تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : مسكن ملي خوب است ولي كافي نيست
یکشنبه، 19 آبان 1398 - 10:32     کد خبر: 91298

ترابر نيوز: يك كارشناس مسكن با بيان اين‌كه از هر طرح دولتي كه به تعادل‌بخشي در بازار مسكن كمك كند استقبال مي‌كنيم گفت: با چهار ميليون كسري واحد مسكوني در كشور مواجهيم كه طرح اقدام ملي تنها ۱۰ درصد نياز كشور را تامين مي‌كند.
ترابر نيوز:
شهر جديد انديشه

فرشيد پورحاجت در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: ما به عنوان بخش خصوصي از اين‌كه دولت سازوكاري براي تعادل‌بخشي  به بازار مسكن تدوين كند و مسكن مناسب براي اقشار هدف بسازد استقبال مي‌كنيم. ولي هر زمان دولت در حوزه مسكن مداخله كرده به طور ۱۰۰ درصد منتج به هدف نشده است. مصداق اين  مساله طرح‌هايي است كه در ادوار گذشته مثل پروژه مسكن مهر، واگذاري زمين دولتي يا اجاره  به شرط تمليك انجام شده كه متاسفانه به هدف مورد نظر نرسيده است.

وي افزود: اميدواريم اين طرح ماحصل آزمون و خطاهايي باشد كه در پروژه‌هاي قبلي صورت گرفت. واقعيت اين است كه با چهار ميليون كاستي مسكن در كشور مواجهيم. در طرح اقدام ملي قرار است ۴۰۰ هزار واحد بسازد كه مي‌تواند ۱۰ درصد كمبود مسكن را جبران كند. لذا بازوي اصلي توليد مسكن كشور، بخش خصوصي است كه بايد با تسهيل قوانين و مقررات مزاحم، از ظرفيت اين بخش استفاده شود.

بخش مسكن بعد از نفت بالاترين ميزان اشتغال را دارد

دبير كانون انبوه‌سازان با بيان اين‌كه بخش مسكن بعد از صنعت نفت بالاترين حجم اشتغال و ميزان نقدينگي را به خود اختصاص مي‌دهد گفت: هم‌اكنون حجم گسترده‌اي از املاك در تملك سازمان‌هاي دولتي و عمومي قرار دارد و اين سازمان‌ها بايد در جهت كاهش قيمت مسكن، زمين‌هاي خود را براي طرح  اقدام ملي به وزارت راه و شهرسازي معرفي كنند.

پورحاجت تصريح كرد: بايد زمين‌هاي وزارتخانه‌هايي همچون نفت، جهاد كشاورزي، رفاه و پادگان‌هايي كه درون شهرها هستند در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار گيرد تا مشكل زمين در شهرهاي بزرگ حل شود. اما دو سال پيش وقتي بحث بازآفريني شد آقاي آخوندي گفت دستگاه‌هاي دولتي فقط ۴۶ متر زمين معرفي كرده‌اند.

وي با اشاره به چهار استان سيستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالي و جنوبي كه در مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملي قرار دارند گفت: چهار استان مذكور با كمبود مسكن مواجه نيستند و شرايطشان تا حدودي نسبت به ديگر استان‌ها بهتر است. حتي مسكن مهر در خراسان و سيستان و بلوچستان متقاضي ندارد و مي‌بينيم كه طرح اقدام ملي در همين نقاط تعريف شده است كه نشان مي‌دهد بقيه سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي در ديگر مناطق به كمك وزارت راه وشهرسازي نيامده‌اند.

اين كارشناس اقتصاد مسكن با بيان اين‌كه زنگ خطر بازار مسكن در كلانشهرها به صدا درآمده است گفت: رشد سنگين قيمت مسكن ناشي از كاهش توليد است. دولت بايد مشكل توليد مسكن در شهرهاي بزرگ را حل كند، نه اين‌كه برنامه‌هاي خود را صرفا به طرح اقدام ملي محدود كند.

ثبت نام مسكن ملي رسما شروع شد

به گزارش ايسنا، روز ۱۸ آبان با حضور محمود محمودزاده، معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي، اولين مرحله رسمي ثبت نام در طرح اقدام ملي توليد و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسكوني در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالي و خراسان جنوبي آغاز شد.

در اين مرحله متقاضيان شروط ثبت نام را مطالعه مي‌كنند و تا سه روز فرصت دارند نسبت به بارگذاري مدارك اقدام كنند. ثبت نام اصلي در اين چهار استان از روز سه‌شنبه شروع مي‌شود و تا پايان ظرفيت، نام‌نويسي به پايان مي‌رسد. البته اين آخرين مرحله نيست بلكه ممكن است بر اساس افزايش ظرفيت و منابع ملكي در هر منطقه مجددا ثبت نام انجام شود.

پس از پايان مرحله نام‌نويسي در چهار استان مذكور از ابتداي  هفته آينده متقاضيان در كردستان، كهگيلويه و بويراحمد و گلستان مي‌توانند ثبت نام كنند كه همين مراحل طي مي‌شود. در مرحله سوم در چهارمحال و بختياري، همدان و يزد نام‌نويسي انجام مي‌شود.  متقاضيان بايد به سايت  www.tem.mrud.ir  مراجعه كنند.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها