تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ديكتاتوري كه زماني قهرمان ملي كشورش بود
جمعه، 23 اسفند 1398 - 18:22     کد خبر: 91913

ترابر نيوز:
 
ديكتاتوري كه زماني قهرمان ملي كشورش بود

ديكتاتورها يكي پس از ديگري مي ميرند اما هنوز تراژدي خاورميانه به قوت خود باقي است.

زهره نوروزپور: از او زماني به عنوان قهرمان ملي ياد مي شد. او كسي كه بود قهرمان جنگ يوم الكيبور بود. كسي كه توانست مصر را به غرب متصل كند و اقتصاد كشورش را شكوفا تر از گذشته كند. 30 سال زمامداري او بر مصر نهايت به خلع او انجاميد و عنوان قهرمان ملي جاي خود را به ديكتاتور تقليل داد. ديكتاتوري كه مصري ها را ديگر خسته كرده بود. آنها رئيس جمهوري جديد با ابتكارات جديد مي خواستند، آنها رفراندوم و قانون اساسي جديد مي خواستند. مصري ها از از حكومت 30 ساله مبارك كاملا خسته و درمانده بود و اين خستگي منجر به انقلابي شد كه حاصل آن درگذشت دو رئيس جمهور بود. حسني مبارك و محمد مرسي كه پس از او جانشين شد و در نهايت عبدالفتاح السيسي پيروز اين انقلاب شد.

حسني مبارك كه بود؟

بر اساس اطلاعاتي كه در ويكي پدياي انگليسي و ساير منابع از زندگي شخصي او آمده است: حسني مبارك مثل بسياري ديگر از مردم فقير شهرستان‌ها، به نيروهاي مسلح مصر پيوست كه يكي از معدود راه‌هاي او براي پيشرفت در جامعه مصر بود. در بيست سالگي از آكادمي نظامي مصر فارغ‌التحصيل شد.

در پايان جنگ يوم كيپور در اكتبر ۱۹۷۳، به خاطر موفقيت نيروهاي تحت امرش در دفاع از مصر و نبرد با اسرائيل از وي به عنوان «قهرمان ملي» ياد مي‌شد و به مقام فرماندهي نيروي هوايي مصر ارتقا يافت و پس از مدتي تا مقام «معاون رئيس‌جمهور مصر» بالا رفت. حسني مبارك پس از ترور انور سادات در ۶ اكتبر ۱۹۸۱ به رياست جمهوري رسيد. او پيش از آغاز اعتراضات سراسري در مصر، يكي از قدرتمندترين حاكمان منطقه به‌شمار مي‌رفت.
برلين ۱۹۸۹

حسني مبارك از تاريخ ۱۴ اكتبر ۱۹۸۱ كه به مقام رياست‌جمهوري مصر رسيد، سه بار در انتخابات رياست‌جمهوري، بدون اين كه رقيبي در برابرش باشد به پيروزي رسيد. در سال ۲۰۰۵، براي چهارمين دوره پي‌درپي به رياست‌جمهوري انتخاب شد. طبق قانون سال ۱۹۷۱ مصر، حسني مبارك كنترل كشور را مي‌بايست تا سپتامبر ۲۰۱۱ عهده‌دار مي‌بود، اما با توجه به شرايط دشوار كشورش، در تاريخ ۱۱ فوريه ۲۰۱۱، از مقام رياست‌جمهوري استعفا و قدرت را به «شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر» (ارتشبد طنطاوي) واگذار كرد.

او در سال ۱۹۸۱ پس از ترور محمد انور سادات به رياست‌جمهوري مصر رسيد. وي در طول سي سال رياست جمهوري خود، «حالت فوق‌العاده» را كه از زمان جنگ شش روزه برقرار شده‌بود را حفظ كرد و سياست خارجي انور سادات در رابطه با «صلح با اسرائيل» را ادامه داد.
در دوره زمام‌داري حسني مبارك، آزادي مطبوعات در مصر از اكثر همسايگانش بيشتر بود. اقتصاد مصر توسعه يافت و با ايجاد تنوع در آن، سهم بخش خصوصي در توليد ناخالص داخلي از سهم بخش دولتي پيشي گرفت.

افشاگري ها،  پس از خلع شدن از قدرت

پس از تبرئه شدن حسني مبارك در سال 95 و رهايي او از زندان، اولين افشاگري از سوي بي بي سي بود در سال 96 بود كه نحوه روي كار آمدن حسني مبارك را برملا كرد. اين وب سايت متعلق به پادشاهي انگليس در گزارشي عنوان كرد: انگليسي‌ها سعي كردند جايگاه حسني مبارك، ديكتاتور سابق مصر را به عنوان معاون رئيس‌جمهور اين كشور حفظ كنند تا بتواند بعدا به جاي انور سادات، رئيس‌جمهور فقيد مصر روي كار آيد و به اين ترتيب انگليس به معاملات تسليحاتي با مصر دست يابد.

