تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آغاز چك نيمه سنگين هواپيماي اي. تي. آر ناوگان جمهوري اسلامي ايران
دوشنبه، 25 شهریور 1398 - 10:53     کد خبر: 90931

ترابر نيوز: هواپيماي اي. تي. آر ناوگان جمهوري اسلامي ايران پس از ۲ سال وارد فرآيند نخستين چك C (چك دوره‌اي نيمه سنگين) شد تا مجددا بتواند پروازهاي ايمن خود را در فرودگاه‌هاي كشور ادامه دهد.
ترابر نيوز:

آغاز چك نيمه سنگين هواپيماي اي. تي. آر ناوگان جمهوري اسلامي ايران

 در چك C اقدامات بيشتري نسبت به چك A بر روي هواپيما انجام مي‌شود و مدت زمين‌گيري آن بيشتر است.

 در چك A مدت زمان زمين‌گيري هواپيما ۳ تا ۴ روز است اما در چك C به دليل اينكه جزييات بيشتري چك مي‌شود اين زمان به ۱۰ تا ۱۵ روز مي‌رسد.

 در اين دوره از وارسي‌ها، صندلي‌هاي هواپيما برداشته مي‌شود؛ ساختار ديواره‌هاي بدنه هواپيما بررسي مي‌شود، بررسي‌هاي روي موتور بيشتر مي‌شود، بسياري از نقاط كابين، پنل‌هاي روي بدنه، بال، فلپ‌ها و ... باز مي‌شود و در نهايت طبق زمان‌بندي كه كارخانه مشخص كرده است و دستورالعمل‌هايي كه منتشر شده، اقدامات پيش مي‌رود.

هواپيماي فعلي بعد از انجام چندين چك A، به مرحله‌اي رسيده است كه نيازمند يك چك C(چك دوره اي نيمه سنگين) است.

هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تلاش مي‌كند كه با وجود تحريم‌ها از زمينگير شدن هواپيماهاي خود جلوگيري كند؛ به همين دليل و با وجود اينكه چك C فرآيند پيچيده‌اي است مهندسين تعمير و نگهداري هما در شيفت‌هاي كاري تعيين شده در روزهاي تعريف شده عمليات چك سنگين اي. تي. آر را انجام مي‌دهند.

هما تلاش دارد با انجام چك سنگين هواپيماي اي. تي. آر و بازگرداندن آن به خط پروازي از اين هواپيماها براي سفرهاي منطقه‌اي استفاده كند.

درحال حاضر مذاكرات جديدي براي آغاز پروازهاي منطقه اي اين هواپيماها نيز با كشورهاي اطراف انجام شده است.

اكنون ۱۳ فروند هواپيماي اي. تي. آر در ناوگان هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران وجود دارد.

مدل اين هواپيماهاي خريداري شده ATR۷۲-۶۰۰ است كه براي نخستين بار در سال ۲۰۱۰ ميلادي وارد ناوگان هوايي جهان شد؛ اين هواپيما منطبق با آخرين فناوري و جديدترين سيستم‌هاي رفاهي و ايمني در صنعت هواپيمايي جهان است.

مدل سفارشي ايران‌اير قادر است ۷۰ نفر را تا مسافت يك هزار و ۵۲۸ كيلومتر جا به جا كند و به دليل استفاده از موتورهاي ملخي بسيار كم مصرف، ايمن و پيشرفته بوده و هزينه‌هاي عملياتي آن به شدت پايين و مقرون به صرفه است.

اين هواپيما قادر است در همه شرايط جوي پرواز كند و به دليل مجهز بودن كابين خلبان به نمايشگرهاي بسيار پيشرفته، امكان فرود در سخت‌ترين شرايط جوي را نيز دارد.

پس از اجراي توافق برجام در دي ماه ۹۴، ايران توانست، سه قرارداد خريد هواپيما با شركت هاي بوئينگ، ايرباس و اي تي. آر در مجموع به ميزان ۲۰۰ فروند هواپيماي جديد منعقد كند كه سهم شركت ايتاليايي اي تي آر، ۲۰ هواپيما بود.

اما ناتمام ماندن اجراي برنامه برجام، تحويل۸ فروند از اي. تي. آرهاي مورد سفارش هما را ناتمام گذاشت و اي. تي. آر نتوانست در برابر قرارداد تحويل ۲۰ فروند متعهد باشد.


برگشت به تلکس خبرها