تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : چرا ايستگاه وعده‌ها در خراسان شمالي «توقـفگاه» ندارد؟
دوشنبه، 20 آبان 1398 - 10:30     کد خبر: 91306

ترابر نيوز: استان خراسان شمالي از معدود مناطق ايران است كه هم‌چنان در روياي رسيدن به وعده‌هاي كوچك و بزرگ مانده و قطار وسعه استان به كندي حركت مي‌كند.
ترابر نيوز:
چرا ايستگاه وعده‌ها در خراسان شمالي «توقـفگاه» ندارد؟

به گزارش خبرگزاري تسنيم از بجنورد٬ رسيدن به شاخص‌هاي توسعه و پيشرفت براي استان محرومي مثل خراسان شمالي كه سال‌ها است از تاسيس آن مي‌گذرد٬ به يك آرزوي محال تبديل شده است. خراسان شمالي هم‌چنان درگير و دار تحقق وعده‌هايي است كه اگر فقط بخش كوچكي از اين وعده‌ها محقق مي‌شد٬ امروز وضعيت اقتصاد و معيشت مردم تا حدود زيادي مناسب تر از آنچه هست٬ مي‌بود.

استان خراسان شمالي با داشتن نرخ تورم بالا٬ آمار زياد فارغ‌التحصيلان بيكار٬ كاهش شديد توليدات استاني٬ آمار بالاي مهاجرت از روستا به شهر و حاشيه‌نشيني زياد٬ به مجموعه‌اي از مشكلات ريز و درشت اجتماعي و اقتصادي تبديل شده و علاج حل اين مشكل‌ها در عمل به وعده‌ها است. وعده‌هايي كه برخي از آن‌ها توسط شخص اول اجرايي اين كشور  وزراي دولت داده شده و هنوز نا تمام و عمل نكرده باقي مانده است. در اين گزارش بخشي از وعده‌هاي عمل نشده در خراسان شمالي را مرور مي‌كنيم.

فرودگاهي كه هيچ وقت بين‌المللي نشد

بين المللي شدن فرودگاه بجنورد٬ وعده‌اي است كه سال‌ها از طرح آن مي‌گذرد. موضوعي كه مي‌تواند به سرعت در كيفيت و كميت توسعه خراسان شمالي تاثيرگذار باشد. بماند كه همين پروازهاي كم فرودگاه هم در فصل سرد سال با مشكل مواجه شده و بگير و نگير دارد٬ اما وعده توخالي بين‌المللي شدن فرودگاه بجنورد٬ هم‌چنان محقق نشده و سال‌ها است مردم استان در انتظار عبور از گمرك فرودگاه استان مرزي خراسان شمالي و يك سفر خارجي هستند.

چندي پيش و در آستانه موسم اربعين حسين٬ معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار خراسان شمالي از برقراري نخستين پرواز بين‌المللي فرودگاه بجنورد خبر داد و اظهار داشت: دوشنبه 22 مهرماه اين پرواز به مقصد نجف اشرف انجام مي‌شود.

ولي الله حياتي ظرفيت اين پرواز را بالغ‌ بر 150 مسافر عنوان كرد و افزود: مبلغ بليت رفت‌ و برگشت پرواز بجنورد - نجف اشرف تا سقف سه ميليون 500 هزار تومان در نظر گرفته‌شده است.

وي با بيان اينكه امكان فروش بليت توسط تمام آژانس‌هاي هواپيمايي مركز استان مهيا است ، از بخش‌هاي مختلف دولتي و خصوصي استان خواست تلاش كنند ظرفيت اين پرواز را به نحو مطلوب پر كنند.

همه آنچه از سوي معاون استاندار خراسان شمالي طرح شد بيشتر شبيه به يك افسانه غير قابل تحقق بود چرا كه هيچ وقت پروازي بين المللي از فرودگاه برنخواست و هيچ شركت هواپيمايي نيز براي اين پرواز كه خبر آن اعلام شده بود٬ برنامه‌اي نداشت.

راه آهني كه هيچ‌گاه به بجنورد نرسيد

طرح خط آهن اسفراين به بجنورد و يا گرگان به بجنورد٬ طرحي است كه سال‌ها است از سوي دولت‌هاي مختلف مطرح و حتي چند بار كلنگ آن نيز به زمين خورده است. دولت كه اين روزها به شدت در مضيقه مالي و تنگناي اقتصادي است٬ گويا هيچ برنامه‌اي براي تحقق اين وعده ندارد و قول دولت تدبير و اميد براي رسيدن خط آهن به بجنورد نيز هم‌چون يك رويا براي مردم استان خراسان شمالي باقي خواهد ماند.

راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد در ليست 4 هزار پروژه نيمه تمام است كه با گذشت حدود 10 سال از آغاز عمليات اجرايي آن و چهار بار كلنگ‌زني هنوز به فاز اجرايي نرسيده است. اين پروژه ريلي نخستين بار سال 1388 با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير وقت راه و شهرسازي كلنگ‌زني شد و دو سه بار ديگر كلنگ به زمين خورد٬ اما موانع اجراي آن حل نشد.

مهرماه چهار سال بعد در سفر مقام معظم رهبري به خراسان شمالي و با دستور ويژه معظم له، دولت 144 ميليون يورو از محل شركت مهاب قدس براي اجراي اين پروژه به پيمانكار  (آستان قدس) اختصاص داد تا راه‌آهن شمال شرق وارد فاز اجرايي شود.

