تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : جدال سيل زدگان گلستان با سوز سرما/ وعده هاي بهاري به منزل نرسيد
سه شنبه، 24 دی 1398 - 11:30     کد خبر: 91569

ترابر نيوز: با گذشت ۱۰ ماه از سيل گلستان هنوز عمليات بازسازي واحدهاي مسكوني به پايان نرسيده و مردم اين مناطق با مشكلاتي روبرو هستند.
ترابر نيوز:


جدال سيل زدگان گلستان با سوز سرما/ وعده هاي بهاري به منزل نرسيد

نگاهم بر روي چادر خشك شده است.. چشمانم را باز و بسته مي كنم تا ببينم خيالاتي نشده‌ام. ۳۰۰ روز از سيل گلستان گذشته، اينجا روستاي سلاق يلقي از توابع آق قلا است. توقع ديدن منظره هاي اميدوار كننده اي را داشتم. انتظار داشتم كار ساخت و ساز خانه ها تمام شده و يا در مراحل پاياني باشد.

پياده شدم و در حالي كه هنوز در ذهنم مشغول يافتن پاسخ چرايي وجود چادر پس از گذشت ۱۰ ماه از سيل بودم، صداي لرزان پيرزني كه از داخل چادر به استقبالم آمد مرا به خود آورد. قبل از آنكه چيزي به زبان بياورم با لحن آرامي گفت «آخراشه ديگه تا دو هفته ديگه چادرنشيني ما هم تمام مي شه».

نفس در سينه ام حبس شده بود.. سوز شديدي در حال وزيدن بود و نمي توانستم به خودم بقبولانم كه با آمدن فصل زمستان هنوز هستند كساني كه در چادر زندگي مي كنند.

پيرزن مهربان كه خود را سلاق معرفي كرد مرا به چادرش دعوت كرد. او بيرون چادر مشغول آشپزي بر روي پيك نيك بود؛ خانم سلاق گفت كه او و خانواده چهار نفره اش از زمان سيل تاكنون در چادر زندگي مي كنند.

سلاق به خانه اش كه در حال ساخت بود اشاره كرد و گفت: پيمانكار سهل انگاري كرده و كسي هم بر كار آنها نظارت نمي كند.

وي ادامه داد: بنده بيماري ديابت دارم و به سختي راه مي روم، زندگي در چادر در اين سرما بسيار طاقت فرسا است.

مشكلات سرما و گرماي چادر

سلاق گفت كه براي گرما در چادر علاءالدين روشن مي كنند و بيرون چادر هم آشپزي كرده و دستشويي و حمام هم ندارند و از سرويس بهداشتي همسايه ها استفاده مي كنند.

ابراهيم سلاق، پدر خانواده هم كه گَرد پيري محاسنش را سفيد كرده بود به ما ملحق شد. وي كه از كندي ساخت و ساز منزل اش گِله داشت بيان كرد كه زندگي در چادر مشكلات زيادي دارد. در تابستان مشكل گرما و اكنون هم مشكل سرما دارند.

وي ادامه داد: تاكنون ۵۵ ميليون تومان وام گرفته و هنوز مبلغ بلاعوض را هم دريافت نكرده ايم.

سلاق بيان كرد: همه وسايل زندگي مان در سيل پوسيد و آنها را دور ريختيم. از بسته هاي لوازم خانگي اهدايي هم فقط يخچال گرفتيم.

وي افزود: چند روز پيش پيمانكار وعده داد كه ۱۰ روز ديگر ساختمان آماده مي شود اما با اين اوضاع به اين زودي ها ساخت منزلمان تمام نمي شود.

نه تنها خانواده آقاي سلاق بلكه خانواده پنج نفره نورمحمد ايري هم كه در همسايگي آنها بودند، در چادر زندگي مي كردند.

