تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : مراقب بمب‌هاي متحرك باشيد
پنجشنبه، 26 دی 1398 - 11:41     کد خبر: 91593

ترابر نيوز: پس از سهميه‌بندي بنزين و افزايش قيمت اين فرآورده نفتي استفاده از سوخت‌هاي ديگر در اولويت برخي افراد قرار گرفت كه همين مساله موجب افزايش فعاليت مراكز غيرمجاز در اين حوزه و ايجاد خطر انفجار سيلندر گاز مايع در خيابان شده است.
ترابر نيوز:

ال پي جي

به‌ گزارش همشهري آنلاين به نقل از ايسنا، اخيرا عده‌اي از افراد به دليل عدم آگاهي از خطرات احتمالي، توجه ناكافي به خطرات احتمالي يا ترجيح موارد اقتصادي به موارد ايمني، نسبت به نصب سيلندر گاز مايع (ال‌پي‌جي) در خودروهاي خود در مراكز غيرمجاز اقدام كرده و يا سوخت ال‌پي‌جي را نيز از مراكز غيرمجاز دريافت مي‌كنند؛ با توجه به اين موضوع شايد بتوان گفت كه اين سيلندرها به نوعي به بمب متحرك تبديل شده و اين امر علاوه بر خطرات جاني و مالي براي خود فرد و خانواده او، پيامدهاي خسارت‌باري را براي كاركنان اين مراكز، مراجعه‌كنندگان و همسايگان به دنبال دارد.

نصب سيلندر گاز مايع و يا سوخت‌گيري در كارگاه‌هاي غيرمجاز براي فرد و خانواده‌ و اطرافيان او بسيار فاجعه‌آفرين خواهد بود و همه روزه گزارش‌هاي متعددي از حوادث رخ‌داده در اين كارگاه‌ها دريافت مي‌شود تا جايي‌كه ايرج كلهري – رييس اچ‌اس‌ايي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي – در اين باره هشدار داده و اعلام كرده كه اگر فرآيند استفاده غيرمجاز از ال‌پي‌جي به عنوان سوخت خودروها ادامه يابد، متاسفانه بدليل عدم رعايت الزامات ايمني آمار حوادث در آينده به نحو چشمگيري افزايش خواهد يافت.

بر اين اساس تاكيد شده كه لازم است افراد به منظور جلوگيري از خطرات احتمالي و حفظ سرمايه‌هاي مادي و معنوي خود، از نصب سيلندر گاز مايع يا همان ال‌پي‌جي به صورت غيرمجاز و نيز مراجعه به مراكز غيرمجاز براي تبديل خودروي خود به سوخت ال‌پي‌جي جدا خودداري كنند.

اگر چه توزيع ال‌پي‌جي برعهده شركت‌هاي موزع بخش خصوصي است، اما شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران اعلام مي‌كند كه با احساس مسئوليت درباره احتمال بالاي وقوع حوادث جبران‌ناپذير در اين باره، هشدارهاي لازم به هموطنان را ارائه كرده و مي‌كند.

با توجه به لزوم بررسي‌هاي دوره‌اي درباره استفاده غيرمجاز از سوخت ال پي جي، لازم است تمامي افرادي كه استفاده از سوخت ال‌پي‌جي به لحاظ اقتصادي براي آن‌ها اولويت دارد و از طريق حمل و نقل به امرار معاش مي‌پردازند، از طريق سامانه IRNGV.IR نسبت به گازسوز كردن خودروي خود اقدام كنند تا طي يك روند قانوني و استاندارد و ايمن سوخت پاك و ارزان سي‌ان‌جي را دريافت كنند.

البته در اين ميان دولت مصوبه‌اي مبني بر تبديل خودروها به صورت رايگان به سي‌ان‌جي ارائه داد كه تازه‌ترين اخبار در اين باره نيز بيانگر اين است كه نهايتا پس از عقد قراردادهاي لازم در اين حوزه تا دو هفته ديگر استارت اين كار زده مي‌شود كه در اين شرايط ديگر نيازي به استفاده از سوخت‌هاي خطرناك نيست. معاون مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در اين باره گفته كه با هفت شركت در حال مذاكره و بررسي هستيم و قراردهاي آن نيز آماده است و قرار شده تا ۲۵۰ مركز مشخص شده، طي هماهنگي تجهيزات لازم را از اين هفت شركت تامين كنند، اين ۲۵۰ مركز همان مراكزي هستند كه نام و آدرس آن‌ها در شركت پخش آورده شده اما ممكن است كه تعداد آن‌ها نيز افزايش يابد. اكنون نمي‌توان درباره عدد دقيق اين جايگاه‌ها اظهارنظر كرد.

حميد قاسمي ده‌چشمه با تاكيد به اينكه ميزان ثبت‌نام‌ها ۵۰ درصد نسبت به هفته گذشته افزايش يافته اما آن چيزي كه مدنظر ماست، هنوز اتفاق نيفتاده ولي در كل رشد استقبال خوب بوده است، گفت: در حال حاضر نيز مردم مي‌توانند با هزينه خودشان به اين مراكز مراجعه كنند، مشكلي در اين بخش وجود ندارد اما باتوجه به اين‌كه تجهيز صورت گرفته است، احتمالا دو هفته ديگر قرارداد منعقد مي‌شود و ما مي‌توانيم به‌صورت رايگان مخازن را براي مراكز مشخص شده، ارسال كنيم تا فرايند كار پيش برود.

از سوي ديگر درباره ظرفيت انجام اين كار گفته شده اين مساله به ميزان ظرفيت كارگاه‌ها بستگي دارد اما مي‌توان گفت كه تقريبا در هر شركت كارخانه مخزن حدودا ۱۵ هزار تبديل در هر ماه صورت مي‌گيرد؛ به عبارت ديگر در هر كدام از هفت كارخانه، امكان تبديل ۱۵ هزار مخزن وجود دارد و قرار است اين ظرفيت تا عيد به ۳۰ هزار افزايش يابد و اين امكان وجود داد كه به تمام تقاضاها پاسخ داده شود.

درحال حاضر طبق اعلام سازمانهاي مربوطه، استقبال از مصرف سي ان جي در كشور افزايش يافته است و روزانه ۲۴.۳ ميليون مترمكعب مصرف مي‌شود.


برگشت به تلکس خبرها