براساس اين اسناد، ارزيابي انگليس از مبارك اين بود، زماني كه او رئيس‌جمهور شد صادق بوده و از اين پست به نفع آنها استفاده مي‌كند.براساس اين اسناد، انگليس بعد از اينكه مبارك ۱۶ آوريل ۱۹۷۵ پست معاونت رئيس‌جمهوري را در دست گرفت، توجه خود را به وي بيشتر كرد.مبارك ۱۴ اكتبر ۱۹۸۱ بعد از يك هفته از ترور انور سادات، رئيس‌جمهور مصر شد.

 به رغم اينكه مبارك تأثير مستقيمي بر سياست معاملات سلاح نيروي هوايي مصر نداشت، اما تأثير بسيار زيادي بر سلاح نيروي هوايي مصر داشت و ارتباطش را با همكاران سابقش در بخش نظامي حفظ مي‌كرد.رابطه مبارك با ارتش مصر به اعتبار اينكه وي در جنگ اكتبر ۱۹۷۳ فرمانده سابق نيروهاي هوايي بوده، دليل اصلي توجه به وي بوده است.

در اين سند دلايل دعوت رسمي دولت انگليس از مبارك براي حضور در نمايشگاه صنايع هوايي زماني كه معاون رئيس‌جمهور بوده، مطرح شده است.

وزارت خارجه انگليس در آن زمان در پيامي اعلام كرده بود كه سفر مبارك دو هدف دارد. يكي اينكه وي بتواند از نمايشگاه صنايع هوايي بازديد كند و دوم اينكه فرصتي براي نزديك شدن بيشتر به وي فراهم شود. شايعات قوي درباره رئيس‌جمهور شدن وي بعد از انور سادات وجود دارد و ما بايد به وي كاملا توجه كنيم.

تاچر براساس گزارشي كه سفارت انگليس در قاهره تهيه كرده بود، موضوع معاملات تسليحاتي را مطرح كرد.در اين گزارش آمده است كه زمينه‌هاي اصلي كه مي‌توان از سفر مبارك براي تحقق آن استفاده كرد، اين موارد هستند: "دريايي، دفاع هوايي، تانك، توپخانه، كنترل و سيطره و ارتباطات".

پس از آن ديگر حسني مبارك خود دست پيش را گرفت و آنچه كه لازم بود افكار عمومي جهان بداند و از نگاه او بسيار مهم بود كه مردم منطقه درباه آن آگاه شوند در مصاحبه با رسانه هاي خارجي عنوان كرد. مهمترين افشاگري او در سال 98 بود.

محمد حسني مبارك، رئيس‌جمهوري پيشين مصر براي اولين بار از زمان بركناري‌اش در جريان انقلاب ۲۵ ژانويه ۲۰۱۱ در ويديويي در يوتيوب درباره حوادث جنگ ششم اكتبر ۱۹۷۳ صحبت كرد.

مبارك كه در آن زمان فرمانده نيروي هوايي بود خاطراتش را از شكست ۱۹۶۷ ذكر كرد و گفت: اين يك جنگ نبود. بدون هشدار يا هيچ طرحي ما مورد هدف قرار گرفتيم.

وي درباره جنگ فرسايشي (ژوئيه ۶۷ تا اوت ۷۰) و نقش آن در پيروزي جنگ اكتبر نيز صحبت كرد.

نيروي هوايي رژيم صهيونيستي پنجم ژوئن ۱۹۶۷ حمله غافلگيركننده‌اي به پايگاه‌هاي نيروي هوايي مصر داشت و جرقه جنگ شش روزه يا "النكسة" را زد. اين جنگ به كشته شدن ۲۰ هزار عرب و ۸۰۰ اسرائيلي و نابودي ۷۰ تا ۸۰ درصد از تجهيزات جنگي در كشورهاي عربي و دو الي پنج درصد در اسرائيل منجر شد.

مبارك گفت: انور سادات، رئيس‌جمهوري فقيد زماني كه تصميم به جنگ گرفت طرحي را تهيه كرديم و زمان زيادي به مشورت بين دفاع هوايي، لشكر دوم و سوم ارتش با حضور سعد الشاذلي(رئيس ستاد) و احمد اسماعيل(وزير جنگ اسبق) گذشت و مقدمات رسمي از آوريل ۱۹۷۳ چيده شد.

