تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : پيش بيني آينده بورس در سال 99
شنبه، 5 بهمن 1398 - 12:55     کد خبر: 91646

ترابر نيوز: احمد پويان‌فر، تحليلگر ارشد بازار سرمايه گفت: پيش‌بيني مي‌شود شاخص بورس همچنان رشد كند و رشد بازار سرمايه در سال آينده بيشتر از امسال خواهد بود
ترابر نيوز:

چشمك بورس به سرمايه‌هاي خرد

آمار و ارقام حاكي از آن است كه در پايان معاملات آذرماه امسال ارزش بازار بورس اوراق و بهادار به ۱۸۰۱۳ هزار ميليارد ريال رسيده كه رشد ۱۶ درصدي نسبت به ماه قبل (آبان) را نشان مي دهد و رشد بيش از ۹۰ درصدي نسبت به پايان سال ۱۳۹۷ را نشان مي‌دهد؛ رشدي كه يك تحليل‌گر بازار سرمايه دليل آن را نبود فرصت جايگزين سرمايه‌گذاري مي‌داند.

به گزارش سلام نو، شاخص كل (وزني- ارزشي) بورس اوراق بهادار در پايان معاملات يك ماهه منتهي به آذرماه ۱۳۹۸ با افزايش ۱۶.۱ درصدي به ۳۵۳ هزار و ۹۹۷ واحد رسيد. اين بيشترين مقدار شاخص كل طي دوره ۱۳ ماه اخير محسوب مي‌شود.

همچنين مقدار شاخص كل بورس اوراق بهادار از ابتداي سال ۱۳۹۸ تا پايان آذرماه معادل ۹۸.۱ درصد رشد داشته است. شاخص كل (وزني ارزشي) فرابورس ايران نيز در دوره يك ماه منتهي به پايان آذرماه ۱۳۹۸ با ۱۵.۴ درصد افزايش به مقدار  ۵۵۹.۴ واحد و بيشترين مقدار خود طي دوره ۱۳ ماه اخير رسيد.

اين در حالي است كه مقدار شاخص كل (وزني ارزشي) فرابورس ايران از ابتداي سال ۱۳۹۸ تا پايان آذرماه رشد ۱۰۲ درصدي را نشان مي‌دهد.

بازار جايگزين براي سرمايه‌گذاري وجود ندارد

در اين زمينه، احمد پويان‌فر در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه نمي‌توان گفت كه رشد بازار مطلقا حباب است، اظهار كرد: البته شايد بتوان گفت قيمت‌ها كمي نسبت به متغيرهاي بنيادي شركت‌ها بالاست اما درحال حاضر شرايطي در اقتصاد ايجاد شده كه تقاضا به اين سمت هدايت مي‌شود.

وي ادامه داد: حجم نقدينگي كه در دست مردم است در مدت زمان زيادي مي‌توانست در بازار ارز سرمايه‌گذاري شود اما به دلايل مختلف از جمله كنترل‌هايي كه در بازار ارز وجود دارد و همچنين نظمي كه بانك مركزي به اين بازار داده است، محدوديت‌هاي خاصي در بازار ارز ايجاد كرده و تقاضاي نقدشوندگي به آن سمت نمي‌رود.

اين تحليلگر ارشد بازار سرمايه با تاكيد بر اينكه بازار طلا هم تابعي از بازار ارز بوده و اين بازار هم محدود شده است، ادامه داد: فرصت جايگزين ديگر، املاك و مسكن است كه به دليل نقدشوندگي كم و رشد قيمت‌هايي كه در آن بازار اتفاق افتاده امكان جذب نقدشوندگي بيشتر از اين در اين بازار نيز وجود ندارد.

قيمت‌ها همچنان رشد مي‌كند

پويان‌فر با تاكيد بر اينكه در حال حاضر تنها بازاري كه مي‌تواند نقدشوندگي جذب كند بازار سرمايه است، اظهار كرد: در اين راستا خوشبختانه يا متاسفانه افراد غير حرفه‌اي در سراسر كشور به سرمايه‌گذاري در بورس گرايش پيدا كرده‌اند و يكي از دلايل اينكه به هر نحوي فارغ از توجه به متغيرهاي بنيادي قيمت سهام رشد مي‌كند نيز همين موضوع است. به همين دليل نگراني‌هايي وجود دارد مبني بر اينكه افرادي كه به صورت غير حرفه‌اي وارد بازار مي‌شوند رفتارهاي احساسي بيشتري از خود نشان مي‌دهند و به راحتي در نوسانات قيمت‌ها دچار زيان و خسران مي‌شوند. در كل چون فرصت جايگزين كردن سرمايه‌گذاري براي مردم وجود ندارد قيمت‌ها در بورس همچنان رشد خواهد كرد.

وي با تاكيد بر اينكه رشد بازار سرمايه در سال آينده بيشتر از اين ميزان هم خواهد شد، افزود: لايحه بودجه سال آينده حدود ۵۰ درصد كسري دارد. اين كسري بودجه بايد از طريق تزريق پول يا استقراض دولت از بانك مركزي جبران شود. اين استقراض دولت از بانك مركزي احتمالا تورم را بالا مي‌برد و تورم بالا به معني اين است كه رشد قيمت‌ها را در بازار بورس حتي به صورت اسمي شاهد خواهيم بود؛ در نتيجه پيش‌بيني مي‌شود شاخص بورس همچنان رشد كند. البته بايد تاثير مسائل سياسي را هم در اين بازار در نظر گرفت.

/ايسنا


برگشت به تلکس خبرها