تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ارائه راهكارهاي براي كاهش تصادف اتوبوس‌ها/جايگزيني ميني‌بوس‌هاي بالاي سال ۹۵ در محور كندوان و هراز
دوشنبه، 7 بهمن 1398 - 13:30     کد خبر: 91659

ترابر نيوز: راهكار‌هايي براي كاهش تصادف‌هاي اتوبوسي با توجه به تصادف اخير محور سوادكوه ضروري به نظر مي‌رسد كه يكي از اين راهكارها كاهش سن اتوبوس‌هايي كه در جاده‌هاي كوهستاني تردد مي‌كنند، مي‌تواند باشد.

ترابر نيوز:

ارائه راهكارهاي براي كاهش تصادف اتوبوس‌ها/جايگزيني ميني‌بوس‌هاي بالاي سال ۹۵ در محور كندوان و هراز

 عموما زماني كه بحث درباره سفر با وسايل نقليه عمومي پيش مي‌آيد، با پيشنهاد اينكه ايمني اتوبوس نسبت به خودروهاي ديگر كمي بيشتر است، مواجه مي‌شويم كه در اين بخش نيز انتظار آن است كه اين وسيله نقليه عمومي بزرگ شرايط لازم و امنيت كافي براي انتقال مسافران را داشته‌ باشد و هنگامي كه شاهد تصادف اين وسيله نقليه بزرگ به دليل نقص فني شويم، اطمينان ما نسبت به آن هم خدشه‌دار مي‌شود و تصادف‌هاي اتوبوسي همواره داراي مصدومان و كشته‌هاي بيشتري نسبت به ساير وسايل عمومي هستند.

تصادف ماه گذشته اتوبوس تهران به گنبد در محور سوادكوه با ۱۹ كشته و چندين زخمي از تصادف‌هاي اتوبوسي ناراحت كننده‌اي است كه لزوم بررسي كارشناسانه و همه جانبه آن را به منظور بازدارندگي براي ديگر تصادف‌ها دو چندان مي‌كند.

سؤال افكار عمومي آن است كه اتوبوسي كه حامل ده‌ها مسافر بزرگ و كوچك است بايد شرايط فني لازم براي حمل مسافر را هم داشته باشد و مسافر‌هايي كه سوار اتوبوس مي‌شوند با اطمينان از اين كه بيشترين امنيت توجه به نكات فني لحاظ شده‌ است با اطمينان سوار بر آن مي‌شوند و اين اطمينان به خانواده‌هاي آنان هم سرايت پيدا مي‌كند كه حاصل آن اطمينان نسبي از امنيتي است كه شامل حال آنان مي‌شود كه تصادف‌هاي با دليل نقض فني و اشتباه راننده به استفاده از اين وسيله نقليه و ذهنيت سفر با وسايل عمومي هم صدمه مي‌زند.

معاينه فني در شركت‌هاي حمل و نقل عمومي و نيز شركت‌هاي زير مجموعه توسط ستاد استاني و شهرستاني به عنوان مراكز معاينه فني بر‌پا مي‌شود هم از مواردي است كه مي‌تواند امنيت سفر در خودروهاي مختلف را تأمين كند ولي گزارش‌ها حاكي از آن است كه در اين مراكز فني براي خودروهاي شخصي سواري و وسايل نقليه عمومي انجام مي‌شود در برخي موارد به وظايف اصلي خود عمل نمي‌كنند و تصادف اخير در محور سوادكوه هم كه از نظر كارشناسان به عنوان اشتباه راننده بيان شده است داراي اين ابهام است كه آيا اين اشتباه تنها محدود به راننده اتوبوس مي‌شود و يا ساير افراد مرتبط با آن هم لحاظ مي‌شود.

* ضرورت‌هاي محدوديت‌هاي رانندگي براي كاهش تصادف‌هاي اتوبوسي

 

معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مازندران در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس مازندران، گفت: مهم‌ترين دلايل تصادفات اتوبوس‌ها؛ آشنا‌نبودن رانندگان با شرايط خاص محور، كوهستاني بودن آن، بالا‌بودن سن اتوبوس‌هايي كه دچار سانحه شدند و تغيير در كنترل و نظارت مراكز معاينه فني سنگين است.

علي نصيري با بيان اينكه در خصوص مراكز معاينه فني، تغييرات نظارتي زيادي در دو سال گذشته توسط سازمان راهداري وحمل و نقل جاده‌اي ايجاد شد، افزود: مي‌توان نظارت‌ها را با روش‌هاي نوين كنترلي كامل‌تر كرد و مثلا اگر اتوبوسي در يكي از مراكز به هر دليلي رد شد در مراكز ديگر با حساسيت بيشتري تست شود و بيشتر اين اتوبوس‌ها وقتي به يكي از مراكز مراجعه مي‌كنند و رد مي‌شوند بلافاصله به مركزي  ديگر مراجعه مي‌كنند و تاييديه مي‌گيرند.

نصيري با بيان اينكه مراكز معاينه فني بايد به هم متصل باشند تا وقتي اتوبوسي در يك مركز رد شد مركز ديگر متوجه شود، اظهار كرد: در خصوص شرايط رانندگي با عنايت به خاص‌بودن محورهاي هراز، كندوان و سوادكوه به لحاظ كوهستاني‌بودن محورها براي رانندگاني كه در اين محورها اقدام به جابجايي مسافر از طريق اتوبوس و ميني‌بوس مي‌كنند، محدوديت هاي رانندگي قائل شويم و دست‌كم پنج سال سابقه رانندگي در اين محورها از الزامات باشد.

