تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : برقي كردن موتورسيكلت‌ها چه تاثيري در كاهش آلودگي هوا دارد؟
یکشنبه، 6 بهمن 1398 - 12:30     کد خبر: 91654

ترابر نيوز: موتورسيكلت‌هاي بنزيني با سهم ۱۰.۱ درصدي در توليد ذرات معلق و ۲۱.۳ درصدي در انتشار آلايندگي‌هاي گازي نقش مهمي در آلودگي هوا دارند كه جايگزين كردن آنها با نوع برقي، تاثير زيادي در برقراري هواي پاك خواهد داشت.
ترابر نيوز:

 

براساس گزارش‌هاي منتشره از سوي بانك جهاني ميزان آلايندگي موتورسيكلت‌ها تا حدود ۱۸ برابر خودروها است و اين به معناي آن است كه تردد هر موتورسيكلت جان ساكنان شهرها را ذره ذره مي ستاند.

گسترده شدن چتر آلودگي هوا در كلان شهرها به خصوص تهران در ماه هاي اخير و تعطيلي بيش از انتظار مدارس، مسوولان را به تكاپو واداشت تا هر كدام نقش و سهم خود در كاهش ميزان آلايندگي ها را با وجود معطل ماندن اجراي قانون هواي پاك ايفا كنند.

بر همين اساس و در نخستين گام وزارت نيرو عزم خود را جرم كرد تا سهمي در كاهش آلودگي هوا داشته باشد.

هشتم دي ماه امسال «رضا اردكانيان» وزير نيرو از آغاز برنامه اي براي برقي كردن موتور سيكلت‌ها در كلان شهرها خبر داد و گفت: اين يك برنامه موجه فني - اقتصادي است كه در دستور كار قرار گرفته و اجرايي شدن آن به كاهش آلودگي هوا كمك مي كند.

وي در نشست با «محمد خدادي» معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبيران اقتصادي رسانه ها اظهار داشت: يك موتور سيكلت تا ۱۸ برابر نسبت به ساير وسايل نقليه آلودگي ايجاد مي كند، با توجه به اين مساله، برقي كردن موتورسيكلت‌ها تاثير قابل توجهي در كاهش آلودگي هواي كلان شهرها خواهد داشت.

به گفته اردكانيان، برقي كردن هر موتور سيكلت سالانه پنج ميليون و ۲۰۰ هزار تومان در مصرف سوخت صرفه‌جويي خواهد داشت.

اين آغاز راهي بود كه وزارت نيرو براي ايفاي نقش در كاهش آلايندگي هواي كلان شهرها برعهده گرفت و براي اجرايي شدن آن شركت توانير با انتخاب «غلامعلي رخشاني‌مهر» به عنوان مسئول طرح تامين زيرساخت و توسعه حمل و نقل برقي، به صورت جدي برنامه توسعه موتورسيكلت هاي برقي را كليد زد.

۳۰ دي ماه امسال مديرعامل شركت مادر تخصصي توانير گفت: طرح برقي كردن وسايل حمل و نقل عمومي آغاز شده و در گام نخست ۱۰ ميليون موتورسيكلت فعال، برقي مي‌شوند.

«محمد حسن متولي زاده» در مراسم امضاي تفاهم نامه استفاده از مولدهاي مقياس كوچك نظامي و انتظامي در پيك تابستان با حضور رييس سازمان بسيج مهندسين صنعتي كشور افزود: اجراي اين طرح كاهش هزينه سوخت سالانه براي هر موتورسيكلت از ۶ ميليون تومان به ۶۰۰ هزار تومان را به همراه خواهد داشت.

مديرعامل شركت سهامي مديريت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران گفت: اميد است با برنامه‌ريزي پيش‌بيني شده براي استفاده از موتورسيكلت‌هاي برقي به جاي موتورسيكلت‌هاي بنزيني كه يكي از منابع آلودگي هوا هستند بتوان در كاهش آلودگي هوا گام موثري برداشته شود.

وي  افزود: در طول يك‌سال حدود شصت ميليون ريال فقط صرف هزينه بنزين هر موتور مي‌شود اما در طرح جايگزيني، هزينه برق مصرفي در مدت يك سال، ۶ ميليون ريال خواهد شد.

مديرعامل شركت سهامي مديريت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران ادامه داد: با حذف ۳۰۰ هزار دستگاه موتور سيكلت در تهران حدود يك و نيم ميليون تُن آلاينده كاهش خواهد يافت.

برخي منابع گزارش داده اند سالانه حداقل ۲۹ هزار نفر در هفت كلانشهر ايران به دليل آلودگي هوا فوت مي كنند.

هيجدهم دي ماه معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت با اشاره به اينكه بايد جلوي تردد خودروهاي فرسوده به خصوص موتورسيكلت ها در شهرها به خصوص كلانشهرها گرفته شود، گفت: كيفيت سوخت هم بايد ارتقا يابد.

«رضا ملك زاده» با اشاره به اينكه آلودگي موتورسيكلت در برخي موارد از خودروها بيشتر است، گفت: بايد موتورسيكلت هاي فرسوده و دودزا را از چرخه تردد عمومي شهر خارج كرده و از موتورسيكلت برقي و در صورت امكان از دوچرخه، استفاده بيشتري شود.

به نظر استفاده از موتورسيكلت هاي برقي نقش مهمي در كاهش آلودگي هوا خواهد داشت كه هم بايد از سوي مردم و هم مسوولان جدي تر گرفته شود.

 

ايرنا


برگشت به تلکس خبرها