تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ۳۰ هزار چاه بدون مجوز عامل فرونشست زمين در تهران
سه شنبه، 26 شهریور 1398 - 11:59     کد خبر: 90945

ترابر نيوز: مدير بخش زلزله و رانش زمين مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي گفت: به جز ۵۰ هزار چاه مجوزدار، ۳۰ هزار چاه فاقد مجوز در استان تهران در حال بهره‌برداري از آب‌هاي زيرزميني هستند كه بر افزايش سرعت فرونشست زمين موثر بوده است.
ترابر نيوز:

۳۰ هزار چاه بدون مجوز عامل فرونشست زمين در تهران

علي بيت‌الهي روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ايرنا گفت: افزايش ميزان فرونشست زمين در كشور به سه عامل مهم مربوط است كه دو عامل آن مربوط به رفتار غلط ما انسانها است.

وي افزود: در پي تغييرات اقليمي در چند دهه اخير با كاهش چشمگير نزولات جوي روبرو بوديم. اين پديده يكي از دلايل كاهش تغذيه آب‌هاي زيرزميني و فرونشست زمين است؛ مورد بعدي كه دست ما بوده افزايش بي رويه حفر چاه‌هاي آب است.

بيت‌الهي ادامه داد: در سال ۷۸ در دشت مهيار اصفهان با حفر ۴۰متري زمين به آب مي رسيديم اما اكنون عمق چاه‌هاي آب اين منطقه به ۲۰۰ متر رسيده است و آب برخي چاه‌ها نيز كاملا خشك شده است.

وي ادامه داد: در دشت فامنين همدان نيز در سال ۶۵ سطح آب در ۱۰ متري زمين بود اما اكنون به بيش از ۱۰۰ متري عمق زمين رفته است. وقتي آب از لابه لاي دانه‌هاي خاك پايين مي‌رود دانه خاك انباشه و سطح زمين پايين و پايين‌تر مي رود. بنابراين حفر چاه‌ها در دشتهاي كشور دليل ديگر فرونشست زمين بوده است.

 بيت‌الهي گفت كه علاوه بر حفر چاه‌هاي مجاز، حفر چاه‌هاي مخفيانه و غيرقانوني عامل افزايش سرعت فرونشست زمين بوده است.

بر اساس اظهارت وي به غير از ۵۰ هزار چاه با مجوز در استان تهران، ۳۰ هزار چاه فاقد مجوز نيز در حال بهره برداري از آب هاي زيرزميني است.

وي برداشت بي‌رويه آب از سوي كشاورزان را مشكل ديگر دانست و گفت: در روش آبياري قديمي و مسنوخ غرقابي ۹۰ درصد آب تبخير مي شود و هدر مي رود؛ در اين زمينه وزارت جهادكشاورزي مسئوليت مديريتي بسيار مهمي دارد و اگر با روش‌هاي تشويقي روش آبياري نوين با حداقل مصرف آب را جايگيزن كرده بوديم اكنون مسئله فرونشست زمين تا اين حد به بحران نرسيده بود.

مدير بخش زلزله و رانش زمين مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي گفت: نوع كشت و زرع در ايران نيز بر سرعت فرونشست زمين افزوده است؛ وقتي در حوالي تخت جشميد يا استان نيمه خشك فارس مجوز كاشت برنج مي‌دهيم يا محصولاتي را مي‌كاريم كه بسيار آب بر هستند طبيعي است اين نياز آبي بايد تامين شود و به دليل عدم جايگزيني آب در سفره‌هاي زيرزميني با رخداد پديده فرونشست مواجه مي‌شويم.

وي تغذيه سفره‌هاي آب زير زميني را روش كشورهاي پيشرفته براي حل اين موضوع دانست و گفت: در بارندگي اخير  ۹۰ ميليارد مترمعكب آب از طريق سدها ذخيره سازي شد و باقي از دست ما رفت؛ در كشورهايي كه با معظل فرونشست مواجه هستند روش هايي وجود دارد كه آب‌هاي سطحي ناشي از بارندگي را به زيرزمين هدايت مي‌كنند كه روش تغذيه مصنوعي چاههاي آب نام دارد. 

بيت الهي متذكر شد: مسئله فرونشست زمين مثل يك زلزله خاموش و بي صدا نه تنها در دشت ها بلكه در داخل گستره‌هاي شهري آثار خود را نشان داده است.


برگشت به تلکس خبرها