تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : راه‌آهن سلب مسئوليت مي‌كند، شركت‌هاي ريلي سكوت!/ دود واگن‌هاي سوخته به چشم كارگران مي‌رود
دوشنبه، 25 شهریور 1398 - 13:30     کد خبر: 90936

ترابر نيوز: بيش از بيست روز از آتش سوزي ايستگاه راه آهن رودشور مي‌گذرد، سانحه‌اي كه هنوز بسياري از ابعاد آن از جمله تعداد واقعي واگن‌هايي كه دچار حريق شده‌اند و ميزان خسارت وارد آمده به مالكان اين واگن‌ها روشن نشده و پس گذشت از اين مدت زمان، هنوز دستگاه‌هاي متولي از جمله شركت راه آهن علت سانحه را اعلام نكرده است.

ترابر نيوز:

به گزارش ايلنا، دوم شهريورماه، ايستگاه رودشور راه آهن به دلايلي نامعلوم دچار حريق شد و ساعاتي پس از وقوع اين سانحه، راه آهن در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه آتش مهار شده و واگن‌هاي فرسوده و ضايعاتي كه دچار حريق شده‌اند متعلق به شركت‌هاي حمل ونقل ريلي مسافري بخش خصوصي بودند.

فرداي آن روز مديرعامل شركت راه آهن در نشست خبري درباره جزئيات اين سانحه مدعي شد كه ايستگاه رود شور محل دپوي واگن‌هاي اسقاطي است كه از آنجا به كارخانه‌هاي ذوب آهن مي‌روند و اغلب واگن‌هاي دپو شده با عمر بالاي 50 سال و از رده خارج هستند. همچنين در اين آتش سوزي از 67 دستگاه واگن 36 دستگاه كامل سوخت و 31 دستگاه نيم سوز شد.

در حالي كه سعيد رسولي مدعي شده ايستگاه رود شور محل نگهداري ضايعات راه آهن و واگن‌هاي با عمر بالاي 50 سال بوده اما شنيده‌ها حاكي از آن است كه در بين واگن‌هايي كه سوختند، واگن‌هايي با عمر حدود ۴۰ سال هم ديده مي‌شده كه امكان بازسازي، تعمير و برگشت آنها به خط وجود داشت.

از سوي ديگر تعداد واگن‌هاي دپو شده در اين محل در نشست خبري 67 دستگاه اعلام شده اما طبق بازديد ميداني خبرنگار ايلنا از ايستگاه رودشور پس از وقوع اين سانحه، تعداد واگن‌هايي كه در اين محل، دپو و دچار حريق شده‌اند بيش از دوبرابر اين عدد بوده است و مديرعامل راه آهن هم در مصاحبه‌اي نسبت به اين موضوع اذعان داشت و پذيرفت كه تعداد واگن‌هاي موجود در آن ايستگاه حدود 200 دستگاه بوده است.    

هر چند كه راه آهن سعي در كم ارزش جلوه دادن خسارت‌هاي ناشي از اين سانحه را دارد اما حتي با فرض اينكه اين واگن‌ها قابل بازسازي هم نبوده‌اند؛ تعيين سرنوشت آنها از جمله ذوب شدن، فروش يا تبديل آن‌ها به واگن‌هاي باري و خدماتي بايد با براساس تصميم مالكان‌شان صورت مي‌گرفت.

موضوعات ديگري چون تاخير در مهار آتش، نبود نظارت كافي براي حراست از اموال بخش خصوصي در اين محل و اهمال در انجام وظايف راه آهن در حراست از تجهيزات ريلي مطرح است اما موضوع مهم‌تر، بحث علت وقوع اين سانحه و تعيين تكليف ميزان خسارت وارد آمده به شركت‌هاي ريلي و پرداخت آن است.

           ممكن است سانحه تعمدي باشد

هر شركتي مسئول نگهداري از اموال خود است

سعيد رسولي، مديرعامل شركت راه آهن درباره ابهامات سانحه آتش سوزي واگن‌هاي دپو شده در ايستگاه رودشور و احتمال تعمدي بودن اين آتش سوزي گفت: مطالبي كه گفته مي‌شود بايد دقيق باشد چراكه ممكن است باعث بروز شبهاتي شود. از اين ادعاها بي‌اطلاعم چراكه با شركت‌هاي حمل و نقلي كه جزو خانواده راه آهن هستند، ارتباطات تنگاتنگ و نزديكي داريم و آنها تا به امروز اين موضوعات را به راه آهن منتقل نكرده‌اند.

وي با اشاره به موضوعات مطرح شده مبني بر اينكه اين واگن‌ها با عمر بالاي 30 سال براي بازسازي در ان محل تجميع شده بودند و صاحبان اين واگن‌ها قصد ذوب كردن آنها را نداشتند،‌ تاكيد كرد: ايستگاه رودشور اساساً محل تجميع واگن‌ها براي بازسازي نيست و مكاني براي دپوي ضايعات است.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه تمام واگن‌ها متعلق به شركت‌هاي خصوصي بوده گفت: تذكرات لازم براي حفظ و حراست از اين واگن‌ها به صورت كتبي به شركت‌هاي مالك داده شده بود و اين واگن‌ها به صورت موقت در اين محل نگهداري مي‌شوند.

