تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ريشه‌يابي سه‌گانه مرگ در تصادفات جاده‌اي/ جاده‌هاي ناايمن، علت اصلي تصادفات/ رفع نقاط حادثه‌خيز عامل كاهش تصادفات / فرهنگ‌سازي و آموزش ۲ عامل در كاهش تصادفات/ بايد همزمان با توسعه راه‌ها فرهنگ رانندگي را نيز در جامعه نهاينه كنيم/ زمان حضور اورژانس درحوادث جادهاي ۹ دقيقه است
یکشنبه، 6 بهمن 1398 - 11:47     کد خبر: 91650

ترابر نيوز: تصادفات جاده‌اي يكي از عمده‌ترين دليل‌هاي صدمه‌هاي جاني در سطح كشور و استان چهارمحال وبختياري محسوب مي‌شود از اين رو كارشناسان در ميزگرد ايرنا مهمترين مولفه براي كاهش تصادفات جاده‌اي را فرهنگسازي و بهبود زيرساخت‌ها عنوان كردند.
ترابر نيوز:

در تصادفات رانندگي جاده، راننده و خودرو ۳ ضلع مثلث تصادف هستند كه بيشتر مواقع در  اذهان عمومي، مقصر اصلي در تصادفات رانندگان مطرح مي‌شوند در حالي كه ناايمن و استاندارد نبودن راه‌ها و خودرو نيز مي‌تواند از عوامل مهم تصادفات تلقي شود.

با توجه به داده‌هاي سازمان جهاني بهداشت، مرگ‌هاي جاده‌اي ۲۵ درصد كل مرگ‌هاي ناشي از جراحت‌ها هستند و براساس نظر كارشناسان و همچنين رانندگان استان، استانداردسازي جاده‌ها و محورهاي مواصلاتي استان و تبديل شدن اين محورها به خصوص محورهاي پرتردد به بزرگراه عامل مهم براي كاهش تصادفات رانندگي است.

 براساس اعلام پزشكي قانوني كشور،  از ابتداي سالجاري تا پايان آبان‌ماه در تصادفات جاده‌اي در سطح كشور ۱۲ هزار و ۵۲۷ نفر فوت كردند، كه اين آمار در مدت مشابه پارسال ۱۲هزار و ۲۴۶ نفر بود و همين آمار در استان چهارمحال و بختياري در سالجاري ۱۶۹ نفر بوده است كه در مدت مشابه سال قبل ۱۹۶ نفر اعلام شده بود.

تعداد مصدمان حوادث رانندگي كل كشور در اين مدت در سالجاري ۲۵۶ هزار و ۹۹۹ نفر بود كه در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۸ هزار و ۸۳۷ نفربود و تعداد مصدومان تصادفات رانندگي در اين مدت در استان چهارمحال و بختياري ۳ هزار و ۱۵۲ نفر و در مدت مشابه سال قبل ۳۲ هزار و ۹۵۳ نفر بوده است.

اين در حالي است كه در دنيا به ازاي هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر كشته مي‌شوند، اما در ايران به ازاي اين تعداد خودرو، ۳۷ تن كشته مي‌شوند و اين آمار بر ضرورت اصلاح راه‌هاي كشور و بالابردن سطح ايمني خودروها را مي‌طلبد.

استان چهارمحال و بختياري ۳ هزار و ۷۳۲ كيلومتر راه وجود دارد كه ۲۵۹ كيلومتر اين ميزان بزرگراه، ۷۶۱ كيلومتر راه اصلي، ۲۹۱ كيلومتر راه فرعي و ۲ هزار و ۳۶۹ كيلومتر راه روستايي است.

تصادفات جاده‌اي يكي از مهمترين مسائلي است كه جان رانندگان را به خطر مي‌اندازد، براساس اين مساله مهم خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) مركز شهركرد ميزگردي با عنوان "بررسي آسيب‌هاي حمل و نقل عمومي، تصادفات، گره‌هاي ترافيكي و توسعه زيرساخت‌هاي جاده‌اي" را برگزار كرد. 

در اين ميزگرد تخصصي سيدغلامعلي نوربخش رييس پليس راه، شهرام نديمي مديركل حمل و نقل، حسين مالكي معاون حمل و نقل ، حميد ربيعي معاون راه و شهرسازي، احسان اماني مديركل دفتر فني استانداري، هوشيار اسدي مدير امور پايگاه‌هاي سازمان اورژانس ، علي بابا حبيبي كارشناس معاونت اجتماعي نيروي انتظامي، جمال شمس و علي عزيزي از نمايندگان انجمن صنفي رانندگان (راننده) ،علي حبيبي رييس هيات مديره انجمن صنفي رانندگان استان شركت داشتند.

شركت كنندگان در اين ميزگرد تخصصي با اشاره به وضعيت استان و جاده‌ها و  محورهاي مواصلاتي استان چهارمحال و بختياري اظهار داشتند، انسان، جاده و خودرو سه عامل تصادفات جاده‌اي است كه هر كدام سهم خاصي در تصادفات دارند.

اين كارشناسان و مسوولان بر فرهنگ‌سازي رانندگي صحيح، نظارت بيشتر بر ناوگان حمل و نقل، توسعه راه‌ها، شناسايي نقاط حادثه خيز و رفع و آشكارسازي اين نقاط را مورد تاكيد داشتند.

به گفته مديران و كارشناسان، توسعه راه‌ها به خصوص محورهاي ترانزيت، افزايش دوربين‌هاي مدار بسته و فرهنگ‌سازي از سنين كودكي در خصوص رانندگي و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و بار را مهمترين راه‌هاي كاهش تصادفات عنوان كردند.  

جاده‌هاي ناايمن، علت اصلي تصادفات

 يكي از اعضاي انجمن صنفي رانندگان استان چهارمحال و بختياري با اشاره به اينكه راه، عامل انساني و خودرو ۳ ضلع مثلث تصادفات رانندگي است، گفت: تنها درصدي از علت تصادفات عامل انساني است.

