تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : تاثير ماندگار آزادسازي سهام عدالت بر بورس
دوشنبه، 17 شهریور 1399 - 19:53     کد خبر: 91998

ترابر نيوز:

 

تاثير ماندگار آزادسازي سهام عدالت بر بورس

تهران - ايرنا - آزادسازي سهام عدالت در ابتدا قرار بود تا پايان آبان ماه تعيين تكليف شود اما اجازه اين اقدام چند ماه زودتر از موعد مقرر با صدور ابلاغيه‌اي از سوي رهبر معظم انقلاب داده شد كه اين موضوع موجب شده تا كارشناسان بورس آن را آغازي براي صعود بيشتر بورس بدانند.

سهام عدالت كه از سال ۸۶ با تعدادي مشمول و با اختيار دولت در حال فعاليت بود به صورت ساليانه مبلغي تحت عنوان سود به سهامداران پرداخت مي‌كرد اما چندسالي بود كه مسئولان وعده آزادسازي سهام عدالت را داده بودند و اين اقدام بارها به بن بست خورد، عليرضا صالح رييس سازمان خصوصي سازي سال گذشته به خبرنگار ايرنا وعده آزادسازي سهام عدالت تا پايان آبان ماه سال ۹۹ را داده بود حال اين اقدام چند ماه زودتر از موعد مقرر به سرانجام رسيده است.

در طول دو سال گذشته لايحه آزادسازي سهام عدالت تقديم مجلس شد و مجلس در اين زمينه ايرادي مبني بر فقدان اذن رهبر معظم انقلاب را مطرح كرد، در اين زمينه رئيس‌جمهوري به منظور تسريع در اين اقدام موضوع را با رهبر معظم انقلاب در ميان گذاشت تا اينكه چند شب گذشته رهبر معظم انقلاب با ارسال ابلاغيه‌اي اجازه آزادسازي سهام عدالت را  صادر كردند و در اين ابلاغيه تاكيد داشتند تا دولت هرچه زودتر اقدامات لازم براي بهره‌مندي مردم از منافع خود را در دستور كار قرار دهد.

حال سهام عدالت بعد از سال‌‎‌ها آزاد شد و مشمولان اين سهام كه تا قبل از آزادسازي فقط قادر به دريافت سود سالانه بودند حال با اين اقدام مي‌توانند كل سهام خود را در بورس به فروش برسانند و نسبت به دارايي خود دخل تصرف داشته باشند.

سازمان خصوصي سازي كه از مدت‌ها قبل خود را آماده اين اتفاق كرده بود و زيرساخت‌هاي لازم براي اين اقدام را مهيا كرده بود، رييس سازمان خصوصي سازي دقايقي بعد از موافقت رهبر معظم انقلاب با آزادسازي سهام عدالت به خبرنگار ايرنا اعلام كرد كه مشمولان سهام عدالت از روز چهارشنبه (۱۰ ارديبهشت ماه) به مدت يك ماه فرصت دارند تا در خصوص نحوه مديريت سهام خود تصميم‌گيري كنند كه در اين زمينه  مالكان سهام از روز تعيين شده نحوه مديريت سهام خود را كه آيا تمايل به ورود مستقيم به بورس دارند يا خير؟ را تعيين كردند.

بهترين انتخاب براي مشمولين سهام عدالت كدام است؟

دارندگان سهام عدالت براي تعيين تكليف سهام خود با مراجعه به سامانه www.samanese.ir دو راه پيش‌روي خود داشتند:

نخستين روش استفاده از روش سهامداري مستقيم است كه براساس آن مشمولين سهام عدالت دارنده تعدادي از سهام ۳۵ شركت بورسي مي‌شوند و به ازاي سهام شركت‌هاي غير بورسي سرمايه‌پذير سهام عدالت، سهام شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني را نيز دريافت خواهيد كرد.

