تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : اهميت و نقش بورس در اقتصاد دنيا چيست؟
شنبه، 15 شهریور 1399 - 11:27     کد خبر: 91991

ترابر نيوز:

 

بورس هاي آسيايي

توسعه‌ فعاليت‌هاي تجاري موجب آن شده است كه مناسبات مالي و فرايندهاي مديريت مالي روزبه‌روز پيچيده‌تر شود. به همين منظور براي تداوم فعاليت بنگاه‌ها و شركت‌هاي اقتصادي بايد به دنبال منابع مالي كافي بود، كه يكي از اين منابع مالي سرمايه‌گذاري در بورس است.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه(سنا) و به نقل از هميارسرمايه، در حقيقت بدون وجود منابع مالي كافي، شركت‌هاي اقتصادي نمي‌توانند بسياري از فعاليت‌هاي خود را به‌درستي اجرا كنند و همين امر موجب صدمه به اقتصاد خواهد شد.

 سرمايه‌گذاري در بورس داراي اهميت بسيار زيادي در سامانه‌هاي اقتصادي است و به عبارتي يكي از پارامترهايي است كه ميزان سنجش سلامت و يا بيماري اقتصادي كشورها را مشخص مي‌كند. يكي از مهم‌ترين مباحثي كه در اقتصاد دنيا مورد بررسي قرار مي‌گيرد استفاده از سرمايه‌هاي راكد در جهت توسعه‌ي اقتصادي هر كشور است.

جذب پس‌اندازهاي راكد و سوق دادن آن‌ها در واحدهاي توليدي، بنگاه‌ها و شركت‌هاي اقتصادي از مهم‌ترين وظيفه‌ بورس است و از سوي ديگر ايجاد امكانات و تسهيلات براي مشاركت عموم مردم در توسعه و سهيم شدن در آن‌ها نيز از ديگر وظايف بورس است. از طرفي بورس به دليل داشتن اين خصوصيات مي‌تواند به‌عنوان يك اهرم مهم در كنترل نرخ تورم و افزايش نرخ رشد پس‌انداز نقش مهمي را در جامعه داشته باشد.

بازار سهام توسعه‌يافته، در توسعه و ارتقاي رشد اقتصادي دنيا بسيار تأثيرگذار است. البته اين تأثير ابتدا بر روي كشورها بوده و درنهايت به اقتصاد دنيا كمك مي‌كند. ارتباط بين رشد اقتصادي و توسعه بازار سهام در بلندمدت به‌صورت دوطرفه است. البته در بعضي از كشورها در كوتاه‌مدت هم رشد دوطرفه وجود دارد.

 واسطه‌هاي مالي و بازارهاي سرمايه مي‌تواند به چند طريق در رشد اقتصادي تأثيرگذار باشد. مورد اول اينكه وجود بازار سهام ، ريسك را توزيع مي‌كند. اگر بازارهاي سرمايه‌گذاري مانند بورس وجود نداشته باشند دارايي‌هاي سرمايه‌گذاري شده از پروژه‌هاي بلندمدت خارج مي‌شوند و سبب كاهش رشد اقتصادي مي‌شوند. بازار سرمايه با جمع‌آوري حداقل مبلغ خريد در بورس سرمايه‌گذاران امكان سرمايه‌گذاري بلندمدت را ايجاد مي‌كند. افراد مي‌توانند با حداقل مبلغ خريد در بورس در تعداد زيادي از شركت‌ها سرمايه‌گذاري كنند و اقتصاد را در جهت سرمايه‌گذاري در پروژه‌هايي با ريسك بالا سوق دهند و موجب تحريك رشد اقتصادي شوند. بايد يادآور شد كه سرمايه‌گذاران خرد با ريسك نقدينگي و ريسك بهره‌وري متنوعي روبه‌رو خواهند شد.

مورد دومي كه مي‌توان به آن اشاره كرد اين است كه بورس با كسب اطلاعات از پروژه‌هاي مختلف، اختصاص منابع به پروژه‌هاي مختلف را بهبود مي‌بخشد. فرض كنيد بازار سرمايه‌اي وجود نداشت آنگاه براي سرمايه‌گذاري در يك پروژه اقتصادي سرمايه‌گذار بايد اطلاعات مختلف و مفيدي از آن سرمايه‌گذاري به دست مي‌آورد تا مي‌توانست بعد از بررسي در آن پروژه سرمايه‌گذاري كند، البته به شرطي كه بنگاه اقتصادي اطلاعات مفيد و صحيح را در اختيار سرمايه‌گذار قرار مي‌داد، درنتيجه كسب اطلاعات براي سرمايه‌گذار وقت‌گير و پرهزينه بود. بازار سهام شرايطي را فراهم كرده كه اطلاعات موردنياز به‌راحتي در اختيار سرمايه‌گذار قرار گيرد تا سرمايه‌گذار با اطمينان بيشتري سرمايه‌گذاري كند. از طرفي به دليل اينكه بازار سرمايه، شركت‌ها را بهتر و قوي‌تر كنترل مي‌كند، مي‌تواند منافع مشتركي بين مالكان شركت‌هاي سرمايه پذير و سهامداران ايجاد كند. تمام اين موارد كمك مي‌كند كه افراد به فكر استفاده و كسب سود از پس‌اندازهاي خود باشند و آن‌ها را درجايي مناسب سرمايه‌گذاري كنند، درنتيجه بورس نيز با جمع‌آوري سرمايه‌هاي خرد سبب رشد اقتصادي مي‌شود. لازم به ذكر است كه بازار سرمايه تخصصي شدن بورس را افزايش مي‌دهد كه سبب كاهش هزينه‌هاي معاملاتي نيز مي‌شود.

