تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ممنوعيت ساخت و ساز در حريم گسل‌ها/ فرونشست‌ها در جنوب تهران بيش از ميانگين جهاني است يعني در حد بحران است
دوشنبه، 25 شهریور 1398 - 13:01     کد خبر: 90932

ترابر نيوز: حريم گسل‌ها در كشور مشخص شده است و به زودي ممنوعيت ساخت وساز ساختمان‌هاي مهم در حريم گسل‌ها ابلاغ مي‌شود.
ترابر نيوز:
ممنوعيت ساخت و ساز در حريم گسل‌هاآقاي علي بيت اللهي مدير بخش مركز زلزله شناسي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در گفتگوي اختصاصي با خبرگزاري صداو سيما گفت: حريم گسل‌ها در ۶ شهر تهران، تبريز، مشهد، كرج، كرمان و زنجان مشخص شده است و به زودي ابلاغيه قانوني مبني بر ممنوعيت ساخت وساز ساختمان‌هاي مهم در حريم گسل‌ها ابلاغ مي‌شود.
وي بيان كرد: با همكاري مجلس بند ۱ ماده ۶۰ قانون ۵ ساله توسعه ششم مصوب شد تا حريم گسل‌هاي شهر‌هاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر مشخص شود.
وي ادامه داد: در شهر تهران ۱۶ بيمارستان و مركز درماني، ۱۰۰ برج بالاي ۱۲ طبقه و چندين ايستگاه اتش نشاني بر روي حريم گسل ساخته شده است كه شناسايي و به دستگاه‌ها اعلام شده است.
بيت اللهي گفت: بيمارستان‌ها جزء ساختمان‌هاي خطر ساز نيستند، اما بايد در اولويت مقاوم سازي قرار گيرد بايد اقدام مهم براي ساختمان‌هاي خطر ساز صورت گيرد و اگر ساختماني خطرساز وجود دارد بايد تخريب شود.
وي همچنين درباره افزايش فرونشست‌ها در كشور نسبت به ميانگين جهاني گفت: برطبق اخرين برداشت‌هاي ميداني در جنوب شهر تهران بيشترين فرو نشست‌ها را شاهد بوديم بطوري كه سالانه ۲۴ سانتي متر فرو نشست داريم.
وي ادامه داد: فرونشست‌ها در جنوب تهران بيش از ميانگين جهاني است يعني در حد بحران است و بايد به اين موضوع توجه ويژه‌اي شود. به طور مثال در جوامع اروپايي فرو نشست زمين سالانه ۴ سانتي متر است به علت تغييرات ايجاد شده در ساختمان ها و لوله‌هاي فاضلاب براي ان‌ها بسيار حائز اهميت است.
وي اضافه كرد: اگر سالانه ۲۴ سانت فرونشست را در كشور در نظر بگيريم در طول ۱۰ سال اين رقم به ۲.۵ متر مي‌رسد و اين باعث تغييرات عمده‌اي در راه اهن، فاضلاب ساختمان‌ها، خيابان‌ها و سطح شهر مي‌شود.
مدير بخش مركز زلزله شناسي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با اشاره به اينكه در شهر تهران حدود ۳۰ هزار حلقه چاه غير مجاز وجود دارد يكي از علل فرونشست‌ها در جنوب شهر تهران را برداشت بي رويه از آب‌هاي زير زميني و حفره چاه‌هاي غير مجاز دانست.

برگشت به تلکس خبرها