تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : اجباري بودن صدور شناسنامه فني و ملكي ساختمان
پنجشنبه، 28 شهریور 1398 - 13:30     کد خبر: 90952

ترابر نيوز: شهرداري‌ها موظف اند به اخطار‌هاي مهندسان ناظر در اجراي شناسنامه فني و مهندسي ساختمان توجه كنند.

ترابر نيوز:

الزامي بودن اجراي آيين نامه طراحي ساختمان‌ها در برابر زلزلهبه گزارش خبرگزاري صداو سيما، مديركل مقررات ملي و كنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازي در نشست خبري رونمايي از ويرايش ۴ آيين نامه طراحي ساختمان‌ها در برابر زلزله درباره لزوم داشتن شناسنامه فني و ملكي براي افزايش كيفيت ساختمان‌ها گفت: شهرداري‌ها به موجب قانون موظف اند تا به اخطار‌هاي مهندسين ناظر توجه كنند به همين دليل با شهرداري‌ها در جهت استفاده از نظرات مهندسين ناظربراي اجرايي شدن شناسنامه فني و مهندسي درحال مكاتبه هستيم.
آقاي حامد ماني فر افزود: آئين نامه ۲۸۰۰ جزئي از مقررات ملي ساختمان و لازم و الاجراست به همين منظور شهرداري‌ها به نظارت بر اجراي اين ايين نامه مكلف هستند.
وي با اشاره به اينكه در كشور درصدي درباره ميزان رعايت مقررات ايمني ساختمان‌ها صورت گرفته است، گفت: وظيفه نظارت عالي بر ساخت و ساز برعهده وزارت راه وشهرسازي است، بر اين اساس در يكسال گذشته سامانه‌اي ايجاد شده است و بيش از ۴۳ هزار بازديد در اين سامانه به ثبت رسيد. در اين سامانه مقررات ساختمان و انواع چك ليست‌هايي براي رعايت مقررات وجود دارد و نحو اجراي مقررات ملي ساختمان در اين سامانه ثبت مي‌شود و اگر در اجراي ان نواقصي وجود داشته باشد حتما بايد در جهت رفع نواقص اقدام شود.
ماني فر گفت: پيوست‌هاي استاندارد ۲۸۰۰ در اختيار بهره برداران قرار گرفته است اجراي ايين نامه ۲۸۰۰ داراي ميزان رعايت بالايي است و ۸۰ درصد ساختمان‌ها اين استاندارد را رعايت مي‌كنند.
وي با اشاره به اينكه تدوين مقررات ملي ساختمان هر سه سال يكبار صورت مي‌گيرد افزود: در مقررات ملي ساختمان مبحث ۱۲ كه در ارتباط با ايمني ساختمان‌ها است كمتر رعايت مي‌شود.
وي بيان كرد: براي اينكه نقص كم توجهي به ايمني در بخش ساختمان‌هاي در حال ساخت جبران شود با دانشگاه تهران همكاري‌هايي صورت گرفت و بر اين اساس الگويي براي ارزيابي تدوين شد و ساختمان‌ها مورد بازبيني قرار گرفت.
وي در ادامه گفت: هزار ارزياب در سطح كشور اموزش ديدند و۱۵۰ نفر از اساتيد به صورت خاص در حوزه ايمني اموزش مي‌دهند.
وي ادامه داد: امروز شاهد رعايت ۳۵ درصدي مبحث ۱۲مقررات ملي ساختمان هستيم.
مديركل مقررات ملي و كنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازي با اشاره به اينكه رعايت مقررات ملي ساختمان الزامي است، گفت: شناسنامه ملي ساختمان در بسياري از استان‌ها در حال صادر شدن است و در استان تهران هم صدور شناسنامه فني و ملكي در حال اجرايي شدن است.

برگشت به تلکس خبرها