تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : فوايد شگفت‌انگيز سماق
پنجشنبه، 6 شهریور 1399 - 06:35     کد خبر: 91976

ترابر نيوز:

 

سماق يكي از ادويه ها و طعم دهنده هايي است كه افراد بسياري با شنيدن نام آن به ياد كباب مي افتند.در اين مطلب قصد داريم شما را با خواص اعجاب انگيز اين ادويه آشنا نماييم.تحقيقات محققان نشان مي دهد سماق داراي خواص ضد تومور است.

آفتاب‌‌نيوز :

سماق يكي از ادويه ها و طعم دهنده هايي است كه افراد بسياري با شنيدن نام آن به ياد كباب مي افتند.در اين مطلب قصد داريم شما را با خواص اعجاب انگيز اين ادويه آشنا نماييم.تحقيقات محققان نشان مي دهد سماق داراي خواص ضد تومور است.به طوريكه از عصاره ي آن در درمان سرطان سينه استفاده مي شود.
 
از اين رو اين ادويه يكي از ادويه هاي موثر در پيشگيري و درمان سرطان ها به شمار مي آيد. اين خاصيت سماق ناشي از سطح بالاي آنتي اكسيدان ها در آن مي باشد.
سماق
 
سماق يكي از ادويه هاي پركاربرد در سراسر جهان است كه در طبخ بسياري از غذاها نيز كاربرد دارد. اين ادويه يكي از ادويه هاي دارويي نيز به شمار مي رود, چرا كه داراي تركيبات بسيار قدرتمند است كه با بسياري از بيماري ها مقابله مي كند. خواص ضد قارچي, ضد ميكروبي, ضد التهابي و آنتي اكسيداني از جمله مهمترين خواص سماق محسوب مي شوند. در ادامه خواص اين ادويه به طور كامل شرح داده مي شود
 
خواص سماق براي حفظ سلامت قلب و مغز
 
سماق سرشار از ويتامين C و ديگر تركيبات شيميايي گياهي است كه جزء آنتي اكسيدان هاي قوي در طبيعت به شمار مي روند. آنتي اكسيدان ها از تركيباتي هستند كه صدمات ناشي از راديكال هاي آزاد در بدن را خنثي مي كنند. از اين رو در پيشگيري و درمان بسياري از بيماري ها از جمله بيماري هاي قلبي, سكته مغزي و ديابت نقش دارند. از آن جايي كه سماق مانندزردچوبه داراي بالاترين سطح از اين تركيبات مي باشد, يكي از مهمترين خواص سماق, خواص آنتي اكسيداني آن است.
 
بيماري هاي التهابي قابل درمان با سماق
 
بروز التهابات در بخش هاي مختلف بدن مسبب بسياري از بيماري ها است. بنابراين در صورتي كه از اين التهابات پيشگيري شود, خطر ابتلا به بسياري از بيماري ها كاهش پيدا مي كند. سماق و عصاره آن داراي خواص ضد التهابي مي باشند. اين ادويه به كاهش تب كمك مي كند. سماق تاثيرات بزرگ مثبتي در تسكين ورم مفاصل, كاهش التهاب پوست و رفع مشكلات تنفسي مانند برونشيت، سرماخوردگي، و آنفولانزا دارد. ضماد ساخته شده از برگ هاي سماق براي درمان خارش پوست استفاده مي شود. جويدن برگ هاي اين ادويه براي درمان گلو درد, التهاب لثه و لب موثر است.
خواص سماق براي ضد عفوني كردن سبزيجات و ميوه ها
 
سماق داراي خواص ضد ميكروبي است. اين خاصيت سماق مي تواند با باكتري هايي نظير باكتري سالمونلا مبارزه كند. شستشوي  سبزيجات و ميوه ها با آب مخلوط شده با عصاره سماق يكي از روش هاي پاكسازي آن ها از باكتري ها و ميكروب ها مي باشد. اين خاصيت سماق ناشي از وجود اسيد گاليك متيل در ان است. در طب سنتي يكي از مهمترين خواص سماق, خاصيت ضد عفوني كنندگي  آن است.
خواص ضد قارچي سماق
 
برخي تحقيقات ثابت كرده اند دانه هاي سماق با قارچ آسپرژيلوس كه موجب عفونت ريوي و عفونت ساير ارگان هاي بدن مي شود, مبارزه  مي كنند. در واقع يكي از مهترين فوايد سماق, خاصيت ضد قارچي آن مي باشد.
 
فوايد سماق در درمان ديابت
 
تحقيقات بسياري نشان داده است مصرف سماق, موجب بهبود قند خون و درمان ديابت و چاقي مي شود. در واقع خواص آنتي اكسيداني قوي سماق به كاهش قند خون و سطح كلسترول كمك مي كند. از اين رو مصرف اين ادويه به افراد مبتلا به ديابت و چاقي توصيه مي  شود.
سلامت دستگاه گوارش با سماق
 
سماق داراي خواص ادرار آور است. از اين رو اين ادويه در توليد ادرار و دفع مواد سمي از بدن كمك مي كند. همچنين سماق براي درمانالتهاب مثانه و دفع دردناك ادرار و ناراحتي هاي روده استفاده مي شود. در طب سنتي اين ادويه به منظور تسكين درد معده نيز كاربرد دارد.
محافظت در برابر سرطان ها با سماق
 
تحقيقات بسياري در مورد خواص ضد تومور سماق صورت گرفته است. در يكي از اين تحقيقات كه عصاره سماق همراه با داروهاي شيمي درماني در درمان سرطان سينه مورد استفاده قرار گرفت, نشان داده شد كه سماق تاثير مثبتي در درمان ايجاد كرده است. از اين رو اين ادويه يكي از ادويه هاي موثر در پيشگيري و درمان سرطان ها به شمار مي آيد. اين خاصيت سماق ناشي از سطح بالاي آنتي اكسيدان ها در آن مي باشد.
خواص سماق براي زنان
 
در طب سنتي از سماق براي درمان بسياري از اختلالات زنان استفاده مي شود. در برخي از اين موارد به صورت موضعي از سماق استفاده مي شود. سماق موجب بهبود و رفع ترشحات بيش از حد واژن مي شود. همچنين مصرف سماق در زنان شيرده موجب افزايش شير آن ها مي شود. در واقع اين ادويه رفتاري مانند هورمون استروژن در بدن زنان دارد و به همين دليل به درمان اختلال قاعدگي وگرفتگي هاي آن كمك مي كند.
 
با توجه به خواص سماق, اين ادويه يكي از مهمترين و موثرترين ادويه هاي دارويي به شمار مي رود كه در پيشگيري و درمان بسياري از بيماري ها كاربرد دارد. به همين دليل توصيه مي شود از اين ادويه در برنامه غذايي خود استفاده نماييد.
 
منبع: دكترسلام

برگشت به تلکس خبرها