مدتي بعد دولت دهم در نشستي تأمين منابع اجرايي پروژه را مصوب كرد اما بازهم اين خط ريلي عملاً وارد فاز اجرا نشد و با روي كار آمدن دولت يازدهم وزير نيرو خواستار لغو اين مصوبه شد تا اين خط ريلي 700 كيلومتري كه پس از اجرا ظرفيت حمل هفت ميليون تن بار و جابه‌جايي سالانه پنج ميليون مسافر را دارد، از طريق فاينانس اجرا شود.

خط آهن آنتني جوين به اسفراين و بجنورد نيز سرنوشتي مشابه دارد و هم‌چنان منتظر تامين اعتبار است. هرچند نشانه‌هايي از خط آهن به مرزهاي اسفراين رسيده ولي تا ساخته شدن ايستگاه قطار در بجنورد٬ سال‌ها فاصله داريم.

پتروشيمي٬ فازدوم و كلنگي كه بي تدبير بر زمين خورد

طرح توسعه پتروشيمي خراسان كه برخي آن را فاز دوم و برخي ديگر طرح gttp نام گذاشتند٬ تازه ترين وعده دولت تدبير و اميد به خراسان شمالي است كه هيچ وقت رنگ اجرايي شدن به خود نديد. دولت تدبير و اميد و در نخستين سفر استاني خود به خرساان شمالي قول ساخت اين طرح را داد اما سال‌ها از اين قول گذشته و حتي يك آجر براي ساخت اين پروژه گذاشته نشده است.

فاز دوم مجتمع پتروشيمي خراسان‌شمالي در 80 هكتار احداث مي شود و 15 متر مكعب آب از راه تصفيه پساب هاي بهداشتي بجنورد براي آن استفاده خواهد شد.

اين سخنان علي ربيعي وزير وقت كار است كه در جريان سفر رييس جمهور به استان ضمن كلنگ زني فاز دوم مجتمع پتروشيمي اين مطلب را مطرح كرد و گفت: با توجه به تامين برق اين پروژه از خط سراسري اين در حاليست كه احداث يك نيروگاه نيز در كنار آن در دستور كار قرار دارد. در مجموع براي اين طرح 35 هزار ميليارد ريال اعتبار در قالب ارزي و ريالي مورد نياز است.

ربيعي با اشاره به اشتغال زايي يك هزار نفر در اين پروژه به صورت مستقيم، گفت: نزديك به سه برابر اين تعداد نيز شغل غيرمستقيم در حوزه حمل و نقل، راه و هتل‌داري در منطقه شكل مي‌گيرد. وي از رئيس‌جمهور خواست به‌منظور توسعه و اشتغال‌زايي در استان مساعدت‌هاي لازم از مردم محروم منطقه در راستاي اجراي اين طرح صورت گيرد.

در تازه ترين اظهار نظر٬روز گذشته علي قرباني نماينده مردم بجنور در مجلس شوراي اسلامي از اجرايي نشدن قول دولت در اين باره انتقاد كرد و گفت: ما كاري جز استيضاح و سوال نداريم.

قرباني گفت: ما همه تلاشمان را با سوال و طرح استيضاح از علي ربيعي وزير سابق تعاون٬ كار و رفاه اجتماعي انجام داديم. رسالت نمايندگان سوال و استيضاح است و كار بيشتري نمي‌توانيم بكنيم.

وي افزود: مشكل اقتصاد كشور در وجود شركت‌هاي خصولتي است. اگر يك شركت خصوصي و يا دولتي باشد٬ كارها راحت‌تر انجام مي‌شود. شمش آلومونيوم جاجرم يك نمونه موفق است كه 1500 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري دولتي به نتيجه رسيد و اينك چند ماهي است كه مشغول به فعاليت شده است.

نماينده مردم 5 شهر استان خراسان شمالي در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مشكلات پروژه فاز دوم پتروشيمي خراسان٬ گفت: مشكل پتروشيمي خراسان در وجود همين شركت‌ها است. شستا٬ نفت و گاز پارسيان و پترو فرهنگ كه متعلق به فرهنگيان است٬ از سهامداران اين شركت هستند. سهامداران براي شراكت در اين طرح به توافق نرسيدند و طبق قانون نمي‌شد كاري را انجام داد.

وي تصريح كرد: مشكل و اشتباه آقايان اين بود كه از ابتدا بدون توجه به مصوبه هيات مديره كلنگ زني كردند و از نظر ما اين كار اشتباه و بيخود بوده است. هنوز هم پيگير اين طرح هستيم و به عدم اجراي اين طرح هم‌چنان اعتراض داريم. چرا دولت تدبير و اميد بدون تدبير اين طرح را كلنگ‌زني كرده است. قرار است اين هفته جلسه برگزار شده و باز هم موضوع را پيگيري كنيم.

اين ليست كوچكي از وعده‌هاي محقق نشده دولت در استان خراسان شمالي است كه اگر فقط بخشي از اين وعده‌ها محقق مي‌شد٬ قطار توسعه استان به سرعت به راه مي‌افتاد و مشكلات معيشتي و اقتصادي مردم نيز كمي مرتفع مي‌شد.

انتهاي پيام


برگشت به تلکس خبرها