در حالي كه چادر سلاق را ترك مي كردم با خود انديشيدم چرا با گذشت ۱۰ ماه از سيل هنوز واحدهاي سيل زده ساخته نشده است؟ مگر قرار نبود كه پس از چند هفته زندگي در چادر، سيل زدگان براي هميشه با چادر وداع كنند؟

قرارداد ساخت واحدها در مدت ۴۵ روز تنظيم و به امضا پيمانكار و مالك و البته بنياد مسكن رسيد تا شايد دوران بي سرپناهي مردم آق قلا و گميشان به تابستان نرسد اما تابستان كه گذشت، بماند، فصل خزان هم سپري شد و سيل زدگان در اواسط زمستان هنوز چشم انتظار تحويل خانه هاي خود هستند.

يكي از ساكنان روستاي ميرزاعلي كه خانه اش در سيل تخريب شد گفت: ساخت منزل خود را پنج ماه پيش به پيمانكار سپرده ايم ولي هنوز در مرحله اجراي سقف هستيم در حالي كه قرار بود ۴۰ روزه خانه را تحويل دهند.

نمي توان روي حرف پيمانكار حساب باز كرد زيرا قراردادهاي ۴۰ روزه هنوز به سرانجام نرسيده استصفرقلي يلقي با بيان اينكه تاكنون ۳۸ ميليون تومان تسهيلات دريافت كرده است، توضيح داد كه تاكنون ۸۰ پاكت سيمان رايگان دريافت كرده و در حالي كه تمام وسايل زندگي اش در سيل خراب شده جز دو تخته پتو و موكت چيزي ديگري نگرفته است.

صفرقلي در حال حاضر در منزل سابقش كه كارشناسان بنياد مسكن آن را تخريبي اعلام كرده‌اند زندگي مي‌كند، منزلي كه بوي نم و رطوبت آن مشام را مي‌آزارد.

صحبت با بقيه اهالي آق قلا هم نشان مي دهد كه هنوز عمليات ساخت و ساز در اين مناطق راضي كننده نيست و مردم مشكلات زيادي دارند.

طبق گفته بنياد مسكن گلستان عمليات تعميرات واحدها به پايان رسيده است اما شواهد حاكي از اين است كه برخي با ۱۳ ميليون تومان تسهيلات و كمك بلاعوض كه مختص واحدهاي تعميري است نتوانسته اند تعميرات منزل خود را به انتها برسانند.

برخي هم عليرغم تخريبي بودن منزلشان، به دليل مساعد نبودن اوضاع مالي، تنها به تعميرات اكتفا كرده اند.

كار ساخت و ساز تا سال بعد ادامه دارد

يكي از ساكنان كل آباد آق قلا هم گفت: حدود دو ماه طول كشيد كه پروانه ساختماني گرفته و براي وام پرونده سازي كنيم.

محمد دُردي افزود: كار احداث ساختمان را خود انجام داده و آن را به پيمانكار واگذار نكردم.

وي با بيان اينكه ۹۰ پاكت سيمان دريافت كرده، گفت كه ضمانت وام زنجيره اي بوده و تصور مي كنم كار ساخت و ساز تا تابستان سال بعد ادامه داشته باشد.

عظيم بردي سلاق يكي از ساكنان محله عيدگاه آق قلا هم با بيان اينكه نمي توان روي حرف پيمانكار حساب كرد گفت: اگر بنياد مسكن اقساط را زود آزاد مي كرد علاوه بر اينكه كار ساخت و ساز زودتر انجام مي‌شد مي‌توانستيم مصالحي با قيمت ارزان‌تر تهيه كنيم.

بردي سلاق بيان كرد: با مبلغ وام و كمك بلاعوض كار ساخت منزل من به اتمام نمي‌رسد و مطمئناً بيشتر از اين مقدار بايد روي خانه خود هزينه كنم.

در گميشان هم اوضاع به همين منوال است… مشاهدات ما از محلات مطهري، استقلال و مناطق شرقي دانشگاه آزاد نشان مي دهد هنوز بازسازي‌ها محقق نشده است و مردم با چالش‌هايي مانند وام‌هاي بلاعوضي كه پرداخت نشده و خانه‌هايي كه ساخته شده ولي در آنها به سبك زندگي روستاييان توجه نشد و غيره روبرو هستند.

