تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : فعال شدن خط ريلي ايران-اروپا از مسير تركيه
چهارشنبه، 5 شهریور 1399 - 17:23     کد خبر: 91969

ترابر نيوز:

 

مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران از فعال شدن خط ريلي ايران – اروپا از طريق تركيه و در قالب كريدور ترانزيتي چين به تركيه و اروپا براي حمل و نقل بار و ترانزيت خبر داد.

تين نيوز

مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران از فعال شدن خط ريلي ايران – اروپا از طريق تركيه و در قالب كريدور ترانزيتي چين به تركيه و اروپا براي حمل و نقل بار و ترانزيت خبر داد.

به گزارش تين نيوز به نقل از ايسنا، سعيد رسولي اظهار كرد: از اواخر سال گذشته و قبل از شيوع ويروس كرونا پروتكل پنج‌ جانبه‌اي در آنكارا بين كشورهاي ايران، تركيه، ازبكستان، قزاقستان و تركمنستان امضاء شد كه قرار بود براساس اين پروتكل كريدوري از چين به تركيه و اروپا براي حمل و نقل بار و ترانزيت راه‌اندازي شود. بر اساس اين توافق نرخ تعرفه يكسان  تدوين و ديگر هماهنگي‌هاي لازم در زمينه مربوط به اين حمل و نقل انجام شد.

وي ادامه داد: به دليل شيوع ويروس كرونا و بسته شدن مرز تركمنستان اجرايي شدن اين پروتكل و فعال سازي كريدور مورد نظر به تعويق افتاد، اما اخيرا مرز تركمنستان باز شده و بايد منتظر اجراي عمليات فورواردي و جذب بار براي آغاز فعاليت در اين كريدور باشيم.

مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اين‌كه هيچ مشكل زيرساختي در اين كريدور وجود ندارد و حمل و نقل بار و ترانزيت از طريق خط ريلي موجود بين ايران و تركيه قابل انجام است، ادامه داد: طي ماه‌هاي گذشته ترانزيت از تركيه به پاكستان و از كشورهاي CIS به سمت جنوب يعني خليج فارس و بندر شهيد رجايي مهيا و فعال است و از نظر شرايط و تعرفه هم هيچ مشكلي وجود ندارد.

وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي اين‌كه راه‌اندازي كريدور ترانزيتي چين به اروپا كه از مسير ريلي ايران و تركيه مي‌گذرد تا چه حد در اين زمينه و افزايش ترانزيت اثرگذار است، اظهار كرد: بر اساس پيش‌بيني همه پنج كشور امضاء كننده پروتكل مشترك با توجه به سهم بسيار زياد ترانزيت چين به اروپا و نقص‌هايي كه كريدورهاي ديگر دارد، اين كريدور مي‌تواند سهم بسيار زيادي در اين زمينه را از آن خود كند، چرا كه كريدور رقيب، كريدور شمال درياي خزر است كه از آكتائو و روي خزر عبور مي‌كند و در زمستان مشكلات عديده‌اي از جمله يخ‌زدگي و حمل و نقل تركيبي ريلي – دريايي- ريلي دارد و اين موانع باعث مي‌شود كه كريدوري كه با امضاي پروتكل پنج جانبه فعال كرده‌ايم مسير بسيار مناسب‌تري باشد، بنابراين بايد منتظر فعال شدن اين كريدور در آينده نزديك و با توجه به بازگشايي مرزها باشيم.


برگشت به تلکس خبرها