تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : درخواست وزير كار از معاون‌اول براي حذف امتياز واردات ريل از اوراسيا
سه شنبه، 26 شهریور 1398 - 12:59     کد خبر: 90946

ترابر نيوز: وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در نامه‌اي به معاون اول با اشاره به اينكه ايران به جمع 17 كشور توليد كننده انواع ريل راه‌آهن پيوسته است، خواستار حذف «امتياز واردات ريل» از كشورهاي اوراسيا شد.
ترابر نيوز:

درخواست وزير كار از معاون‌اول براي حذف امتياز واردات ريل از اوراسيا

به گزارش خبرگزاري فارس روز بيستم ‌خرداد سال جاري، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني مجلس، جزئيات لايحه موافقت‌نامه موقت تشكيل منطقه آزاد تجاري بين جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا (اوراسيا نام قاره وسيعي است كه از تركيب دو قاره اروپا و آسيا پديد آمده‌است و 93 كشور در آن قرار دارد) و كشورهاي عضو را بررسي كرده و آن را به تصويب رساندند.

براساس ماده واحده اين لايحه موافقت‌نامه موقت تشكيل منطقه آزاد تجاري بين جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا و كشورهاي عضو تصويب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده مي‌شود.

به دنبال اين مصوبه و به سبب درج عنوان ريل در ليست اقلام ذكر شده، روز يازدهم شهريورماه، محمد شريعتمداري، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، طي نامه اي به معاون اول رئيس جمهور از وي خواست «امتياز واردات ريل» كه به كشورهاي اوراسيا اعطا شده مورد بازبيني قرار گيرد.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ضمن اشاره به اينكه لايحه ذكر شده به صورت «خارج از دستور» و بدون دريافت نظرات كارشناسي دستگاه‌ هاي اجرايي در هيات وزيران به تصويب رسيده و به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده است، درخواست كرده است كه حذف عنوان «ريل» از آن ليست، با قيد فوريت در دستور كار جلسه هيات وزيران قرار گيرد.

شريعتمداري در اين نامه عنوان كرده است كه با تلاش‌هاي شركت ذوب آهن اصفهان، ايران به جمع 17 كشور توليد كننده انواع ريل مورد نياز راه‌آهن پيوسته و قادر است در سطح بالاترين استانداردهاي روز اروپا، به تامين كامل نياز داخلي بپردازد.

بنابراين گزارش تلاش براي توليد ريل راه‌آهن در ايران قدمتي نزديك به سه دهه دارد، در طي اين سال ها فولادسازان تلاش كردند ريل با استانداردهاي قابل قبول توليد كنند، اما در نهايت به دلايل مختلف تلاش‌ها متوقف مي‌شد.

در نهايت شهريورماه 97 بود كه شركت ذوب‌آهن اعلام كرد، توانسته است بر اساس بالاترين استانداردهاي روز دنيا ريل راه‌آهن توليد كند و براي اين منظور گواهي يك شركت معتبر بين المللي را نيز دريافت كرده است.

شركت ذوب‌آهن همچنين اعلام كرد، حاضر است محصول خود را به قيمتي پايين‌تر از قيمت‌هاي جهاني در داخل عرضه كند.

به دنبال اين توانايي، شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران و شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور به عنوان اصلي‌ترين متقاضيان ريل در كشور با اين شركت قرارداد خريد به امضا رساندند.

طبق بررسي‌ها، در قراردادهاي منعقده، قيمت اين محصول با استانداردهاي روز اروپا، بسيار كمتر از رقباي خارجي تعيين شده است.

با اين حال تاكنون حمايت از توليد اين محصول ارزشمند در كشور به ميزان لازم نبوده است، مساله‌اي كه در مقطعي موجب گلايه‌مندي مديران اين شركت فولادساز نيز شد.

انتهاي پيام/


برگشت به تلکس خبرها