جمال شمس كه خود يكي از پيشكسوتان در حوزه حمل و نقل جاده‌اي و از رانندگان خودروي سنگين استان است، در اين ميزگرد افزود: بر اساس تجربه كاري كه كسب كردم، بخش عمده تصادفات رانندگي به علت ايمن نبودن جاده‌ها و محورهاي ارتباطي است.

وي، با اشاره به كوهستاني و سخت‌گذربودن جاده‌هاي مواصلاتي استان گفت: نقاط حادثه‌خيز، گردنه‌ها و شيب جاده‌ها و نبود شانه در حاشيه جاده‌ها از مهمترين دلايل ناايمن بودن است كه به محض بروز بارندگي و بارش جاده‌ها ناايمن‌تر مي‌شود.

اين راننده پيشكسوت و با سابقه استان اظهار داشت: برخي محورهاي مواصلاتي استان از جمله محور شهركرد، بروجن  به لردگان و بن به داران، از محورهاي ترانزيت استان و پرتردد است و از سوي ديگر در مركز استان نيز محور شهركرد به شلمزار و شهركرد به سورشجان و شهركرد به فرخشهر و گردنه رخ از محورهاي پرتردد است اما هنوز اين مسيرها به صورت كامل بهسازي نياز دارد.

وي به چهارخطه نبودن تمام طول اين محورها و همچنين وجود دست‌اندازهاي ناايمن در اين محورها به عنوان مهمترين عوامل تصادفات اشاره كرد و گفت: اين جاده‌ها براي ايمن‌تر شدن بايد تعريض و چهار خطه شود.

شمس، نبود شانه در حاشيه برخي جاده‌هاي استان به عنوان يكي از دلايل و مشكلات حوزه حمل و نقل اشاره كرد و گفت: در صورت بروز يك حادثه رانندگي كه منجر به شاخ به شاخ شدن خودروها بشود،  شانهاي براي فرار از بروز حادثه رانندگي وجود ندارد.

وي، با انتقاد از نامناسب و ناكافي بودن علائم هشدار دهنده و رانندگي در برخي محورهاي مواصلاتي استان افزود: برخي پيمانكاران در هنگام فعاليت‌هاي راهسازي نصب علائم هشدار دهنده را به شكل كامل انجام نمي‌دهند كه اين امر باعث بروز تصادفات زيادي در جاده‌ها مي‌شود كه مي‌توان با نصب يك يك علامت هشداردهنده يا چراغ چشمك زن از بروز تصادفات حوادث رانندگي جلوگيري كرد.

شمس، با انتقاد از اينكه جريمه‌هاي رانندگي بسيار بالاست، افزود: جريمه رانندگي عامل بازدارنده تصادفات رانندگي نيست.

به گفته وي، فرهنگسازي در خصوص رعايت نكات ايمني و قوانين راهنمايي و رانندگي براي رانندگان نقش مهمتري در كاهش تصادفات دارد، تا اعمال جريمه‌هاي رانندگي كه اين مساله بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي، با اشاره به اينكه برخي رانندگان به دليل مشكلات مختلف از جمله مشكل در زمينه كرايه‌بار، بارگيري نامناسب و يا مشكلات ديگر از جمله دير تخليه شدن بار در گمركات دچار بي‌اعصاب و نگراني مي‌شوند، افزود: بايد در زمينه رفع مشكلات اين قشر نيز از سوي مسوولان رسيدگي شود.

اين راننده استان گفت: هم‌اكنون ۳۰ دستگاه خودرو از رانندگان استان ۸ شبانه روز است كه براي تخليه بار صادراتي در مرز مهران توقف كردند.

به گفته وي، اين خواب رانندگان در گمركات به دليل نبود امكانات رفاهي زمينه‌ساز مشكلات زياد و خستگي راننده مي‌شود كه در زمان برگشت منجر به بروز تصادف و يا بروز تخلفات رانندگي مي‌شود.

اين راننده خودروي سنگين از مسوولان استان و كشور خواست براي بررسي وضعيت جاده‌ها يكبار هم كه شده با كاميون در جاده‌ها سفر كنند، تا وضعيت نامناسب جاده‌ها آشنا شوند.

فرهنگ‌سازي و آموزش ۲ عامل در كاهش تصادفات

رييس هيات مديره انجمن صنفي رانندگان چهارمحال وبختياري نيز با تاكيد براينكه يك عامل خاص به تنهايي باعث بروز تصادف نمي‌شود، گفت: با فرهنگ‌سازي و بروزرساني آموزش‌هاي رانندگان مي‌توان تصادفات را كاهش داد.

علي حبيبي افزود: آموزش و فرهنگ‌سازي در حوزه ترافيك و رانندگي بايد از سنين كودكي و آغاز يادگيري كودكان شروع شود تا فرهنگ صحيح رانندگي و احترام به قوانين در ذهن افراد نهادينه شود.

به گفته وي، جاده‌هاي ناايمن و ناكافي بودن آموزش و فرهنگ‌سازي بين رانندگان، همچنين فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل از ديگر عوامل بروز تصادفات جاده‌ايست.

وي اظهار داشت: بيشترين تردد در استان در محور شهركرد، بروجن و به لردگان انجام مي‌شود كه محور ترانزيتي جنوب به مركز كشور است و از كالاهاي وارداتي و صادراتي از بندر امام به سراسر كشور منتقل و يا از استان‌هاي مركزي كالاهاي صادراتي به بنادر ارسال مي‌شود.

حبيبي، با تاكيد بر ايمن‌سازي جاده‌هاي استان افزود: براي ايمن‌سازي جاده‌ها، احداث شانه و يا چهارخطه كردن محورهاي مواصلاتي استان نياز آزادسازي و رفع معارضات با مردم و همچنين استان‌هاي است كه اين امر تعامل بيشتر مسوولان با استان‌هاي همجوار و مردم را مي‌طلبد.