بي بي نعيمه گلچين يك شهروندان گميشاني هم گفت: سه ماه است كه كار ساخت و ساز را شروع كرده اما به دليل اينكه كار آواربرداري منزلم طول كشيد كار با كندي پيش مي رود.

وي افزود: از بنياد مسكن براي آواربرداري كاميون و لودر خواستيم اما هيچ تجهيزاتي در اختيار ما قرار ندادند.

گلچين بيان كرد كه هم اكنون در منزل استيجاري زندگي مي كنند و تاكنون كمك هزينه اجازه مسكن به آنها پرداخت نشده است.

وي گفت: پسرم با من در يك خانه زندگي مي كرد اما به وي كه صاحب زن و زندگي است وام نمي دهند در حالي كه افرادي با شرايط او تسهيلات دريافت كرده اند.

تعميرات واحدهاي سيل زده به پايان رسيد

مديركل بنياد مسكن گلستان در خصوص بازسازي واحدهاي سيل زده گفت: ۲۲ هزار واحد مسكوني خسارت ديده از سيل داشتيم كه عمليات عمراني همه واحدهاي تعميري (۱۴ هزار واحد) با اعتبار ۱۸۵ ميليارد تومان به پايان رسيد.

محمدتقي زماني نژاد با بيان اينكه مالكان ۳۰۰ واحد هم درخواست جديد براي تعمير منزل خود داشتند، افزود كه ۹۹ درصد واحدهاي تخريبي هم به بانك معرفي شده‌اند.

وي اضافه كرد كه مالكان هفت هزار و ۴۰۰ واحد توانسته اند با بانك قرارداد امضا كرده و قسط اول آن‌ها آزاد شده است.

زماني نژاد ادامه داد: هفت هزار و ۴۲۷ واحد پي كني شده و ۶ هزار و ۶۴۱ واحد (۸۶ درصد واحدها) هم در مرحله فونداسيون است. پنج هزار و ۹۲۱ واحد در مرحله اسكلت، چهار هزار و ۶۷۰ واحد در مرحله اجراي سقف و سه هزار و ۴۹۴ واحد هم در مرحله ديوارچيني و نصب در و پنجره هستند.

وي با اشاره به اينكه عمليات عمراني ۲۶ درصد واحدهاي احداثي (دو هزار واحد) به پايان رسيده است،.بيان كرد: تلاش مي كنيم عمليات عمراني واحدهاي احداثي (هفت هزار و ۷۰۷ واحد) را تا پايان سال به اتمام برسانيم.

زماني نژاد گفت: به هر واحد احداثي هشت تن و به هر واحد تعميري يك تن سيمان رايگان تعلق مي‌گيرد كه تاكنون بيش از ۴۹ هزار تن سيمان توزيع شده و پروانه و نقشه رايگان هم در اختيار سيل‌زدگان قرار گرفته است.

وي بيان كرد كه هر هفته جلسه قرارگاه بازسازي برگزار شده و موانع جلوي كار ساخت و ساز را حل مي‌كنيم.

زماني نژاد توضيح داد كه ۳۰۰ واحد تخريبي در آق قلا، گنبدكاووس و گميشان در حاشيه رودخانه و يا در حريم ميراث فرهنگي بود كه براي آن‌ها زمين تهيه و ساخت و ساز آن شروع شده است.

شايد بازسازي به موقع و زودهنگام مناطق سيل زده مي‌توانست داغ خراب شدن خانه هايي كه خشت خشت آن با عرق جبين و با پس اندازهاي اندك ماهيانه صاحبان آن بنا شده بودند را از ذهن ها پاك كند اما اين امر تاكنون محقق نشده است.

هر چند وسعت و حجم فراوان خسارت مناطق سيل زده مسأله كوچكي نبود كه بتوان در زماني كوتاه براي حل آن چاره انديشي كرد اما گذشت ۱۰ ماه از واقعه سيل نشان مي دهد كه گره برخي از عقب افتادگي ها در اتمام بازسازي به نظارت‌ها برمي‌گردد.

 

مهر


برگشت به تلکس خبرها