تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : تقليل سرعت؛ دشمن بهره‌وري در راه‌آهن
سه شنبه، 4 شهریور 1399 - 10:48     کد خبر: 91983

ترابر نيوز:


تغيير سرعت يكي از موانع اصلي حمل و نقل ريلي باري و نيز كاهش ميزان بهره وري محسوب مي شود. از ۱۱ هزار و ۸۰۰ خط ريلي موجود، حدود ۹درصد داراي محدوده تقليل سرعت هستند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت و به نقل از وزارت راه و شهرسازي، سعيد رسولي مديرعامل راهن آهن كشور در نشستي با فاطمه پهلواني رييس سازمان ملي بهره‌وري كه در آستانه اول خرداد روز ملي بهره وري با حضور مديرعامل و معاونان شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، به ارائه گزارش عملكرد استقرار چرخه مديريت بهره‌وري در راه‌آهن پرداخت و گفت: ما در راه‌آهن موضوعات متنوعي داريم كه از اهميت بالايي برخوردار است، يكي از آن ها ايمني است كه برند راه آهن محسوب مي شود.

او افزود:با  اين وجود  اولويت اول ما بهره‌وري است و از سال گذشته اقدام‌هايي را در اين خصوص شروع كرديم كه امسال نيز ادامه دارد، بهره‌وري يك موضوع هميشگي است كه بايد همواره سرلوحه كارها قرار گيرد تا بتوانيم با حداكثر ظرفيت و توان خدمات‌رساني كنيم؛ در نتيجه همه ساز و كارهاي اجرايي را در راستاي اين اولويت قرار داده ايم. البته نتيجه بخش بودن اين اقدام‌ها بسيار مهم است و سعي داريم اقدام‌هاي بهره ورانه را يك ارزش جدي بدانيم و  تخصيص و توزيع منابع متناسب با خروجي‌هاي بهره ور باشد .

او با تاكيد بر اين كه امروز بهره‌وري در راه آهن تبديل به يك فرهنگ عمومي شده است، گفت: اميدوارم روزي در كشور بهره‌وري به گونه‌اي نهادينه شود كه همه ناگزير باشند آن را اجرا كنند.

 رسولي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اين كه در سازمان‌هاي اداري همواره از كمبود نيرو گلايه دارند، گفت: اين در حالي است كه يكي از مضرات اصلي، انباشت نيروست كه به شكل مناسب توزيع نشده اند. امروز مديران ما در راه‌آهن كار را با نيروي انساني كمتر و با كيفيت مناسب انجام مي دهند و اين تبديل به يك ارزش شده است.

او افزود: در سال‌هاي گذشته برخي خطوط با هزينه بسيار بالا، اما بدون مطالعات همه جانبه و بدون توجه به مقوله بهره وري در كشور ساخته شد كه امروز شاهد عبور گاه و بيگاه قطارهاي مسافري با ضريب اشغال پايين مسافر در آن‌ها هستيم درحاليكه اگر بار روي اين خطوط جابجا مي‌شد و منابع بار كشور از جمله معادن و كارخانجات به اين سرچشمه‌ها متصل مي‌شد، بهره وري در اين خطوط افزايش چشمگيري مي‌يافت.

مديرعامل راه آهن، ‌ قطار را در مقايسه با حمل و نقل جاده‌اي بسيار با صرفه و اقتصادي دانست و تصريح كرد: يك قطار مي‌تواند با ۶۰ واگن ۵۵ تني بار را جابجا كند درحاليكه اگر اين بار را با كاميون‌هاي ۲۰ تن جابجا كنيم بايد ۱۶۰ كاميون به كار گرفته شود ضمن اينكه مصرف سوخت قطار يك ششم مصرف سوخت كاميون هاست.