در چنين حالتي سهام عدالت بعد دو ماه از تاريخ درخواست، در سامانه سجام قابل مشاهده است و سهامداران مي توانند آن را از طريق كارگزاري‌ها به فروش برسانند يا نزد خود نگه دارند كه در اين مدت سهامداران بايد براي دريافت كد بورسي اقدام كنند تا امكان فروش سهام در بورس براي آنها مهيا شود.

روش دوم، سهامداري غيرمستقيم است به گونه‌اي كه سهامداران، سهام عدالت خود را در اختيار شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني قرار مي‌دهند و ديگر قادر به انتقال سهام عدالت خود به شخص ديگري نخواهند بود و فقط قادر به دريافت سود سالانه سهام خود خواهند بود.

نكته مدنظر اين است كه بهترين روش براي مشمولين سهام عدالت كدام است؟ كارشناسان معتقدند كه اگر مشمولين سهام عدالت داراي كد بورسي هستند و نسبت به معاملات بازار سرمايه تسلط دارند بهتر است روش نخست يعني سهامداري مستقيم را انتخاب خود قرار دهند، در اين صورت به تناسب ارزش سهام عدالت سهام شركت‌ها به حساب اين افراد در سامانه سجام واريز مي‌شود و مي‌توانند آن‌ها را در كنار ديگر سهم‌هاي خود در بورس نگه دارند در غير اين صورت بهتر است از روش دوم يعني سهامداري غيرمستقيم از طريق شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استفاده كنند و فقط روي سود سالانه آن حساب باز كنند.

افزايش رونق بورس با آزادسازي سهام عدالت

حال با توجه به رشد پرشتاب اين روزهاي بورس، عرضه شستا به اين بازار، آزادسازي سهام عدالت و نيز عرضه سهام دولتي به بورس مي‌تواند نقطه عطفي براي رشد بيشتر اين بازار تلقي مشود كه كارشناسان بر اين باورند آزادساري سهام عدالت در كنار عرضه‌هاي جديد از جمله خبرهاي مثبتي تلقي مي‌شود كه مي‌تواند به عمق بخشيدن بيشتر بازار سرمايه كمك كند، در اين زمينه «بهمن عبدالهي»، عضو شوراي عالي بورس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا به آزادسازي سهام عدالت و تاثير آن بر روند معاملات بورس اشاره كرد و گفت: سهام عدالت بايد زودتر از اينها آزاد مي‌شد اما برخي از مشكلات موجود بر سر راه اين اقدام اجراي آن را به تعويق انداخته بود.

وي ادامه داد: دارندگان سهام عدالت حق دارند كه نسبت به دارايي خود تصميم گيري و مديريت داشته باشند، چند سال بود كه اين حق از آنها سلب شده بود كه با دستور صريح رهبر معظم انقلاب دارندگان سهام عدالت به حق خود رسيدند.

عبدالهي خاطرنشان كرد: نحوه استفاده سهامداران از سهام عدالت يك موضوع فني است و با برخي از پيچيدگي‌ها همراه است كه در شوراي عالي بورس بايد مورد بحث و نظرسنجي دقيق قرار گيرد و در كوتاهترين زمان ممكن تصميمات لازم اتخاذ شود تا مردم بتوانند به بهره برداري از دارايي خود بپردازند.

عضو شوراي بورس با بيان اينكه اين اتفاق به عنوان يك ورودي جديد در بازار سرمايه مي‌تواند تاثير زيادي را در رونق بورس داشته باشد، اظهار داشت: سهام عدالت مالكيت حدود ۶۱ بنگاه اقتصادي را دارد بنابراين قابليت خريد و فروش سهام عدالت در بورس مي‌تواند باعث افزايش رونق بورس شود.

وي با بيان اينكه حمايت دوباره رهبر معظم انقلاب از بازار سرمايه مي‌تواند اعتماد مردم را به سمت سرمايه‌گذاري در اين بازار جلب كند، گفت: با توجه به اينكه بورس جزو سالم‌ترين بازارهاي سرمايه‌گذاري در كشور است؛ بنابراين افرادي كه در اختيار خود داراي سرمايه‌هاي سرگردان هستند مي‌توانند اقدام به سرمايه‌گذاري در بورس كنند.

