تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : كرونا ريه ها را هدف مي گيرد.از ريه ها مراقبت كنيد
شنبه، 10 اسفند 1398 - 12:25     کد خبر: 91899

ترابر نيوز:
۶ راهكار ساده براي تقويت ريه‌ها و دستگاه تنفسي

اكثر افراد براي داشتن سبك زندگي سالم و برخورداري از سلامت به فكر داشتن رژيم‌هاي غذايي سالم و وزن ايده‌آل، ورزش كردن و برخورداري از سلامت قلبي و عروقي هستند اما كمتر كسي به فكر سلامت سيستم تنفسي و ريه‌هاي خود است در حالي كه حفظ سلامت اين ارگان‌هاي حياتي اهميت بسياري دارد.

به گزارش سلام نو، هيچ‌كس نمي‌تواند حياتي بودن سيستم تنفسي بدن را انكار كند و اهميت بالاي سلامت ريه‌ها را نبايد فراموش كرد.

دستگاه تنفسي كه از مجاري هوايي، ريه‌ها و عضلات و رگ‌هاي خوني متصل به آن‌ها تشكيل شده است، اكسيژن را در سراسر بدن ما حمل مي‌كند كه اين كار انجام تمام فعاليت‌ها و عملكرهاي ديگر بدن را ممكن مي‌سازد. بنابراين وقتي مشكلي در سيستم تنفسي فرد رخ مي‌دهد، تمام بدن او با مشكل و اختلال مواجه مي‌شود.

راهكارهاي زيادي براي تقويت سيستم تنفسي بدن و حفظ سلامت آن وجود دارد كه در ادامه به شش مورد از آنها به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني "جنسيس مديكال" اشاره مي‌كنيم:

۱) فضاي سبز را به خانه بياوريد:
گل و گياهان طبيعي و نه مصنوعي را در فضاي داخلي خانه خود نگهداري كنيد.
نگهداري از گياهان در خانه به دليل توانايي‌هاي طبيعي گياهان براي از بين بردن برخي سموم از هوا، تامين اكسيژن و كيفيت هوا را در محل زندگي ما افزايش مي‌دهد. اين امر خصوصاً در ماه‌هاي زمستان اهميت بيشتري دارد، چرا كه در ماه‌هاي سرد سال، ما بيشترِ وقتِ خود را به دليل شرايط سخت آب و هوايي داخل خانه مي‌گذرانيم.


۲) تناسب اندام و فعاليت كافي داشته باشيد:
ورزش كردن براي ريه‌ها بسيار مفيد است. ورزش باعث بهبود گردش خون و تقويت عضلات ما مي‌شود؛ دو امر مهم كه ريه‌هاي سالم براي انجام كار خود به آن نياز دارند. به همين دليل ورزش كردن به كارآمدتر شدن ريه‌ها كمك مي‌كند.

۳) از رژيم غذايي سالم پيروي كنيد:
رژيم غذايي سالم و متناسب همان گونه كه براي اعضا و ارگان‌هاي مختلف بدن مفيد است، براي سلامت ريه‌ها نيز اهميت بسياري‌ دارد.
در واقع طبق تحقيقات مركز پزشكي دانشگاه مريلند، مقادير پايين و كمبود برخي از مواد مغذي خاص با بروز تعدادي از بيماري‌هاي ريوي مرتبط است. خوردن غذاهاي سرشار از ويتامين‌هاي A ،C و E و مواد معدني شامل روي، پتاسيم، سلنيوم و منيزيم همگي به حفظ سلامتي سيستم تنفسي شما كمك مي‌كند.

۴) مقادير زيادي آب بنوشيد:
همه مي‌دانند كه نوشيدن مقادير زياد و كافي آب براي حفظ سلامتي از اهميت بالايي برخوردار است.
تامين آب بدن نقش مهمي در حفظ سلامت ريه‌ها دارد. هم‌چنين نوشيدن آب به رقيق شدن ترشحات مخاطي كه به طور طبيعي هر روز در ريه‌هاي شما تجمع مي‌يابند، كمك مي‌كند كه اين امر به تسهيل تنفس منجر مي‌شود.

۵) دست‌هاي خود را بشوييد:
شايد دور از ذهن به نظر برسد اما شست‌وشوي "صحيح و مناسب" دست‌ها و به طور كلي رعايت اصول اوليه به ويژه در فصل آنفلوآنزا و هم‌اكنون با شيوع كروناويروس اهميت ويژه‌اي براي حفظ سلامت ريه‌ها دارد.
شست‌وشوي صحيح و مرتب دست‌ها باعث مي‌شود تا ميكروب‌ها، ويروس‌ها و باكتري‌هايي كه مي‌توانند به شدت به ريه‌هاي شما آسيب برسانند، از جمله آن‌هايي كه باعث سرماخوردگي، آنفلوآنزا و ذات‌الريه مي‌شوند، از بدن شما دور بمانند.
هم‌چنين فراموش نكنيد كه براي دور نگه داشتن آن دسته از ميكروب‌هاي مضر از سيستم تنفسي بدنتان، حتماً تلفن‌هاي همراه و هندزفري و هدفون‌هاي خود را به طور مرتب ضدعفوني كنيد.

۶) از استعمال دخانيات جدا خودداري كنيد:
اين نكته را مطمئناً بارها شنيده‌ايد كه استعمال دخانيات اعم از كشيدن سيگار، قليان و محصولات مشابه مانند استفاده از آدامس‌هاي تنباكو براي سلامت ريه‌ها و سلامت كلي بدن مضر است.
دلايل علمي بسياري وجود دارد كه براساس آنها تمامي پزشكان و متخصصانِ سازمان بهداشت و درمان بارها و بارها تأكيد داشته‌اند كه ترك استعمال دخانيات، موثرترين روش براي حفظ سلامت و تقويت سيستم تنفسي است.

/ايسنا


برگشت به تلکس خبرها