وي، به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازي و آموزش تاكيد كرد و گفت: در فصل زمستان بحث استفاده از تجهيزات زمستاني در رانندگي نياز به آموزش و فرهنگ‌سازي دارد.

رفع مشكلات راه‌ها و راه‌اندازي سامانه اطلاع‌رساني براي رانندگان

رييس انجمن رانندگان فرخشهر نيز گفت: يك حادثه رانندگي به دليل مشكلات فرهنگي، ساختاري و اجرايي رخ مي‌دهد و يك عامل به تنهاي باعث بروز حادثه رانندگي نيست.

علي عزيزي يا تاكيد بر اينكه يكي از علت‌هاي تصادفات عامل انساني است، افزود: برخي مشكلات اقتصادي، خانوادگي، مشكلات هنگام كار از جمله بارگيري و تخليه بار از دلايلي است كه در روحيه رانندگان تاثير گذاشته و برخي مواقع باعث بروز حوادث رانندگي مي‌شود.

وي، به مشكلات اقتصادي به عنوان به يك علت پنهان در تصادفات رانندگي اشاره كرد و گفت: مشكلات اقتصادي و معيشتي باعث نبود تمركز راننده شده كه تحريم‌هاي ظالمانه نيز در اين علت بي‌تاثير نيست.

اين راننده اظهار داشت: با توجه به فعاليت‌هاي مطلوبي كه در حوزه راه انجام شده، اما ايمن‌سازي، استانداردسازي جاده‌ها و احداث شانه و حريم براي جاده‌ها از مهمترين مشكلات حوزه راه است.

وي، آشنا نبودن تعدادي از رانندگان با برخي تابلوهاي هشدار دهنده را از ديگر مشكلات و دلايل بروز حوادث رانندگي دانست كه اطلاع‌رساني در اين حوزه مي‌تواند عاملي براي كاهش تخلفات و تصادفات باشد.  

عزيزي، بر راه‌اندازي سامانه اطلاع رساني براي رانندگان استان در آموزش قوانين جديد و تابلوهاي هشدار دهنده تاكيد كرد و گفت: اين كانال آموزشي مي تواند با همكاري پليس راه و حمل و نقل و راهداري استان راه اندازي شود.

به گفته وي، اصلاح فرهنگ رانندگي از عوامل كاهش تصادفات در درون شهرها در جاده‌ها و حتي آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها است.

 ۴۹ نقطه حادثه خيز در چهارمحال وبختياري شناسايي شد

سرپرست راهداري و حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري، از شناسايي ۴۹ نقطع حادثه‌خيز در استان خبر داد و گفت: تمام اين نقاط آشكارسازي شده است.

شهرام نديمي، با اشاره به اينكه در استان ۳ هزار و ۷۰۰ كيلومتر جاده وجود دارد، گفت: ۲۶۰ كيلومتر از جاده‌هاي استان بزرگراه، ۸۱۶ كيلومتر راه اصلي،۲۹۰ كيلومتر راه فرعي و مابقي راه شوسه و درون شهري است.

به گفته وي، سخت‌گذر بودن محورهاي مواصلاتي استان و گردنه‌هاي سخت‌گذر از مشكلات جاده و راه‌هاي استان است كه براساس برنامه زمانبندي، سالانه ۱۰ نقطه حادثه خيز استان ايمن‌سازي خواهد شد.

وي، با اشاره به اينكه ۳ هزار و ۷۳۲ كيلومتر راه در استان وجود دارد، افزود: ۷۰۰ كيلومتر راه‌هاي استان كنار بر و گردنه هستند.

نديمي اظهار داشت: هم‌اكنون تمام نقاط حادثه‌خيز استان آشكارسازي شده و براساس اعتبارات سالانه، رفع اين نقاط در دستوركار اداره راهداري استان قرار گرفته است.

سرپرست راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان، به احداث پاسگاه پليس راه به در محورهاي استان به عنوان يكي از وظايف حمل و نقل جاده‌اي اشاره كرد و گفت: براي راه‌اندازي پاسگاه پليس راه  محور شهركرد به مسجد سليمان زمين خريداري شده است، طرح آماده و در صورت تامين اعتبار سال آينده عمليات اجرايي آغاز خواهد شد.

نديمي گفت: پاسگاه پليس راه محور بروجن به لردگان نيز زمين و اعتبار تامين و پيمانكار اجرا تعيين شده و تا پايان سال مالي، عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد.

وي، با اشاره به موقعيت گردشگري استان افزود: در سالجاري اجراي ۲ طرح اقتصادمقاومتي در اين راستان در راستاي توسع گردشگري در محور "ناغان به  ايذه" و "جوزستان به سمت ارمند" تعريف شده است.

سرپرست راهداري و حمل و  نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري گفت: در اين محورها رفع نقاط حادثه خيز و رفع مشكلات راه از جمله رفع ممنوعيت تردد اتوبوس رفع خواهد شد.

وي گفت: در طرح محور ناغان به ايذه  با رفع نقاط حادثه‌خيز ،اجازه تردد اتوبوس داده خواهد شد كه اين طرح در قالب ۴ قطعه تعريف  شده و  ۳ پيمانكار در اين طرح مشغول فعاليت هستند.

نديمي، اعتبار اختصاص داده شده به اين طرح را ۷۵۰ ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: در اين طرح قطعه ناغان به دوپلان ۸۵ درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

وي اظهار داشت: در محور دوم در سه راهي جوزستان به ارمند به عنوان يكي از قطب‌هاي گردشگري استان گردشگري، دهياري و اعتبارات دولتي هزينه شده است.

وي از انعقاد قرارداد بالغ بر ۱۵۰ ميليارد ريال در اين محور براي ايمن سازي جاده خبر داد.