عبدالهي با تاكيد بر اينكه در ايران بيش از ۸۵ درصد از تامين مالي بنگاه‌ها از طريق بانك صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: اكنون بانك‌ها ديگر از توانايي لازم در حمايت از بنگاه‌ها برخوردار نيستند به همين دليل بازار سرمايه مي‌تواند به عنوان گزينه‌ جايگزين بانك‌ها تلقي شود.

عضو شوراي عالي بورس باتاكيد بر اينكه بنگاه‌ها با عرضه سهام خود در بازار سرمايه رقم قابل توجهي از نقدينگي را به منظور بهبود عملكرد فعاليت به سمت خود جلب خواهند كرد، اظهار داشت: اين اتفاق علاوه بر اينكه نياز سرمايه‌اي بنگاه‌ها را برطرف مي‌كند، در اقتصاد كشور مانع سرمايه‌گذاري در برخي از بازارهاي موازي كه به عنوان بازار فاسد محسوب مي‌شوند خواهد شد.

آزادسازي سهام عدالت نشانه حمايت رهبر معظم انقلاب از بازار سرمايه

نصرالله بزرني امروز (يكشنبه) در گفت و گو با خبرگار اقتصادي ايرنا با اشاره به اينكه آزادسازي سهام عدالت تاثير ماندگاري را بر روند معاملات بورس خواهد گذاشت، گفت: با اين اقدام تعداد وسيعي از جمعيت وارد بازار سرمايه خواهند شد كه برخي از اين تعداد به دليل شناختي كه با بازار سرمايه دارند از اين بازار به عنوان بازار دائمي براي پس اندازهاي خود استفاده خواهند كرد.

وي با بيان اينكه با اين روش جمعيت بزرگ‌تري به اعضاي اين بازار اضافه خواهند شد و به مراتب اندازه بازار بزرگتر مي‌شود، اظهار داشت: تقاضاها براي سرمايه‌گذاري به مراتب بيشتر از عرضه‌ها است كه اين خود عاملي براي افزايش سريع قيمت‌ها خواهد بود.

برزني خاطرنشان كرد: عرضه‌ها به شكل صندوق يا مستقيم خواهد بود كه اين موضوع كمك زيادي به متعادل كردن عرضه و تقاضا در بازار مي‌كند و با توجه به وضعيت كنوني در بازار سرمايه تاثر اين اقدام  را در روند بازار سرمايه را بايد به فال نيك گرفت.

وي با بيان اينكه آزادسازي سهام عدالت، ساختار بازار سرمايه را سالم و شفاف‌تر مي‌كند، افزود: اكنون ميزان تقاضا در بازار به حدي زياد است كه خريد با روند معقول انجام نمي‌شود و  صف‌هاي طولاني براي خريد، قيمت‌ها را بي نهايت افزايش داده است در حالي كه آزادسازي سهام عدالت و عرضه سهام دولتي در قالب صندوق‌هاي ETF در متعادل كردن عرضه و تقاضا موثر است و هر دو در جهت اصلاح كاركرد بازار سرمايه اقداماتي را انجام خواهند داد.

اين كارشناس بازار سرمايه آزادسازي سهام عدالت را نشانگر حمايت رهبر معظم انقلاب از بازار سرمايه دانست و گفت: بي ترديد حمايت رهبر موثر در روند معاملات بورس خواهد بود  و سرمايه گذاري اين اطمينان را پيدا مي كنند كه نظام پشتيبان بازاري است كه مردم در حال فعاليت هستند به همين دليل اين افراد با اطمينان بيشتري به مبادرت به سرمايه‌گذاري در اين بازار مي‌پردازند.

برزني با بيان اينكه حمايت دولت از بورس فقط در ايران رخ نداده است، گفت: در همه كشورها دولت و حكوكت در مقاطعي از زمان با هدف اطمينان بخشي مردم به دخالت در معاملات بازار مي پردازند و از آن بازار حمايت خواهند كرد.


برگشت به تلکس خبرها