به گفته معاون وزير راه و شهرسازي طبق قانون ۱۲ رفع موانع توليد، در هر نوع سرمايه‌گذاري كه منجر به صرفه‌جويي در مصرف سوخت شود يا بهبود شرايط زيست محيطي را در پي داشته باشد، اصل سود بايد سرمايه گذار برگردانده شود، چنانچه اين قانون اجرايي شود يك سازماني به بزرگي راه آهن به دنبال  انعقاد قراردادي مي رود تا بتواند براي هميشه مصرف انرژي را كاهش دهد.

او ادامه داد: از ۱۱ هزار و ۸۰۰  خط ريلي موجود، هر زمان خطي به دليل مشكلات فني آسيب ببيند و به خطر بيافتد، در اولين اقدام، دستور تقليل سرعت داده مي شود و قطار بايد با سرعت كمتري حركت كند، اين تغيير سرعت يكي از موانع اصلي حمل و نقل ريلي باري و نيز كاهش ميزان بهره وري محسوب مي شود. از  ۱۱ هزار و ۸۰۰ خط ريلي موجود، حدود  ۹درصد داراي محدوده تقليل سرعت هستند.

او با اشاره به اين كه امروز با يك گروه سرمايه‌گذار داخلي براي رفع اين معضل جلسه داشتيم گفت: هر سال اعتبار بسيار عظيمي از محل بودجه عمومي دولت براي توسعه و نگهداري شبكه ريلي درنظر گرفته مي شود اما وقتي نگاه بهره ورانه نباشد، نتيجه مطلوب نخواهد بود.

رسولي در اين باره توضيح داد: براي احداث يك خط ريلي نياز است ابتدا  مطالعات آن در سازمان برنامه و بودجه به تصويب برسد و بعد كه اقتصادي بودن طرح ثابت شد در پيوست شماره يك قانون بودجه گنجانده مي شود. اما در عمل بعد از اجرا تازه متوجه مي شويم سالها فقط قطار مسافري با ضريب مسافر كم از اين مسير عبور مي كند و باري جا به جا نمي شود. به جاي آن در مسير جاده اي موازي با مسير ريلي، يك بار ريل پسند جا به جا مي شود و به همين دليل سهم حمل و نقل ريلي از بار۱۰ تا۱۲ درصد است.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه يكي از راه‌هاي پايدار كاهش تلفات حمل و نقل جاده اي روي آوردن به حمل ونقل ريلي است، تصريح كرد: علاوه بر اين حمل و نقل ريلي يكي از راه‌هاي كاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي به خصوص در كلانشهرها به شمار مي رود. در شهر تهران از شرق به غرب و بالعكس شبكه ريلي خوبي وجود دارد و از سوي ديگر  امكان ساخت قطار در داخل كشور فراهم است؛ بنابراين اگر بر  روي حمل و نقل ريلي سرمايه گذاري شود و آن را به مترو شهري پيوند دهيم قطعا اين امر تاثير بسياري در كاهش مصرف سوخت، كاهش تلفات و كاهش آلاينده‌ها خواهد داشت.

مديرعامل راه آهن با بيان اين كه تاكنون درباره بهره‌وري بسيار شنيده و گفته ايم، تصريح كرد:  تا زماني كه بهره وري تبديل به فرهنگ وباور عمومي نشود و تا زماني كه قوانين بلااجرا وجود دارد يا كاستي هايي كه در اجراي آن ها ديده مي شود تصحيح نشود، نمي توان چندان به توسعه اين امر اميد داشت.

او افزود: اكنون مشكلات موجود در اين زمينه را ليست كرده ايم و بنا داريم زمان بندي كارها رابر اساس ساعت روز و هفته تعيين كنيم تا كارها با سرعت بيشتري پيش برود، زيرا يكي از مشكلات اصلي زمان طولاني انجام مطالعات است كه بايد تا حد امكان كوتاه شود.

گفتني است  در اين نشست از روساي كارگروه‌هاي ۱۲ گانه بهره وري كه در سازمان راه آهن تشكيل شده است، قدرداني شد.


برگشت به تلکس خبرها