تامين راه مناسب و هموار 

سرپرست راهداري و حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال وبختياري، با تاكيد بر اينكه وظيفه اصلي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، مديريت جابجاي بار، كالا و مسافر از مبدا تا مقصد است، افزود: مديريت تامين يك راه مناسب و هموار در اين راستا ضروري است.

نديمي اظهار داشت: در حوزه مديريت حمل بار و كالا در حال حاضر ۷ هزار و ۵۵۱ ناوگان باري و ۱۶ هزار راننده در سطح استان مشغول فعاليت است و ۵۵ شركت باربري و ۵۰ شركت مسافربري با مجوز اين اداره كل مديريت جابجاي بار، كالا و مسافر را برعهده دارند.

به گفته وي ، ۶۲ تردد شمار  و ۳۴ سامانه ثبت تخلف، ۲۷ دوربين نظارت تصويري، ۴ تابلو پيام متغيير در راه‌هاي استان فعال است.

وي، به فعاليت يك سامانه توزين در حال حركت در استان اشاره كرد و گفت: دومين سامانه توزين نيز بزودي فعاليت خود را به‌صورت ۱۰۰ درصدي آغاز خواهد كرد.

نديمي اظهار داشت: سامانه توزين در حال حركت به منظور جلوگيري از افزايش بار مجاز كاميون‌ها و خودروهاي در حال تردد است، كه بار غيرمجاز كنترل و در كمترين زمان اين سامانه موارد تخلف را ثبت و به نزديكترين پاسگاه اطلاع رساني مي‌كند.

به گفته وي، ۳۴۰ دستگاه ماشين‌آلات و تجهيزات مرتبط با راهداري، ۴۲ راهدارخانه ثابت و سيار در راه‌هاي استان فعال است.

وي، اجراي طرح راهداري زمستاني را از اصلي‌ترين وظايف اين اداره كل عنوان كرد و گفت: تامين شن، نمك و تجهيزات مرتبط با زمستاني از وظايف راهداران است.

وي تصريح كرد، امسال براساس دستور سازمان، علاوه بر كشيك‌هاي مرتبط، قرارگاه راهداري زمستاني نيز فعال شده است كه در اين قرارگاه استان پهنه‌بندي و تقسيم‌بندي شده و براي هر ۲ شهرستان استان يك نيروي معين از مركز استان تعيين شده كه فعاليت ادارات شهرستان، تمام تجهيزات و  امكانات را رصد و ايراد و كاستي را رفع كنند.

نديمي، با اشاره به اهميت حضور راهداران در مواقع بحران در جاده‌ها افزود: حضور راهداران يك سلامت رواني و آرامش در جاده‌ها برقرار مي‌كند.

نديمي اظهار داشت: سامانه۱۴۱ و تلفن ۳۲۲۲۰۱۴۱ در مركز مديريت راه‌هاي استان ۲۴ساعته آماده جوابگوي و امداد رساني به رانندگان و مسافران است.

نديمي، با اشاره به سخت گذربودن جاده‌هاي استان افزود: فرهنگ‌سازي در خصوص تردد خودروها در هنگام بارش برف و باران و همچنين استفاده از امكانات وتجيهزات زمستاني يك ضرورت است.

به گفته وي، در سال‌هاي گذشته يكهزار تن نمك براي شن و نمك پاشي زمستاني در جاده‌هاي استان خريداري مي‌شد، اما اين ميزان در سالجاري به بيش از ۳۰ هزار تن شن و نمك افزايش پيدا كرده كه ۵ هزار تن اين ميزان نمك است.

وي از مسافران و رانندگان خواست تا در زمان بارندگي و يا زماني‌ كه از طريق رسانه‌ها اعلام بارش مي‌شود، از سفرهاي غير ضروري خودداري و يا تجهيزات كامل زمستاني شامل زنجيرچرخ، چراغ مه شكن را همراه داشته باشند.

سرپرست اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري، با اشاره به نمك پاشي جاده‌ها و افزايش خطرات زيست محيطي افزود: در سطح جاده‌هاي استان  ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه آبرو وجود دارد، كه سالانه ۵ درصد اين آبروها به دليل نمك پاشي تخريب مي‌شود.

وي، با توسعه راه‌ها در استان و خروج از بن بست به عنوان يكي از مهمترين برنامه‌هاي در دست اجرا اشاره كرد و گفت: توسعه زيرساخت‌ها به تنهايي عاملي براي كاهش تصادفات نيست بلكه در زمينه رعايت سرعت مطمئنه، رعايت اصول ايمني در زمان بارش ، رعايت حوصله و صبر در رانندگي و همراه داشتن تجهيزات كامل بايد فرهنگ‌سازي شود.

وي با اشاره به كاهش آمار تصادفات و كاهش ۱۵.۷ درصدي فوتي تصادفات رانندگي در سالجاري افزود: كاهش ۱۰ درصدي تصادفات از برنامه‌ها و چشم انداز ادارات مرتبط با حواث رانندگي است.

نديمي افزود: تابلوها و علائم راهنمايي و رانندگي نصب شده در مسير جاده‌هاي كشور با تمام كشورهاي پيشرفته و اروپايي همخواني دارد كه اين تابلوها مي‌تواند هدايتگر و راهنماي رانندگان در محورهاي درون و همچنين رانندگان ترانزيت در خارج از مرزها باشد.

ناوگان حمل  نقل جاده‌اي استان فرسوده است

معاون حمل و نقل اداره كل حمل و نقل و راهداري استان چهارمحال وبختياري گفت: ناوگان حمل نقل بار و عمومي استان فرسوده است و سن فرسودگي ناوگان ميني‌بوس ۱۵ سال است و هم اكنون متوسط سن اين ناوگان در استان ۲۸.۵ سال است كه خود يك عامل در تصادف رانندگي و افزايش آمار فوتي و زخمي شدگان است.