وي درباره ابهامات موجود نسبت به تعداد واگن‌هايي كه دچار حريق شده‌اند، اظهار داشت: در نشست خبري گذشته آمار اوليه را اعلام كردم و از مسئولان ذي ربط تقاضا كردم كه گزارش‌هاي دقيق از سانحه و عوامل موثر در بروز آن را اعلام كنند. هنوز گزارش مربوطه را دريافت نكرده‌ام بنابراين موضوع پوشيده‌اي نيست و كاملا روشن و شفاف است.

رسولي ادامه داد: البته مسئوليت نگهداري از اموال هر شركتي برعهده خود شركت است اما راه‌آهن تعامل بسيار خوبي با شركت‌هاي حمل و نقلي دارد بنابراين ذهن خود را به اين موضوعاتي كه هيچ پايه و اساسي ندارد منحرف نكنيد و براي اين موضوعات هيچ پايه و اساسي هم قائل نيستم.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: البته ممكن است در اين سانحه تعمد از سوي كسي صورت گرفته باشد. دستگاه‌هاي ذي ربط تا زماني كه بررسي‌هايشان كامل و دقيق نباشد چيزي اعلام نمي‌كنند و در اين روند در بروز تمام سوانح و حوادث طي مي‌شود و هر زماني كه گزارش‌ها اعلام شود آن را اطلاع رساني مي‌كنيم.

وي ادامه داد: مجموع واگن‌هاي دپو شده در اين ايستگاه بيش از 200 واگن با طول عمرهاي مختلف بوده اما واگن‌هايي كه از ايستگاه تهران به ان نقطه منتقل كرده‌اند به استناد گزارش مديركل راه آهن تهران و مسئولان  عمر بالاي 50 سال داشتند و از واگن‌هايي بودند كه در راستاي ايمني سير قطارها يا بايستي در زمان خودش اورهال و تعميرات اساسي مي‌شده يا از گردش سير خارج مي شده و اين واگن در سال‌هاي قبل از سير خارج شدند و مربوط به امسال نيستند.                

فرصت توسعه ناوگان باري حمل و نقل ريلي به آتش كشيده شد

طفره مديران عامل شركت‌هاي مسافري ريلي از پاسخگويي

در حالي كه مديرعامل شركت راه آهن مدعي است كه هر شركتي بايد مسئول نگهداري اموال خود باشد و تذكرات لازم براي حفظ و حراست از اين واگن‌ها به صورت كتبي به شركت‌هاي مالك داده شده بود اما در تبصره 3 ماده 8" قانون دسترسي آزاد به شبكه حمل و نقل ريلي" به وضوح مسئوليت راه آهن در نگهداري واگن‌ها آمده است:« راه آهن با پذيرش ناوگان شركت‌هاي حمل و نقل ريلي مسئول حفظ و نگهداري ناوگان و تأمين سلامت سير آنان مي‌باشد».

توسعه صنعت ريلي نه تنها خواسته دولت، بلكه دستور رهبري است و در بين انواع شقوق حمل و نقل، راه آهن و قطار بيشترين ظرفيت و پتانسيل را در تحقق اقتصاد مقاومتي دارد به طوري كه طبق اعلام شركت راه آهن تنها در بخش حمل و نقل ريلي بار، ظرفيت صرفه جويي 750 ميليون دلاري در مصرف سوخت وجود دارد.

از سوي ديگر طبق قانون برنامه ششم توسعه تا پايان اين برنامه سهم ريل از جابه جايي مسافر بايد به 20 درصد برسد در حالي كه چيزي تا پايان اين فرصت چيزي باقي نمانده اما تا سهم 20 درصدي فاصله زيادي داريم و اين فاصله كوتاه نمي‌شود مگر با حمايت دولت از فعالان صنعت حمل و نقل ريلي. اما متوليان دولتي اين صنعت حتي حداقل‌ترين خواسته و نياز قانوني بخش خصوصي و عمومي را كه حراست از اموال شركت‌هاست را نمي‌پذيرند و فرصتي كه مي‌توانست به بازسازي ناوگان مسافري و يا توسعه ناوگان باري حمل و نقل ريلي شود به آتش كشيده مي‌شود و سرمايه افرادي كه بايد توسعه گر اين صنعت باشند به باد مي‌رود.  

اما آنچه در اين ميان موجب تاسف مضاعف است، عدم پاسخگويي برخي مديران عامل شركت‌هاي مسافري ريلي به بسياري از سوالات پيرامون اين حادثه بود به نحوي كه برخي به محض اطلاع از مفاد پرسش از پاسخگويي طفره رفتند و برخي نيز به صراحت بيم خود را از انجام مصاحبه ابراز كردند.

بيشتر واگن‌هاي سوخته شده متعلق به شركت رجاء است

تا استيفاي حقوق مالكين رجاء، پيگيري را ادامه مي‌دهيم

در اين ميان فقط مديرعامل رجا حاضر به مصاحبه كوتاه شد و با اعلام اينكه در جلسه حضور دارد، اعلام كرد كه اكثر واگن‌هاي سوخته شده متعلق به شركت رجاء است.

رجبي ادامه داد: مذاكره با راه آهن را جهت تعيين تكليف موضوع به صورت حضوري و مكتوب آغاز كرده‌ايم.

وي تصريح كرد: از دلايل اين حادثه هيچ اطلاعي نداريم و تا استيفاي حقوق مالكين رجاء كه كارگران شريف ايران هستند، پيگيري را ادامه خواهيم داد.

مديرعامل رجا ادامه توضيحات را بدليل روشن نبودن ابعاد كامل موضوع به آينده موكول كرد.


برگشت به تلکس خبرها