وي پيشنهاد جايگزيني ميني‌بوس‌هاي بالاي سال ۹۵ در محور كندوان و هراز به دليل توپوگرافي خاص محورها و تردد اتوبوس‌هاي پايين‌تر از پنج سال در محور سوادكوه و ساير محور‌هاي كوهستاني لحاظ شود، بيان كرد: حساسيت نظارت پليس‌راه در سه محور اصلي استان بيشتر باشد و توسط افراد با‌تجربه و با سابقه ٢٠ سال به بالا صورت پذيرد ضمن اينكه افزايش گشت‌هاي بين‌راهي از ضرورت‌هاي نظارت باشد و آموزش دوره‌اي رانندگان تخصصي در محورهاي كوهستاني با وجود باتجربه‌بودن رانندگان در فاصله‌هاي زماني ۶ ماهه هم مورد توجه باشد.

نصيري از وجود ۵ مركز معاينه فني سنگين در شهرستان‌هاي گلوگاه، ساري، آمل و قائم‌شهر خبر داد و با بيان اينكه در تصادف اتوبوسي محور سوادكوه، عامل انساني دليل اصلي تصادف بود و مشكل فني عامل برجسته در بسياري از تصادف‌هاي اتوبوسي اعلام شد، گفت: در خصوص مشكل فني در ناوگان سنگين، مراكز فني كارنامه قابل قبولي دارند و مشكل اتوبوس تصادفي اخير محور سوادكوه سيستم ترمز بود كه ربطي به مركز معاينه فني نداشت و به نظرم اتوبوس مورد‌نظر با مشكل لحظه‌اي ترمز مواجه گرديد و به دليل عدم توجه راننده اين اتفاق افتاد ضمن اينكه اگر اتوبوس از سن كمتري برخوردار بود اينقدر تلفات نمي‌داد و راننده هم تجربه كافي نداشت و در ابتداي مشكل، راننده مي‌توانست از مهارت خود استفاده كند و راه‌هاي فرار زيادي داشت كه ميتوانست آسيب رو به حداقل برساند.

* كاهش سن اتوبوس‌هاي جاده‌هاي كوهستاني

رئيس پليس راه مازندران در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس، گفت: در سه سال اخير دو اتوبوس در محور سوادكوه واژگون شدند كه دليل آن، نقص در سيستم ترمز بود كه بخشي را راننده و بخش ديگر را شركت مقصر بود.

عليرضا قدمي افزود: سرازيري دو كيلومتري در محور سوادكوه وجود دارد كه از نظر استاندارد داراي اشكال است و احداث راه فرار هم از تدابير لازم براي كاهش تصادف‌ها در نظر گرفته شد.

وي سن بالا و فرسودگي اتوبوس‌ها را از دلايل بروز حوادث ذكر و خاطر نشان كرد: پيشنهاد كاهش سن اتوبوس‌هايي كه در جاده‌هاي كوهستاني تردد مي‌كنند، مي‌تواند راهكار مناسبي براي كاهش تصادف‌ها باشد و كنترل فني و الكترونيكي فرمان و ترمز اتوبوس‌ها هم به كاهش تصادف‌ها كمك مي‌كند.

رئيس پليس راه مازندران، وضعيت فعاليت معاينه فني را «خوب» توصيف كرد و خواستار تجهيز بيشتر آن شد.

* حامل ۴۰ شيشه خون

 

مهرداد شكري‌پور كه از سال ۱۳۸۵ راننده اتوبوس شد و مسير‌هاي مشهد، تهران، مهران و ساير نقاط كشور را بار‌ها با اتوبوس پيموده است در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس به روند ارزيابي فني اتوبوس‌هاي شركت‌هاي تعاوني اشاره كرد و گفت: مدير فني تعاوني بايد ماشين را بشناسد و موتور، لاستيك، كمربند، بخاري و زنجير و ساير قسمت‌ها، بازديد و ارزيابي شود و هر تعاوني اتوبوس يك مدير فني دارد.

وي با بيان اينكه اگر اتوبوس از نظر فني مشكل داشت مدير صورت حساب نمي‌دهد تا ماشين حركت نكند و معاينه فني ۳ ماه و ۶ ماه داريم، افزود: با شنيدن تصادف اتوبوس در محور سوادكوه تأسف خوردم و به ذهنيت افكار عمومي درباره مسافرت با اتوبوس‌ هم لطمه وارد شد.

شكري‌پور با بيان اينكه راننده اتوبوس وقتي پشت فرمان براي حركت قرار مي‌گيرد بايد متوجه باشد كه حامل ۴۰ شيشه خون است، خاطر نشان كرد: ماشين كه ترمز مشكل داشت نبايد حركت مي‌كرد و همواره من از مسير ورسك تا پل‌سفيد بر طبق سرعت بيان‌شده تابلو و حداكثر با سرعت ۶۰ كيلومتر حركت مي‌كنم.

*راهكار‌هايي براي كاهش تصادف‌هاي اتوبوسي

برگزاري ميزگرد‌ها و جلساتي با موضوع تصادف‌هاي اتوبوسي و بررسي صريح و كارشناسانه و همه‌جانبه موضوع و ارائه راهكارهاي عملي براي جلوگيري از تصادف‌هاي اتوبوسي و مصدوميت و فوت ناراحت‌كننده هموطنان و تكرار اجرايي شدن اين راهكار ها در سمينارها و جلسات مختلف و اختصاص بودجه لازم براي اجرايي‌شدن اين راهكار‌ها مي‌تواند تعداد بالاي تلفات ناشي از تصادفات جاده‌اي در كشور را با كاهش محسوس همراه كند.

 

انتهاي پيام


برگشت به تلکس خبرها