حسين مالكي با اشاره به اينكه ناوگان بار از جمله كاميون نيز در استان فرسوده است و برخي كاميون‌ها با عمر  ۴۵ تا ۵۰ سال در جادهاي استان فعاليت دارند، گفت: تحريم‌ها و كمبود اعتبار باعث شده، توسعه و نوسازي ناوگان محقق نشود.

به گفته وي، ۷۵ درصد تصادفات در محورهاي مواصلاتي استان از  ناوگان خودروي سواري است و تنها ۴ درصد تصادفات از ناوگان حمل و نقل عمومي است.

مالكي به افزايش آموزش و فرهنگ‌سازي در خصوص رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي در بين تمام رانندگان تاكيد كرد و  گفت: رانندگان عمومي و بار همه ساله در دوره‌هاي مختلف شركت مي‌كنند.

به  گفته وي، رانندگان حمل و نقل عمومي بايد حداقل مدرك ديپلم داشته باشند و  ۸ دوره كلاس را بگذارند، همچنين در كلاسهاي بازآموزي نيز شركت كنند.

مالكي اظهار داشت: رانندگان حمل و نقل عمومي و بار براي دريافت كارت هوشمند از سال ۸۲ تاكنون سالانه در ۴ مركز طب كار در سطح استان ارزيابي سلامت مي‌شوند كه اين امر تصادفات رانندگي كه عامل انساني داشته باشد، را كاهش مي‌دهد.

وي، از اجراي طرح معاينه فني خودروهاي حمل بار و مسافر عمومي در استان اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون ۲ مركز معاينه فني سلامت خودرو در مركز استان فعال است.

مالكي، با تاكيد بر اينكه يكي از دلايل تصادفات رانندگي  نبود سلامت خودروهاست، افزود: تا پايان سال يك مركز سلامت خودروي بار و حمل و نقل عمومي ديگر در استان راه‌اندازي خواهد شد.

وي، به اجراي طرح ايمن‌سازي مدارس حاشيه راه‌ها و همچنين آموزش موتورسيكلت سواران و توزيع كلاه رايگان و برچسب شب رنگ به اين قشر و همچنين آموزش كشاورزان در خصوص رعايت اصول ايمني براي ادوات كشاورزي به منظور كاهش تصادفات اشاره كرد.

به گفته وي، سالانه در حوزه كالا ۴ ميليون تن كالاو ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار مسافر در محورهاي استان جابجا مي‌شود.

رفع نقاط حادثه‌خيز عامل كاهش تصادفات

معاون ساخت و توسعه راه‌هاي اداره كل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري، نيز با اشاره به وضعيت سخت‌گذر بودن جاده‌هاي استان گفت: توسعه راه‌هاي اصلي و احداث چهارخطه‌ها از مهمترين برنامه‌هاي اين اداره كل است كه در چند سال اخير تحول خوبي در اين حوزه اتفاق افتاده است.

حميد ربيعي افزود: هم‌اكنون اجراي ۱۲۰ كيلومتر چهار خطه و  ۹ كيلومتر تونل در محورهاي استان در دست اجراست كه با بهره‌برداري از اين طرح‌ها، تحول خوبي در بحث حمل و نقل اتفاق خواهد افتاد.

وي، به چهارخطه محور شهركرد، بروجن به لردگان به عنوان يكي از محورهاي ترانزيتي و پر حادثه استان اشاره كرد و گفت: اجراي اين طرح از چند سال گذشته آغاز شده است و بيش از ۹۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

به گزارش ايرنا، براي اجراي اين طرح تا كنون بيش از يك‌هزار و ۵۰ ميليارد ريال هزينه شده است.

ربيعي، با تاكيد بر اينكه عمليات اجراي اين طرح در بخش عمده انجام شده و مهمترين مشكل اجراي طرح تملك اراضي و رفع معارض است، افزود: نبود اعتبار و زيربار نرفتن مردم براي دريافت اسناد خزانه به منظور واگذاري زمين، از مشكلات اين طرح است.

به گفته وي، هم‌اكنون عمليات اجرايي ۲۰ كيلومتر از اين طرح باقيمانده كه پيش‌بيني مي‌شود، تا سال آينده اين قسمت‌ها كه در حوزه كاري شركت ساخت است، رفع شود.

وي، به محور شهركرد به شلمزار نيز به  عنوان يكي از محور حادثه خيز و پر تردد اشاره كرد و گفت: براي اجراي قطعه اول اين طرح  از سه راهي خوزستان به شمس‌آباد مناقصه در حال برگزاري است و  پيمانكار تا ماه آينده انتخاب مي‌شود.

به گفته وي، براي  قطعه دوم پيمانكار فعال است تملك اراضي كه يكي از موانع اجراي بود، حل شده و پيمانكار بعد از فصل زمستان مشغول به كار خواهد شد.

وي، به محور بن به داران به عنوان يكي از محورهاي ترانزيت و كريدور شرق به غرب كشور اشاره كرد و گفت: براي اجراي طرح چهارخطه اين محور در ۲ قطعه  مشغول فعاليت هستيم، ۱۳ كيلومتر چهارخطه دردست احداث است كه با اجرايي شدن اين طرح تمام بار ترافيكي از سمت غرب به كشور به سمت‌ استان‌هاي مركزي از اين مسير هدايت مي‌شود، كه اين امر علاوه بر خروج استان از بن بست زمينه توريستي و گردشگري و توسعه اقتصادي استان را افزايش مي‌دهد.   

معاون ساخت و توسعه راه‌هاي اداره كل راهداري استان چهارمحال وبختياري، از آغاز عمليات اجراي كمربندي شمالي شهركرد نيز خبر داد و گفت: براي اجراي اين طرح كل محور به طول ۶ كيلومتر آزاد شده است.

وي، به اجراي طرح توسعه محور باباحيدر به چلگرد ، محور جونقان به چلگرد و فارسان به دشتك و كنارگذر سامان اشاره كرد و گفت: آغاز عمليات اجراي ۴ پروژه مهم در محورهاي كه بيشترين بار ترافيكي را دارند، نيز در  دست اجراست.

