تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : موافقت سازمان بنادر با الحاق بندر چابهار به محدوده منطقه آزاد
سه شنبه، 21 آبان 1398 - 12:30     کد خبر: 91315

ترابر نيوز: مقام مسئول سازمان بنادر با استقبال از الحاق بندر چابهار به محدوده منطقه آزاد چابهار گفت: از ابتداي امسال تا نيمه آبان تخليه و بارگيري كالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزايش يافته است.
ترابر نيوز:
موافقت سازمان بنادر با الحاق بندر چابهار به محدوده منطقه آزاد

به گزارش خبرگزاري تسنيم، حسين شهدادي در حاشيه بازديد خبرنگاران از زيرساخت‌هاي بندر چابهار اظهار كرد: چابهار داراي دو بندر شهيد كلانتري و شهيد بهشتي است كه عمده توسعه در بندر شهيد رجايي انجام و فاز اول آن عملياتي شده است.

وي با بيان اينكه ظرفيت اين بندر هم اكنون 8.5 ميليون تن است ادامه داد: اولويت ما در فعاليت‌هاي بندر چابهار ترانزيت و تامين كالاي اساسي شرق كشور است. بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران، كوتاهترين مسير براي حمل و نقل دريايي و تامين كالاي اساسي است.

معاون اقتصادي و بندري اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان با يادآوري اينكه در طرح توسعه درافت (آبخور) بندر شهيد بهشتي چابهار به 16.5 متر افزايش يافته است گفت: با اين آبخور و اسكله 1700 متري هيچ محدوديتي براي پذيرش پهلوگيري كشتي‌هاي غول پيكر نداريم.

شهداد در ادامه به آمارهايي از فعاليت‌هاي بندر چابهار اشاره كرد و افزود: طي 50 روز اخير 340 هزار تن كالاي اساسي وارد بندر شده كه 80 درصد آن تخليه و بارگيري شده است.

وي ظرفيت تخليه روزانه بندر چابهار در كالاي فله را 12 هزار تن، كالاي كيسه‌اي 3500 تن و كانتينر را هر ساعت 32 باكس اعلام كرد و گفت: عمده كالاي اساسي وارد شده به بندر چابهار شامل شكر، برنج و ذرت است.

معاون اقتصادي و بندري اداره كل بنادر و دريانوري سيستان و بلوچستان با اشاره به نصب 8 مكنده غلات با ظرفيت 600 تن در ساعت و همچنين چرثقيل‌هاي ساحلي با ظرفيت 80 تا 140 تن در بندر چابهار اظهار كرد: در حال حاضر ميوه‌هاي خشك، حبوبات و سنگ‌هاي قيمتي افغانستان از طريق خط كشتيراني منظم به سمت دو بندر هند حمل مي‌شود.

شهداد را‌ه‌اندازي خط منظم كشتيراني را عاملي براي افزايش صادرات ميوه و تره‌بار و همچنين سيمان به هند عنوان كرد و يادآور شد: تا نيمه آبان امسال تخليه و بارگيري بندر چابهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد افزايش يافته است.

وي با بيان اينكه پيش‌بيني ما اين است كه تخليه و بارگيري كالا از 3 ميليون تن تا پايان سال عبور كند گفت: در صورت وجود ناوگان حمل و نقل جاده‌اي امكان افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري به 5 ميليون تن نيز وجود دارد.

معاون اقتصادي و بندري اداره كل بنادر و دريانوري سيستان و بلوچستان در پاسخ به سوال تسنيم مبني بر اينكه ارزيابي شما از الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد چابهار چيست، تصريح كرد: يكي از مشكلات ما عدم تسري قوانين مناطق آزاد به بنادر است. بندر چابهار يك منطقه عادي بوده و جزو مناطق ويژه اقتصادي آزاد محسوب نمي‌شود در صورتي كه بندر چابهار به مناطق آزاد الحاق شود علاوه بر تسهيل تبادلات تجاري، شاهد افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در اين بندر استراتژيك خواهيم بود.

انتهاي پيام/


برگشت به تلکس خبرها