تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : هيچ قانوني براي برخورد با دستفروشان بر عهده مديران مترو نيست
شنبه، 5 بهمن 1398 - 10:59     کد خبر: 91641

ترابر نيوز: در حالي شاهد حضور پررنگ دستفروشان در مترو هستيم كه مديران اين ناوگان مي‌گويند قانوني براي برخورد با دستفروشان وجود ندارد.

ترابر نيوز:

به گزارش عصر شهروند، يكي از مشكلاتي كه چند سالي است گريبان حمل و نقل ريلي پايتخت را گرفته و خدمت رساني مترو را با چالش جدي مواجه كرده است حضور پر رنگ دست فروشان در داخل ايستگاه‌ها و واگن‌هاي مترو است.

حضور دستفروشان در مترو به شكلي است كه مي‌توان گفت در روز‌هاي پاياني هفته در برخي از ايستگاه‌هاي تقاطعي مترو بازارچه‌اي كوچك، اما كامل شكل مي‌گيرد كه شهروندان مي‌توانند تمامي مايحتاج خود را از آنجا خريداري كنند.

در بازه‌اي از زمان حضور دست فروشان در مترو به گونه‌اي پر رنگ شد كه محسن پورسيدآقايي معاونت وقت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در واكنشي چكشي به حضور دست فروشان در مترو واكنش نشان دادو گفت:دستفروشي در ايستگاه‌هاي مترو ممنوع است، شهروندان در صورت مشاهده دستفروش در ايستگاه‌هاي مترو نام ايستگاه را اعلام كنند تا مدير مسئول آن ايستگاه بركنار شود.

اما اين شكل برخورد راه حل معماي حضور دستفروشان در مترو نشد و كماكان پس از گذشت چند ماه از بركناري محسن پورسيدآقايي از معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و تصدي سرپرستي اين پست توسط يوسف حجت باز هم شاهد حضور و كسب درآمد دستفروشان در مترو هستيم.

محسن محمديان مدير روابط عمومي شركت بهره برداري مترو، در تشريح آخرين وضعيت برخورد و جمع آوري دست فروشان از سطح ايستگاه‌هاي مترو با انداختن توپ اين مشكل در زمين مسافران گفت: راه حل حذف دستفروشان از سطح ايستگاه‌هاي مترو خريد نكردن مسافران از آن‌ها است.

مدير روابط عمومي شركت بهره برداري مترو افزود: ما نمي‌توانيم جلوي هر مسافر را بگيريم و از او بپرسيم چه چيزي همراه آن‌ها است، زيرا هر فردي مي‌تواند بليت مترو را تهيه و از قطار استفاده كند.

محمديان تصريح كرد: وقتي مردم از دستفروشان خريد كنند و بازار آن‌ها خوب باشد حضور آنها در مترو پررنگ مي‌شود و بايد تاكيد كنم وظيفه مترو كه از سال ۷۷ آن را آغاز كرده است فرهنگ سازي جهت استفاده مطلوب مسافران از مترو است.

او تاكيد كرد: اگر مردم رعايت كنند و از دستفروشان خريد نكنند شاهد حذف دستفروشان از سطح ايستگاه‌هاي مترو هستيم، اما تا زماني كه بازار آن‌ها پر مشتري باشد اين وضعيت (حضور دستفروشان در مترو) ادامه دارد.

مدير روابط عمومي شركت بهره برداري مترو در تشريح وظيفه مترو تهران در قبال دستفروشان گفت: وظيفه ما اين است كه به گونه‌اي برنامه ريزي كنيم تا قطار‌ها در زمان مشخص به ايستگاه برسند و مسافرگيري كنند.

محمديان ادامه داد: ما در ايستگاه‌هاي مترو تعداد زيادي نيرو و مسئول نداريم تا بخواهيم آن‌ها را براي برخورد با دستفروشان مامور كنيم و در قانون نيز هيچ ماده و بندي براي برخورد با دستفروشان وجود ندارد.

اين در حالي است كه بار‌ها مشاهده شده تعدادي از ماموران ايستگاه‌هاي تقاطعي و پر مسافر مترو با دستفروشان رابطه‌اي صميمانه دارند و در كنار حمايت از آن‌ها به صورت سليقه‌اي با برخي ديگر از دستفروشان برخورد مي‌كنند.

پرسش ديگر اين است كه اگر قانوني براي برخورد با دستفروشان سطح ايستگاه‌هاي مترو وجود ندارد چرا ماموران دستفروشان را از سطح ايستگاه‌ها به داخل واگن مترو هدايت مي‌كنند.

نكته ديگر اين است كه اين شكل برخورد سليقه‌اي با دستفروشان موجب مي‌شود كه مهاجرت به كلانشهر‌ها بيشتر شود زيرا بسياري از دستفروشان حاضر در ايستگاه‌هاي مترو به صورت گروهي از يكي از شهرستان‌ها براي كار به تهران آمده‌اند.

با اين نوع اظهار نظر‌ها اينگونه به نظر مي‌رسد كه اگر مردم از حضور دستفروشان در مترو ناراضي هستند مقصر خود آن‌ها هستند و در قانون نيز هيچ قانوني براي برخورد با دستفروشان بر عهده مديران مترو نيست.

باشگاه خبرنگاران جوان

 


برگشت به تلکس خبرها