به گفته وي، طرح كمربندي شمال بروجن به شهركرد كه در حال برگزاري مناقصه است، طرح سه راهي بلداجي تا گلوگرد در دست مناقصه ، سه راهي گوشكي به پل قرح به عنوان يك نقطه پرتردد و پر حادثه كه ۸ كيلومتر نخست در دست مناقصه است.

وي، به اجراي طرح راه‌آهن به عنوان يك تحول بزرگ در حوزه حمل و نقل اشاره كرد و گفت: اين طرح از ۲ سال گذشته فعال شده و براي اجراي طرح ۴ قطعه تعريف شده است.

ربيعي اظهار داشت: در قطعه اول پيمانكار مشغول فعاليت است و در قطعه دوم كارهاي زيرسازي انجام شده و براي قطعه سوم پيمانكار انتخاب شده و قطعه چهارم كه تا ايستگاه ميدان قمربني هاشم شهركرد است، در حال برگزاري مناقصه و انتخاب پيمانكار هستيم.

به گفته وي، امسال براي اجراي اين طرح  ۱۱۰ ميليارد  تومان اعتبار اختصاص داده شد و سال آينده نيز  ۲۵۰ ميليارد تومان در قاون بودجه براي بحث راه آهن پيش‌بيني شده است.

وي با اشاره به اهميت بحث نگهداري از جاده‌ها افزود: ۳ طرح راهسازي بر اساس ماده ۵۶ نگهداري وس رمايه گذاري راه‌ها در دست اجراست كه اجراي طرح راه آهن سراسري اصفهان به شهركرد و خوزستان، آزاد راه شهركرد به زرين‌شهر و همچنين شهرضا، لردگان به ايذه در دست اجراست.

ربيعي اظهار داشت: با توجه به شرايط اقتصادي و تحريم‌ها، استقبال از اجراي اين طرح ها از سوي كشورهاي خارجي و سرمايه‌گذاران داخلي كمرنگ است.

فرهنگ‌سازي براي رانندگي ايمن كمرنگ است

 رييس پليس راه چهارمحال و بختياري نيز در اين ميزگرد، با اشاره به اهميت كاهش ۱۰ درصدي تصادفات رانندگي در طول يكسال در سطح محورهاي مواصلاتي، گفت: فرهنگ‌سازي در خصوص رانندگي ايمن و ورود جدي آموزش و پرورش و رسانه‌ها در خصوص رانندگي ايمن و همچنين رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي يك ضرورت است.

 سرهنگ سيد غلامعلي نوربخش افزود: اولويت نيروي انتظامي در سالجاري در تحقق شعار "پليس تراز انقلاب اسلامي و كاهش تصادفات و تلفات انساني و ارتقاء نظم و انضباط ترافيكي است"،  در اين راستا در استان هم‌اكنون ۶ قرارگاه پليس راه فعال است.

وي، به ارائه آموزش فرهنگ ترافيك به رانندگان ناوگان عمومي بار و مسافر به عنوان يكي از برنامه‌هاي در دست اجرا اشاره كرد و گفت: در ناوگان مسافربري آموزش عوامل راهداري، رانندگان و مديران شركت‌ها را برعهده داريم.

نوربخش اظهار داشت: با تعامل مسوولان قضايي، تست اعتياد به مواد مخدرو مشروبات الكلي نيز از رانندگان ناوگان عمومي گرفته مي‌شود كه رانندگان متخلف و همچنين رانندگاني كه با گرفتن اين تست مخالفت كنند، مدارك آنها اخذ و خودروها نيز به مدت ۲۰ روز توقيف و به دادگاه معرفي مي‌شوند.

رييس پليس راه استان، با تاكيد بر اينكه عمده جاده‌هاي استان كوهستاني و سخت‌گذر و ۲ طرفه است، محور چهارخطه و آزادراه در سطح استان كمرنگ است، افزود: اين استان در مسير ترانزيت جنوب به مركز و همچنين شرق به مركز كشور قرار دارد و يكي از استان‌هاي حياتي در حوزه ترانزيت است كه اين امر مي‌طلبد در توسعه راه‌هاي تلاش بيشتري انجام شود.

به گفته وي، در فصل زمستان جاده‌هاي محور ارتباطي كوهرنگ،اردل و شهرستان لردگان به‌عنوان مسيرهاي ورود و خروج به استان با مشكلات زيادي مواجه مي‌شوند و بيشترين تصادفات نيز دراين محورها اتفاق مي‌افتد.
رهنگ نوربخش افزود: مسيرهاي گردنه گوشنگي محور ياسوج و شهركرد به خوزستان برابر آمار تردد عمده تردد اين مسيرهاست كه با اين اوصاف همكاران و عوامل راهداري كار خوبي دارند.

نوربخش اظهار داشت: ماموران پليس راه از طريق راهور ناجا و فرمانده پاسگاه با حضور در نقاط حادثه خيز حضور دارند تا در حوزه كاهش تصادفات فعاليت كنند.

وي با تاكيد بر اينكه ۴۹ نقطه حادثه خيز در استان شناسايي شده است، افزود: از سال گذشته ۲۷ نقطه در اولويت قرار دارد و تاكنون ۱۰ نقطه به صورت كوتاه مدت رفع نقص شده است.

به گفته وي، اين استان يكي از استان‌هاي گردشگر پذير در فصل‌هاي مختلف است و بايد براي ايمن شدن راه‌هاي  استان تلاش بيشتري انجام شود.

وي به ساخت پاسگاه پليس راه كوهرنگ به مسجدسليمان اشاره كرد و گفت: پليس راه اين محور از ۳ سال گذشته فعال شده است، اما به دليل نبود پاسگاه ماموران پليس راه در محل كلانتري مشغول فعاليت هستند.

