تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : عوامل گراني بازار خودرو چيست؟
چهارشنبه، 25 دی 1398 - 12:59     کد خبر: 91584

ترابر نيوز: قيمت خودرو در حالي اين روزها با افزايش شديدي مواجه شده است كه فعالان بازار معتقدند امسال وضعيت بازار شب عيد با تغييري جدي روبرو شده و قيمت‌ها در ماه‌هاي پيش رو با كاهشي محسوس روبرو است.

ترابر نيوز:


به گزارش روز نو ، اوايل دي ماه وزير صنعت كه براي دفاع از عملكرد خود به مجلس رفته بود از افزايش سه برابري توليد خودرو در سال جاري خبر داد. رضا رحماني ادعا كرده بود توليد خودرو در كشور از هزار و ۳۰۰ خودرو در روز به چهار هزار خودرو افزايش يافته كه اين ماحصل برنامه ريزي‌هاي وزارتخانه متبوع او بوده است. با اين وجود يك بررسي اجمالي بازار خودروي كشور بيانگر رو به وخامت رفتن شرايط در دو هفته گذشته است. درواقع پس از اقدام ايالات متحده براي ترور شهيد سليماني و يارانش بازار خودرو در كنار بازار ارز با تورمي ناگهاني مواجه شدند.
همانطور كه در جدول اين گزارش مشاهده مي‌شود قيمت همه خودروهاي توليد شده در ايران ظرف يك ماه گذشته رشد كردند ولي بيشترين رشد را پژو ۲۰۰۸ و ساندرو به ترتيب با ۸۱ ميليون و ۵۰ ميليون تومان تنها در عرض سي روز تجربه كردند.
فعالان بازار مي‌گويند حتي افزايش قيمت‌ها و ترس از رشد بيشتر قيمت هم نتوانسته است بازار خودرو را گرم كند و اتفاقا اين وضعيت زمينه را براي تعمق بيشتر ركود فراهم كرده است.
قيمت خودرو
سعيد موتمني، رييس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو در رابطه با دلايل افزايش قيمت خودرو در هفته گذشته تاكيد كرد: هفته گذشته شرايطي خاص براي اقتصاد كشور به وجود آمد؛ اين شرايط سبب بروز نوسانات ارزي در كشور شد و هر گاه بازار دچار تلاطم مي‌شود بازارهاي ديگر و از جمله بازار خودرو نسبت به آن واكنش نشان مي‌دهند. به بيان ساده‌تر هر گاه نوسان در بازار خودرو آغاز مي‌شود صاحبان خودروها ديگر حاضر نيستند به قيمت پيش از نوسان خودروهاي خود را بفروشند.
او ادامه داد: در حال حاضر به همين دليل بازار خودرو در ركود به سر مي‌برد. يعني فروشندگان حاضر به فروش نيستند و خريداران نيز در اين شرايط ترجيح مي‌دهند ريسك سنگيني نكنند و صبر كنند تا شايد در روزهاي آينده بتوانند با قيمت بهتري نياز خود را تامين كنند. درنتيجه وضعيت بازار فعلا نامساعد است و افزايش قيمت موجب كاهش مبادلات شده است.
اين فعال بازار خودرو در پاسخ به سوالي مبني بر چرايي شتاب قيمت از ميانه امسال به اين سو تصريح كرد: واقعيت ديگر بازار خودروي كشور كه از قضا بر افزايش قيمت هم بي‌تاثير نبوده عرضه نامناسب است. از ميانه امسال عرضه به اندازه نياز بازار نبوده و همين سبب شده از مهرماه به اين سو قيمتها روندي افزايشي را تجربه كنند.
موتمني با اشاره به فاصله ميان قيمت مصوب كارخانه و قيمت بازار گفت: اگر به بررسي اين فاصله در ميان خودروهاي ارزان‌تر از ۱۰۰ ميليون تومان بپردازيم مي‌بينيم در شهريور ماه حداكثر فاصله ميان نرخ مصوب كارخانه و بازار به ۱۳ تا ۱۴ ميليون تومان مي‌رسد ولي اكنون اين فاصله تا ۴۴ ميليون تومان هم رسيده است. يعني قيمتي كه در بازار ۲۰۷ دنده‌اي دست به دست مي‌شود ۴۴ ميليون گران‌تر از قيمتي است كه كارخانه مصوب كرده است.
او افزود: امروز در بازار پرايد ۱۱۱ در حالي به قيمتي نزديك به ۵۵ ميليون تومان مبادله شد كه قيمت مصوب كارخانه آن ۱۶ ميليون تومان كمتر است. اين اختلافات دقيقا همان جايي است كه مويد كم بودن عرضه نسبت به تقاضا است. اين كاهش عرضه درنهايت با يك دوره نوسان بازار ارز در هفته گذشته همزمان شد. اين همزماني قيمت‌ها را در بازار ناگهان سه تا چهار ميليون تومان افزايش داد.
رييس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو در رابطه با پيش‌بيني شرايط آينده بازار خودروي كشور گفت: با توجه به ارقامي كه جناب وزير محترم صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده‌اند، توليد خودرو در يكسال گذشته رشد سه برابري داشته است. به همين دليل باور من اين است اگر در بازار ارز نوسان خاصي ايجاد نشود بازار خودرو در دو ماه آخر سال با افزايش عرضه خودرو روزهاي آرامي را سپري خواهد كرد و بازار نيز به تدريج آرام تر و احتمالا ارزان‌تر خواهد شد.
او افزود: در حفظ ثبات ارز نقش بانك مركزي بسيار پررنگ است و آقاي همتي به عنوان رييس اين نهاد وعده آرامش در بازار را داده‌اند. من هم اميدوارم اين وعده محقق شود و بازار خودرو در آرامش سال جاري را به پايان رساند.


برگشت به تلکس خبرها