برقي در شهر پكن را در اختيار دارد.

براساس گزارش شين هوا، اين شركت در شش ماهه اول سال جاري ميلادي (2015)، توانسته 6 هزار و 223 خودروي برقي بفروشد كه اين موضوع نشان دهنده علاقه و گرايش مردم به اين نوع خودروها و دوري جستن آنان از خودروهاي بنزيني است.

دولتمردان چيني و شركت هاي توليدكننده خودروهاي برقي در نظر دارند تا به منظور بر آورده ساختن نيازهاي مشتريان، ايستگاه هاي شارژ بيشتري را در پكن ايجاد كنند.

شركت BAIC اعلام كرد كه تصميم دارد در پمپ هاي بنزين SINOPEC، ايستگاه هاي شارژ خودروهاي برقي داير كند.

بنا به گفته مقامات اين شركت، عمليات شارژ الكتريكي اين خودروها فقط 3 دقيقه طول مي كشد و اين موضوع در صرفه جويي وقت شهروندان نقشي مهم و تعيين كننده دارد.

از سوي ديگر، شركت «تلسا» كه در حال حاضر 10 نمايشگاه فروش خودروهاي برقي در چين را در اختيار دارد تصميم گرفته نمايشگاهي را به منظور جلب بيشتر مشتريان تا پايان سال جاري ميلادي در اين كشور راه اندازي كند.

يكي از متصديان فروشگاه هاي خودروهاي برقي در اين كشور مي گويد: حداكثر زماني كه طول مي كشد يك شهروند چيني پس از واريز وجه خريد يك خودروي برقي، آن را تحويل بگيرد، يك ماه است و اين يعني اينكه آنان هر وقت اراده كنند صاحب يك خودروي برقي مي شوند.

همچنين مقامات بسياري از شهرهاي چين با برگزاري قرعه كشي هاي گوناگون، به برندگان آنها، خودروي برقي اهداء مي كنند تا فرهنگ استفاده از اين وسايل نقليه در كشور نهادينه شود.

«هو هيي» رئيس شركت BAIC پيش بيني كرد چين در سال 2016، به بزرگترين مصرف كننده خودروها برقي در جهان تبديل شود.

بررسي هاي تحليلي از وضعيت آب و هوا در شهرهاي مختلف چين نشان مي دهد، دود ناشي از وسايل نقليه، عامل اصلي آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ اين كشور از جمله «پكن» و «گوانگجو» است.

اين مسئله موجب شده تا دولتمردان چيني با در نظر گرفتن تسهيلات ويژه، مردم اين كشور را به استفاده از خودروهاي برقي به جاي وسايل نقليه بنزيني ترغيب كنند.

موضوع آلودگي هوا در بيشتر شهرهاي چين كه همه ساله تعداد بيماران تنفسي، قلبي، روحي و سقط جنين را در ميان زنان افزايش مي دهد، از جمله دغدغه هاي مقام ها و مردم اين كشور در مسير پرشتاب توسعه و صنعتي شدن محسوب مي شود.

در همين رابطه چندي پيش يك نهاد مرتبط با وضعيت زيست محيطي كشور چين در گزارشي اعلام كرد كه مردم بيش از 90 درصد شهرهاي بزرگ پرجمعيت ترين كشور جهان در سال 2014 از استنشاق هواي پاك محروم بوده اند.

مبارزه با آلودگي هوا در چين امروز به يكي از مطالبات اصلي مردم تبديل شده و دولتمردان نيز وعده هواي پاك را به مردم مي دهند، اما در كنار اين مطالبه و وعده، گزارش نهادهاي رسمي سنجش آلودگي هوا نشان مي دهد سياست ها هنوز نتوانسته به مطالبه مردم پاسخ دهد و 90 درصد شهرهاي اين كشور در سال گذشته ميلادي از آلودگي هوا رهايي نيافته اند.

برگشت به تلکس خبرها