نوربخش، در خصوص زمان استراحت رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي تاكيد كرد و گفت: زمان رانندگي براي رانندگان عمومي ۹ ساعت براي مسيرهاي طولاني است، كه مي‌توان با رعايت اين زمان از خستگي و خواب آلودگي راننده جلوگيري كرد.

رييس پليس راه استان چهارمحال و بختياري گفت: در ۱۰ ماهه امسال بيشترين علت تصادفات در محورهاي مواصلاتي استان به دليل بي‌توجه به جلو با ۳۱ درصد تصادفات و سرعت غيرمجاز با ۲۹ درصد بوده است.

به گفته وي، مسيرهاي بروجن به لردگان، شهركرد به شلمزار و شهركرد به گردنه رخ نيز به عنوان محورهاي هستند كه بيشترين آمار تعداد تصادفات را در اين مدت داشتند.

زمان حضور اورژانس درحوادث جادهاي ۹ دقيقه است 

مدير امور پايگاه‌هاي مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي چهارمحال و بختياري نيز در اين ميزگرد، با  اشاره به فعاليت ۵۱ پايگاه شهري و جاده‌اي اورژانس در سطح استان گفت: زمان حضور اورژانس در حوادث جاده‌اي استان ۹ دقيقه و ۱۸ ثانيه است.

هوشيار اسدي افزود: ميانگين حضور اورژانس كشور در شهر ۸ دقيقه و جاده‌ها ۱۴ دقيقه است، كه اين ميانگين در چهارمحال وبختياري در شهرها ۵.۳۹ دقيقه و در جاده‌ها ۹دقيه و ۱۸ ثانيه است.

وي اظهار داشت: در استان ۱۷ پايگاه شهري و ۳۴ پايگاه جاده‌اي  فعال است، كه پايگاه امداد هوايي استان به دليل سقوط بالگرد در سال گذشته در هنگام امدادرساني به مادرباردار، از چرخه امدادرساني در استان حذف شده است.

اسدي، با اشاره به وضعيت و موقعيت استان، فعال شدن امداد هوايي را يك ضروري دانست و گفت: با توجه به تحريمها، اختصاص بالگرد به استان با مشكل مواجه شده است.

اسدي، به فعاليت ۳۰۰ نيروي كارشناس فوريت‌هاي پزشكي و عملياتي در اورژانس استان اشاره كرد و گفت: در استان ۵۱ آمبولانس فعال وجود دارد اما اين استان نيازمند تعداد بيشتري آمبولانس است.

به گفته وي، هم‌اكنون تعداد آمبولانس‌هاي پشتيبان استان از ميانگين كشوري بالاتر است و در استان  ۲۰ پايگاه وجود دارد، كه به ازاي هر ۳ پگاه فعال يك پايگاه پشتيبان فعال است.

وي، به فعاليت يك دستگاه اتوبوس آمبولانس با ۱۳ تخت فعال از سال ۹۲ تاكنون در استان خبر داد و گفت: پايگاه‌هاي جاده‌اي بايد در ۴۰ كيلومتري جاده احداث شود اين پايگاه‌ها در استان در ۲۲ كيلومتري جاده‌هاي اصلي  احداث شده است.

اسدي اظهار داشت: پارسال بيش از ۴۲ هزار ماموريت و امسال تاكنون ۳۹ هزار و ۲۶۰ ماموريت توسط  تكنسين‌هاي اورژانس ۱۱۵ انجام شده است.

وي، با اشاره به سخت‌گذر بودن و كوهستاني بودن جاده‌ها و همچنين وجود سرعت‌كاه‌هاي نامناسب در سطح جاده‌هاي استان، گفت: ماهانه به طور ميانگين ۲ تا ۳ اعتراض از سوي مصدومان براي اين امر وجود دارد.

اسدي اظهار داشت: عمر ناوگان آمبولانس استان زير ۱۰ سال است و به دليل اينكه اين آمبولانس‌هاي از نطر ساخت به خودروهاي خشك معروف هستند و براي جاده‌هاي صاف و بدون هموار ساخته شده‌اند، در دست‌اندازها و سرعت كاه‌ها دچار مشكل مي‌شوند كه اين امر نارضايي بيماران و مصدومان مي‌شود.

افزايش باندهاي دوم فقط يك عامل از تصادفات را حذف مي‌كند

مديركل دفتر فني استانداري چهارمحال وبختياري، با اشاره به توسعه راه‌هاي و همچنين افزايش چهاربانده‌ها در استان در چند سال گذشته گفت: توسعه و افزايش باندهاي دوم فقط يك عامل از تصادفات را كم مي‌كند و در برخي مواقع خود عاملي براي تصادف هستند.

احسان اماني بابادي افزود: با ايجاد چهارخطه‌ها، سرعت رانندگان افزايش پيدا مي‌كند كه اين امر عامل ديگر تصادفات است و بايد همزمان با توسعه راه‌ها فرهنگ رانندگي را نيز در جامعه نهاينه كنيم.

 وي با تاكيد بر اينكه در ۲ دهه گذشته خروج استان از بن بست و توسعه گردشگري و توسعه راهها آرزوي مردم استان بوده است، گفت: اين امر در استان محقق شده است اما به دليل نگاه مسوولان وقت به توسعه استان درست نبود و يا توسعه راه‌ها به عنوان يك راهكار تبليغاتي بوده است، توسعه راه‌ها به درستي انجام نشده‌ است.

اماني اظهار داشت: در ۱۲ سال گذشته سند توسعه راه‌هاي استان تهيه و تظيم شده است، كه براساس اين سند ۶ كريدور اصلي براي خروج استان از بن بست تهيه شد و احداث چهارخطه،  توسعه راه‌ها ريلي و فرودگاهي در اين راستاست. 

به گفته وي، هم‌اكنون بحث حمل و نقل ريلي به دليل نبود زيرساخت‌ها و حمل و نقل هوايي به دليل محدوديت‌ها و مسايل اقتصادي مردم مورد بي‌توجهي قرار گرفته است.