اهميت و نقش بورس در اقتصاد دنيا

اجازه دهيد تا با ذكر چند دليل به اهميت بورس در اقتصاد كشورها و در ابعاد بزرگتر در اقتصاد دنيا بپردازيم. مهم‌ترين نقش بورس ايجاد منبع سرمايه براي كسب‌وكار است. براي ايجاد كسب‌وكار و يا گسترش آن، هم مي‌توان از بانك‌ها وام گرفت كه بايد بهره‌ زيادي را پرداخت كرد و معمولاً بازپرداخت‌هاي دشواري براي صاحبان بنگاه‌هاي اقتصادي دارد و هم مي‌توان با ارائه طرحي مناسب به بازار سهام وارد اين بازار شد. با ورود به بازار سهام ، ديگر بازپرداختي وجود ندارد اما تمام افرادي كه سهم شركت را مي‌خرند به‌عنوان صاحب و سهام‌دار هستند كه طبيعتاً دارايي زيادي را به سمت بنگاه اقتصادي سرازير مي‌كنند.

طبيعتاً زماني كه يك شركت اقتصادي به چنين سرمايه‌اي دست پيدا كند مي‌تواند به‌راحتي عمليات خود را گسترش دهد و فرصت‌هاي شغلي بيشتري ايجاد كند كه كمك به رشد اقتصادي را در پي دارد.

علاوه بر اين سرمايه‌گذاران خارجي نيز مي‌توانند در بورس سرمايه‌گذاري كنند. اين مبحث را مي‌توان اين‌گونه شرح داد كه بازارهاي سهام كشورها براي جذب سرمايه از نقاط مختلف دنيا سعي مي كنند به بهترين شكل و با قوانيني به‌جا در جهت رشد فعاليت اقتصادي تلاش كنند تا رشد بيشتري داشته باشند و سرمايه‌گذاران را جذب بازار خود كنند، پس رقابت در بين بازارهاي سهام شدت گرفته و اين رقابت رشد اقتصادي كشورها را موجب شده و درنهايت منجر به رشد اقتصادي دنيا مي‌شود.

 بازار سهام يك پلت فرم معاملاتي را در اختيار دولت نيز قرار مي‌دهد تا دولت براي پروژه‌هايي كه جنبه عمومي دارد جذب سرمايه كند. در حقيقت بورس شرايطي را فراهم مي‌كند كه دولت از طريق اوراق قرضه افراد را در يك پروژه سهيم كرده تا هم پروژه به سرانجام برسد، هم منبع براي بودجه دولت فراهم شود و هم افراد از طريق سرمايه‌هاي خرد و حداقل مبلغ خريد در بورس به سود برسند. در حقيقت مجموع تمام اين خصوصيات كمك به رشد اقتصاد كشورها كرده و تأثير مثبتي در اقتصاد دنيا دارد.

ايجاد منبع سرمايه براي كسب‌وكار، امكان سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاران خارجي و ايجاد منبع براي بودجه دولت از خصوصيات بورس بوده كه كمك به رشد اقتصاد كشورها كرده و تأثير مثبتي در اقتصاد دنيا دارد.

درمجموع مي‌توان گفت كه بازارهاي مالي با جمع‌آوري پس‌اندازهاي كوچك و بزرگ، بهينه كردن گردش مالي و هدايت آن‌ها به‌سوي بخش‌هاي مولد اقتصادي از طريق ايجاد رغبت در افراد، براي سرمايه‌گذاري در بورس مي‌تواند نقش به سزايي در پيشرفت اقتصادي كشورها و درنهايت پيشرفت اقتصاد دنيا داشته باشد. زماني كه اقتصاد كشوري رشد كند كشورهاي ديگر نيز براي رشد اقتصادي كشور خود تلاش بيشتري مي‌كنند و بازار سهام مي‌تواند كمك گسترده‌اي به آن‌ها انجام دهد كه درنتيجه اين پيشرفت‌ها اقتصاد دنيا پيشرفت خواهد كرد.


برگشت به تلکس خبرها