تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : افت هيجاني شاخص بورس در پي تغيير دستورالعمل حجم مبنا
شنبه، 10 اسفند 1398 - 12:30     کد خبر: 91896

ترابر نيوز: در پي انتشار اطلاعيه شركت‌هاي بورس اوراق بهادار و فرابورس ايران در خصوص تغيير دستورالعمل حجم مبنا در بازار سهام، سرمايه‌گذاران بويژه تازه‌واردان به اين بازار واكنش هيجاني به اين اتفاق داشتند؛ به طوري كه در جريان معاملات بازار سرمايه تا به اين شاخص بورس افت هيجاني ۱۹۶۹۶ و شاخص فرابورس نيز كاهش ۲۴۰ واحدي را تجربه كرده‌اند.
ترابر نيوز:

اين در حالي است كه به باور كارشناسان، تغيير حجم مبنا براي شركت‌هاي حاضر در بازار سهام نكته جديدي نخواهد بود؛ چرا كه در حال حاضر سهام بيشتر شركت‌ها با حجم قابل قبولي درحال معامله هستند و حجم و ارزش معاملات تمامي نماد‌هاي بزرگ و متوسط و حتي برخي نماد‌هاي كوچك‌تر هم بيش از چند برابر حجم مبناي فرمول جديد اعلامي است.

از سوي ديگر جامعه هدف اين دستورالعمل سهام شركت‌هاي كوچك با شناوري كم و قيمت حبابي بوده كه با عرضه قطره چكاني رشد‌هاي چند برابري كرده‌اند و صرفا بدون عرضه و با صف خريد به قيمت‌هاي چند برابري رسيده‌اند.

ضمن اين كه اصولا سازوكار معاملاتي تاثيري بر روند حركتي سهم ندارد و تنها مي‌تواند سرعت رسيدن به هدف (هم در مسير صعود و هم در مسير نزول) را براي مدت بسيار كوتاهي كم و يا زياد كند، اما معامله‌گران سريعا خود را با شرايط جديد وفق مي‌دهند و اثرات اين دستورالعمل بر معاملات بازار سهام به مرور كمرنگ و كمرنگ‌تر مي‌شود.

بر اين اساس آنچه بر معاملات سهام تاثير مي‌گذارد صرفا برداشت معامله‌گران از قانون جديد است كه ظرف مدت كوتاهي اين برداشت به تعادل مي‌رسد و رفتار‌هاي منطقي دوباره در تالار شيشه‌اي شكل مي‌گيرد؛ بنابراين فروشندگان هيجاني امروز سهام شركت‌ها در بورس و فرابورس بزودي پيشمان شده و در صف‌هاي خريد قرار خواهند گرفت.

نكته مهم و قابل بيان ديگر در خصوص دستورالعمل جديد تغيير حجم مبنا در بورس و فرابورس اين است كه‌اي كاش از پيش اطلاع‌رساني بهتر و وسيع‌تري در خصوص اجرايي شدن اين دستورالعمل و تاثير آن بر معاملات بازار سهام منتشر مي‌شد تا بدين ترتيب معامله‌گران و تازه‌واردان به تالار شيشه‌اي به‌صورت هيجاني در صف‌هاي فروش قرار نگيرند.

 

امدخبر

 


برگشت به تلکس خبرها