اماني افزود: قبل دولت يازدهم در استان طول راه‌هاي چهارخطه به كمتر از ۳۰ كيلومتر مي‌رسيد، كه در دولت تدبير و اميد احداث  ۲۲۰ كيلومتر چهارخطه آغاز شد و يا در دست اجراست.

وي با تاكيد بر اينكه چهارخطه شهركرد به لردگان از ۶ سال پيش آغاز شده است ، گفت:تسريع در ساخت اين  طرح مهم  با مشكلات مختلف مواجه بود.

مديركل دفتر فني استانداري چهارمحال وبختياري گفت: ۷۰ درصد تصادفات جاده‌اي با عامل انساني، ۲۰درصد جاده و ۱۰ درصد بحث خودروهاست.

اماني، به توسعه جاده‌ها تاكيد كردو گفت: اداره كل راه وشهرسازي استان در چند سال گذشته در تمام جاده‌هاي استان ورود پيدا كرده تا به برنامه اين اداره كه تمام مراكز شهرستان چهارخطه شوند، مراكز استان‌ها نيز با خط ريلي به همديگر متصل شود.

به گفته وي ، استان چهارمحال و بختياري دومين استان كشور به دليل شلوغي تعداد جاده‌ها در سطح كشور است، كه برخي سياسي‌كاري باعث ايجاد اين جاده‌ها تعدد جاده شده است.

وي افزود: هم‌اكنون ۴۲ شهر مصوب در استان وحود دارد كه جاده مواصلاتي از داخل ۲۴ شهر استان عبور مي‌كند و براساس آمار ۶۰ درصد جاده‌هاي استان از درون شهرها عبور مي‌كند، كه اين امر مي‌طلبد در مبادي ورودي و خروجي اين شهرها ايمن‌سازي انجام شود.

اماني، به برخي واگذاري‌هاي نامتعارف و غيرقانوني حريم جاده‌ها در سال‌هاي گذشته به خصوص در مركز استان اشاره كرد و گفت: اين امر باعث شده است كه توسعه جاده و يا توسعه حريم جاده  با مشكل مواجه شود.

وي اظهار داشت: در مركز استان در جاده شهركرد به گردنه رخ، حريم راه‌ها تا عمق ۱۰۰متر زمين‌هاي ملي واگذار شده و اين امر باعث مي‌شود، توسعه جاده‌اي با مشكل مواجه شود.

اماني، به توسعه دوربين‌هاي نظارتي در استان تاكيد كرد و گفت: ۳۴ دوربين نظارتي در محورهاي استان وجود دارد، كه از اين تعداد ۱۸ دوربين فعال و مابقي به دليل تخريب و آسيب ديدگي فعال نيستند.

وي، توسعه و تجهيز محورهاي استان به دوربين‌هاي نظارتي و كنترلي و توسعه كمي و كيفي مراكز معاينه فني خودرو در شهرها از اولويت‌هاي حوزه راهداري و حمل و درون شهرها عنوان كرد .

اماني، با تاكيد بر اينكه فعاليت اين مراكز معاينه فني خودور بايد براساس استاندارهاي محيط زيست باشد، افزود: با راه‌اندازي يك سامانه مجهز از سوي پليس راه مي‌توان براي خودروهاي فاقد معاينه فني جريمه اعمال كرد.

به گفته وي، ناكافي بودن آموزش و فرهنگ‌سازي از سوي رسانه‌ها در خصوص كاهش تصادفات يك ضعفت است كه بايد آموزش‌هاي حوزه ترافيك و رانندگي ايمن از مدارس شروع و به طور مستمر ادامه داشته باشد.

آموزش همگاني گامي در جهت ارتقاء فرهنگ ترافيك

كارشناس معاونت اجتماعي نيروي انتظامي چهارمحال و بختياري نيز گفت:  نيروي انتظامي با ۲ رويكرد سلبي و ايجابي در حوزه ترافيك فعاليت دارد و اولويت اصلي نيروي انتظامي در حوزه ترافيك ارائه آموزش همگاني به جامعه است.

سرهنگ علي‌بابا حبيبي افزود: نيروي انتظامي براي فرهنگ‌سازي و ارائه آموزش از ظرفيت رسانه‌ها و مدارس شروع كرده است.

 به گفته وي، بعد از بيماري سرطان و بيماري قلبي، تصادفات سومين عامل مرگ و مير در جهان هستند كه‌مي‌توان با فرهنگ‌سا زي و رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي اين ميزان را كاهش داد.

نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازي بي‌نظير است

رييس خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) مركز چهارمحال و بختياري، با اشاره به بالا بودن آمار تصادفات و مرگ و مير و همچنين زخمي شدن تعداد زيادي از هموطنان در حوادث رانندگي افزود: رسانه‌ها در فرهنگ‌سازي در حوزه ترافيك و ارائه آموزش قوانين جديد راهنمايي و رانندگي نقش تاثيرگذاري دارند.

سيد حسن جوادي‌زاده افزود: مردمي بودن رسانه از شاخصه‌هاي موفقيت هر رسانه است و ايرنا با هدف اطلاع رساني و آگاه‌سازي مردم و به خصوص مسوولان به بررسي مشكلات و  خواسته‌هاي مردم مي‌پردازد.

به گفته وي، بحث تصادفات يك مشكل و مساله جهاني، ملي و اجتماعي است كه در كشور ما به عنوان يك مساله اجتماعي قرا گرفته و به بحران تبديل شده است.

وي اظهار داشت: اين بحران زماني حل مي‌شود كه علل وقوع آن را بررسي  شناسايي شود تابتوان در راستاي كاهش آن گام برداشت.

به گفته وي، در تصادفات رانندگي عوامل متعدد از جمله عامل انساني، جاده و فني مطرح است كه براساس اعلام نظارت كارشناسان مهمترين مشكل و عامل تصادفات عامل انساني است.


برگشت به تلکس خبرها