تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : با زندگي مردم چه كرديم؟/ آرزويي كه بي‌خانمان‌ها بايد به گور ببرند + نمودار
دوشنبه، 25 شهریور 1398 - 10:22     کد خبر: 90929

ترابر نيوز: دولتِ مورد حمايتِ اصلاح طلبان با سياست "حمايت از ركود ساخت‌وساز مسكن " طي شش سال گذشته چنان بلايي بر سر بازار مسكن آورد كه با رشد حدود ۳ برابري قيمت مسكن و اجاره بها، بي خانمان ها بايد آرزوي صاحبخانه شدن را براي هميشه به گور ببرند.
ترابر نيوز:
 

به گزارش خبرگزاري تسنيم، دولت حسن روحاني كه از سال 92 با كمك جريان سياسي اصلاح طلب روي كار آمده، بي عملي و بدعملي در حوزه اقتصاد به ويژه در بخش مسكن را به حد اعلي رسانده، و با اينكه با مسكن مهر (ابتكار دولت قبل) انواع و اقسام دشمني را روا داشته، خودش هم هيچ برنامه اي براي صاحب خانه شدن اقشار فقير و متوسط نداشته است.

بي برنامگي دولت حاكم در مسكن و افزايش سرسام‌آور قيمت‌ها در اين بخش به همراه سياست‌هاي اشتباه پولي و بانكي شرايطي را به وجود آورده تا سخت‌ترين دوران زندگي براي مردم به ويژه در 2 سال اخير رقم بخورد، مردمي كه به دليل گراني‌ خانه يا بي خانمان يا به حاشيه كلانشهرها رانده شده‌اند.

تقريباً تمام پيش‌بيني‌هاي مسئولان سابق و كنوني دولت براي بازارهاي اقتصادي از جمله مسكن طي چند سال اخير درست از آب در نيامده است. در واقع اين پيش بيني‌ها در جهت عكس اتفاقات واقعي كشور بوده كه به يكي از بازرترين آنها يعني بازار مسكن مي‌تواند اشاره كرد.

اواخر سال 96 يكي از وزراي دولت روحاني كه چند ماهي است خانه‌نشين شده پيش بيني كرد در سال 97 بازار مسكن روزهاي آرامي را پشت سر مي‌گذراند و در عوض بازار سكه و طلا با تقاضاي فراواني روبرو خواهند شد. اين در حالي بود كه در واقعيت بازار مسكن به دليل بي برنامگي دولت (تاكيد صرف بر تحريك تقاضا با افزايش تسهيلات خريد)  و سياست‌هاي اشتباه پولي و بانكي بهم ريخت.

سال 96 متوسط قيمت هرمترمربع واحد مسكوني در سطح شهر تهران حدود 4.8 ميليون تومان بود و يك واحد با مساحت 70 متر 350 ميليون تومان قيمت داشت كه البته تامين اين مبلغ نيز از عهده هر كسي بر نمي‌آمد. اما تاكيد بر سياست‌هاي اشتباه از سوي مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازي و همراهي بدنه دولت باعث شد، متوسط قيمت مسكن در اواسط سال 97 به بيش از 8 ميليون تومان افزايش يابد و متوسط قيمت مسكن در مرداد ماه امسال هم به رقم بالاي 13 ميليون تومان برسد، به گونه اي كه امروز قيمت همان واحد 70 متري به حدود يك ميليارد تومان افزايش يافته است و اقشار متوسط و فقير كشور آرزوي صاحبخانه شدن را بايد به گور ببرند.

نابساماني در بازار مسكن طي ماه‌هاي سپري شده از سال 98 و به تبع آن اوضاع وخيم اجاره‌بها باعث شده تا بخشي قابل توجهي از مستاجران از كلانشهرها به حاشيه شهرها رانده شده و در اين بين نيز به دليل فاصله بسيار زياد درآمد و هزينه‌ها عده‌اي نيز بي خانمان شده و توان اجاره يك اتاق را هم نداشته باشند.

غفلت 6 ساله از بخش مسكن و ساخت و سازها و عدم حمايت از بخش خصوصي براي توليد مسكن سبب شده تا در حال حاضر  بخش اعظم درآمدهاي مردم از جمله هزينه‌هاي خورد و خوراك، بهداشت، آموزش و ... صرف تامين سرپناه شود. داستان غم‌انگيزي كه به نظر مي‌رسد دولت حامي اصلاح طلبان هيچ توجهي به آن ندارد و قطعا تا سال‌ها گريبان مردم را خواهد گرفت و آنها را در يك فشار بي سابقه براي تامين هزينه‌هاي تامين مسكن قرار مي‌دهد.

نمودار رشد قيمت مسكن در تهران را در زير ببينيد:

انتهاي پيام/


برگشت به تلکس خبرها