وي به سفر هيئت نظامي سوريه به قاهره در ماه اوت براي نشست با مسؤولان مصري و مشخص كردن موعد جنگ اشاره كرد و گفت كه وي يكي از حاضران در اين نشست بوده است و در اين نشست تاريخ ششم اكتبر تعيين شد. اختلافاتي بين الشاذلي و السادات درباره تاكتيك‌هاي جنگ در آغاز جنگ مصر عليه اسرائيل براي آزادي سينا رخ داد و همين مساله به دور كردن وي از ستاد ارتش منجر شد. وي به عنوان سفير مصر در انگليس و پرتغال تعيين شد.

مبارك افزود، جوانان ميزان فداكاري نسل اكتبر ۱۹۷۳ را نمي‌دانند؛ نسلي كه تلاش كرد تا آثار شكست ۶۷ را پاك كند تا نيروهاي مسلح بار ديگر اعتماد خود را به دست آورند و ملت دوباره به ارتش و فرماندهان آن اعتماد كنند.مبارك اظهار كرد: ملت بعد از شكست ۶۷ اعتمادش را به ارتش كشور از دست دادند.

از ديگر افشاگري مهم او به اولين مصاحبه خود با رسانه ها باز مي گردد كه به يك خبرنگار كويتي در ارديبهشت 98 ابعاد ديگري از سياست عرب هاي منطقه را فاش كرد و گفت: به شيمون پرز گفتم شما مي‌خواهيد اتحاديه عرب را بترسانيد؟ دست از اين حرف‌ها برداريد، اتحاديه عرب خانه اعراب است.

فجر السعيد، خبرنگار كويتي پس از مصاحبه با حسني مبارك، رئيس جمهوري پيشين مصر توييت كرد: مبارك در اين مصاحبه اسرار و زواياي پنهاني از حمله عراق به كويت را افشا كرد و درباره پيامدهاي معامله قرن سخن گفت و اطلاعاتي از جنگ ششم اكتبر و بازپس‌گيري شبه جزيره سينا و نيز نقش آمريكا و روسيه در خاورميانه ارائه كرد.

وي افزود: به كلينتون كاملا واضح و روشن گفتم كه هيچ رهبر عربي وجود ندارد كه بتواند از قدس دست بكشد و تلاش براي تحميل راه‌حل‌هايي ناعادلانه براي پرونده خاورميانه به دليل ايجاد اختلال در توازن قوا هرگز صلح يا همكاري دائمي را موجب نخواهد شد بلكه احتمال دارد در هر زماني شرايط بحراني شود.

فجر السعيد همچنين توييت كرد، حسني مبارك گفت: اسحاق رابين را به مذاكره با سوري‌ها تشويق كردم، سوري‌ها نمي‌خواستند ما از مذاكرات اطلاع پيدا كنيم، رابين به من اطلاع داد كه با سوريه توافق كرده كه اين كشور خاك خود را خواهد گرفت اما مساله مورد اختلاف آنها مخالفت سوري‌ها با ايجاد روابط و بازگشايي سفارتخانه‌ها بود، پس از ترور رابين سوري‌ها قصد اجراي توافقنامه را داشتند كه با روي كار آمدن نتانياهو اين فرصت از دست رفت و تمام شد.

تراژدي خاورميانه

به گزارش خبرآنلاين امروز 6 اسفند ماه 98 مصادف با 25 فوريه 2020 حسني مبارك با اين جهان وداع كرد. سياستمداري كه چه خوب و چه بد 30 سال سرنوشت مصري ها را مديريت كرد . نه تنها مصري ها بلكه 30 سال بخشي از تاريخ منطقه، تراژدي، صلح و جنگ خاورميانه، را به نام خود زد. 30 زمامداري بخشي از تاريخ همه مردم منطقه بود كه او سهم خود را اين تراژدي با سينه اي پر از اسرار همه آنها را به زير خاك برد. اما منطقه ما همچنان درگير جنگ صلح است و با وجود نوشته شدن صدها كتاب درباره خاورميانه، همگرايي ها و صلح ها، كسي نمي داند چرا اين منطقه روي ارامش ندارد؟ قذافي، بن علوي، علي عبدالله صالح و در نهايت حسني مبارك؛ با اينكه ديكتاتور ها مي ميرند اما تراژدي غرب اسيا همچنان ادامه دارد.

تراژدي از اين جنس كه كشورهاي منطقه و شمال افريقا نتوانستند در شكوه خود باقي بمانند و يكي پس از ديگري ويران، غارت و ضعيف شدند.


برگشت به تلکس خبرها